Pagina 1 van 2

Lekstroom in circuit trekhaak

Geplaatst: zo 2 mei 2021 14:54
door ThinlaneT
Hoi allen,

Mijn auto heeft al langer last van een kleine maar bovengemiddelde lekstroom. Met enorme omwegen van controleren, uitsluiten etc beland bij het circuit van de trekhaak. Inmiddels kunnen uitsluiten dat de constante 12V het niet is; het zit in het circuit van de richtingaanwijzers. Op mijn auto ('05 Lexus GS300) is een Brink diagonaal afneembare trekhaak gemonteerd door de vorige eigenaar van de auto. Door het e.e.a. al te hebben uitgesloten richt ik mijn pijlen op een plakkende relais of foutieve regelunit van dit circuit. Immers na het verwijderen van de zekering van dit circuit is de lekstroom minimaal (60mA).

Ik heb al wat inbouw instructiefilmpjes van Brink bekeken maar daar lijkt een nieuwer exemplaar van de regelunit die ik heb te worden gebruikt. Ik vroeg mij even af of hier mensen zijn met vergelijkbare problemen, wat zij er aan hebben gedaan om het op te lossen, etc. Ik ben benieuwd en alvast dank voor jullie aandacht en hulp!

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Geplaatst: di 4 mei 2021 16:01
door Morgoth
Dit vind ik wel apart. De richtingaanwijzers krijgen normaal geen spanning als het contact af staat.
Is de auto voorzien van canbus? Misschien is dit de "regelunit" waarover je schrijft?

Wat ik zou doen is de voeding van deze unit eens loshalen. Kijken wat er dan gebeurt. Misschien dat de unit onder spanning blijft staan waardoor er "stroom weg lekt". Als dit zo is kun je de unit wellicht inschakelen dmv een relais. Ik weet alleen niet hoe de canbus er op reageert tijdens het opstarten.

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Geplaatst: di 4 mei 2021 17:54
door Paul Vingerhoets
Stekkers van de regelunit los trekken en nog eens meten

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Geplaatst: wo 5 mei 2021 00:11
door ThinlaneT
Dank voor jullie reacties. Dmv de zekering (1 van de 3) van dit circuit kon ik dit issue vatten. Ik dacht ook lange tijd dat de knipperlichten bij contact uit geen stroom krijgt; echter kun je wel de alarmlichten aanzetten. Ik kon de regelunit(s) aan beide kanten nog niet vinden.

Morgen ga ik even bellen met de lokale “Brink”-partner hier.

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Geplaatst: wo 5 mei 2021 07:11
door Paul Vingerhoets
Ik verwacht dat er maar 1 module zit voor de aansluiting naar de trekhaak. Die zit aan het einde van de kabel die vanaf de trekhaak de auto in gaat je kunt daar de stekkers los halen gok ik

De richting aan wijzers zelf krijgen geen spanning als ze uit zijn dit zal ook ergens in de centrale computer geregeld worden afhankelijk van de stand van de diverse schakelaars op het Dashboard.

Heb je de stekkerdoos al eens los gehad en bekeken aan de binnenkant op vervuiling

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Geplaatst: wo 5 mei 2021 14:22
door ThinlaneT
Paul Vingerhoets schreef:
wo 5 mei 2021 07:11
Ik verwacht dat er maar 1 module zit voor de aansluiting naar de trekhaak. Die zit aan het einde van de kabel die vanaf de trekhaak de auto in gaat je kunt daar de stekkers los halen gok ik

De richting aan wijzers zelf krijgen geen spanning als ze uit zijn dit zal ook ergens in de centrale computer geregeld worden afhankelijk van de stand van de diverse schakelaars op het Dashboard.

Heb je de stekkerdoos al eens los gehad en bekeken aan de binnenkant op vervuiling
Er lopen bij mij twee kabels uit de stekkerdoos, het chassis in, ieder naar een kant van de achterlichten. De stekkerdoos al eens bekeken vanuit de buitenkant op vervuiling maar deze is vrij schoon en lijkt weinig gebruikt te zijn door de jaren heen.

