Caravan vast op kogel trekhaak
Caravan vast op kogel trekhaak
Zo nu en dan als ik de caravan aangekoppeld aan auto op de juiste plek probeer te zetten kan ik de caravan niet van de trekhaak kogel afkrijgen. Zit dan vast. Met veel pijn en moeite (auto beetje heen en weer rijden en brute kracht) lukt het me dan. Er is vast wel iemand die weet hoe dit te voorkomen?
Re: Caravan vast op kogel trekhaak
Welke koppeling zit er op de caravan ??
En..
Zeker voor afkoppelen eerst de combi strekken.
Als je achteruit gereden hebt is het schuifstuk van de achteruitrij automaat volledig ingedrukt.
Dan duwt ie dus hard tegen de kogel aan en soms resulteerd dat in lastig ontkoppelen.
Daarmij... als die dan loskomt is er ook nog de kans dat de koppeling in de achterbumper drukt.
Strekken..
Caravan op de handrem en de auto voorzichtig iets naar voor laten trekken.... centimeter werk..
Dan is de zaak zeker gestrekt...
En..
Zeker voor afkoppelen eerst de combi strekken.
Als je achteruit gereden hebt is het schuifstuk van de achteruitrij automaat volledig ingedrukt.
Dan duwt ie dus hard tegen de kogel aan en soms resulteerd dat in lastig ontkoppelen.
Daarmij... als die dan loskomt is er ook nog de kans dat de koppeling in de achterbumper drukt.
Strekken..
Caravan op de handrem en de auto voorzichtig iets naar voor laten trekken.... centimeter werk..
Dan is de zaak zeker gestrekt...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Caravan vast op kogel trekhaak
Bij de Winterhoff WS3000 moet je de hendel na het omhoog halen. Nog een keer verticaal verder omhoog trekken om de vergrendeling los te maken.
Hobby 460 Exclusive 2004 met Ego Titanium + X20 accu / Ford Kuga 1.5 120 PK 2017
Re: Caravan vast op kogel trekhaak
Eerst maar even afwachten wat TopicStarter voor koppeling heeft.
Tip.. plaats een foto als je het merk niet weet. Wordt hier dan vast wel herkend op het forum.
Tip.. plaats een foto als je het merk niet weet. Wordt hier dan vast wel herkend op het forum.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )
Re: Caravan vast op kogel trekhaak
Stabilisator koppeling lossen voor achteruit rijden.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Caravan vast op kogel trekhaak
Bij de "oude" Winterhoff was dat nog weer anders, daar moest een handeltje naar beneden gedrukt worden..
Oud en nieuw..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Caravan vast op kogel trekhaak
Neuswiel uitdraaien tot deze licht de auto optilt, auto van de handrem af en deze lichtjes naar voren duwen en de caravan schiet los.
Het spreekt vanzelf dat de stabilisator als eerste los gezet wordt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Het spreekt vanzelf dat de stabilisator als eerste los gezet wordt.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 1124
- Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22
Re: Caravan vast op kogel trekhaak
Heb ooit eens gezien dat een nederlander zijn Alko koppeling met hamer en schroevendraaier aan het slopen was. Heb toen de stabilisator los gezet en gevraagd een stukje met de combinatie over het terrein te rijden. En na het rondje kon ie gewoon afkoppelen. Vervolgens moest ie op zoek naar een nieuwe koppeling. De huidige had ie immers zelf al gesloopt.....
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.
Re: Caravan vast op kogel trekhaak
Kan ook samenhangen met de hoek die caravan met de auto maakt. Als auto en caravan in verlengde met elkaar zitten gaat loskoppelen makkelijk maar zodra je een schaarconstructie hebt gaat het steeds moeilijker naarmate de schaarhoek groter word
knaus blueline 450TF (bj 2000, 1300 kg beladen), met Ford
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.
-
- Berichten: 2414
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Caravan vast op kogel trekhaak
Als je de caravan teveel opdraaid met het neuswiel voor je de koppeling open zet kan het ook voorkomen dat je de koppeling niet meer met fatsoen open krijgt dus eerst de koppeling open zetten en dan pas het neuswiel uit draaien om van de kogel te heffen.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Caravan vast op kogel trekhaak
Ik heb heel veel jaren dagelijks, soms meerdere keren per dag, en ook vandaag nog een paar keer, aanhangers aan en afgekoppeld.
Altijd door het neuswiel omhoog te draaien, het is te zwaar met die tandemassers om dat met de hand te doen.
Wat TS overkwam is best herkenbaar.
Het heeft altijd te maken met trek of druk ( in horizontale richting) aan de kogel.
Op een helling afkoppelen bijvoorbeeld.
Het is simpel op te lossen door iets naar voren of naar achter te rijden met de aanhanger of caravan op de handrem.
Het vereist wel een beetje gevoel. Het gaat soms maar over een paar cm.
Heb je dat niet, dan het neuswiel ver opdraaien, en voorzichtig de auto iets naar voren of naar achteren te rijden.
Waarheen kan je zien aan het schuifstuk van de oplooprem.
De koppeling schiet dan vanzelf van de kogel.
Het is aan te bevelen om allereerst een cm of 10/20 naar voren te rijden. ( MET DE HANDREM OP DE CARAVAN)
Komt ie niet los, dan een paar cm ( niet meer) naar achter.
Veel koppelingen hebben een vergrendelpal aan de onderkant, als je de ontkoppelhendel omhoog trekt, moet ie omhoog blijven staan.
Dat doet ie soms niet.
Na wat heen en weer rijden vaak wel.
