Caravan vast op kogel trekhaak

Plaats reactie
alphons12
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 24 jul 2020 10:28

Caravan vast op kogel trekhaak

Bericht door alphons12 » za 22 mei 2021 14:27

Zo nu en dan als ik de caravan aangekoppeld aan auto op de juiste plek probeer te zetten kan ik de caravan niet van de trekhaak kogel afkrijgen. Zit dan vast. Met veel pijn en moeite (auto beetje heen en weer rijden en brute kracht) lukt het me dan. Er is vast wel iemand die weet hoe dit te voorkomen? scratch.gif

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan vast op kogel trekhaak

Bericht door Chris » za 22 mei 2021 14:35

Welke koppeling zit er op de caravan ??
En..
Zeker voor afkoppelen eerst de combi strekken.
Als je achteruit gereden hebt is het schuifstuk van de achteruitrij automaat volledig ingedrukt.
Dan duwt ie dus hard tegen de kogel aan en soms resulteerd dat in lastig ontkoppelen.
Daarmij... als die dan loskomt is er ook nog de kans dat de koppeling in de achterbumper drukt.

Strekken..
Caravan op de handrem en de auto voorzichtig iets naar voor laten trekken.... centimeter werk..
Dan is de zaak zeker gestrekt...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

pilsfan
Berichten: 92
Lid geworden op: za 22 apr 2017 00:05

Re: Caravan vast op kogel trekhaak

Bericht door pilsfan » za 22 mei 2021 14:43

Bij de Winterhoff WS3000 moet je de hendel na het omhoog halen. Nog een keer verticaal verder omhoog trekken om de vergrendeling los te maken.
Hobby 460 Exclusive 2004 met Ego Titanium + X20 accu / Ford Kuga 1.5 120 PK 2017 caravan.gif

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Caravan vast op kogel trekhaak

Bericht door iemand » za 22 mei 2021 15:03

Eerst maar even afwachten wat TopicStarter voor koppeling heeft.

Tip.. plaats een foto als je het merk niet weet. Wordt hier dan vast wel herkend op het forum. whistle.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18183
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Caravan vast op kogel trekhaak

Bericht door deusjevo » za 22 mei 2021 15:05

Stabilisator koppeling lossen voor achteruit rijden.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan vast op kogel trekhaak

Bericht door Chris » za 22 mei 2021 15:06

pilsfan schreef:
za 22 mei 2021 14:43
Bij de Winterhoff WS3000 moet je de hendel na het omhoog halen. Nog een keer verticaal verder omhoog trekken om de vergrendeling los te maken.
Bij de "oude" Winterhoff was dat nog weer anders, daar moest een handeltje naar beneden gedrukt worden..
Oud en nieuw..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Caravan vast op kogel trekhaak

Bericht door Jan van Vijven » za 22 mei 2021 15:32

Neuswiel uitdraaien tot deze licht de auto optilt, auto van de handrem af en deze lichtjes naar voren duwen en de caravan schiet los.

Het spreekt vanzelf dat de stabilisator als eerste los gezet wordt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Caravan vast op kogel trekhaak

Bericht door Henri Berends » za 22 mei 2021 15:56

Heb ooit eens gezien dat een nederlander zijn Alko koppeling met hamer en schroevendraaier aan het slopen was. Heb toen de stabilisator los gezet en gevraagd een stukje met de combinatie over het terrein te rijden. En na het rondje kon ie gewoon afkoppelen. Vervolgens moest ie op zoek naar een nieuwe koppeling. De huidige had ie immers zelf al gesloopt.....
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

Gebruikersavatar
Cheese
Berichten: 363
Lid geworden op: za 6 feb 2016 23:12

Re: Caravan vast op kogel trekhaak

Bericht door Cheese » za 22 mei 2021 16:40

Kan ook samenhangen met de hoek die caravan met de auto maakt. Als auto en caravan in verlengde met elkaar zitten gaat loskoppelen makkelijk maar zodra je een schaarconstructie hebt gaat het steeds moeilijker naarmate de schaarhoek groter word
knaus blueline 450TF (bj 2000, 1300 kg beladen), met Ford
s-max 2.0 tdci. S edition diesel 163 pk (bj2013) automaat
Fantastische caravantrekker.
En vrouw, kind en hond.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Caravan vast op kogel trekhaak

Bericht door Paul Vingerhoets » za 22 mei 2021 16:50

Als je de caravan teveel opdraaid met het neuswiel voor je de koppeling open zet kan het ook voorkomen dat je de koppeling niet meer met fatsoen open krijgt dus eerst de koppeling open zetten en dan pas het neuswiel uit draaien om van de kogel te heffen.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan vast op kogel trekhaak

Bericht door Ab » za 22 mei 2021 16:59

Ik heb heel veel jaren dagelijks, soms meerdere keren per dag, en ook vandaag nog een paar keer, aanhangers aan en afgekoppeld.
Altijd door het neuswiel omhoog te draaien, het is te zwaar met die tandemassers om dat met de hand te doen.
Wat TS overkwam is best herkenbaar.
Het heeft altijd te maken met trek of druk ( in horizontale richting) aan de kogel.
Op een helling afkoppelen bijvoorbeeld.
Het is simpel op te lossen door iets naar voren of naar achter te rijden met de aanhanger of caravan op de handrem.
Het vereist wel een beetje gevoel. Het gaat soms maar over een paar cm.
Heb je dat niet, dan het neuswiel ver opdraaien, en voorzichtig de auto iets naar voren of naar achteren te rijden.
Waarheen kan je zien aan het schuifstuk van de oplooprem.
De koppeling schiet dan vanzelf van de kogel.
Het is aan te bevelen om allereerst een cm of 10/20 naar voren te rijden. ( MET DE HANDREM OP DE CARAVAN)
Komt ie niet los, dan een paar cm ( niet meer) naar achter.
Veel koppelingen hebben een vergrendelpal aan de onderkant, als je de ontkoppelhendel omhoog trekt, moet ie omhoog blijven staan.
Dat doet ie soms niet.
Na wat heen en weer rijden vaak wel.