Zonet even gebeld met de lokale Thule/Brink dealer; vervangen van de volledige kabelset lijkt de enige optie; wel opvallend vond hij dat de richtingaanwijzers achter van de auto niet meer werkt wanneer contact-aan en de zekering eruit. De richtingaanwijzers vóór en zijkant doen het nog wel maar twee keer zo snel. Is dit een Can-bus effect tbv signaal één van de lichten defect? En dat er blijkbaar ook continue stroom (blijft) staan op het knipperlicht circuit (tot aan de relais/regelunit) gezien de lekstroom aldaar. Gek genoeg blijven de alarmlichten wel normaal werken, maar dit is wellicht een ander circuit (kan ik mij zo indenken).

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Geplaatst: wo 5 mei 2021 14:41
door Techn
Ik verdenk de massa in deze


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Geplaatst: wo 5 mei 2021 15:07
door Paul Vingerhoets
Ik verdenk meer dat de kabels van de trekhaak eenvoudig bij de verlichting is aangekoppeld eigenlijk dus op de historische manier
Heb je al eens gekeken bij de achterlichten hoe het een en ander daar zit.

Anders misschien toch eens langs de Lexus dealer
Normaal gaat er 1 kabelboom de auto in en die komt uit bij een trekhaakmodule welke voorzien wordt van spanning en de canbus installatie

Denk dat het verstandig is om alles na te lopen en goed aan te koppelen via een modelspecifieke kabel boom

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Geplaatst: do 6 mei 2021 10:41
door ThinlaneT
Paul Vingerhoets schreef:
wo 5 mei 2021 15:07
Ik verdenk meer dat de kabels van de trekhaak eenvoudig bij de verlichting is aangekoppeld eigenlijk dus op de historische manier
Heb je al eens gekeken bij de achterlichten hoe het een en ander daar zit.

Anders misschien toch eens langs de Lexus dealer
Normaal gaat er 1 kabelboom de auto in en die komt uit bij een trekhaakmodule welke voorzien wordt van spanning en de canbus installatie

Denk dat het verstandig is om alles na te lopen en goed aan te koppelen via een modelspecifieke kabel boom
Ik zal vanmiddag nogmaals eens rondom de achterlichten kijken. Ik ben zelf niet super bekend met hoe die zou moeten geschakeld zijn, maar ik maak wel wat foto's om het nader te besturen dan wel hier te plaatsen.

In juli gaat de gaat de auto voor een grote 16-jarige beurt en zal dit bij hen aankaarten.

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Geplaatst: do 6 mei 2021 10:58
door erichendri
Bij auto's met canbus kan je pas lekstroom gaan meten als dit systeem in ruststand is gegaan.
Dit kan wel een half uur tot een uur duren duren .
Een acceptabele lekstroom is ongeveer 0,04 - 0,08 ampere.
Waarbij auto's met een alarm rond de 0,06 - 0,08 ampere zitten.

Eric

Lekstroom in circuit trekhaak

Geplaatst: do 6 mei 2021 17:10
door Jan van Vijven
Heb je dit verschijnsel met of zonder aanhanger?

Ik dacht dat er bij mij ook iets fout zat, met een geleende oude caravan werkte alles naar behoren maar de parkeercensoren werden niet uitgeschakeld... bijna de Mercedes dealer boos gebeld om te klagen.
Vandaag had ik het idee om mijn “gewone” nieuw gekochte aanhanger er eens aan te hangen, en jawel de censoren schakelen uit. Hoe dit fenomeen op te lossen bij die caravan weet ik ook nog niet!

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Geplaatst: do 6 mei 2021 17:32
door wolf
[re.gif] dat is wel raar.
Bij onze caravan van '93 werden die wel normaal uitgeschakeld bij onze nieuwe auto.
Ook met (oude) bootaanhanger en gewone (oude) aanhanger.
Dit ligt toch aan de stekker.

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Geplaatst: vr 7 mei 2021 13:37
door Morgoth
ThinlaneT schreef:
wo 5 mei 2021 14:22
Paul Vingerhoets schreef:
wo 5 mei 2021 07:11
Ik verwacht dat er maar 1 module zit voor de aansluiting naar de trekhaak. Die zit aan het einde van de kabel die vanaf de trekhaak de auto in gaat je kunt daar de stekkers los halen gok ik

De richting aan wijzers zelf krijgen geen spanning als ze uit zijn dit zal ook ergens in de centrale computer geregeld worden afhankelijk van de stand van de diverse schakelaars op het Dashboard.

Heb je de stekkerdoos al eens los gehad en bekeken aan de binnenkant op vervuiling
Er lopen bij mij twee kabels uit de stekkerdoos, het chassis in, ieder naar een kant van de achterlichten. De stekkerdoos al eens bekeken vanuit de buitenkant op vervuiling maar deze is vrij schoon en lijkt weinig gebruikt te zijn door de jaren heen.

