Vermogensverlies CVT

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Vermogensverlies CVT

Bericht door Nimma » wo 8 sep 2021 11:51

Deze zomer had de RAV4 er op de lange hellingen vaak geen zin in. Zelfs 2 keer terug naar het 2de verzet om op snelheid te blijven en terug tot een magere 45km/u. En dat op een snelweg waar ze met 130km/u voorbij komen [aschrik.gif]
Niet normaal en link bovendien. 158pk en een koppel van 280nm.
Wat kan er cq is er mis? Auto mag 1500kg trekken en de Knaus gewogen met alleen 2 6kg gasflessen en een mover slechts 900kg, geladen 1200kg max.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Cheese
Berichten: 363
Lid geworden op: za 6 feb 2016 23:12

Re: Vermogensverlies CVT

Bericht door Cheese » wo 8 sep 2021 11:54

Geen temperatuurstijging gezien? We hebben iets soortgelijks gehad en het bleek dat de koelvin niet werkte. Openbaarde zich alleen helling op.
knaus blueline 450TF (bj 2000, 1300 kg beladen), met Ford
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Vermogensverlies CVT

Bericht door deusjevo » wo 8 sep 2021 11:59

Hmm, dit is niet oké lijkt mij maar je hebt het over 2e verzet en CVT?
Een CVT is toch traploos of zit ik verkeerd?

Welke snelweg hellingen heb je het over?

Er brandde neem ik aan geen oranje motor management lampje of zo dat er verminderd motor vermogen was?

Geen turbo toch op de RAV4?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Vermogensverlies CVT

Bericht door Nimma » wo 8 sep 2021 12:27

Geen enkele stijging motortemperatuur, bijvoorbeeld op de A75 naar Clermont, de CVT kan traploos en ook handmatig met 7 verzetten. Dat laatste gebruik ik altijd met de caravan, de volautomaat wil zo snel mogelijk naar een lager toerental.
Geen oranje lampjes en ook geen turbo.
Zonder caravan geen centje pijn.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Vermogensverlies CVT

Bericht door deusjevo » wo 8 sep 2021 12:42

Dan is dat zo’n “gerobotiseerde” CVT met software matige versnellingen?
Volgens mij zat zo’n type bak ook op het vorige model Qashqai en die vond ik persoonlijk niet prettig rijden.
Vaak te hoog in de toeren, beetje te vergelijken?
Wellicht valt er software matig iets aan te passen?

De A75 heeft er wel pittige stukken inzitten maar met 50 omhoog heb ik daar nog niet meegemaakt,
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Vermogensverlies CVT

Bericht door Knaus440 » wo 8 sep 2021 12:45

kan veel zijn, motorisch. Ik zou de auto uit laten lezen door de garage of Toyota specialist.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Vermogensverlies CVT

Bericht door Nimma » wo 8 sep 2021 13:23

Zonder caravan en helemaal in de sportstand, als de brandweer.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Jilger
Berichten: 153
Lid geworden op: do 21 sep 2017 10:15

Re: Vermogensverlies CVT

Bericht door Jilger » wo 8 sep 2021 13:39

Zou het kunnen dat er iets in het luchtinlaatcircuit in de weg zit?
Als de auto hard moet werken, is er veel lucht nodig. Als bijvoorbeeld het luchtfilter ernstig vervuild is, kan de motor onder die omstandigheden te weinig lucht aanzuigen, met vermogensverlies tot gevolg.

Ik zou hoe dan ook de dealer naar de auto laten kijken. Gezien de specificaties van de Toyota zou er toch meer in moeten zitten dan 45 km/u bergop.
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Vermogensverlies CVT

Bericht door Wie-niets » wo 8 sep 2021 16:42

Zou er niet verbaasd om zijn mocht dit het misschien in combinatie met het luchtfilter zomaar kunnen zijn als de motor flink moet werken....
Laat ook eens naar je brandstoffilter kijken.
Vervuild?

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Vermogensverlies CVT

Bericht door Nimma » wo 8 sep 2021 16:56

Ben in Frankrijk E5 gaan tanken, merkte solo wel verschil maar met de Knaus erachter niet duidelijk.
Bergop inhalen van vrachtwagens was ook een avontuur dat soms afgebroken moest worden als op een 3-baans vrachtwagens elkaar gingen inhalen. Kortom, zo ben ik iig niet lekker onderweg.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Vermogensverlies CVT

Bericht door deusjevo » wo 8 sep 2021 17:15

E5 kan op zich nooit kwaad, mijn verbruik met caravan ging daarmee iets omlaag.

Hadden jullie vorig jaar nou ook al de Knaus of nog die hefdak Trigano?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Vermogensverlies CVT

Bericht door Nimma » wo 8 sep 2021 17:23

Jazeker, de Trigano is maar 1 seizoen mee geweest, we raakten iedere drempel. En het hefdak was best erg zwaar🥴
Daarna terug naar Touring Troll 540FY.
De Knaus kwam na 2 jaar ivm duidelijk meer comfort vooral voor zitten in voor- en naseizoen.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Vermogensverlies CVT

Bericht door iemand » wo 8 sep 2021 17:38

Geen idee wat CVT is scratch.gif
Er loopt dan ook vast geen 'stroom' door, dat ik het niet ken weenie.gif

dit soms https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Continu ... ransmissie
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Vermogensverlies CVT

Bericht door dieseltijger » wo 8 sep 2021 17:47

Nimma schreef:
wo 8 sep 2021 11:51
Deze zomer had de RAV4 er op de lange hellingen vaak geen zin in. <knip> .
Vertoonde de RAV4 dit gedrag met deze caravan vanaf het begin af aan al dit gedrag? En: gaat de motor in een dergelijke situatie hoog in de toeren of niet?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vermogensverlies CVT

Bericht door Micky » wo 8 sep 2021 18:29

je bedoelt dat je echt vol gas maar 45km/h haalt?

ligt niet aan de bak, geloof ik niet, die doet het of die doet het niet, een groot vermogensverlies moet door de motor komen.

