Vermogensverlies CVT
Vermogensverlies CVT
Deze zomer had de RAV4 er op de lange hellingen vaak geen zin in. Zelfs 2 keer terug naar het 2de verzet om op snelheid te blijven en terug tot een magere 45km/u. En dat op een snelweg waar ze met 130km/u voorbij komen
Niet normaal en link bovendien. 158pk en een koppel van 280nm.
Wat kan er cq is er mis? Auto mag 1500kg trekken en de Knaus gewogen met alleen 2 6kg gasflessen en een mover slechts 900kg, geladen 1200kg max.
Niet normaal en link bovendien. 158pk en een koppel van 280nm.
Wat kan er cq is er mis? Auto mag 1500kg trekken en de Knaus gewogen met alleen 2 6kg gasflessen en een mover slechts 900kg, geladen 1200kg max.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Vermogensverlies CVT
Geen temperatuurstijging gezien? We hebben iets soortgelijks gehad en het bleek dat de koelvin niet werkte. Openbaarde zich alleen helling op.
knaus blueline 450TF (bj 2000, 1300 kg beladen), met Ford
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.
Re: Vermogensverlies CVT
Hmm, dit is niet oké lijkt mij maar je hebt het over 2e verzet en CVT?
Een CVT is toch traploos of zit ik verkeerd?
Welke snelweg hellingen heb je het over?
Er brandde neem ik aan geen oranje motor management lampje of zo dat er verminderd motor vermogen was?
Geen turbo toch op de RAV4?
Een CVT is toch traploos of zit ik verkeerd?
Welke snelweg hellingen heb je het over?
Er brandde neem ik aan geen oranje motor management lampje of zo dat er verminderd motor vermogen was?
Geen turbo toch op de RAV4?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Vermogensverlies CVT
Geen enkele stijging motortemperatuur, bijvoorbeeld op de A75 naar Clermont, de CVT kan traploos en ook handmatig met 7 verzetten. Dat laatste gebruik ik altijd met de caravan, de volautomaat wil zo snel mogelijk naar een lager toerental.
Geen oranje lampjes en ook geen turbo.
Zonder caravan geen centje pijn.
Geen oranje lampjes en ook geen turbo.
Zonder caravan geen centje pijn.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Vermogensverlies CVT
Dan is dat zo’n “gerobotiseerde” CVT met software matige versnellingen?
Volgens mij zat zo’n type bak ook op het vorige model Qashqai en die vond ik persoonlijk niet prettig rijden.
Vaak te hoog in de toeren, beetje te vergelijken?
Wellicht valt er software matig iets aan te passen?
De A75 heeft er wel pittige stukken inzitten maar met 50 omhoog heb ik daar nog niet meegemaakt,
Volgens mij zat zo’n type bak ook op het vorige model Qashqai en die vond ik persoonlijk niet prettig rijden.
Vaak te hoog in de toeren, beetje te vergelijken?
Wellicht valt er software matig iets aan te passen?
De A75 heeft er wel pittige stukken inzitten maar met 50 omhoog heb ik daar nog niet meegemaakt,
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Vermogensverlies CVT
kan veel zijn, motorisch. Ik zou de auto uit laten lezen door de garage of Toyota specialist.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Vermogensverlies CVT
Zonder caravan en helemaal in de sportstand, als de brandweer.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Vermogensverlies CVT
Zou het kunnen dat er iets in het luchtinlaatcircuit in de weg zit?
Als de auto hard moet werken, is er veel lucht nodig. Als bijvoorbeeld het luchtfilter ernstig vervuild is, kan de motor onder die omstandigheden te weinig lucht aanzuigen, met vermogensverlies tot gevolg.
Ik zou hoe dan ook de dealer naar de auto laten kijken. Gezien de specificaties van de Toyota zou er toch meer in moeten zitten dan 45 km/u bergop.
Als de auto hard moet werken, is er veel lucht nodig. Als bijvoorbeeld het luchtfilter ernstig vervuild is, kan de motor onder die omstandigheden te weinig lucht aanzuigen, met vermogensverlies tot gevolg.
Ik zou hoe dan ook de dealer naar de auto laten kijken. Gezien de specificaties van de Toyota zou er toch meer in moeten zitten dan 45 km/u bergop.
Volvo 360 GL injection 115 pk (1987)
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse
Peugeot 206 Génération 1.4 (2008)
Peugeot 206 Gentry 1.6 16V automaat (2004)
Volvo V40 Cross Country T3 (2020)
Hobby Ontour 360 KB (2016) met Isabella Capri North, Annex & Eclipse
Re: Vermogensverlies CVT
Zou er niet verbaasd om zijn mocht dit het misschien in combinatie met het luchtfilter zomaar kunnen zijn als de motor flink moet werken....
Laat ook eens naar je brandstoffilter kijken.
Vervuild?
Laat ook eens naar je brandstoffilter kijken.
Vervuild?