Het bovenstaande komt bijna niet meer voor bij mij, omdat je op een gegeven moment in je leven beseft, dat eerst zwaar achteruit duwen en direkt daarna ontkoppelen meestal heel slecht werkt... knipoog.gif
Effe weer ietjes naar voren voorkomt onnodig heen en weer lopen en weer in de auto klimmen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

alphons12
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 24 jul 2020 10:28

Re: Caravan vast op kogel trekhaak

Bericht door alphons12 » za 22 mei 2021 20:48

Hoe plaats ik een foto?

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan vast op kogel trekhaak

Bericht door Ab » za 22 mei 2021 20:59

Zie het Help draadje in het hoofdmenu. thumbup.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

alphons12
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 24 jul 2020 10:28

Re: Caravan vast op kogel trekhaak

Bericht door alphons12 » ma 24 mei 2021 15:15

De koppeling
Bijlagen
IMG_1393.jpg
IMG_1392.jpg

alphons12
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 24 jul 2020 10:28

Re: Caravan vast op kogel trekhaak

Bericht door alphons12 » ma 24 mei 2021 15:20

Maar bedankt voor de tips! Het zal een volgende keer beter gaan!

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Caravan vast op kogel trekhaak

Bericht door Hans 555 » ma 24 mei 2021 15:22

Weet niet of het al benoemd is maar, voor ontkoppelen wel eerst de rode knop helemaal losdraaien. In Frankrijk een keer een man gezien die uiteindelijk met een hamer tekeer ging. Na het losdraaien van de rode knop ontkoppelde de koppeling zo. Succes. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Caravan vast op kogel trekhaak

Bericht door Wie-niets » ma 24 mei 2021 16:13

[re.gif]
Door onkunde maak je soms de domste dingen mee. mrgreen.gif

Ik weet niet of het voor de huidige laatste ontwikkelings koppelingen ook nog geldt maar..... voordat wij aanmelden bij de poort ging de handel van de hulpkoppeling al omhoog.
-Met het naar de plaats rijden heb je dan al vanzelf dat de hulpkoppeling cq schokbreker/demper even naar voren, omhoog/laag of achteren ging en loste van de eventuele beklemming.
Trouwens in een rit met veel bergen waar je toch niet hard kon rijden had ik de hulpkoppeling er helemaal niet op staan, zonde van je "wring blokjes/cups" die onnodig slijten.

Ik kan mij niet heugen en heb toch heel wat verschillende koppelingen gehad in die ruim 45 jaar de caravans erachter dat er ooit iets vast is blijven zitten. Misschien soms wat moeilijker ging maar niet noemenswaardig.
Tsja, en vroeger ging er een klodder vet op de kogel c.q. in de handel......maar dat is nu, uit den boze. knipoog.gif

Unplugged
Berichten: 640
Lid geworden op: wo 19 aug 2009 10:51
Locatie: Barneveld

Re: Caravan vast op kogel trekhaak

Bericht door Unplugged » di 25 mei 2021 15:39

alphons12 schreef:
ma 24 mei 2021 15:15
De koppeling
De AKS 1300.
Daar heb ik ook weleens mee lopen rotzooien. Vraag: zit het borgringetje nog om de pen die je in het midden ziet zitten? (Aan die pen zit aan de binnenkant een frictiecupje). Dat borgringetje zorgt ervoor dat bij het losdraaien van de stabilisator, het frictiecupje ook los komt van de kogel.

Ik heb een aantal keer gehad dat het borgringetje eraf was (vraag me niet hoe dat gekomen is). Als je dan de stabilsator gaat lossen door aan de andere kant de handel omhoog te zetten en aan deze kant de rode schijf los te draaien, blijft het frictiecupje tegen de kogel zitten. Die wordt immers niet mee teruggedraaid door het ontbreken van het borgringetje. Beweeg dan de koppeling even naar links en rechts, dan schuift het frictiecupje alsnog los en is het lossen van de koppeling geen enkel probleem.

Het kan dan overigens zo zijn dat het frictiecupje aan de kant van de draaischijf kapot gegaan is. Namelijk doordat het pennetje met frictieccupje naar binnen geschoven zat en gesloopt wordt als de koppeling over de kogel zakt. In dat geval moet je ook nieuwe cupjes (laten) plaatsen.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Caravan vast op kogel trekhaak

Bericht door Lucas » di 25 mei 2021 16:38

Los van al het nuttigs wat hierboven is gezegd, ik heb ook wel eens enorm lopen klungelen om die koppeling los te krijgen. Met de vorige caravan de eerste keer wel een half uur.

Wat (nog steeds) het beste werkt voor mij is tijdens het opdraaien even een voet zetten in de trekhaak (in de bocht zeg maar, of daar in de buurt). Dan druk ik de trekhaak licht naar beneden en dat is 9 van de 10 keer al genoeg om te ontkoppelen.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”