Fietsen op de caravan, hoe het niet moet.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Fietsen op de caravan, hoe het niet moet.

Bericht door Conradi » di 15 jun 2021 13:16

[re.gif] [re.gif]
Dat is ten eerste ook van je caravan afhankelijk, mag die ook 100kg hebben? Bij mij is dat de beperking, want de auto mag 140kg torsen.

Technisch is dan 100 kg geen probleem, blijft natuurlijk het (rij)comfort over. Als je combi dan in een V hangt, wordt het rijgedrag er ook niet beter van. Als je auto over load adjusters, luchtvering of zoiets beschikt, dan zal het geen enkel punt zijn.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Fietsen op de caravan, hoe het niet moet.

Bericht door Morgoth » di 15 jun 2021 13:44

Om de verwarring groter te maken: Op het typeplaatje van mijn Peitz koppeling staat maximaal 100kg. Op een sticker van Peitz staat 30cm verderop: 4% van het caravangewicht, meer is niet nodig, maximaal 75kg.

Ik wil helemaal de gewichten niet bediscussiëren die ik in mijn voorbeeld heb genomen, het gaat er mij om dat je, net als de caravan, ook de auto niet ongelimiteerd vol kunt stouwen. Daar heeft het nooit iemand over.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsen op de caravan, hoe het niet moet.

Bericht door Ab » di 15 jun 2021 14:13

Ik schijn bij de " beterweters" te horen..
Daar ben ik blij om. Dankjewel Wim. awhoea.gif
Voor wat het waard is..ik heb best veel ervaring met het rijden met van alle mogelijke lange en zware dingen achter de auto.
Vanaf 1966 bijna dagelijks, en veel kms.
Geen idee hoeveel, maar schat het op ergens tussen de 1 of 2 miljoen.
Enige ervaring heb ik dus wel.
In de beginjaren begon het soms angstaanjagend te slingeren.
Zonder enige kennis, en geen Google om het een en ander op te zoeken, kwam ik er na enige tijd zelf achter, dat de kogeldruk verhogen, met andere woorden de lading naar voren verplaatsen de slingerproblemen verhelpen.
Na 1967 nooit geen last meer gehad, behalve als de lading te lang was, en het toch even een km of 10 vervoerd moest worden, en geen vrachtwagen beschikbaar.
Slingeren begint ook altijd bij een bepaalde snelheid.
Stabilisatoren bestonden er niet, dan merk je het ook eerder.
Een echt slecht geladen caravan of aanhanger begint bij 80 km/u al onstabiel te worden.
Direkt afremmen voorkomt erger.
Zet je er een stabilisator op, dan blijft het net zo onstabiel.
Alleen merk je dat pas bij een veel hogere snelheid, zo rond de 100 km/u.
Gaat het dan slingeren, dan is er geen houden meer aan.
Binnen een paar seconden ligt het spul plat of staat geschaard.
De stabilisator kan die hoge krachten op de kogel dan echt niet meer dempen.
Ik heb dit verhaal al meerdere keren geschreven.
Gezien het best hoge aantal nieuwe caravanners zonder enige ervaring hoop ik echt dat die kennis nemen van bovenstaande berichten.
Vaar niet blind op die enkelen die beweren dat fietsen best achterop kunnen.
Het kan wel, dat bestrijd ik niet, maar alle andere keuzes zijn beter en veiliger. Zeker als je geen of weinig ervaring hebt, en niet aanvoelt hoe een combinatie hoort te rijden.
Helemaal geen fietsen mee is nog het allerbeste... mrgreen.gif

Ik begrijp ook niet waarom mensen 300 kg per persoon meeslepen als bagage.
Als je gaat vliegen mag je 25 kg meenemen, en dat is al veel meer dan genoeg voor 3 weken vakantie..
Ok, een paar stoelen en een tafel en wat kookgerei.
Doe eens gek..60 kg extra.
Afgezien van gas en stroomkabel, dat hoort bij het leeggewicht van een caravan. Een gevulde watertank ook nog overigens..
Die prima leeg kan blijven..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Fietsen op de caravan, hoe het niet moet.

