Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Jan van Vijven » wo 14 apr 2021 10:37

Als contra gewicht kun je voor de achteras laden en niet in de kofferbak.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Ab » wo 14 apr 2021 11:25

Het gaat hier over een Corolla Verso.
Die kan 70 kg makkelijk aan zonder problemen.

Wat is 20 kg meer..
Als er een passagier in de auto plaatsneemt, is die 70 kg al meer dan gecompenseerd in vergelijking tot niks op de kogel, en solo rijden.
Die passagier zit verder voor de achteras dan de kogel achter de achteras zit.

Te weinig druk op de voorwielen door een hogere kogeldruk wat je vaak leest, is ook een fabel.
Gewoon toegepaste natuurkunde.
Stel: 100 kg op de kogel.
Hart achteras - hart kogel 60 cm
Hart achteras Hart vooras 3 mtr.
Opwaartse kracht op voorwielen is dan 90 : 5 = 20 kg.
Stapt er een passagier in van 40 kg, dan is dat alweer opgeheven, als die midden tussen voor en achteras zit.

De gegeven afstanden in dit verhaal zijn slechts bedoeld als voorbeeld...auto's hebben verschillende afmetingen.

Dat voorwielen vaak doorslippen met een caravan erachter heeft niks te maken met te weinig druk op de voorwielen.
Alles met het soms 100% toegenomen gewicht van de auto + belading + trekgewicht.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Leetje74
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 11 apr 2021 14:33

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Leetje74 » wo 14 apr 2021 15:01

Morgoth schreef:
wo 14 apr 2021 09:57
[re.gif]
Ik werd in een andere posting (terecht) gewezen op mijn mening dat fietsen achterop wel kunnen, mits je weet waar je mee bezig bent. Beginnende caravanners zouden hierdoor gevaarlijke fouten kunnen maken.
Dit vind ik iets van gelijke strekking. Een beginnend caravanner leest hier "zo veel mogelijk kogeldruk" en "de fabrikanten geven wel een max op maar dat zegt net zo veel" en gooit vervolgens meer dan 100kg kogeldruk op zijn auto die voor 50kg geschikt is. Ook dat is een gevaarlijke fout. Ik vind daarom dat ons advies aan beginnende caravanners zou moeten zijn: Houdt je aan de gegevens zoals die door de autofabrikant, trekhaakfabrikant en caravanfabrikant zijn opgegeven waarbij je best een paar % meer op de kogel mag hebben maar niet ongelimiteerd veel.
Dank je wel voor je aanvulling! Ik begrijp goed wat je bedoelt. Het is ook niet onze intentie om met een veel te hoge kogeldruk te gaan rijden, maar het is wel fijn om te weten dat we met een kogeldruk van 60 een speling hebben naar 65.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Morgoth » wo 14 apr 2021 15:30

[re.gif]
Precies. En inderdaad zal 70kg ook nog wel kunnen zoals Ab zegt. Maar meer zou ik zeker niet doen.

@Ab:
Ik begrijp jou niet. Je wijst mij heel terecht op het feit dat ik niet zondermeer moet zeggen dat een fietsendrager achterop geen probleem hoeft te zijn. Maar je zegt nu wel zonder disclaimer dat je de maximale kogeldruk van een auto rustig kunt negeren. Dat vind ik een evengoed geen goed advies.

Mijn caravan heeft trouwens een joekel van een sticker èn een typeplaatje op de dissel waarop staat dat ik niet meer dan 50kg kogeldruk mag hebben...
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Nimma » wo 14 apr 2021 16:32

TS de bandenspanning van je Verso bij volle belading aanpassen=verhogen, staat in het boekje. Ik vermoed 2.6 ipv 2.4
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Wie-niets » wo 14 apr 2021 17:00

Een indicatie richtlijn is kogeldruk moet ongeveer 5 tot 7 % van de max as belading bedragen ( tenzij je veel minder laad dan is toegestaan) Of te wel deze percentages toepassen op het totale geladen gewicht van de caravan.

