Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan

Bericht door Bommes » do 27 mei 2021 14:50

22 juni gaat onze Lander naar Triorep.
Van te voren even goed meten wat de as standen en diverse hoogtes nu zijn.

Neemt niet weg dat daarna waarschijnlijk nog wel de dissel opgehoogd moet worden.
Dat komt daarna.
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan

Bericht door deusjevo » do 27 mei 2021 15:01

Bommes schreef:
do 27 mei 2021 11:15
Net gemeten, trekhaak hoogte:
47,5cm bovenkant knobbel, +/- ongeveer, bekant. mrgreen.gif
Bommes schreef:
do 27 mei 2021 11:41
Ik heb werkelijk geen idee wat hoog of laag is voor een trekhaak scratch.gif

Zo ingeschat zit deze knobbel op onze Captur wel wat hoger dan achter mijn vroegere VW T5 werkbus
Maar ja daar zat voor bijna 1000kg aan zooi achter in en die hing ondanks zijn hulp veren zo al lichtelijk achterover.
Zie onder

Het RDW Centrum voor voertuigtechniek en informatie hanteert voor de juiste trekhaakhoogte voor het rijden met een aanhangwagen twee normen waarbij zij onderscheid maken tussen een leeg en een beladen voertuig. Indien het trekkende voertuig leeg, en dus onbeladen, is moet het hart van de trekhaakkogel tussen de 38 en 45 centimeter vanaf de grond zitten. Indien het voertuig beladen is moet het hart van de trekhaakkogel tussen de 35 en 42 centimeter vanaf de grond zitten.
Laatst gewijzigd door deusjevo op do 27 mei 2021 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan

Bericht door Chris » do 27 mei 2021 15:03

Goeie keuze.
Ik heb net mijn Knaus bij Triorep weer opgehaald.
Vakmensen...weten van de hoed e de rand waar ze het over hebben.
Ik zou ook niet verbaast zijn als zij ook een oplossing weten voor de disselhoogte.
Vragen kost niks..
De oude rubbers krijg je trouwens mee.
.
IMG-20210519-WA0021.jpeg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan

Bericht door Lucas » do 3 jun 2021 22:37

deusjevo schreef:
do 27 mei 2021 15:01
Het RDW Centrum voor voertuigtechniek en informatie hanteert voor de juiste trekhaakhoogte voor het rijden met een aanhangwagen twee normen waarbij zij onderscheid maken tussen een leeg en een beladen voertuig. Indien het trekkende voertuig leeg, en dus onbeladen, is moet het hart van de trekhaakkogel tussen de 38 en 45 centimeter vanaf de grond zitten. Indien het voertuig beladen is moet het hart van de trekhaakkogel tussen de 35 en 42 centimeter vanaf de grond zitten.
Ik heb het al eens eerder vermeld, maar die trekhaakhoogte 38-45 cm onbeladen en beladen 35-42 is geen wettelijke eis en ook geen APK-punt ofzo. In tegenstelling tot wat hier nog wel eens wordt gezegd en trouwens ook door vrijwel ieder trekhaakmontagebedrijf op de website wordt vermeld, maar ten onrechte dus. De trekhaak dient voorzien te zijn van een goedkeuringskenmerk en de combinatie dient (nagenoeg) horizontaal achter het trekkend voertuig te hangen (en dat zijn wel bekeurbare feiten).

Wij hebben zelf op de ene trekauto een trekhaak met hart kogel op 45 cm "in ruste", de ander hangt op 50 cm. Dat laatste is veel prettiger, vooral bij drempels net even iets meer speling en dat is beter voor je neuswiel (om maar eens wat te noemen). Meer dan 50 cm laat de caravan toch al gauw wat naar achteren hangen, ik zou proberen ergens tussen de 48 en 50 cm uit te komen.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan

Bericht door deusjevo » do 3 jun 2021 22:44

[re.gif]
Er staat ook niet in mijn tekst dat het een wettelijke eis is of een APK punt, er staat een norm.