Bericht door JanPunne » di 15 jun 2021 14:28

[re.gif]
Inderdaad, de anti slingerkoppeling is niet zaligmakend, dat heb ik ook al vaker geschreven.
Als het zaakie gaat dan gaat’ie echt en dan helpt ook zo’n hulpmiddel niet meer.
Wat dat gewicht betreft, dat gaf ik eerder ook al aan in iets andere bewoordingen.
Waarom zoveel mee sleuren?
Velen hebben al een sleurhut, moet al dat andere er dan ook nog bij?
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Fietsen op de caravan, hoe het niet moet.

Bericht door Wie-niets » di 15 jun 2021 17:23

Morgoth schreef:
di 15 jun 2021 10:28
De caravan is dan weliswaar niet overbeladen maar de auto wel. Denk je dat een zwaar overbeladen auto zo veilig is op de weg?
Op dit forum wordt hier ALTIJD aan voorbij gegaan.
Misschien een beetje kort door de bocht. Jij en ik en misschien wel meer hebben dit al meer aangekaart.
Even duidelijkheid, ik ben een voorstander van tenminste 70 kg op de haak of ik reed wel eens tot 100.kg met een 4x4 en een duidelijk zwaardere auto als de caravan.

Maar ik heb ook wel eens auto 's gehad bij maximale belading fijner reden als ik 10/15 kilo van de kogeldruk afhaalde waardoor de combinatie veel lekkerder door reed.
( ik zeg niet veiliger)
De factor veilig bereik je doordat de trekker veel meer gewicht heeft en daardoor overwicht heeft op het te trekken object. Uiteraard met een goede belading.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsen op de caravan, hoe het niet moet.

Bericht door Ab » di 15 jun 2021 19:06

Hoe kan je in vredesnaam een auto overbeladen..
Wat ik al schreef..wat moet je dan in vredesnaam wel niet allemaal meenemen?
Ik had zelf altijd alle caravanspullen in de auto, inclusief een rubberboot met buitenboord motor, de fietsen erop, een koelbox vol met bier achterin, ruim 100 kg kogeldruk, en zat daarmee niet eens aan de 400 kg. Wat ik al extreem veel vond, omdat die boot met motor en benzine tank en alles wat erbij zat alleen al aan de 140 kg zat..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Fietsen op de caravan, hoe het niet moet.

Bericht door Morgoth » wo 16 jun 2021 08:20

[re.gif]
Kan nooit.
Boot: 140kg
kogeldruk 100kg
fietsen 50kg
krat bier 15kg
Brandstof 50kg
twee personen 150kg

Alleen dit al is al dik meer dan 500kg. Dan reken ik er nog geen andere bagage bij.

Je moet jezelf ook meerekenen. Als je met twee volwassenen en twee grote pubers op stap bent is dat alleen al 300kg minimaal. Kogeldruk van 75kg, gevulde tank van 50kg (leeggewicht voertuig is gemeten met een lege tank) en kampeerbagage van 100kg en je fietsen erop van 50kg en je zit al aan 575kg.
We zeggen altijd terecht dat we op moeten letten met het volstouwen van de caravan omdat het snel oploopt. Geldt dat voor de auto dan niet?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Fietsen op de caravan, hoe het niet moet.

Bericht door Daphne » wo 16 jun 2021 08:48

Morgoth schreef:
wo 16 jun 2021 08:20
We zeggen altijd terecht dat we op moeten letten met het volstouwen van de caravan omdat het snel oploopt. Geldt dat voor de auto dan niet?
Goed punt! Daarbij komt nog dat het laadvermogen van een auto vaak minder is dan het kenteken doet vermoeden. Als iedereen volgens het echte leeggewicht van de auto MRB moet betalen, zouden ze schrikken.
Maar, een caravan heeft veel meer ruimte om vol te stouwen en de meeste gezinsauto’s niet. Met personen erin, is er een kleine ruimte beschikbaar om wat spullen in te vervoeren. Meer dan een voortent en een koelbox kunnen veel van deze auto’s niet kwijt. Kogeldruk erbij en dan is het wel klaar.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Fietsen op de caravan, hoe het niet moet.

Bericht door PD » wo 16 jun 2021 09:05

Ab schreef:
di 15 jun 2021 19:06
Hoe kan je in vredesnaam een auto overbeladen..
Wat ik al schreef..wat moet je dan in vredesnaam wel niet allemaal meenemen?
Niet iedereen rijdt met een “lichte vracht” voertuig 😁
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Fietsen op de caravan, hoe het niet moet.

