Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Zoals de titel al doet vermoeden hangt onze caravan behoorlijk achterover.
.
.
Met onze vorige auto, een Peugeot 206, was dit ook. Daarmee eigenlijk wel de conclusie dat de haak, van onze Captur, niet echt extreem hoog zit een daarmee de oorzaak is.
Afgelopen vrijdag met achteruit steken en keren, een iets lager gelegen oprit in, groeven onze achterste steunpootjes zich in de grond..
In het "show je combinatie" topic vroeg iemand een om een foto van de dissel te posten. Maar om niet dat topic te vervuilen met mijn dissel vraag, dit nieuwe topic.
Dus de dissel foto's:
.
.
.
Ik zou denken 2 koker profielen van de breedte van de huidige chassis balkjes = 40mm en dan 70mm of 100mm hoog.
De bouten zitten 130mm uit elkaar door de dissel onderplaat, die 170mm lang is. Dus die kokertjes minimaal 170 lang met 2 gaten er in op 130mm
Paar langere bouten er doorheen en klaar.
Of zie ik nu iets over het hoofd?
.
.
Met onze vorige auto, een Peugeot 206, was dit ook. Daarmee eigenlijk wel de conclusie dat de haak, van onze Captur, niet echt extreem hoog zit een daarmee de oorzaak is.
Afgelopen vrijdag met achteruit steken en keren, een iets lager gelegen oprit in, groeven onze achterste steunpootjes zich in de grond..
In het "show je combinatie" topic vroeg iemand een om een foto van de dissel te posten. Maar om niet dat topic te vervuilen met mijn dissel vraag, dit nieuwe topic.
Dus de dissel foto's:
.
.
.
Ik zou denken 2 koker profielen van de breedte van de huidige chassis balkjes = 40mm en dan 70mm of 100mm hoog.
De bouten zitten 130mm uit elkaar door de dissel onderplaat, die 170mm lang is. Dus die kokertjes minimaal 170 lang met 2 gaten er in op 130mm
Paar langere bouten er doorheen en klaar.
Of zie ik nu iets over het hoofd?
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl
Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Volgens mij moet de dissel worden verhoogd, bij mijn Kip is dat zo gedaan en zo heb ik hem ook gekocht. Jou dissel zit te laag, denk ik.
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Ik denk dat je goed denkt...
Zolang de remstang vrij blijft kan de verhogen wat je wilt...
Meten is weten..
Maar die gedachte met 100 mm zou ik als eerste kiezen... mits he.. mits je remstang vrij blijft... meet dat effe op...
Zolang de remstang vrij blijft kan de verhogen wat je wilt...
Meten is weten..
Maar die gedachte met 100 mm zou ik als eerste kiezen... mits he.. mits je remstang vrij blijft... meet dat effe op...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Aangezien de wielen die er nu onderzitten veel te groot zijn, heeft iemand al geprobeerd het probleem zo op te lossen, alleen is er weinig ruimte voor het wiel om in te veren
De as is doorgezakt zo te zien, of tussen de as en het chassis kokers plaatsen of bij de koppeling.
Nog beter nieuwe asrubbers (lopen wat topics over op dit moment).
De as is doorgezakt zo te zien, of tussen de as en het chassis kokers plaatsen of bij de koppeling.
Nog beter nieuwe asrubbers (lopen wat topics over op dit moment).
Porsche + Tabbert
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Denk dat je met die kokerprofielen wel aardig uit komt.
Als ik het goed herinner zaten er Fiat velgen onder onze Lander, iets van 145R12
Als ik het goed herinner zaten er Fiat velgen onder onze Lander, iets van 145R12
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Precies zo had ik in gedachten, 2 kokertjes en klaar.
Remstang check
Die moet zeker vrij blijven.
Oei veel te groot?VIP schreef: ↑zo 23 mei 2021 19:29Aangezien de wielen die er nu onderzitten veel te groot zijn, heeft iemand al geprobeerd het probleem zo op te lossen, alleen is er weinig ruimte voor het wiel om in te veren
De as is doorgezakt zo te zien, of tussen de as en het chassis kokers plaatsen of bij de koppeling.
