Licht slingeren bij 100km

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Licht slingeren bij 100km

Bericht door Ab » ma 28 jun 2021 21:55

ronk schreef:
ma 28 jun 2021 18:34
Ik vermoed schokbrekers vd auto.
En de kogel druk te hoog.
Want te hoog is ook niet goed.
Dat heeft dan weer niks met slingeren te maken.
Hoe hoger de kogeldruk hoe minder slingerneigingen.
Mits er niet ook veel gewicht achter de as ligt.
Al ga je naar 400 kg kogeldruk..( als dat zou kunnen) slingeren wordt daardoor alleen maar minder, of komt helemaal niet meer voor.
Er kunnen dan uiteraard wel andere problemen ontstaan, als de auto er niet voor geschikt is.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Licht slingeren bij 100km

Bericht door erichendri » ma 28 jun 2021 22:07

Kunnen veel oorzaken zijn.
Te zachte banden auto of caravan.
Slappe wangen van de auto banden.
Kogeldruk en verkeerde belading.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Licht slingeren bij 100km

Bericht door dieseltijger » ma 28 jun 2021 22:20

Ik ben een beetje verrast door de Sorento. Toch een stevige bak. Hoe doet de Legacy het qua stabiliteit?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3686
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Licht slingeren bij 100km

Bericht door Niels83 » di 29 jun 2021 01:59

Daphne schreef:
ma 28 jun 2021 20:02
Niels83 schreef:
ma 28 jun 2021 12:58
Wat cijfers: hobby de luxe 390 uit 1983. Belading 860 kilo mag 850 wegen (vanmorgen gewogen met de was er al uit 840 kilo) 82 kilo op de koppeling ipv de 75 die is toegestaan. Anti slinger zit er op. Banden druk 3,7 caravan zegt 3,5 banden 4,5bar.
Geeft nog geen indicatie hoe het gewicht is verdeeld. Wat ligt er allemaal achterin de caravan? En wat versta je onder licht slingeren? Bedoel je kwispelen of echt slingeren? En was het de hele route of reed je toevallig achter een bulktransporter of een autotransporter? Of waaide het voornamelijk vanaf de zijkant?
Ik rij gewoonlijk net onder de 100, maar soms bij inhalen, en als het wat drukker is op de rechterbaan rijd ik stukje 100/110. Het stuk was 45 km dus nog niet een enorm referentie. Ik had geen moeite het op de weg te houden of zo, maar ik voelde het wel trekken, alsof er wind staat, maar dat was niet het geval. Bij het inhalen heb ik geen probleem met de zuigende werking, ook niet bij een grote bestel bus die snel uit het zicht verdween (minimaal 150).

Ik heb in iedergeval niet echt iets veranderd, ik heb een 'zwaar' kastje nu boven de as ipv op het voorbed liggen. Achterin heb ik wat lichter spul liggen in de bank. De plastic matten, gas fornuis en wat ander spul. Onder de tafel de kinderkleding, kratje schoenen en speelgoed.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3686
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Licht slingeren bij 100km

Bericht door Niels83 » di 29 jun 2021 02:23

Mijn Fabia is idd vrij licht, maar de caravan ook. Ledig gewicht 1200 gevuld 1675(daar komen we een eind mee als we vertrekken) de caravan max 850 laat dat voor de zomer vakantie 870 zijn. Hij was nu 840 kilo. Dan zit je nog heel ruim in de 75% verdeling die de anwb adviseert.
De Fabia wordt nog niet ingeruild, de auto voldoet 90% van het jaar aan onze wensen. Ruim genoeg, goedkoop en comfortabel genoeg. Er zijn ook geen middelen om even een andere auto te kopen. Ook met de caravan erachter voldoet hij eigenlijk goed, kom overal en zeker nu ik in zijn 5 90 kan rijden is dat heerlijk rustig. Het is niet mijn doelstelling om met 130 door Frankrijk te rijden. In principe rij ik altijd achter een vlotte vrachtwagen aan. Dus ergens tussen de 90 en 100 is goed zat. De banden van de auto zijn van oktober.
Nu een andere auto kopen is nog niet slim, ik sta qua carrière een beetje op een kruispunt. Als ik blijf doen wat ik nu doe ga ik ws wat minder rijden omdat mijn werkgever het thuis werken wil stimuleren. Als ik wat anders ga doen zal ik bij mensen thuis door de regio komen, dan ga ik ws meer rijden. Daarop is het moeilijk een auto kiezen, bij 1 potentiële werkgever zit een auto van de zaak, die dan weer elektrisch moet zijn.. Etc.
Over 5 jaar willen we een andere caravan, en dan moet er ook een andere auto zijn. Dat komt redelijk goed uit met de verwachtte levensduur van de auto. Dan zit die tussen de 350000 en 400000km

Schokbrekers van de caravan zijn in februari vervangen, even opgezocht.
De frictie cups heb ik in september vervangen, en de koppeling lijkt mij voldoende te klemmen.