Bericht door Wie-niets » wo 16 jun 2021 09:50

Het ligt er natuurlijk ook aan wat is het verschil tussen leeg gewicht van een auto en het maximale te laden gewicht van de auto. Bij mijn 4x4 ers op grijs kenteken dan moest je het ook al bont maken om dat voor elkaar te krijgen.

Even op mijn vorige antwoord een kleine correctie/aanvulling.
- Ik heb het niet alleen over overbelading maar flink naar/tot het max toegestane beladen van de auto.
Even b.v. zo'n 35/38 jaar terug. Op pad met 2 tiener dochters. Belading op de auto. Een of twee in de begin fase niet al te lichte surfplanken ( surfen was in die jaren een hype, je zag toen ook wel eens op het dak van die Canadese of gewone cano' s)...4 lichtgewicht sportfietsen waarvan 2 in de caravan tussen keukenblok en kastdeur of op de twinnyload op de dissel.

Dan nog een bijzet tent.Stokken of voortent tent in de auto allerlei andere zaken voor de dames bij ons. Kist boeken mijn gereedschapskist en vraag me niet meer precies maar van alles wat o.a. rubber opblaasboot etc.etc.
Dan nog in die tijd gewoon een volledig reserve wiel zo'n 11kg gasfles dan je volle tank meerekenend de nog nodige etenswaar en drank voor onderweg en dat ging alles bij elkaar dan al gauw op het lege gewicht van de auto naar 400kg of meer extra.En dan de kogeldruk laat ik het houden op tenminste ongeveer 70/80 kg en dan zat toch al gauw bij het maximum toegestane gewicht van de auto.

Caravan toen meestal het bekende concept van de 2 tafel modelen die je kon om toveren tot slaap plaatsen die meestal onderweg al hierop waren of een er van als bed was opgemaakt. En stoelen , meestal van die plastic of een doek uitgevoerde rug en zitting lagen op het bed.

Ik heb het hier in die tijd wel over een ruime persoons wagen en zeg maar een caravanopbouw van 400 tot 450 meter.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Fietsen op de caravan, hoe het niet moet.

Bericht door Wie-niets » wo 16 jun 2021 10:19

:oops: even de laatste zinssnede .... Dat waren wel hele grote opbouw caravans. Moet natuurlijk zijn 4,00 tot 4,50 meter . Maar dat hadden jullie al vast wel begrepen . knipoog.gif

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Fietsen op de caravan, hoe het niet moet.

Bericht door daniel1975 » wo 16 jun 2021 12:31

Morgoth schreef:
wo 16 jun 2021 08:20
We zeggen altijd terecht dat we op moeten letten met het volstouwen van de caravan omdat het snel oploopt. Geldt dat voor de auto dan niet?
Nooit serieus bij stil gestaan (zoals velen blijkbaar), maar het tikt inderdaad wel door.
Massa leeggewicht V60: 1661kg, max gewicht 2240. Betekent dat ik 580kg mag laden.
Kogeldruk 80
Volle tank: 60
2 volw & 1 kind: 200
Voortent: 35
Overige bagage: 50
Dakdragers + fietsenhouders: 20g
Mountainbike + racefiets: 20
Dan zit je al op 465kg en daar komt ongetwijfeld nog wat bij.

Overigens heb ik voor de meivakantie de hele combi gewogen op 3340kg. Had achteraf ook even de caravan apart moeten doen, maar ik zit dus wel ruim binnen de marge.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsen op de caravan, hoe het niet moet.

Bericht door Ab » vr 18 jun 2021 19:34

Die volle tank hoort bij het leeggewicht van de auto.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

daniel1975
Berichten: 530
Lid geworden op: za 11 jan 2020 14:08

Re: Fietsen op de caravan, hoe het niet moet.

Bericht door daniel1975 » vr 18 jun 2021 20:25

[re.gif]
Scheelt weer een paar dozen wijn terug naar huis blij.gif

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Fietsen op de caravan, hoe het niet moet.

Bericht door Morgoth » di 13 jul 2021 17:15

Ab schreef:
vr 18 jun 2021 19:34
Die volle tank hoort bij het leeggewicht van de auto.
Niet waar. Wel bij het rijklaar gewicht maar niet bij het leeggewicht.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Fietsen op de caravan, hoe het niet moet.

Bericht door Micky » di 13 jul 2021 18:54

Ab schreef:
vr 18 jun 2021 19:34
Die volle tank hoort bij het leeggewicht van de auto.
Dat hoort voor 90% bij de massa rijklaar en die is voor mijn V60 1761kg, de 1661 van Daniel is het echte leeggewicht

bron RDW: De massa rijklaar is de massa van het voertuig in bedrijfsklare (en onbeladen) toestand, inclusief koelvloeistof, smeermiddelen, brandstof (90% gevuld), reservewiel voor zover gemonteerd door de fabrikant, eventueel gereedschap en de bestuurder.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
andrehj
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 28 aug 2016 14:34

Re: Fietsen op de caravan, hoe het niet moet.

Bericht door andrehj » wo 21 jul 2021 20:25

Micky schreef:
di 13 jul 2021 18:54
Ab schreef:
vr 18 jun 2021 19:34
Die volle tank hoort bij het leeggewicht van de auto.
Dat hoort voor 90% bij de massa rijklaar en die is voor mijn V60 1761kg, de 1661 van Daniel is het echte leeggewicht

bron RDW: De massa rijklaar is de massa van het voertuig in bedrijfsklare (en onbeladen) toestand, inclusief koelvloeistof, smeermiddelen, brandstof (90% gevuld), reservewiel voor zover gemonteerd door de fabrikant, eventueel gereedschap en de bestuurder.
Bij de RDW geloven ze nog in sprookjes :(
In NL (en ook in Duitsland) is het "rijklaar" gewicht altijd 100 kg hoger dan het zgn leeggewicht.

En het gaat dus op twee plaatsen fout.

Ten eerste: Dat leeggewicht is het leeggewicht van de meest kale uitvoering.
Daarbij komt dan alle accessoires nog, zoals reservewiel (20 kg), trekhaak (20 kg) extra geluidssysteem, etc etc. Reken hier maar zeker 60 kg voor. Maar als je ook nog een panoramadak hebt, en/of grotere velgen, gaat het al snel naar de 100 kg.

Ten tweede: De hierboven door de RDW genoemde zaken zijn natuurlijk veel zwaarder dan 100 kg. Tel maar even mee:
6 kg - koelvloeistof
4 kg - motorolie
90 kg - Bestuurder met kleren en schoenen aan.
50 kg - brandstof
150 kg totaal (reservewiel had ik al bij de accessoires geteld).

In werkelijkheid is het echte rijklaargewicht erg veel hoger dan veel mensen denken. Als je toch ooit je caravan gaat wegen, zet je auto dan ook maar eens op de weegbrug en schrik...

Want om het sommetje compleet te maken:

65 kg - Accessoires
150 kg - Massa tussen werkelijk leeggewicht en rijklaar
200 kg - vrouw en twee pubers
85 kg - kogeldruk
= 500 kg totale belading die je bij je leeggewicht moet optellen! En let op, dan zijn het dak en de kofferbak nog leeg!

Dus het overbeladen van een auto gaat erg makkelijk. Ik schat dat een zeer groot deel van de auto's op weg naar hun vakantiebestemming overbeladen is, zeker degene die ook nog een dakkoffer monteren.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Fietsen op de caravan, hoe het niet moet.

Bericht door Micky » wo 21 jul 2021 20:30

[re.gif]

Er gaat niets fout, de 100kg is een schatting die laag is om te voorkomen dat je onnodig wegenbelasting (houderschapsbelasting) betaald, de overige opties worden wel degelijk meegenomen in het gewicht, de kale uitvoering staat echt lager op kenteken dan de vollere
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fietsen op de caravan, hoe het niet moet.

Bericht door Ab » wo 21 jul 2021 22:29

Ja..
En nog steeds gaat het op:
De auto zo zwaar mogelijk, en de caravan zo licht mogelijk geeft de best mogelijke combinatie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Fietsen op de caravan, hoe het niet moet.

Bericht door Morgoth » do 22 jul 2021 09:29

[re.gif]
Precies wat je zegt: De auto zo zwaar MOGELIJK.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”