Nog beter nieuwe asrubbers (lopen wat topics over op dit moment).
Het is 13 inch wat, als ik Deusjevo zijn reactie lees (die de zelfde Lander heeft gehad) aardig zou moeten kloppen. Het zo zijn zelfs Fiat velgjes zoals hij schrijft, kan geen toeval zijn.
Wat betreft die as, er is wel veerweg, veel is het inderdaad niet, dus de as zal inderdaad wel in de loop der jaren ingezakt zijn.
Kokers tussen de as kan, zit vast gelast in het chassis, en is ook wel een beetje een beun oplossing.
Nieuwe rubbers lijkt me beter, echter ook flink duurder en moet uit besteed worden. Geen probleem maar bijvoorbeeld Triorep kan hier dacht ik ook niets mee. Omdat de as vast zit in het chassis.
Ik heb ooit wel iets gevonden (dacht ook hier op het forum) over een specialist die met deze caravans bekend was/is.
Ik zal eens rond gaan bellen.
Het zal echter niet een verhoging geven die nodig is om deze achteroverhang op te lossen.
Klopt, vorige zomer nog nieuwe bandjes op laten draaien.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl
Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Toevallig was ik afgelopen week bij Triorep om mijn eigen hut weer op te halen na asrubber vernieuwing.
Hij ... Wim... liet van alles zien... ook paardentrailers...
en die hebben ook een vastgelaste as onder het chassis....geen probleem voor ze dus !!
Zij hebben zelfs buiten een diversiteit aan "oldtimers" staan waar aan gewerkt is / wordt.
Ik ga er geen 2 handen voor in het vuur steken, maar ik ben er 99,99% zeker van dat jou mooie oldie daar perfect van nieuw rubber voorzien kan worden.
Een belletje verteld je alles...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
kijk dat wordt ik niet Chris dank je voor de tip.
Wat met bij ons in de buurt in Nijmegen had ik ook een rubber geveerde as specialist gevonden.
Echter nog niet gebeld om te vragen of hij hier mee over weg kon.
Als we deze caravan willen blijven rijden is het misschien wel waardevol om de as eens te laten reviseren.
Wat met bij ons in de buurt in Nijmegen had ik ook een rubber geveerde as specialist gevonden.
Echter nog niet gebeld om te vragen of hij hier mee over weg kon.
Als we deze caravan willen blijven rijden is het misschien wel waardevol om de as eens te laten reviseren.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl
Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Het was nog kleiner, 145R12 zelfs, ik had het nog veranderd in m’n berichtje.
Was even in de war met onze oude Constructam, die stond op 155R14
Beide maten scheelt 7 cm in doorsnee dus 155R13 is al 3,5 cm hoger
.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Ik vind het een leuke combinatie en zou er liever een paar centen in steken om het structureel op te lossen.
Eerste stap is om de as weer in orde te maken. Een correct werkende torsie-as staat waarschijnlijk weer wat hoger en heeft ook betere rij eigenschappen, dus veiliger en comfortabeler.
Eventueel dee originele wielen er op en dan bekijken of je masssieve vulplaten tussen de as en het caravan chassis kunt zetten.
En als dat nog niet genoeg is de truuk bij de koppeling uithalen. Maar ook hier met massieve vulplaten en niet meer dan een paar cm dikte toe voegen.
Voor nog wat achtergrond info kun je zoeken op revisie torsie as, ik kwam o.a. op deze site uit.
https://www.middelbos.nl/diensten/repar ... gLvTvD_BwE
Eerste stap is om de as weer in orde te maken. Een correct werkende torsie-as staat waarschijnlijk weer wat hoger en heeft ook betere rij eigenschappen, dus veiliger en comfortabeler.
Eventueel dee originele wielen er op en dan bekijken of je masssieve vulplaten tussen de as en het caravan chassis kunt zetten.
En als dat nog niet genoeg is de truuk bij de koppeling uithalen. Maar ook hier met massieve vulplaten en niet meer dan een paar cm dikte toe voegen.
