Vermogensverlies CVT
Re: Vermogensverlies CVT
Brandstoffilter zit bij de RAV4 in de tank en bij de 3e en 4e generatie zit de tank aan de linkerkant onder auto, ongeveer onder de bestuurdersstoel.
Je moet om het filter te kunnen vervangen de tank er onderuit halen.
Je moet om het filter te kunnen vervangen de tank er onderuit halen.
Re: Vermogensverlies CVT
Dat lijkt me niet nodig.
Als ik het goed lees allemaal, wil de motor best toeren draaien.
Off topic berichten verwijderd.
Als ik het goed lees allemaal, wil de motor best toeren draaien.
Off topic berichten verwijderd.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Vermogensverlies CVT
Als de auto solo als de spreekwoordelijke brandweer gaat dan zou ik het toch in de bak of de koppelomvormer gaan zoeken.
Gewoon naar de dealer gaan, dit is niet normaal, met dit vermogen en koppel moet hij de combi met gemak de heuvel op krijgen.
Gewoon naar de dealer gaan, dit is niet normaal, met dit vermogen en koppel moet hij de combi met gemak de heuvel op krijgen.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)
Re: Vermogensverlies CVT
Wat ik nog niet goed had gezien, het gaat hier om de 2 liter met 158pk. Deze heeft geen 280Nm aan koppel maar 198Nm koppel.
Zelfs dan moet hij die caravan goed naar boven krijgen. Het maximum koppel heeft hij wel pas bij 4000tpm dus het is wel toeren maken geblazen. De auto weegt immers ook bijna 1500kg.
Zelfs dan moet hij die caravan goed naar boven krijgen. Het maximum koppel heeft hij wel pas bij 4000tpm dus het is wel toeren maken geblazen. De auto weegt immers ook bijna 1500kg.
Re: Vermogensverlies CVT
Effe een paar vragen.
Is het niet zo, dat bij handmatig schakelen het gekozen verzet (als je dat zo mag noemen) vergrendeld wordt ?
Het lijkt me wel, anders zou je bergaf ook niet op de motor af kunnen remmen.
Bij 2500 toeren levert de motor in de eerste versnelling koppel genoeg als het goed is. Op de aangedreven wielen bedoel ik dan.
Niet tegen een helling omhoog willen klopt dan echt niet.
Die 45 km/u en de hellingproef, was dat allebei met vol gas ?
M.a.w. met vol vermogen ?
Is het niet zo, dat bij handmatig schakelen het gekozen verzet (als je dat zo mag noemen) vergrendeld wordt ?
Het lijkt me wel, anders zou je bergaf ook niet op de motor af kunnen remmen.
Bij 2500 toeren levert de motor in de eerste versnelling koppel genoeg als het goed is. Op de aangedreven wielen bedoel ik dan.
Niet tegen een helling omhoog willen klopt dan echt niet.
Die 45 km/u en de hellingproef, was dat allebei met vol gas ?
M.a.w. met vol vermogen ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Vermogensverlies CVT
Eerste google hit
https://rhtransmissierevisie.nl/informatie/cvt-kapot/
Of er is ergens een sensor defect, waardoor de computer denkt dat de wielen doorslippen.
En dan het vermogen terug schroeft.
Maar dan moet er een lampje gaan branden dat de asr ingrijpt
https://rhtransmissierevisie.nl/informatie/cvt-kapot/
Of er is ergens een sensor defect, waardoor de computer denkt dat de wielen doorslippen.
En dan het vermogen terug schroeft.
Maar dan moet er een lampje gaan branden dat de asr ingrijpt
Laatst gewijzigd door Ron op do 9 sep 2021 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Vermogensverlies CVT
Ik weet niet precies hoe het met de reguliere CVT in de RAV4 zit maar bij de eCVT (hybride) kies je met de handmatige "verzetten" eigenlijk een werkgebied met een hoger of lager toerentalbereik. In dat werkgebied worden nog steeds de overbrengingsverhoudingen gevarieerd.
Nimma heeft een RAV4 uit de 3e generatie als ik het goed begrepen heb. Ik weet niet of die met vaste simulatie overbrengingen werkt.