Enige wat ik nog kan bedenken is de bandenspanning naar 4,5bar. Deze zijn 3 jaar oud. En de schokbrekers van de auto, als ik de auto schud, of naar beneden druk merk ik geen deining. Mijn automonteur rijdt zelf met een caravan en weet dus wel hoe dit is. Ik heb haar gevraagd daar naar te kijken, komende maandag.

Als 100+ de kritieke snelheid is, dan is dat het, maar het gekken is dat ik het niet eerder gemerkt heb. Al was mijn kogeldruk boven de 100 kilo, en heb ik dus wat zaken naar de kofferbak verplaatst, zoals de tent, kabel en koelbox.

Kipke98
Berichten: 554
Lid geworden op: wo 16 aug 2017 22:59

Re: Licht slingeren bij 100km

Bericht door Kipke98 » di 29 jun 2021 07:15

Je hebt de kogel druk vast betrouwbaar gemeten?
Onlangs zelf nog de fout gemaakt om het rode paaltje te vertrouwen. Zat er 50 kg naast.
Een Kip Kompakt met 950 kg beladen achter een Volvo 940 en ik voelde een duidelijk verschil met de te lage kogeldruk.

De 940 staat op de nominatie om vervangen te worden door een Kia Niro hybride maar ik vrees dat het rijden met de Kip qua vermogen een stuk minder ontspannen wordt.

Verstuurd vanaf mijn Mi A3 met Tapatalk


Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Licht slingeren bij 100km

Bericht door dieseltijger » di 29 jun 2021 07:25

Herkenbare puzzel, en je bent geen "grootverbruiker" die voor z'n gemoedsrust de auto onderdompelt in de wax oil, rode remklauwen laat monteren, enzovoorts.

Het enige wat je zou kunnen bedenken is ook het verder op spanning brengen van de autobanden zodat de zijdelingse bewegingen minder worden. Radiaalbanden hebben nu eenmaal een soepele wang. Kost niets en probeer het gewoonweg. Voor de rest niet (sorry) geld weg smijten aan bullshit maatregelen, en gewoon de rij eigenschappen accepteren.

Het geheel zal vermoedelijk altijd wel geslingerd hebben, alleen merk je het nu pas op. Zo simpel kan het zijn. Doe niets.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

JanPunne
Berichten: 2755
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Licht slingeren bij 100km

Bericht door JanPunne » di 29 jun 2021 07:40

[re.gif]
“Doe niets” anders dan langzamer rijden.
Dan maar niet inhalen met 100 of iets meer.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18276
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Licht slingeren bij 100km

Bericht door deusjevo » di 29 jun 2021 07:42

[re.gif]
Eens, probeer eens de max aanbevolen druk bij volledige belading of zelfs 0,3 bar meer.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3985
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Licht slingeren bij 100km

Bericht door Gemineye » di 29 jun 2021 07:48

De meeste combinaties hebben wel een kritieke snelheid waarop de combinatie gaat slingeren. Soms is dat 120km h en dan is het niet zo’n probleem. Soms is het echter veel minder en dan ervaar je het als een probleem. Die 100kmh is op zich niet heel uitzonderlijk hoor; er zijn wel meer die dat hebben. Met mijn caravan rijd ik meestal geen 100, maar iets daaronder.

Als je alles hebt gedaan als banden hard oppompen, belading goed verdelen, geen gewicht achterin en zéker geen fietsen achterop, slingerkoppeling goed afgesteld, goede cups er in, dan rest je niet zo heel veel anders dan gewoon accepteren dat je iets onder de 100kmh moet blijven, zéker heuvel af! Want bij heuvel af gaan de meeste caravans makkelijker slingeren dan heuvel op, óók bij gelijkblijvende snelheid.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Thornwood
Berichten: 563
Lid geworden op: wo 29 jul 2020 07:57

Re: Licht slingeren bij 100km

Bericht door Thornwood » di 29 jun 2021 08:01

Eench
Bürstner Ventana Avantgarde 480 TK

Gebruikersavatar
Gerardo
Berichten: 771
Lid geworden op: zo 9 sep 2018 18:08
Contacteer:

Re: Licht slingeren bij 100km

Bericht door Gerardo » di 29 jun 2021 08:18

Ja en zorg dat het trekkende voertuig zwaarder is als je paleisje mrgreen.gif
clip_image002-2.png
clip_image002-2.png (338.33 KiB) 807 keer bekeken
Het grootste plezier in het leven is dat te doen waarvan mensen zeggen dat je dat niet kunt doen thumbup.gif