Re: Vermogensverlies CVT
Ben in Frankrijk E5 gaan tanken, merkte solo wel verschil maar met de Knaus erachter niet duidelijk.
Bergop inhalen van vrachtwagens was ook een avontuur dat soms afgebroken moest worden als op een 3-baans vrachtwagens elkaar gingen inhalen. Kortom, zo ben ik iig niet lekker onderweg.
Bergop inhalen van vrachtwagens was ook een avontuur dat soms afgebroken moest worden als op een 3-baans vrachtwagens elkaar gingen inhalen. Kortom, zo ben ik iig niet lekker onderweg.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Vermogensverlies CVT
E5 kan op zich nooit kwaad, mijn verbruik met caravan ging daarmee iets omlaag.
Hadden jullie vorig jaar nou ook al de Knaus of nog die hefdak Trigano?
Hadden jullie vorig jaar nou ook al de Knaus of nog die hefdak Trigano?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Vermogensverlies CVT
Jazeker, de Trigano is maar 1 seizoen mee geweest, we raakten iedere drempel. En het hefdak was best erg zwaar
Daarna terug naar Touring Troll 540FY.
De Knaus kwam na 2 jaar ivm duidelijk meer comfort vooral voor zitten in voor- en naseizoen.
Daarna terug naar Touring Troll 540FY.
De Knaus kwam na 2 jaar ivm duidelijk meer comfort vooral voor zitten in voor- en naseizoen.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Vermogensverlies CVT
Geen idee wat CVT is
Er loopt dan ook vast geen 'stroom' door, dat ik het niet ken
dit soms https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Continu ... ransmissie
Er loopt dan ook vast geen 'stroom' door, dat ik het niet ken
dit soms https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Continu ... ransmissie
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
- dieseltijger
- Berichten: 10953
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Vermogensverlies CVT
Vertoonde de RAV4 dit gedrag met deze caravan vanaf het begin af aan al dit gedrag? En: gaat de motor in een dergelijke situatie hoog in de toeren of niet?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Vermogensverlies CVT
je bedoelt dat je echt vol gas maar 45km/h haalt?
ligt niet aan de bak, geloof ik niet, die doet het of die doet het niet, een groot vermogensverlies moet door de motor komen.
Wat is je km stand
wat voor specs heeft de motor, turbo?
deed de airco het nog op dat moment? of kwam daar warme lucht uit?
Die zogenaamde 2de versnelling kiest de bak gewoon omdat dat bij deze snelheid past/hoort
ligt niet aan de bak, geloof ik niet, die doet het of die doet het niet, een groot vermogensverlies moet door de motor komen.
Wat is je km stand
wat voor specs heeft de motor, turbo?
deed de airco het nog op dat moment? of kwam daar warme lucht uit?
Die zogenaamde 2de versnelling kiest de bak gewoon omdat dat bij deze snelheid past/hoort
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Vermogensverlies CVT
Inderdaad. Het lijkt erop dat de auto het vermogen terug draait vanwege een veronderstelde overbelasting.
Of... Is dit een Hybrid? Zo'n Toyota Hybrid met Atkinson motor leunt zwaar op zijn elektromotor qua koppel. Zonder E-ondersteuning doet ie niet veel. Misschien was de batterij leeg en moest de motor het alleen doen?
Nou zit ik toevallig ook in de buurt van Clermont Ferrant en heb de A75 gisteren ook gereden. Zo vreselijk steil is die weg daar nou ook weer niet echt. In de Provence heb ik ze in juni wel steiler gehad. Er moet echt een verklaring voor zijn.
Of... Is dit een Hybrid? Zo'n Toyota Hybrid met Atkinson motor leunt zwaar op zijn elektromotor qua koppel. Zonder E-ondersteuning doet ie niet veel. Misschien was de batterij leeg en moest de motor het alleen doen?
Nou zit ik toevallig ook in de buurt van Clermont Ferrant en heb de A75 gisteren ook gereden. Zo vreselijk steil is die weg daar nou ook weer niet echt. In de Provence heb ik ze in juni wel steiler gehad. Er moet echt een verklaring voor zijn.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Vermogensverlies CVT
Als je van zuid naar noord tuft, voor Millau... daar zit wel een "stoer" hellinkje hoor..
Moest mijn auto ook terug naar 4, maar wel vlot omhoog met de 1700 kg hut.
Toeren maken is dan de oplossing.
Ik heb een Geartronic maar doe zulk soort hellingen in de manual stand van de bak....deze in 4.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Vermogensverlies CVT
Heb je ook de bak zelf laten kiezen, dus geen voor geprogrammeerde stand?
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Vermogensverlies CVT
Die bak kiest niks zelf, ik schreef hierboven dat ik met de caravan altijd handmatig schakel met de flippers.