En ik ben het helemaal met Margoth eens door een veel te grote belading op de kogel of overbelasting kan juist de hele combinatie op dat moment niet lekker rijden. Hangt ook samen met de ( welke) auto en het gewicht lees overwicht 't.o.v. de caravan. Bij diverse auto's heb ik juist beter resultaat gehad door 5 of 10 kg af te waarderen op de kogeldruk.

Overigens dat heb al meer gezegd, ben ik een tegenstander van fietsen achterop. Vaak gaat men dit compenseren door weer gewicht helemaal voorin of in de dissel te leggen. Een reserwiel bevindt bij vele ook in de disselkast.
- Pendel gedrag creëren is in principe uit de boze. Gelukkig gaat het vaak goed zeker bij een opbouw tot rond de 4.20 mtr.

Trouwens bij sommige merken mag je volgens het nstructieboekje helemaal geen fietsenrek achterop hebben en wordt geadviseerd alleen op de dissel. Vergeet niet je hebt met een rek achterop en 2 e- bikes zo 60 kg te pakken die het gedracht beïnvloeden .

En tenslotte 5 tot 10% meer kogelgewicht dan maximaal bij een toegelaten weinig kogeldruk, wordt aangegeven zal geen problemen geven, ook mocht je gecontroleerd worden.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Ab » wo 14 apr 2021 17:40

We hebben het hier over 10 of 20 kg meer kogeldruk.
Niets om je druk over te maken.
Daar merk je qua rijeigenschappen helemaal niets van, integendeel. De combinatie zal beter rijden en stabieler worden.
Als je erover in zit dat je de max kogeldruk van je auto iets overschrijdt, en je wilt dat niet, je voelt de caravan bij 50 kg echt niet lekker rijden, met teveel zijdelingse beweging, dan kan je 3 dingen doen.
1e. De kogeldruk toch iets verhogen. Dat betekent meer gewicht in de caravan van achter naar voor brengen. Wil je dat echt niet, dan:
2e. Je rijsnelheid beperken tot max 80 km/u
3e. De auto verkopen en een andere auto aanschaffen die meer kogeldruk mag hebben.

Kies maar. knipoog.gif

Hoe belangrijk kogeldruk is, ben ik zelf al 55 jaar geleden achter gekomen. Door dagelijks rijden met grote en lange aanhangers.
Iets te weinig en het is bijna niet op de weg te houden.
Bij korte aanhangers speelt dat wat minder, maar ook dan is het met zware lading ( bijv. 1,5 kuub zand) ook hetzelfde verhaal.
In de jaren daarna krijg je daar best een beetje gevoel bij.
Ik wist niks over de theorie erachter.
Inmiddels wel een beetje.
Wil je een superstabiele aanhanger, dan moeten de wielen helemaal achteraan zitten.
(Wel eens een oplegger zien slingeren ?)
Wat dat doet met kogeldruk hoef ik niet uit te leggen, maar is wel relevant in dit verhaal.
Meer kogeldruk, ook al is het meer dan wat de fabrikant opgeeft, is niet gevaarlijk. Integendeel, je rijdt veiliger. Je overtreedt alleen mogelijk de wet.
10 km te hard rijden mag ook niet. mrgreen.gif


50 of 60 kg achteraan de caravan hangen is een heel ander verhaal.
Je moet dat compenseren met gewicht voor.
Het is gebleken dat een caravan daardoor minstens 20 % minder stabiel wordt. Zie testen van ADAC bijv.
Dat kan bij redelijk veel combinaties gewoon ronduit gevaarlijk zijn. Zeker bij een onverwachte uitwijk manoeuvre.

Sommige combinatie's kunnen dat nog wel hebben, (zware auto, korte caravan) die blijven nog best stabiel genoeg.
Maar toch..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Morgoth » di 20 apr 2021 14:24

[re.gif]
De wielen helemaal achteraan hoeft niet perse voor een hoge disseldruk te zorgen. De hoeveelheid gewicht vòòr de as(sen) zorgt voor een hoge disseldruk.