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Licht slingeren bij 100km

Bericht door Ab » di 29 jun 2021 10:10

dieseltijger schreef:
ma 28 jun 2021 19:29
Sorry - maar bij staalgeveerde assen heb je minder demping dan bij rubbergeveerde assen. Dus juist bij staalgeveerde caravanassen hebben schokbrekers toegevoegde waarde.
Ja, rubbergeveerde assen veren practisch niet meer bij volle belasting.
Staalgeveerde assen blijven veren.
Schokbrekers hebben dan inderdaad meer nut.
Omdat rubbergeveerde assen niet veel of niks meer veren, moet daarbij de schokdemping en vering voor een groot deel komen uit de banden.
Bij een staalgeveerde as is dat veel minder nodig.
De banden op maximale druk zetten, ongeacht het draagvermogen kan dus totaal geen kwaad.
Als je in het gelukkige bezit van een staal geveerde as bent.
En die niet overbelast..De caravan zakt steeds verder bij belasting.
In tegenstelling tot een rubbergeveerde as.
Onder volle belasting zijn daarbij de rubbers plat.
Platter dan plat gaat niet.

Harde banden onder een caravan gaan de zijdelingse bewegingen meer tegen dan zachtere en vrij slappe banden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
hoboken
Berichten: 706
Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel

Re: Licht slingeren bij 100km

Bericht door hoboken » di 29 jun 2021 12:20

Wat mij opvalt, je schrijft dat je vroeger met 100 kg kogeldruk gereden hebt deze heb je nu aangepast naar 75 kg.
Daar zit je probleem wil je van de onrust af moet de kogeldruk terug omhoog.
Al het andere is weggegooid geld.
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada

Wie-niets
Berichten: 3113
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Licht slingeren bij 100km

Bericht door Wie-niets » di 29 jun 2021 13:04

Ab schreef:
di 29 jun 2021 10:10

Ja, rubbergeveerde assen veren practisch niet meer bij volle belasting.
Staalgeveerde assen blijven veren.
Schokbrekers hebben dan inderdaad meer nut.
Omdat rubbergeveerde assen niet veel of niks meer veren, moet daarbij de schokdemping en vering voor een groot deel komen uit de banden.
Bij een staalgeveerde as is dat veel minder nodig.
De banden op maximale druk zetten, ongeacht het draagvermogen kan dus totaal geen kwaad.
Als je in het gelukkige bezit van een staal geveerde as bent.
En die niet overbelast..De caravan zakt steeds verder bij belasting.
In tegenstelling tot een rubbergeveerde as.
Onder volle belasting zijn daarbij de rubbers plat.
Platter dan plat gaat niet.

Harde banden onder een caravan gaan de zijdelingse bewegingen meer tegen dan zachtere en vrij slappe banden.
[/quote]

Vroeger probeerde ik zoveel mogelijk met staalgeveerde assen te rijden. En inderdaad de vering was veel fijner. En niet te zwaar belast eigenlijk de betere vering, ook voor het behoud van je opbouw.
Bij rubber is inderdaad plat is plat en moet de vering hoofdzakelijk in flink beladen uit de banden komen. Maar te zacht is ook weer niet goed maar harde banden geven weer meer stabiliteit echter krachten komen weer bij rubber as( plat is plat) ten laste van je opbouw.

De juiste balans hierin vinden stak ik toen veel tijd in. knipoog.gif

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Licht slingeren bij 100km

Bericht door mrbullmastiff » di 29 jun 2021 16:30

Iedere slingering ligt in de basis aan de caravan, kwestie van verkeerde belading of technische problemen aan de caravan. Een hoge kogeldruk maakt de combinatie stabieler maar voorkomt niet alles. Met een goede belading zijn er meer elementen van belang dan een hoge kogeldruk.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Licht slingeren bij 100km

Bericht door dieseltijger » di 29 jun 2021 18:21

mrbullmastiff schreef:
di 29 jun 2021 16:30
"....kwestie van verkeerde belading of technische problemen aan de caravan...."
Nee, verkeerde aanname.

Per definitie heeft een samenstel van een auto met een caravan met een scharnierpunt in het midden (de as) een eigenfrequentie. Dat is geen technisch gebrek maar is gewoon eigen aan het principe. Net zoals een slinger van een slingerklok kan slingeren. Of je moet de massa van de caravan nul maken (=geen traagheidmoment) of twee assen toepassen die elk aan een uiteinde van de caravan worden geplaatst.

Oftewel: bij TS hoeft er geen sprake te zijn van slechte belading of slecht onderhoud.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
mrbullmastiff
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
Locatie: Sluiskil

Re: Licht slingeren bij 100km

Bericht door mrbullmastiff » di 29 jun 2021 19:18

We hoeven het niet eens te zijn.