Zonet even gebeld met de lokale Thule/Brink dealer; vervangen van de volledige kabelset lijkt de enige optie; wel opvallend vond hij dat de richtingaanwijzers achter van de auto niet meer werkt wanneer contact-aan en de zekering eruit. De richtingaanwijzers vóór en zijkant doen het nog wel maar twee keer zo snel. Is dit een Can-bus effect tbv signaal één van de lichten defect? En dat er blijkbaar ook continue stroom (blijft) staan op het knipperlicht circuit (tot aan de relais/regelunit) gezien de lekstroom aldaar. Gek genoeg blijven de alarmlichten wel normaal werken, maar dit is wellicht een ander circuit (kan ik mij zo indenken).
Heeft deze auto wel een canbus?
Als de kabels gewoon op de bedrading van de achterlichten zijn aangesloten lijkt mij dat namelijk niet. Dan vraag ik me af over welk kastje je het dan hebt.

Als de auto wel een canbus heeft dan kan je de trekhaak niet op deze manier aansluiten. Je krijgt dan onherroepelijk storingen en problemen. De bedrading van de auto kan mogelijk de extra stoom van de verlichting van de caravan ook helemaal niet hebben.

Geeft je dashboard geen storingen aan als je de caravan erachter hebt? Als je een lampje uit je richtingaanwijzer achter haalt en je krijgt direct een storing op je dashboar te zien, zelfs zonder dat je het bewuste richtingaanwijzer gaan aanzetten, dan heb je zeker een canbus. Gebeurt er verder niets, behalve dat de boel snel gaat knipperen? Dan heb je waarschijnlijk een conventionele bedrading. In dit geval ben ik benieuwd naar het bewuste kastje.

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Geplaatst: vr 7 mei 2021 15:09
door Paul Vingerhoets
Een 2005 Lexus zit wel een beetje op de rand van wel of geen canbus installatie al verwacht ik dat ie het al wel heeft

En er zijn er nog hoor die gewoon een aftakking maken op de bedrading bij de lampen en die personen hebben dan meestal nog heel veel blauwe blokjes in de gereedschapskist liggen

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Geplaatst: wo 12 mei 2021 14:15
door Morgoth
ff opgezocht. Als je het model van 2000 tot 2005 hebt, dan heb je geen canbus. Heb je het model van 2005 tot 2007, dan heb je wel een canbus. Info van Google dus of het klopt weet ik niet.

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Geplaatst: ma 21 jun 2021 02:16
door ThinlaneT
Dank allemaal voor het denkwerk! Ik had het issue even laten liggen tot de auto op 1 juli naar de Lexus dealer gaat. Lekstroom of in ieder geval een continue stroom over het circuit waar geen continue stroom over dient te lopen, vind ik lastig te accepteren en vermoed een montage fout (die wel al 16 jaar geleden is gemaakt en nooit is gefixt). Ik geloof wel dat mijn GS van ‘05 can-bus heeft. In mijn IS200 uit 2000 zijn sommige zaken ook al met canbus uitgevoerd.

Ik zal morgen eens een test doen op het knipperlicht om can-bus in-/uit te sluiten.

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Geplaatst: di 29 jun 2021 13:59
door ThinlaneT
Dat duurde even wat langer maar ik heb wat kofferbak-interieur-schermen verwijderd om te kijken hoe de boel geschakeld is. Alvorens even gecheckt met een multimeter; ik meet 150-160mA lekstroom over het befaamde circuit.

In de kofferbak kom ik aan de linkerkant (op de wielkast) een zwarte Volta SIK10 12v 8545-1200 Relais tegen, aan de rechterkant een rode Volta SIK10 12v 8545-1217 tegen. Na even te hebben gegoogled, lijken het relais te zijn die óf niet meer gemaakt worden óf zijn overgenomen door een andere fabrikant. Ik kom in verscheidene prijsklasse de relais tegen op ebay (van 35 euro tot 230 euro per stuk). In caravan land dit merk bekend bij jullie en ook evt kwalen zoals een plakkende relais?

Ik had eigenlijk wel verwacht dat er een "moderner" systeem in zou zitten ivm aanwezigheid van can-bus en alle signalen etc. Ik hoor even de Dealer aan, anders ga ik even kijken naar twee vervangers voor de relais.