Slingeren doet ie niet door te weinig kogeldruk maar door teveel gewicht achter de as. En hoe verder achter de as, hoe eerder hij slingert. Om deze reden zal een lange caravan met grote achteroverbouw met fietsen achterop ook eerder slingeren dan een caravan met korte achteroverbouw en fietsen achterop.

In principe zou je de afstand van koppeling tot as, fors groter willen hebben dan de afstand van as tot achterkant. Hoe meer hoe liever. En met een lange dissel kun je de disseldruk beperken.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Ab » di 20 apr 2021 19:00

Hoe dan ?knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Morgoth » wo 21 apr 2021 15:41

[re.gif]
Als je de dissel van je caravan bijvoorbeeld een meter langer zou maken gaat de disseldruk omlaag. Is dat wat je bedoelt?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Ab » wo 21 apr 2021 17:31

Nee, niet echt. mrgreen.gif
Morgoth schreef:
di 20 apr 2021 14:24
[re.gif]
De wielen helemaal achteraan hoeft niet perse voor een hoge disseldruk te zorgen. De hoeveelheid gewicht vòòr de as(sen) zorgt voor een hoge disseldruk.
Dit snap ik niet. Waar laat je dan het gewicht, 1000 kg eigen gewicht caravan en 300 kg lading ?
Naar mijn idee heb je dan ongeveer 600 kg kogeldruk..
Als de auto dat kan hebben, heb je wel een superstabiele combinatie..dat dan weer wel. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door eurotrotter » wo 21 apr 2021 18:00

Wie-niets schreef:
wo 14 apr 2021 17:00




Trouwens bij sommige merken mag je volgens het nstructieboekje helemaal geen fietsenrek achterop hebben en wordt geadviseerd alleen op de dissel. Vergeet niet je hebt met een rek achterop en 2 e- bikes zo 60 kg te pakken die het gedracht beïnvloeden .

Ik vermoed dat dit eerder is omdat de constructie van de achterzijde dit niet toelaat.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Wie-niets » wo 21 apr 2021 18:43

[re.gif]
Ook dat speelt mee natuurlijk. Elke caravan heeft niet de geschikte extra steunpunten in de wand.
En een rek plus de e- bike fietsen geven dan een belasting op de wand van zeker 50 - 60 kg.
De krachten in de bewegingen zijn dan vaak funest.

Overigens wil ik nog maar eens wijzen op de richtlijn voor de kogeldruk die ik vermelde. 5 tot 7% bereken dat maar eens b.v. op 1000 tot 1800 kg , soms kun je dit niet eens verwezenlijken op de kogel bij je ( een) auto. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Morgoth » wo 21 apr 2021 21:10

Ab schreef:
wo 21 apr 2021 17:31
Nee, niet echt. mrgreen.gif
Morgoth schreef:
di 20 apr 2021 14:24
[re.gif]
De wielen helemaal achteraan hoeft niet perse voor een hoge disseldruk te zorgen. De hoeveelheid gewicht vòòr de as(sen) zorgt voor een hoge disseldruk.
Dit snap ik niet. Waar laat je dan het gewicht, 1000 kg eigen gewicht caravan en 300 kg lading ?
Naar mijn idee heb je dan ongeveer 600 kg kogeldruk..
Als de auto dat kan hebben, heb je wel een superstabiele combinatie..dat dan weer wel. mrgreen.gif
Nee.
Laad maar eens een kruiwagen vol zand en probeer deze aan het begin van de hendels, bij de bak op te tillen en vervolgens helemaal aan het uiteinde. Dan til je minder. Kracht x arm. En de arm is langer. Dat is met een caravan ook zo. Dus hoe langer de dissel, hoe lager de disseldruk. (Al loop je natuurlijk wel tegen andere praktische problemen aan)
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”