Nimma heeft een RAV4 uit de 3e generatie als ik het goed begrepen heb. Ik weet niet of die met vaste simulatie overbrengingen werkt.
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Vermogensverlies CVT
We zitten hier nu gewoon beredeneerd te gokken. Die mechanische CVT bak is onderdeel van een electronisch regelsysteem. Dus hoe flauw en obligaat ook: ga naar Louwman of een automaat specialist.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Vermogensverlies CVT
Handmode van de cvt zijn eigenlijk electronische vastgestelde standen van de pully's.
Dat kunnen er 5, 6, 7 of 8 zijn.
Qua toerental beleving lijkt het net een handbak.
Het fluctureerd niet zoals in de cvt stand (D).
Mijn oom vond zijn volle forester richting Spanje met 170kg erachter beter trekken in de handmode dan in de cvt stand.
Overigens is er niks aan de hand met de koppelomvormer van de toyota, die 2500 toeren bij volgas en stilstaand is prima.
Ze noemen dit in een werkplaatsboek een stall test toerental waarde.
Eric
Dat kunnen er 5, 6, 7 of 8 zijn.
Qua toerental beleving lijkt het net een handbak.
Het fluctureerd niet zoals in de cvt stand (D).
Mijn oom vond zijn volle forester richting Spanje met 170kg erachter beter trekken in de handmode dan in de cvt stand.
Overigens is er niks aan de hand met de koppelomvormer van de toyota, die 2500 toeren bij volgas en stilstaand is prima.
Ze noemen dit in een werkplaatsboek een stall test toerental waarde.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Vermogensverlies CVT
Dan zou de motor te weinig vermogen moeten leveren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Vermogensverlies CVT
Aan het gedoe op het zandpad zou je kunnen denken dat er een antislip regeling actief was, dat geeft ook het idee van vermogenverlies.
Maar hij heeft dit ook op een autobaanhelling.
Deze toyota zou probleemloos met 80-90 km/u daar omhoog kunnen rijden.
Zou hem inderdaad bij een dealer laten uitlezen.
Ook het inlaat traject controleren oo scheurtjes.
Een achterdemper die misschien dicht (er) zit.
Eric
Maar hij heeft dit ook op een autobaanhelling.
Deze toyota zou probleemloos met 80-90 km/u daar omhoog kunnen rijden.
Zou hem inderdaad bij een dealer laten uitlezen.
Ook het inlaat traject controleren oo scheurtjes.
Een achterdemper die misschien dicht (er) zit.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Vermogensverlies CVT
Gas op de plank, de eerste keer merkte ik dit bij het oprijden van weer een zandpad op een camping, tcr eraf, 4wd, gas op de plank, en toch met maar weinig toeren moeizaam naar boven. Ook op de snelweg vol gas maar na elke schakeling loopt dan langzaam én het toerental én de snelheid terug waardoor terugschakelen noodzakelijk wordt anders val je stil.Ab schreef: ↑do 9 sep 2021 21:59Effe een paar vragen.
Is het niet zo, dat bij handmatig schakelen het gekozen verzet (als je dat zo mag noemen) vergrendeld wordt ?
Het lijkt me wel, anders zou je bergaf ook niet op de motor af kunnen remmen.
Bij 2500 toeren levert de motor in de eerste versnelling koppel genoeg als het goed is. Op de aangedreven wielen bedoel ik dan.
Niet tegen een helling omhoog willen klopt dan echt niet.
Die 45 km/u en de hellingproef, was dat allebei met vol gas ?
M.a.w. met vol vermogen ?
Een bezoek aan de garage staat gepland.
Zo weer op stap met het span, maar nu in dit platte land
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Vermogensverlies CVT
Vuile brandstoffilter was de oorzaak ooit bij onze Mer. G. Slechte doorstroming bij grotere vraag brandstof tijdens trekken van zware last.
Philmar
Philmar
Re: Vermogensverlies CVT
Dat merk je dan duidelijk..de motor gaat stotteren en gaat heel onregelmatig lopen bij brandstofgebrek. Bij vol gas het ergst.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Vermogensverlies CVT
Dat onregelmatig lopen van de motor cq stotteren was niet aan de orde. Er was nauwelijks respons van het gaspedaal icm de caravan. Solo heerlijke tochten gemaakt en bergop geen enkel probleem. Afspraak met mijn garage is gemaakt.