Een APK eis is trouwens ook:
Indien een personenauto is voorzien van een koppelingskogel, moet de diameter van de kogel ten minste 49,0 mm bedragen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan

Bericht door Lucas » vr 4 jun 2021 00:38

[re.gif]
Klopt, mijn reactie was wel naar aanleiding van jouw bijdrage maar ik bedoelde zeker niet te zeggen dat jij dat ook zei. Alleen het wordt nogal eens gezegd en voordat mensen zich in allerlei bochten gaan dringen om maar een zogenaamd wettelijke eisen te voldoen...

Peutje
Berichten: 632
Lid geworden op: zo 14 jul 2019 12:34

Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan

Bericht door Peutje » za 5 jun 2021 18:13

Lucas schreef:
do 3 jun 2021 22:37
deusjevo schreef:
do 27 mei 2021 15:01
Het RDW Centrum voor voertuigtechniek en informatie hanteert voor de juiste trekhaakhoogte voor het rijden met een aanhangwagen twee normen waarbij zij onderscheid maken tussen een leeg en een beladen voertuig. Indien het trekkende voertuig leeg, en dus onbeladen, is moet het hart van de trekhaakkogel tussen de 38 en 45 centimeter vanaf de grond zitten. Indien het voertuig beladen is moet het hart van de trekhaakkogel tussen de 35 en 42 centimeter vanaf de grond zitten.
Ik heb het al eens eerder vermeld, maar die trekhaakhoogte 38-45 cm onbeladen en beladen 35-42 is geen wettelijke eis en ook geen APK-punt ofzo. In tegenstelling tot wat hier nog wel eens wordt gezegd en trouwens ook door vrijwel ieder trekhaakmontagebedrijf op de website wordt vermeld, maar ten onrechte dus. De trekhaak dient voorzien te zijn van een goedkeuringskenmerk en de combinatie dient (nagenoeg) horizontaal achter het trekkend voertuig te hangen (en dat zijn wel bekeurbare feiten).

Wij hebben zelf op de ene trekauto een trekhaak met hart kogel op 45 cm "in ruste", de ander hangt op 50 cm. Dat laatste is veel prettiger, vooral bij drempels net even iets meer speling en dat is beter voor je neuswiel (om maar eens wat te noemen). Meer dan 50 cm laat de caravan toch al gauw wat naar achteren hangen, ik zou proberen ergens tussen de 48 en 50 cm uit te komen.
Dat het een Europese norm is moge duidelijk zijn, maar die norm is voor fabrikanten toch om zich er in basis aan te houden? Met name hele lage kogels die net de onderkant van de norm halen (onbeladen 38) zouden wel eens een probleem kunnen geven met fatsoenlijke kogeldruk icm met belading in de auto, waardoor hij snel onder de norm uitkomt in beladen toestand En bv snel neuswiel de grond raakt.
Soms lossen hulpveren dat op maar soms is een andere kogel of merk een betere oplossing. De meeste (moderne nieuwere) caravans staan horizontaal ergens rond de 42cm. Alles wat dus veel hoger is (bv 50cm die je aanhaalt) hangt ie achterover, en zit je op bv 35 of minder (dus niet conform norm) dan heb je een dikke v constructie. RDW vertelde me dat je met een combinatie die ver over of onder de beladen norm rijdt (is ook zichtbaar) mogelijk van de weg gehaakt wordt omdat je zelf ook aan diezelfde norm moet voldoen.
Ik ben geen "Hobby-ist" ->
hutje is een bescheiden Knaus sudwind 450FU silver selection 2018 nieuw uit doos.
508SW 180pk/250nm

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan

Bericht door Lucas » zo 6 jun 2021 23:51

[re.gif]
Waar de RDW op doelt is waarschijnlijk artikel 5.8.86 van de regeling voertuigen, waarin is bepaald (even simpel gezegd) dat een aanhanger (nagenoeg) horizontaal achter een auto moet hangen. Daar wordt in de praktijk overigens niet of nauwelijks op bekeurd of gehandhaafd, voor zover ik weet, op excessen na. Denk dan aan een tandemasser waarvan de wielen van de voorste as de grond niet raken bijvoorbeeld, hoewel er dan ook weer andere handhavingsbepalingen in beeld kunnen komen.