Je kan een heel lang verhaal ophangen maar met deze snelheid hoort een caravan niet te slingeren als die binnen de grenzen valt die de auto mag trekken. Daar helpt een andere schokbreker op de auto of de caravan niet veel aan tenzij ze echt kapot zijn maar dan heb je ook een waardeloos weggedrag van de auto zonder caravan.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Licht slingeren bij 100km

Bericht door Ab » di 29 jun 2021 19:57

mrbullmastiff schreef:
di 29 jun 2021 16:30
Iedere slingering ligt in de basis aan de caravan, kwestie van verkeerde belading of technische problemen aan de caravan. Een hoge kogeldruk maakt de combinatie stabieler maar voorkomt niet alles. Met een goede belading zijn er meer elementen van belang dan een hoge kogeldruk.
..

Ja. Daar heb je gelijk in. Gewoon omdat de bouw van caravans niets anders toelaat.
Het feit blijft, dat een lange caravan, met de as helemaal achteraan nooit zal slingeren. Al rij je 150 kmu.
Dat daarbij een extreem hoge kogeldruk ontstaat is ook een feit, en dat kan weer niet bij het gros vande trekauto in Europa.
Echter, hieruit volgt dat alle gewicht achter de as nadelig is.
Voor de as laden jaagt de kogeldruk omhoog.
Met deze gegevens in je hoofd een caravan beladen, waarbij je het ideaal zo ver mogelijk, beter nog iets meer, benaderd zal de meest stabiele combinatie opleveren.

En daar komt ie weer..
De auto zo zwaar mogelijk beladen, de caravan zo licht mogelijk beladen, en de kogeldruk zo hoog mogelijk.
Als je dat volgt, zal er zo weinig mogelijk gewicht achter de as zitten en heb de de zo stabiel mogelijkste combinatie.

(Waarmee je met een gerust hart met 125 kmu of meer legaal door Frankrijk kan scheuren mits je onder de 3500 kg zit.
Wat overigens lang niet overal mag..heel veel heb je er dus niet aan)

Alles wat van deze gouden regel afwijkt maak de combinatie minder stabiel, en dat moet je compenseren door met een lagere snelheid te gaan rijden.
Wat nu ook weer niet zo heel erg is..

In dit verhaal speelt de stabilisator een erg ondergeschikte rol.
Als je het goed doet, heb je die niet eens nodig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

JanPunne
Berichten: 2755
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Licht slingeren bij 100km

Bericht door JanPunne » di 29 jun 2021 20:20

[re.gif]
Topreactie!
Vooral die laatste is treffend! thumbup.gif
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Gebruikersavatar
peerke1960
Berichten: 21
Lid geworden op: zo 11 apr 2021 11:49

Re: Licht slingeren bij 100km

Bericht door peerke1960 » di 29 jun 2021 21:10

@Dieseltijger, het klopt het betrof een Cerato. Voorganger van de Ceed en nogal kleurloos, echter, toen erg goedkoop. Max belasting trekgewicht was 1200 kg. Het ding reed echt niet met caravan
Groeten, Peter
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2018

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11134
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Licht slingeren bij 100km

Bericht door dieseltijger » di 29 jun 2021 22:25

Hm ja, lastig. Je zou zeggen dat er ruim voldoende speelruimte was. Dus op papier kan alles kloppen maar de praktijk is weerbarstig, dat is de les. De volgende auto is ofwel een Outback of wederom een Avensis. En dan gaan we dus mooi een proefrit maken met een caravan erachter - dat bevalt mij tot nog toe meer dan prima - ook al vindt men dat ongebruikelijk.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Licht slingeren bij 100km

Bericht door Erwin1987 » wo 30 jun 2021 09:48

peerke1960 schreef:@Dieseltijger, het klopt het betrof een Cerato. Voorganger van de Ceed en nogal kleurloos, echter, toen erg goedkoop. Max belasting trekgewicht was 1200 kg. Het ding reed echt niet met caravan
Groeten, Peter
Grappig ik heb ook een cerato gehad een 2.0 en die mocht 1400/1500(?) kg trekken en dat ging eigenlijk prima, kogeldruk mocht Max 60kg zijn ofzo daar heb ik destijds 80kg aangehouden. Ik vond juist voor het formaat auto dat hij behoorlijk sterk was.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

koning

Re: Licht slingeren bij 100km

Bericht door koning » wo 30 jun 2021 13:32

Minder gewicht in de caravan, meer gewicht in de auto.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3686
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Licht slingeren bij 100km

Bericht door Niels83 » wo 30 jun 2021 14:12

[re.gif]
Dat is een goed idee ik zal de kinderen met de spullen op hun schoot laten zitten.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”