mrbullmastiff schreef: ↑di 29 jun 2021 16:30
Iedere slingering ligt in de basis aan de caravan, kwestie van verkeerde belading of technische problemen aan de caravan. Een hoge kogeldruk maakt de combinatie stabieler maar voorkomt niet alles. Met een goede belading zijn er meer elementen van belang dan een hoge kogeldruk.
..
Ja. Daar heb je gelijk in. Gewoon omdat de bouw van caravans niets anders toelaat.
Het feit blijft, dat een lange caravan, met de as helemaal achteraan nooit zal slingeren. Al rij je 150 kmu.
Dat daarbij een extreem hoge kogeldruk ontstaat is ook een feit, en dat kan weer niet bij het gros vande trekauto in Europa.
Echter, hieruit volgt dat alle gewicht achter de as nadelig is.
Voor de as laden jaagt de kogeldruk omhoog.
Met deze gegevens in je hoofd een caravan beladen, waarbij je het ideaal zo ver mogelijk, beter nog iets meer, benaderd zal de meest stabiele combinatie opleveren.
En daar komt ie weer..
De auto zo zwaar mogelijk beladen, de caravan zo licht mogelijk beladen, en de kogeldruk zo hoog mogelijk.
Als je dat volgt, zal er zo weinig mogelijk gewicht achter de as zitten en heb de de zo stabiel mogelijkste combinatie.
(Waarmee je met een gerust hart met 125 kmu of meer legaal door Frankrijk kan scheuren mits je onder de 3500 kg zit.
Wat overigens lang niet overal mag..heel veel heb je er dus niet aan)
Alles wat van deze gouden regel afwijkt maak de combinatie minder stabiel, en dat moet je compenseren door met een lagere snelheid te gaan rijden.
Wat nu ook weer niet zo heel erg is..
In dit verhaal speelt de stabilisator een erg ondergeschikte rol.
Als je het goed doet, heb je die niet eens nodig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.