Het bovenstaande komt bijna niet meer voor bij mij, omdat je op een gegeven moment in je leven beseft, dat eerst zwaar achteruit duwen en direkt daarna ontkoppelen meestal heel slecht werkt...
Effe weer ietjes naar voren voorkomt onnodig heen en weer lopen en weer in de auto klimmen.
Altijd door het neuswiel omhoog te draaien, het is te zwaar met die tandemassers om dat met de hand te doen.
Wat TS overkwam is best herkenbaar.
Het heeft altijd te maken met trek of druk ( in horizontale richting) aan de kogel.
Op een helling afkoppelen bijvoorbeeld.
Het is simpel op te lossen door iets naar voren of naar achter te rijden met de aanhanger of caravan op de handrem.
Het vereist wel een beetje gevoel. Het gaat soms maar over een paar cm.
Heb je dat niet, dan het neuswiel ver opdraaien, en voorzichtig de auto iets naar voren of naar achteren te rijden.
Waarheen kan je zien aan het schuifstuk van de oplooprem.
De koppeling schiet dan vanzelf van de kogel.
Het is aan te bevelen om allereerst een cm of 10/20 naar voren te rijden. ( MET DE HANDREM OP DE CARAVAN)
Komt ie niet los, dan een paar cm ( niet meer) naar achter.
Veel koppelingen hebben een vergrendelpal aan de onderkant, als je de ontkoppelhendel omhoog trekt, moet ie omhoog blijven staan.
Dat doet ie soms niet.
Na wat heen en weer rijden vaak wel.
Het bovenstaande komt bijna niet meer voor bij mij, omdat je op een gegeven moment in je leven beseft, dat eerst zwaar achteruit duwen en direkt daarna ontkoppelen meestal heel slecht werkt...
Effe weer ietjes naar voren voorkomt onnodig heen en weer lopen en weer in de auto klimmen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan vast op kogel trekhaak
Hoe plaats ik een foto?
Re: Caravan vast op kogel trekhaak
Zie het Help draadje in het hoofdmenu.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan vast op kogel trekhaak
Maar bedankt voor de tips! Het zal een volgende keer beter gaan!
Re: Caravan vast op kogel trekhaak
Weet niet of het al benoemd is maar, voor ontkoppelen wel eerst de rode knop helemaal losdraaien. In Frankrijk een keer een man gezien die uiteindelijk met een hamer tekeer ging. Na het losdraaien van de rode knop ontkoppelde de koppeling zo. Succes.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Caravan vast op kogel trekhaak
Door onkunde maak je soms de domste dingen mee.
Ik weet niet of het voor de huidige laatste ontwikkelings koppelingen ook nog geldt maar..... voordat wij aanmelden bij de poort ging de handel van de hulpkoppeling al omhoog.
-Met het naar de plaats rijden heb je dan al vanzelf dat de hulpkoppeling cq schokbreker/demper even naar voren, omhoog/laag of achteren ging en loste van de eventuele beklemming.
Trouwens in een rit met veel bergen waar je toch niet hard kon rijden had ik de hulpkoppeling er helemaal niet op staan, zonde van je "wring blokjes/cups" die onnodig slijten.
Ik kan mij niet heugen en heb toch heel wat verschillende koppelingen gehad in die ruim 45 jaar de caravans erachter dat er ooit iets vast is blijven zitten. Misschien soms wat moeilijker ging maar niet noemenswaardig.
Tsja, en vroeger ging er een klodder vet op de kogel c.q. in de handel......maar dat is nu, uit den boze.
Re: Caravan vast op kogel trekhaak
De AKS 1300.
Daar heb ik ook weleens mee lopen rotzooien. Vraag: zit het borgringetje nog om de pen die je in het midden ziet zitten? (Aan die pen zit aan de binnenkant een frictiecupje). Dat borgringetje zorgt ervoor dat bij het losdraaien van de stabilisator, het frictiecupje ook los komt van de kogel.
Ik heb een aantal keer gehad dat het borgringetje eraf was (vraag me niet hoe dat gekomen is). Als je dan de stabilsator gaat lossen door aan de andere kant de handel omhoog te zetten en aan deze kant de rode schijf los te draaien, blijft het frictiecupje tegen de kogel zitten. Die wordt immers niet mee teruggedraaid door het ontbreken van het borgringetje. Beweeg dan de koppeling even naar links en rechts, dan schuift het frictiecupje alsnog los en is het lossen van de koppeling geen enkel probleem.
Het kan dan overigens zo zijn dat het frictiecupje aan de kant van de draaischijf kapot gegaan is. Namelijk doordat het pennetje met frictieccupje naar binnen geschoven zat en gesloopt wordt als de koppeling over de kogel zakt. In dat geval moet je ook nieuwe cupjes (laten) plaatsen.
Re: Caravan vast op kogel trekhaak
Los van al het nuttigs wat hierboven is gezegd, ik heb ook wel eens enorm lopen klungelen om die koppeling los te krijgen. Met de vorige caravan de eerste keer wel een half uur.
Wat (nog steeds) het beste werkt voor mij is tijdens het opdraaien even een voet zetten in de trekhaak (in de bocht zeg maar, of daar in de buurt). Dan druk ik de trekhaak licht naar beneden en dat is 9 van de 10 keer al genoeg om te ontkoppelen.
Wat (nog steeds) het beste werkt voor mij is tijdens het opdraaien even een voet zetten in de trekhaak (in de bocht zeg maar, of daar in de buurt). Dan druk ik de trekhaak licht naar beneden en dat is 9 van de 10 keer al genoeg om te ontkoppelen.