Dank allemaal voor de support
Dank allemaal voor de support
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Vermogensverlies CVT
Ik/we horen graag de oorzaak en de remedie. Ik hoop dat het iets simpels betreft.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Vermogensverlies CVT
Ben benieuwd waar de garage mee komt.
Re: Vermogensverlies CVT
Ik rij zelf ook een Toyota met een CVT bak. Alleen ik begrijp niet waarom je handmatig gaat schakelen met een caravan er achter.
De software in de bak kan heel goed inschatten in welk verzet hij moet staan.
Ik zet hem altijd in drive op de autobaan, de cruise control op 95km de rest regelt de software wel. En ja, berg op kan het toerental wel oplopen naar 5000 toeren. Lekker laten gaan, dat is goed voor de motor,
Op de binnen wegen zet ik hem meestal op de sportstand.
Alleen berg af rijden dan flipper ik naar een lagere versnelling om op de motor af te remmen.
Op deze manier overbelast je de motor en de bak niet.
De software in de bak kan heel goed inschatten in welk verzet hij moet staan.
Ik zet hem altijd in drive op de autobaan, de cruise control op 95km de rest regelt de software wel. En ja, berg op kan het toerental wel oplopen naar 5000 toeren. Lekker laten gaan, dat is goed voor de motor,
Op de binnen wegen zet ik hem meestal op de sportstand.
Alleen berg af rijden dan flipper ik naar een lagere versnelling om op de motor af te remmen.
Op deze manier overbelast je de motor en de bak niet.
Re: Vermogensverlies CVT
Ik zou eerst eens die handmatige versnelling eraf halen. Kijken wat er dan gebeurt.
2500 toeren is voor een auto met caravan een helling op op onverhard niet echt veel. Zeker niet met slechts 198nm koppel.
Dat ding moet toeren maken!
Als dat niet werkt dan is er iets stuk.
2500 toeren is voor een auto met caravan een helling op op onverhard niet echt veel. Zeker niet met slechts 198nm koppel.
Dat ding moet toeren maken!
Als dat niet werkt dan is er iets stuk.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.
Re: Vermogensverlies CVT
Dat bedoelde ik eerder ook met mijn vraag over gebruik schakel momenten.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Vermogensverlies CVT
Handmatig schakelen wordt gebruikt om het toerental te begrenzen. Helaas: het zou heel goed kunnen dat het vermogen bij 2500 omw/min bij een benzinemotor onvoldoende is. Met mijn 1.8 148 pk Avensis rijd ik op de vlakke weg meestal met 2500 toeren. helling op...hoger toerental, veel hoger. Mogelijk is er niets aan de hand. Zet de CVT in de stand automatisch schakelen, en dan is de kans groot dat het probleem geen probleem blijkt te zijn. De RAV4 heeft geen turbo, en bij dat toerental hellingopwaarts met een caravan....Taan schreef: ↑vr 10 sep 2021 13:46Ik zou eerst eens die handmatige versnelling eraf halen. Kijken wat er dan gebeurt.
2500 toeren is voor een auto met caravan een helling op op onverhard niet echt veel. Zeker niet met slechts 198nm koppel.
Dat ding moet toeren maken!
Als dat niet werkt dan is er iets stuk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Vermogensverlies CVT
Deze atmosferische motoren moet je gewoon lekker met 4000-4500 tpm de berg op laten rijden. Daar zijn ze voor gemaakt en dat kunnen ze prima aan.
Re: Vermogensverlies CVT
Klopt, normaliter gaat het ook met 4000 of iets meer naar boven, maar de afgelopen maand dus niet. 23/09 naar de garage met verstand van Toyota
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Vermogensverlies CVT
Verstandig. Ik heb een document kunnen inzien over de regellogica van mijn avensis met handbak en de twee CVT's, en ik heb geleerd dat we de complexiteit onderschatten. Ben benieuwd.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje