Micky als ik de Mercedes van die tijd van mijn vader goed herinner dan hing dat best wel laag achter.Micky schreef: ↑ma 24 mei 2021 01:24Als ik jouw caravan zo zie denk ik toch wel dat er iets niet goed is met de as.
Hier een foto van onze Lander eind jaren 70, de caravan was toen zo goed als nieuw. Ik zie echt heel veel meer bodemvrijheid, helaas heb ik geen close-up van de wielen en de as.
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
En ik weet dat het een onduidelijke foto is maar ik zie niet echt heel veel meer ruimte onder de caravan en de weg.
Ja hij hang recht achter de Merc dat klopt.
We willen deze caravan zeker voorlopig blijven rijden, dus wat investeren kan geen kwaad.
Ik heb een bedrijf gevonden in Wijchen die ga ik morgen bellen.
https://www.nexus-aanhangers.nl/aanhang ... aanhanger/
Kijken of ze ons kunnen helpen of op zijn minst het geheel kunnen controleren.
Ab ik zie er bij de swingarm wel 4 rubbers er uit steken.. Kan dat dat afdichting is natuurlijk maar het lijkt toch verdacht veel op een rubber geveerde torsie as.Ab schreef: ↑ma 24 mei 2021 09:57Ik vermoed, dat de Landers geen rubbergeveerde as hebben.
In die periode waren staalgeveerde assen meer gebruikelijk.
Op tijd van duur kunnen die veerbladen ook wat doorbuigen.
Met name na langdurige te zware belastingen.
Je kunt dat oplossen door het veerpakket eruit te trekken, en andersom, de rechterkant links, weer terug te plaatsen.
Alleen wat makkelijker gezegd dan gedaan..het kan gruwelijk vast zijn gaan zitten.
Geen vetnippels op de as, dat wil echter nog niet zeggen dart het geen staal geveerde as is.
Dit is ook een optie natuurlijk, ik vind die wel vergelijkbaar met de dissel verhogen van de caravan.Wie-niets schreef: ↑ma 24 mei 2021 11:19Even buiten alle andere opmerkingen en er vanuit gaande dat je eerst alle andere opmerkingen in overweging hebt genomen.
Is er al eens overwogen of er een trekhaak op kan waarbij je de kogelhoogte wat lager kunt op bevestigen zodat je daar ook enige centimeters verlaging van de kogelhoogte kunt verkrijgen en de caravan in ieder geval wat in een lijn komt te hangen met de auto.
<knip>
Achter onze Peugeot 206 hing de lander ook wel achterover.
Denk dat die haak niet heel veel hoger/lager zat dan die van de Captur.
Klopt en ondertussen dus ook nog een kinderbedje:Witte yeti schreef: ↑ma 24 mei 2021 11:42Je hebt al heel wat geklust in de Lander
viewtopic.php?f=82&t=41244
viewtopic.php?f=79&t=43636
Volgende is dus de as, en of de dissel hoogte.
En tja we zijn net een weekendje weg geweest dus er is weer een lijstje met op en aanmerkingen gekomen die om klus werk vragen.
Nadeel is dat we aan een doorgaande weg wonen en de caravan niet voor de deur kan staan.
Eventjes een half uurtje tot een uur kan wel maar dan rijden ze bijna de zijkant er af als we pech hebben.
Geen ideale klus plek dus.
Beetje vertekende foto, die plaats bij die boerderij was/is echt wel erg scheef aflopend en totaal niet vlak.
We hebben de Peugeot niet meer maar ik herinner me dat het daar ook wel wat achter over hing.
Goede vraag kan ik dadelijk wel even meten.
Wie-niets schreef: ↑ma 24 mei 2021 14:30Ik weet niet of je er wat aan hebt maar even een indicatie van onze trekhaak hoogte.
Zojuist heb ik nog even gekeken en globaal gemeten bij mijn orginele vaste trekhaak ( wel is de 13 polige contactdoos weg te draaien onder de auto) op de bj 2020 Captur.
<knip>
Onze Captur is uit 2012 , ouder/ander model. Zou dat gelijk zijn?
Net op de terugweg uit Ruinen (Drenthe) naar Nuenen heb ik eens met extra aandacht naar de combinatie gekeken en met rijden opgelet.
Het geheel bonkt wat, ik zie wel dat de wielen in en uit veren in mijn spiegels.
Een andere observatie:
Op de heen weg hadden we flink wind mee, toen liep de combinatie goed door.
Inhalen was geen probleem, snelheid zat zo op 110km/u om even snel voor bij de vrachtwagens te gaan.
Verbruik was ook erg netjes met 1 op 13 gemiddeld.
Terug hadden we net bijna geen wind wat er wel was was op de kop.
Dan moet ik er toch wel meer aan trekken en zakt het verbruik aanzienlijk naar 1 op 9 a 1 op 10.
In zijn 4 zit ik dan nog zo op snelheid maar het kost wel meer moeite.
Niets met de as te maken maar wel een gedachte puntje bij deze auto en de eventuele stappen die we daar mee willen of moeten zetten.
Chippen of opzoek naar iets met wat meer vermogen, zeker omdat de wens ook automaat is/was en die hebben we met aanschaf van deze Captur laten gaan omdat we ze niet in ons budget konden vinden met automaat.
Nou ja lang verhaal, ik ga morgen bellen met de aanhanger specialist in Wijchen.
Ik zal hier weer verder reageren met eventueel uitkomsten.