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Geplaatst: di 29 jun 2021 17:07
door Chris
Die Volta relais lijken een soort trailer module.
Wat ze doen ???? geen idee..

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Geplaatst: wo 30 jun 2021 08:53
door ThinlaneT
Ja dat vraag ik mij ook af, gezien het er niet op lijkt dat deze heel modern is opgebouwd (als in de can-bus magic in tact houdt). Lijkt er op een separate Trailer relais (8545-1200) met additioneel nog een relais voor de richtingaanwijzers (8545-1217). Gek genoeg gaat het alarmlicht niet over deze relais, gezien ik deze ook bij het onderbreken van het circuit (Zekering eruit) het nog blijft doen. Heeft ongetwijfeld iets te maken met de noodzaak dat alarmlichten het te alle tijden zou moeten doen.

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Geplaatst: wo 30 jun 2021 12:10
door Ron
IK vind het e.a op het internet.
Op een russische site kom ik wat tegen inclusief foto's van de binnenkant.
En een lekstroom daar lijkt me niet ondenkbeeldig.
Verder een aansluitschema.
30 is als ik me goed herinner 12V +
31 is massa
maar zowel links als rechts zitten op het zelfde module aangesloten.
Met google translate kom je een heel eind.
Schermafdruk van 2021-06-30 12-03-43.png
https://www.drive2.ru/l/461888343228023399/

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Geplaatst: wo 30 jun 2021 16:09
door ThinlaneT
Dank je Ronk! Dit helpt in ieder geval bevestigen waarom ze stuk gaan/blijven plakken. Ik ben benieuwd wat de Dealer morgen gaat zeggen. Of ze de relais nog op de plank hebben liggen, maar ik ben bang een nieuwe kabelset nodig te hebben om het e.e.a. ook een beetje toekomst proof te maken.

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Geplaatst: wo 30 jun 2021 16:25
door Ron
Het lijkt erop dat deze module alleen maar de stroom van de autoverlichting beperkt.
Je kan ze nu je de klemmen weet er tussen uit slopen en de verlichting van de caravan met LED maken.
Of een eigen gemaakt relais bord.

Zelf zou ik het met LED maken.

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Geplaatst: do 1 jul 2021 12:29
door ThinlaneT
Wat bedoel je met "Het lijkt erop dat deze module alleen maar de stroom van de autoverlichting beperkt."?

Het gaat mij om met name de lekstroom te verhelpen (daar heb ik ook zonder iets aangekoppeld last van) en dat ik bij het aankoppelen van een fietsdrager, aanhanger en en de toekomst mogelijk een caravan, geen gezeur heb.

Update:

Zojuist gebeld door de Lexus Dealer en zij constateerde dat de trekhaak(verlichting) was aangesloten op de continue + van het alarm van de auto... Ik kan het nog niet helemaal plaatsen maar blijkbaar dat hierdoor steeds het relais werd getriggerd en zo zorgde voor 150 mA lekstroom. Ik had de secretaresse aan de lijn dus kon ook geen technische/detail vragen stellen. Straks bij ophalen maar even doen.

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Geplaatst: do 1 jul 2021 13:31
door Ron
De bedrading van de verlichting is berekend op de lampen die er in zitten.
Ga je daar extra lampen (aanhanger) mee voeden dan gaat er een grotere stroom door de bedrading.
Door er een relais mee aan te sturen die op hun beurt weer de lampen weer schakelen.
Is de diameter van de bedrading voldoende.

Maar als je de lampen van de aanhanger vervangt door LED.
En de relais dus verwijderd en de LED direct aangesloten zit op de bedrading van de verlichting.
Is er van een te hoge stroom geen sprake.

Re: Lekstroom in circuit trekhaak

Geplaatst: do 1 jul 2021 22:12
door ThinlaneT
Ah zo, helder, ja dat zou een oplossing kunnen zijn.

De auto is terug en ik ben erg benieuwd of het gefixt is met het omleggen van de voeding voor de trekhaak ipv van de plus van het alarm. Ik heb gehoord dat dergelijke auto alarmen ook een optie hebben die checkt wanneer de stroom over de trekhaak wijzigt en zo het alarm af gaat wanneer bijvoorbeeld de caravan/aanhanger ontvreemd wordt. Kans is dat die functie nu niet meer werkt, maar dat moet nog blijken.