Voor nog wat achtergrond info kun je zoeken op revisie torsie as, ik kwam o.a. op deze site uit.
https://www.middelbos.nl/diensten/repar ... gLvTvD_BwE
Volvo V60 T5 2018 - Adria 472LU 2019
- mrbullmastiff
- Berichten: 1941
- Lid geworden op: zo 18 aug 2019 23:33
- Locatie: Sluiskil
Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Ik heb altijd gehoopt dat er geen apk voor aanhangers komt maar als ik de aangedragen oplossingen lees dan lijkt het toch wel een goed idee te zijn. De caravan lijkt technisch niet in orde te zijn.
Knaus Sudwind Silver Selection 500EU achter een BMW GT 320D BMW 528i
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Dat heeft u snel geconcludeerd aan de hand van een paar forum reacties.
Of was u de vorige eigenaar van deze caravan?
Ik ben automonteur van opleiding, en al heel mijn leven werkzaam in de techniek.
Ook heb ik zakelijk jaren lang door stad en land met aanhangers gereden dus kan ik het rijgedrag wel een beetje beoordelen.
Nee ik ben geen Triorep of andere torsie as goeroe. Maar ik denk dat ik wel kan beoordelen of iets niet in orde is of nog acceptabel is
Ten eerste is het vrij gebruikelijk om dissels te verhogen om een caravan of aanhanger recht te krijgen achter auto's met afwijkende trekhaak hoogtes
Tot zo ver technisch gezien geen ongebruikelijke oplossing dus, en al helemaal geen die op caravans die technisch niet in orde zouden zijn doet duiden.
Of zou de Kip van de 2de reageerder ook niet door de eventuele apk komen?
Ten tweede er zit wel degelijk ruimte voor veerweg in de as en zijn de swing armen zeer zeker niet krom.
Ja de caravan staat vast lager dan toen het ding nieuw was in 1976 dus om het optimaal te herstellen moet deze as gereviseerd worden.
Als ik echter alle Landers die we bekeken hebben en die nu te koop staan op MP naar elkaar zet zie ik eigenlijk niet eens heel veel afwijking met die van ons.
Dus nog steeds geen reden om aan te nemen dat deze caravan een wrak op de weg is die in zijn eentje de APK voor aanhangers zou doen rechtvaardigen.
Een eerste en snelle fix om het geheel tenminste iets rechter achter onze auto te krijgen, zou kunnen zijn het ophogen van de dissel.
Als u mij reacties in dit topic verder ook hebt gelezen ziet u dat ik de APK plicht niet nodig heb en open sta voor input en revisie van de as ga onderzoeken.
Ik had al eerder na aanschaf van deze caravan onderzoek gedaan naar bedrijven die dit kunnen doen en de afweging gemaakt deze eventueel toch wel prijzige reparatie dit seizoen nog niet te laten uitvoeren.
Nogmaals u zult het vast niet zo bedoelen maar uw reactie is wel erg kort door de bocht en helaas ook op aannames gestoeld.
Of was u de vorige eigenaar van deze caravan?
Ik ben automonteur van opleiding, en al heel mijn leven werkzaam in de techniek.
Ook heb ik zakelijk jaren lang door stad en land met aanhangers gereden dus kan ik het rijgedrag wel een beetje beoordelen.
Nee ik ben geen Triorep of andere torsie as goeroe. Maar ik denk dat ik wel kan beoordelen of iets niet in orde is of nog acceptabel is
Ten eerste is het vrij gebruikelijk om dissels te verhogen om een caravan of aanhanger recht te krijgen achter auto's met afwijkende trekhaak hoogtes
Tot zo ver technisch gezien geen ongebruikelijke oplossing dus, en al helemaal geen die op caravans die technisch niet in orde zouden zijn doet duiden.
Of zou de Kip van de 2de reageerder ook niet door de eventuele apk komen?
Ten tweede er zit wel degelijk ruimte voor veerweg in de as en zijn de swing armen zeer zeker niet krom.
Ja de caravan staat vast lager dan toen het ding nieuw was in 1976 dus om het optimaal te herstellen moet deze as gereviseerd worden.
Als ik echter alle Landers die we bekeken hebben en die nu te koop staan op MP naar elkaar zet zie ik eigenlijk niet eens heel veel afwijking met die van ons.
Dus nog steeds geen reden om aan te nemen dat deze caravan een wrak op de weg is die in zijn eentje de APK voor aanhangers zou doen rechtvaardigen.
Een eerste en snelle fix om het geheel tenminste iets rechter achter onze auto te krijgen, zou kunnen zijn het ophogen van de dissel.
Als u mij reacties in dit topic verder ook hebt gelezen ziet u dat ik de APK plicht niet nodig heb en open sta voor input en revisie van de as ga onderzoeken.
Ik had al eerder na aanschaf van deze caravan onderzoek gedaan naar bedrijven die dit kunnen doen en de afweging gemaakt deze eventueel toch wel prijzige reparatie dit seizoen nog niet te laten uitvoeren.
Nogmaals u zult het vast niet zo bedoelen maar uw reactie is wel erg kort door de bocht en helaas ook op aannames gestoeld.
Greetzzzz, Marius
Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl
Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Alko en waarschijnlijk ook de andere leveranciers van het onderstel hebben een ophoger in het assortiment. In ieder geval was dat zo toen een vorige caravan dit zelfde probleem had.
- Witte yeti
- Berichten: 518
- Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
- Locatie: Amsterdam
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
In onderstaand draadje staat ook het e.e.a. over verhogen van de dissel.
viewtopic.php?f=80&t=43024&p=809925&hil ... en#p809925
viewtopic.php?f=80&t=43024&p=809925&hil ... en#p809925
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Als ik jouw caravan zo zie denk ik toch wel dat er iets niet goed is met de as.
Hier een foto van onze Lander eind jaren 70, de caravan was toen zo goed als nieuw. Ik zie echt heel veel meer bodemvrijheid, helaas heb ik geen close-up van de wielen en de as.
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Hier een foto van onze Lander eind jaren 70, de caravan was toen zo goed als nieuw. Ik zie echt heel veel meer bodemvrijheid, helaas heb ik geen close-up van de wielen en de as.
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Oké, en nu wachten op afspraak en dus onderzoek genoemd bedrijf, of andere? Ik wordt wel nieuwsgierig.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Ik vermoed, dat de Landers geen rubbergeveerde as hebben.
In die periode waren staalgeveerde assen meer gebruikelijk.
Op tijd van duur kunnen die veerbladen ook wat doorbuigen.
Met name na langdurige te zware belastingen.
Je kunt dat oplossen door het veerpakket eruit te trekken, en andersom, de rechterkant links, weer terug te plaatsen.
Alleen wat makkelijker gezegd dan gedaan..het kan gruwelijk vast zijn gaan zitten.
In die periode waren staalgeveerde assen meer gebruikelijk.
Op tijd van duur kunnen die veerbladen ook wat doorbuigen.
Met name na langdurige te zware belastingen.
Je kunt dat oplossen door het veerpakket eruit te trekken, en andersom, de rechterkant links, weer terug te plaatsen.
Alleen wat makkelijker gezegd dan gedaan..het kan gruwelijk vast zijn gaan zitten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Klopt, onze Lander had een staalgeveerde as.
Ook had ik een vetspuit waarmee ik elk jaar de 2 (of 4?) nippels voljaste met vet.
Ook had ik een vetspuit waarmee ik elk jaar de 2 (of 4?) nippels voljaste met vet.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Ja, aan de uiteinden van die assen zit een soort glijlager.
Eigenlijk meer een vrij lange bus, waarin de schommelas ingeschoven zit.
Smeren daarvan is noodzakelijk.
Eigenlijk meer een vrij lange bus, waarin de schommelas ingeschoven zit.
Smeren daarvan is noodzakelijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Even buiten alle andere opmerkingen en er vanuit gaande dat je eerst alle andere opmerkingen in overweging hebt genomen.