Verder helemaal met je eens dat een trekhaak op bijvoorbeeld 38 cm onwerkbaar is. Dat caravans zijn "afgericht" op 42 cm was mij niet bekend, wel eens afgevraagd. Onze combi staat aan de onbeladen kogelhoogte van 50cm (maar die zakt natuurlijk ook wel iets in) overigens optisch perfect horizontaal, koppeling is standaard. Bij de andere trekker met hart kogel op 45 cm (maar zal praktisch dan ook wat lager zijn) hangt ie juist optisch lichtelijk naar voren en hoor je bij hogere drempels regelmatig wat schuren. Nog steeds nagenoeg horizontaal, maar toch. Dan is tussen de 45-50 cm onderweg een stuk fijner dan 45 cm of lager zoals de "norm" voorschrift, in mijn optiek.

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan

Bericht door Bommes » ma 7 jun 2021 10:04

Dan is onze Captur met de ongeveer 47 cm gemeten bovenzijde kogel niet heel afwijkend.
De Lander zal dan wel gewoon gemaakt zijn voor lage kleine Fiatjes. Oh en voor oude Mercedessen.. knipoog.gif

In ieder geval staat de 22ste juni bij Triorep in de planning, as gaat er onderuit en wordt gereviseerd.
Van te voren zal ik duidelijk de diverse hoogtes meten en noteren.
Ik ben benieuwd mrgreen.gif
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan

Bericht door Lucas » ma 7 jun 2021 19:30

[re.gif]
Klein detail, maar de kogelhoogte wordt gemeten op het hart van de kogel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan

Bericht door Chris » ma 7 jun 2021 19:38

Bommes schreef:
ma 7 jun 2021 10:04
Dan is onze Captur met de ongeveer 47 cm gemeten bovenzijde kogel niet heel afwijkend.
De Lander zal dan wel gewoon gemaakt zijn voor lage kleine Fiatjes. Oh en voor oude Mercedessen.. knipoog.gif

In ieder geval staat de 22ste juni bij Triorep in de planning, as gaat er onderuit en wordt gereviseerd.
Van te voren zal ik duidelijk de diverse hoogtes meten en noteren.
Ik ben benieuwd mrgreen.gif
Da's mooi...
Die jongens bij Triorep zijn een kei in dit soort dingen.
Ook in afwijkende onderstellen.
Toen ik mijn caravan daar ophaalde stond er ook het nodige aan "Old-timers" van caravans.
Ik denk onderweg naar of tijdens een restauratie.
Allemaal "specials"....leuk hoor.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan

Bericht door Bommes » ma 7 jun 2021 20:10

Lucas schreef:
ma 7 jun 2021 19:30
[re.gif]
Klein detail, maar de kogelhoogte wordt gemeten op het hart van de kogel.
Okay dan zit het ding bij onze Captur wel wat hoog.. scratch.gif
Chris schreef:
ma 7 jun 2021 19:38
Da's mooi...
Die jongens bij Triorep zijn een kei in dit soort dingen.
Ook in afwijkende onderstellen.
Toen ik mijn caravan daar ophaalde stond er ook het nodige aan "Old-timers" van caravans.
Ik denk onderweg naar of tijdens een restauratie.
Allemaal "specials"....leuk hoor.
Daar heb ik wel vertrouwen in, de man in de werkplaats wist me via de telefoon precies te vertellen wat ze gaan doen.
Welke bouten en hoeveel er los moesten bij een Lander om de as en een stukje onderstel er onderuit te krijgen.
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan

Bericht door Lucas » di 8 jun 2021 09:24

[re.gif]
Als de bovenkant kogel op 47cm zit, zit hart kogel ergens op 43-45 cm dus lijkt me juist in orde thumbup.gif

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan

Bericht door Bommes » di 8 jun 2021 11:51

Oh ja natuurlijk, lekker helder.. Krijg je als je even snel tussen de bedrijven door reageerde op een topic.
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan

Bericht door Wie-niets » do 10 jun 2021 10:56

Wie-niets schreef:
ma 24 mei 2021 14:30
Ik weet niet of je er wat aan hebt maar even een indicatie van onze trekhaak hoogte.