Vreemd gedrag ook toen ik bij vrienden een steil zandpad omhoog reed met de Knaus: bijna boven geen kracht genoeg en dus stopt het span; in de 1e gas geven en dan haalt ie zeker geen 4000 rpm en blijft gewoon op zijn plek. Geen rare geluiden maar 2500 rpm en blijven waar je bent. Afgekoppeld en de Knaus op de mover naar boven en daar weer aankoppelen. Handig zo'n mover
Vreemd gedrag ook toen ik bij vrienden een steil zandpad omhoog reed met de Knaus: bijna boven geen kracht genoeg en dus stopt het span; in de 1e gas geven en dan haalt ie zeker geen 4000 rpm en blijft gewoon op zijn plek. Geen rare geluiden maar 2500 rpm en blijven waar je bent. Afgekoppeld en de Knaus op de mover naar boven en daar weer aankoppelen. Handig zo'n mover
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: Vermogensverlies CVT
vreemd, wellicht een slip in je bak, goed is het niet, ik zou er naar laten kijken
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dieseltijger
- Berichten: 10953
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Vermogensverlies CVT
Ik heb een keer - toen ik mijn bak bij hen liet repareren - bij Autrans Rijswijk geinformeerd naar de mogelijke issues bij CVT bakken. Volgens hun bere-betrouwbaar. Ze waren wel bezorgd over slip bij zware belasting icm handmatig schakelen. Maar ik kan het mis hebben - je zou dan een foutmelding moeten krijgen als die slip zou optreden. Bij Subaru en een ketting CVT is dat van toepassing bij geconstateerde slip.
Maar - hardop denkend - bij slip zou je volgens mij een mechanisch lawaai uit de bak moeten horen. Maar goed ik heb zelf (nog niet) zo'n geval en dus geen ervaring, kan alleen maar Autrans in Rijswijk na-papegaaien. En verder moeten we hier geen voorbarige conclusies trekken. Inmiddels zit Autrans in Tilburg en Lunteren - mijn ervaring in Rijswijk met hun is positief.
Maar - hardop denkend - bij slip zou je volgens mij een mechanisch lawaai uit de bak moeten horen. Maar goed ik heb zelf (nog niet) zo'n geval en dus geen ervaring, kan alleen maar Autrans in Rijswijk na-papegaaien. En verder moeten we hier geen voorbarige conclusies trekken. Inmiddels zit Autrans in Tilburg en Lunteren - mijn ervaring in Rijswijk met hun is positief.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Vermogensverlies CVT
slip
Het lijkt erop dat de anti slip regeling het motor vermogen terugstuurd
Twijfelde eerst want bij een slippende koppeling draait de motor juist hoog toeren.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750
Re: Vermogensverlies CVT
dat laatste kan niet echt bij een CVT
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Vermogensverlies CVT
Je zou het luchtfilter kunnen controleren, brandstof filter zou je preventief kunnen vervangen.
Mocht hij in de tank zitten, veel garages laten deze zitten bij onderhoud, voorschrift is vaak elke 100000 km.
Zijn weinig problemen mee, vervangen is niet goedkoop.
Zelf nooit vervangen bij de subaru, is ±270000 km.
Trok nog prima.
Op zich is de cvt een goede bak.
Zit een koppelomvormer voor las ik net, hij draaide toen je stil stond 2500 toeren, dat is goed.
Handmode adviseer ik ook altijd en wegrijden in 1ste versnelling.
Niet op winterstandje zetten of zo en asr uitzetten
Mijn oom rijdt met zijn forester vrij simpel weg op 18% en 1700 kg erachter, is een '15 forester 2.0, 150pk met cvt.
Eric.
Mocht hij in de tank zitten, veel garages laten deze zitten bij onderhoud, voorschrift is vaak elke 100000 km.
Zijn weinig problemen mee, vervangen is niet goedkoop.
Zelf nooit vervangen bij de subaru, is ±270000 km.
Trok nog prima.
Op zich is de cvt een goede bak.
Zit een koppelomvormer voor las ik net, hij draaide toen je stil stond 2500 toeren, dat is goed.
Handmode adviseer ik ook altijd en wegrijden in 1ste versnelling.
Niet op winterstandje zetten of zo en asr uitzetten
Mijn oom rijdt met zijn forester vrij simpel weg op 18% en 1700 kg erachter, is een '15 forester 2.0, 150pk met cvt.
Eric.
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Vermogensverlies CVT
Waarom zou je bij een CVT handmatig gaan schakelen eigenlijk?
Ik snap dat je bergaf een lagere overbrengingsverhouding wil hebben vanwege het remmen op de motor.
Bergop moet een CVT het toch vanzelf goed oppakken.
De Toyota CVT's staan niet bekend als zijnde erg kwetsbaar (de normale niet en de eCVT's al helemaal niet).
Ik snap dat je bergaf een lagere overbrengingsverhouding wil hebben vanwege het remmen op de motor.
Bergop moet een CVT het toch vanzelf goed oppakken.
De Toyota CVT's staan niet bekend als zijnde erg kwetsbaar (de normale niet en de eCVT's al helemaal niet).