Is er al eens overwogen of er een trekhaak op kan waarbij je de kogelhoogte wat lager kunt op bevestigen zodat je daar ook enige centimeters verlaging van de kogelhoogte kunt verkrijgen en de caravan in ieder geval wat in een lijn komt te hangen met de auto.
En enkele centimeters meer geeft misschien net die ruimte achteraan de caravan meer die "schade" vermijden.
Ja je komt dan wel bij de dissel wat lager uit dan de gebruikelijke kogel hoogte.
En wat staalgeverde assen betreft. Deze smeerde ik met de vetspuit elk jaar ( in ieder geval bij ongeveer 5000 km) op alle vetnippels goed door totdat je het nieuwe vet goed eruit kwam zetten. Jammer dat je volgens mij geen nieuwe caravans met staal geveerde assen meer tegen komt.
Is er al eens overwogen of er een trekhaak op kan waarbij je de kogelhoogte wat lager kunt op bevestigen zodat je daar ook enige centimeters verlaging van de kogelhoogte kunt verkrijgen en de caravan in ieder geval wat in een lijn komt te hangen met de auto.
En enkele centimeters meer geeft misschien net die ruimte achteraan de caravan meer die "schade" vermijden.
Ja je komt dan wel bij de dissel wat lager uit dan de gebruikelijke kogel hoogte.
En wat staalgeverde assen betreft. Deze smeerde ik met de vetspuit elk jaar ( in ieder geval bij ongeveer 5000 km) op alle vetnippels goed door totdat je het nieuwe vet goed eruit kwam zetten. Jammer dat je volgens mij geen nieuwe caravans met staal geveerde assen meer tegen komt.
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Niet veel meer nee.
3 of 4 rubbertjes in een profiel persen zonder lagerbussen en veerpakket is veeeeel goedkoper.
3 of 4 rubbertjes in een profiel persen zonder lagerbussen en veerpakket is veeeeel goedkoper.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Witte yeti
- Berichten: 518
- Lid geworden op: ma 22 okt 2018 21:24
- Locatie: Amsterdam
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Je hebt al heel wat geklust in de Lander
viewtopic.php?f=82&t=41244
viewtopic.php?f=82&t=41244
Gr. Pim - Ford Kuga PHEV ST-line (2024) en Sprite Alpine Sport 470 CF (2018)
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Sprite caravan liefhebbers - https://www.facebook.com/groups/488994278136743
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Hier hing ie iig netjes achter de Peugeot.
Porsche + Tabbert
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Hoe hoog zit de haak op de Captur eigenlijk?
Het RDW Centrum voor voertuigtechniek en informatie hanteert voor de juiste trekhaakhoogte voor het rijden met een aanhangwagen twee normen waarbij zij onderscheid maken tussen een leeg en een beladen voertuig. Indien het trekkende voertuig leeg, en dus onbeladen, is moet het hart van de trekhaakkogel tussen de 38 en 45 centimeter vanaf de grond zitten. Indien het voertuig beladen is moet het hart van de trekhaakkogel tussen de 35 en 42 centimeter vanaf de grond zitten.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan
Ik weet niet of je er wat aan hebt maar even een indicatie van onze trekhaak hoogte.
Zojuist heb ik nog even gekeken en globaal gemeten bij mijn orginele vaste trekhaak ( wel is de 13 polige contactdoos weg te draaien onder de auto) op de bj 2020 Captur.
In de auto zit nog wel een reserve wiel , toebehoren en wat gereedschap en andere zaken dus niet helemaal leeg.
Ik kom dan op ongeveer 40 cm tot in hart van de kogel. Ongeveer 42-42,5cm tot aan de bovenkant.
Zojuist heb ik nog even gekeken en globaal gemeten bij mijn orginele vaste trekhaak ( wel is de 13 polige contactdoos weg te draaien onder de auto) op de bj 2020 Captur.
In de auto zit nog wel een reserve wiel , toebehoren en wat gereedschap en andere zaken dus niet helemaal leeg.
Ik kom dan op ongeveer 40 cm tot in hart van de kogel. Ongeveer 42-42,5cm tot aan de bovenkant.