Licht slingeren bij 100km

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Licht slingeren bij 100km

Bericht door Ron » wo 30 jun 2021 14:46

[re.gif]
In de verhoudingen die jij hebt is dat volgens mij het probleem nou niet.
Andere opties zijn al genoemd.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Licht slingeren bij 100km

Bericht door erichendri » wo 30 jun 2021 22:05

Koop een grote dakkoffer.
Ik heb er geen spijt van gehad.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Licht slingeren bij 100km

Bericht door Niels83 » do 1 jul 2021 01:49

[re.gif]

En dan mijn dak mag maar 75 kilo hebben. Daarnaast schreef ik al dat ik met het gezin in het autootje en alle zware spullen ik een heel eind op of zelfs over het maximale gewicht kom van de auto.
Ik en mijn vrouw zijn niet zo licht dus met kinderen komen we al 270 kilo, de koelbox gevuld 40 kilo, tent en stalen frame van de uitbouw 40 kilo, doe daar 82 kilo op de trekhaak bij dan zitten we al over de max 400 kilo belading in de auto. Dat is nog los van de luiertas, snaai troep, gasfles, stroomkabel, airco en het verschil tussen het ledig gewicht van de auto op papier en het werkelijke ledige gewicht. Begrepen van de dealer dat het voor de auto echt niet uitmaakt, die kan wel meer hebben, maar het was voor de goedkeuring handig om dat laag te houden ivm de uitstoot en greenline verhaal. Ondanks zijn formaat heeft de Fabia eigenlijk geen probleem met ruimte, het is een erg ruime auto, maar het mag niets wegen. Dus alleen dons kan er mee. Ik denk dat ik de inhoud van een dakkoffer nog wel in de auto kwijt zou kunnen met wat proppen.

Ik zou alleen niet weten wat ik er in zou willen doen, ik wil er dan geen dingen in doen die we dagelijks gebruiken, zodat ik bij elke camping er achter kom dat mijn onderbroeken nog in de auto liggen, alle dingen die we niet gebruiken heb ik er uit geflikkerd toen we vorige jaar bijna 150 kilo te zwaar bleken.

Daarbij zit ik met de caravan belading dus prima, blijf dus binnen de 850 kilo, en heb de voorkant net boven wat is toegestaan. En dan is de gewichtsverdeling bijn 50% van het gewicht van de auto. Daar zit het probleem niet in. Ook ben ik heel bewust aan het inpakken gegaan, zodat het gewicht echt voorin en boven de as zit.

Ik zal de banden van de week eens oppompen, we krijgen volgende week rijles van een bekende BE instructeur, om wat beter te leren achteruit rijden, dat krijg ik maar moeilijk onder de knie. Dan moeten de banden wel goed.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Licht slingeren bij 100km

Bericht door JanPunne » do 1 jul 2021 08:29

En toch denk ik dat de grootste oorzaak in de snelheid zit.
Lees dit maar eens rustig door, ook wordt hier aangegeven wat de beste gewichtsverhouding caravan-auto is.
https://caravantrekker.nl/info/slingeren.php
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”