Wat is je km stand
wat voor specs heeft de motor, turbo?

deed de airco het nog op dat moment? of kwam daar warme lucht uit?

Die zogenaamde 2de versnelling kiest de bak gewoon omdat dat bij deze snelheid past/hoort
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5742
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Vermogensverlies CVT

Bericht door Morgoth » wo 8 sep 2021 18:40

Inderdaad. Het lijkt erop dat de auto het vermogen terug draait vanwege een veronderstelde overbelasting.
Of... Is dit een Hybrid? Zo'n Toyota Hybrid met Atkinson motor leunt zwaar op zijn elektromotor qua koppel. Zonder E-ondersteuning doet ie niet veel. Misschien was de batterij leeg en moest de motor het alleen doen?

Nou zit ik toevallig ook in de buurt van Clermont Ferrant en heb de A75 gisteren ook gereden. Zo vreselijk steil is die weg daar nou ook weer niet echt. In de Provence heb ik ze in juni wel steiler gehad. Er moet echt een verklaring voor zijn.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vermogensverlies CVT

Bericht door Chris » wo 8 sep 2021 19:08

[re.gif]
Als je van zuid naar noord tuft, voor Millau... daar zit wel een "stoer" hellinkje hoor..
Moest mijn auto ook terug naar 4, maar wel vlot omhoog met de 1700 kg hut.
Toeren maken is dan de oplossing.
Ik heb een Geartronic maar doe zulk soort hellingen in de manual stand van de bak....deze in 4.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Vermogensverlies CVT

Bericht door Knaus440 » wo 8 sep 2021 19:35

Heb je ook de bak zelf laten kiezen, dus geen voor geprogrammeerde stand?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Vermogensverlies CVT

Bericht door Nimma » wo 8 sep 2021 19:38

Die bak kiest niks zelf, ik schreef hierboven dat ik met de caravan altijd handmatig schakel met de flippers.
Vreemd gedrag ook toen ik bij vrienden een steil zandpad omhoog reed met de Knaus: bijna boven geen kracht genoeg en dus stopt het span; in de 1e gas geven en dan haalt ie zeker geen 4000 rpm en blijft gewoon op zijn plek. Geen rare geluiden maar 2500 rpm en blijven waar je bent. Afgekoppeld en de Knaus op de mover naar boven en daar weer aankoppelen. Handig zo'n mover mrgreen.gif
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vermogensverlies CVT

Bericht door Micky » wo 8 sep 2021 20:05

[re.gif]

vreemd, wellicht een slip in je bak, goed is het niet, ik zou er naar laten kijken :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10953
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Vermogensverlies CVT

Bericht door dieseltijger » wo 8 sep 2021 20:50

Ik heb een keer - toen ik mijn bak bij hen liet repareren - bij Autrans Rijswijk geinformeerd naar de mogelijke issues bij CVT bakken. Volgens hun bere-betrouwbaar. Ze waren wel bezorgd over slip bij zware belasting icm handmatig schakelen. Maar ik kan het mis hebben - je zou dan een foutmelding moeten krijgen als die slip zou optreden. Bij Subaru en een ketting CVT is dat van toepassing bij geconstateerde slip.

Maar - hardop denkend - bij slip zou je volgens mij een mechanisch lawaai uit de bak moeten horen. Maar goed ik heb zelf (nog niet) zo'n geval en dus geen ervaring, kan alleen maar Autrans in Rijswijk na-papegaaien. En verder moeten we hier geen voorbarige conclusies trekken. Inmiddels zit Autrans in Tilburg en Lunteren - mijn ervaring in Rijswijk met hun is positief.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7820
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Vermogensverlies CVT

Bericht door Ron » wo 8 sep 2021 21:07

[re.gif] [re.gif]
slip scratch.gif scratch.gif
Het lijkt erop dat de anti slip regeling het motor vermogen terugstuurd

Twijfelde eerst want bij een slippende koppeling draait de motor juist hoog toeren.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38410
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vermogensverlies CVT

Bericht door Micky » wo 8 sep 2021 21:31

[re.gif]

dat laatste kan niet echt bij een CVT
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Vermogensverlies CVT

Bericht door erichendri » wo 8 sep 2021 21:38

Je zou het luchtfilter kunnen controleren, brandstof filter zou je preventief kunnen vervangen.
Mocht hij in de tank zitten, veel garages laten deze zitten bij onderhoud, voorschrift is vaak elke 100000 km.
Zijn weinig problemen mee, vervangen is niet goedkoop.
Zelf nooit vervangen bij de subaru, is ±270000 km.
Trok nog prima.
Op zich is de cvt een goede bak.
Zit een koppelomvormer voor las ik net, hij draaide toen je stil stond 2500 toeren, dat is goed.
Handmode adviseer ik ook altijd en wegrijden in 1ste versnelling.
Niet op winterstandje zetten of zo en asr uitzetten
Mijn oom rijdt met zijn forester vrij simpel weg op 18% en 1700 kg erachter, is een '15 forester 2.0, 150pk met cvt.

Eric.
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Vermogensverlies CVT

Bericht door meeder » do 9 sep 2021 20:17

Waarom zou je bij een CVT handmatig gaan schakelen eigenlijk?
Ik snap dat je bergaf een lagere overbrengingsverhouding wil hebben vanwege het remmen op de motor.
Bergop moet een CVT het toch vanzelf goed oppakken.

De Toyota CVT's staan niet bekend als zijnde erg kwetsbaar (de normale niet en de eCVT's al helemaal niet).

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”