Zojuist heb ik nog even gekeken en globaal gemeten bij mijn orginele vaste trekhaak ( wel is de 13 polige contactdoos weg te draaien onder de auto) op de bj 2020 Captur.
In de auto zit nog wel een reserve wiel , toebehoren en wat gereedschap en andere zaken dus niet helemaal leeg.
Ik kom dan op ongeveer 40 cm tot in hart van de kogel. Ongeveer 42-42,5cm tot aan de bovenkant.
Dit schreef ik al eerder. Let op auto was licht beladen bij de meting dus zal " leeg" enkele centimeters hoger zijn bij hart op hart meting van de kogel.

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan

Bericht door Bommes » di 22 jun 2021 20:15

Afbeelding
.
Vandaag onze Lander naar Triorep gebracht.
.
Afbeelding
.
Nog snel ook wat dingetjes gemeten en genoteerd terwijl de combi aangekoppeld was en op een vlakke weg stond.
Links en rechts hoogte is gelijk, dus de as hangt niet scheef door naar 1 zijde.
.
Afbeelding
.
Ik heb ze meteen gevraagd om de dissel op te hogen.
Naar zijn mening kon daar maximaal 4 centimeter gewonnen worden zonder dat de oplooprem in gedrang komt.
.
Afbeelding
.
Na terug komt heb ik wel wat te klussen ook weer maar dat is voor in het klustopic.
Dit type caravannetje zakt in als je niet voor extra stevigheid zorgt.
Origineel in de vorm van kastjes en of "muurtjes" maar omdat we die 1tje hebben verwijderd moeten we de stevigheid ergens anders vandaan gaan halen.
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan

Bericht door Chris » di 22 jun 2021 21:51

Spannend Marius...

En het lijkt niet druk op het Triorep terrein.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18188
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan

Bericht door deusjevo » di 22 jun 2021 22:00

Bommes schreef:
di 22 jun 2021 20:15

Na terug komt heb ik wel wat te klussen ook weer maar dat is voor in het klustopic.
Dit type caravannetje zakt in als je niet voor extra stevigheid zorgt.
Origineel in de vorm van kastjes en of "muurtjes" maar omdat we die 1tje hebben verwijderd moeten we de stevigheid ergens anders vandaan gaan halen.
Klopt!
Haal niet te veel hoge kasten weg, de bovenschil kan dan inderdaad over de onderste zakken
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
merchr32
Berichten: 183
Lid geworden op: di 1 aug 2017 17:27

Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan

Bericht door merchr32 » wo 23 jun 2021 10:18

Ik hoop dat het resultaat bij Triorep naar tevredenheid was. Heeft de reparatie aan de stand achter de auto iets geholpen?
Toyota RAV4 Bi-Tone Plug-In, FENDT Tendenza 515SG 2023

Verzekerd rijden is meer dan alleen een verzekeringspolis

Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 366
Lid geworden op: do 19 mar 2020 20:46
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan

Bericht door Bommes » wo 23 jun 2021 12:38

[re.gif] ik heb de Lander pas gisteren naar Triorep gebracht, ze moeten er dus nog aan beginnen.
Greetzzzz, Marius

Bezoek ook eens: http://www.camperzone.nl

Volvodriver

Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan

Bericht door Volvodriver » wo 23 jun 2021 16:46

Grappig,
Op die foto waar je gemeten hebt (op de vlakke weg) is het hoofdkantoor van mijn werkgever te zien. Als ik daar gisteren was geweest had ik jou combi dus in levende lijve kunnen zien.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan

Bericht door VIP » wo 30 jun 2021 16:10

Nog een Lander bij Triorep.


Afbeelding
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan

Bericht door Erwin1987 » wo 30 jun 2021 16:31

Verlagingssetje voor de fendt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan

Bericht door VIP » wo 30 jun 2021 16:34

[re.gif]

Wij hebben een Tandem knipoog.gif (de foto is van FB)
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Koppeling verhogen ivm achterover hangen caravan

Bericht door Erwin1987 » wo 30 jun 2021 16:36

Weet ik, ik doelde niet op de fendt op de foto ik dacht beetje tuningscene bij fendt de een verhoogd dacht misschien een ander verlaagd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”