Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Gebruikersavatar
Leetje74
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 11 apr 2021 14:33

Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Leetje74 » zo 11 apr 2021 18:33

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw hier en nieuw in 'caravan land', maar niet nieuw in het kamperen. Nadat we kinderen kregen hebben we onze tent ingeruild voor een vouwwagen. Inmiddels zijn we zover dat we onze vouwwagen willen inruilen voor een tweedehands caravan. Hiervoor al veel gelezen op internet, maar op één vraag kan ik niet zo snel een antwoord vinden.

Op de trekhaak van onze auto staat een max kogeldruk van 60 kg. Ik heb het idee dat dit vrij weinig is. Ik heb op caravantrekker.nl onze auto met mogelijke caravans gecheckt en deze geeft eigenlijk steeds minimaal 65 kogeldruk aan. Houdt dit in dat we geen (lichte) caravan achter onze auto, een Toyota corolla verso 1,8, kunnen trekken? Of kunnen we aanpassingen doen aan de auto en of caravan?

Ik hoor het graag.

Groetjes,
Leonie

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Chris » zo 11 apr 2021 19:32

60 of 65 Kg... maakt niet veel uit hoor.
Tuurlijk, hoe hoger de kogeldruk hoe stabieler een combi zal zijn, maar er rijden vele Corolla's met een caravan.
En er zal nooit gecontroleerd worden of je nu 60 of 70 of 80 kg op de kogel hebt.
Daarbij... de kogel zal zelfs bij 100 kg geen krimp geven hoor... dus weest niet bezorgd..hij breekt er echt niet af.
Beetje vuistregel is... kogeldruk 5 % van MTM..
Dus caravan 1000 Kg... kogeldruk 50 Kg.
Caravan 1500 Kg... kogeldruk 75 kg...
Maar dat is een vuistregel..geen vast gegeven.
Ga gewoon rijden met de combi en zoek het max.
Ik mag b.v. 90 Kg hebben maar liever hebt ik het op 100 of nog meer...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Ab » zo 11 apr 2021 19:57

Gewoon 10 of 15 kg meer kan prima.
De trekhaak kan vele malen meer hebben.
Een vriend van me met een autodemontage bedrijf hijst regelmatig volledige auto's op aan de trekhaak.
Zelf heb ik dat ook wel gedaan in het verleden, om bijv. de lekke uitlaat maar weer effe snel dicht te lassen bij mijn oude barrels.
Best handig als de auto dan effe rechtop staat.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

mark m
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 24 jun 2020 19:57

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door mark m » zo 11 apr 2021 20:19

Meestal gaat kogeldruk wel hand in hand met het maximale trekgewicht. Daar waar je met de kogeldruk nog wel 5-10kg zwaarder kan, zou ik dit met het maximale trekgewicht niet zo snel doen.

Ik zou dus ook even bekijken wat het maximale trekvermogen is, dat zal na verwachting rond de 1200-1300kg liggen.
Alfa Romeo Stelvio Super 2.0T Q4, '17

Met daarachter

Knaus Sport Silver Selection 540 FDK, '21
Met Unico Genua + Torino

WimdR
Berichten: 13
Lid geworden op: za 4 aug 2018 11:51

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door WimdR » zo 11 apr 2021 21:11

Kennelijk een Toyota-ding: wij hadden een Avensis Verso die ook maar 60kg kogeldruk mocht hebben maar wel 1500kg mocht trekken.
Maar ik paste meestal een kogeldruk van zo'n 70-75kg toe, ik vond 60 is erg weinig vanwege de stabiliteit. Nooit een probleem gehad met het rijden.
Ford S-max 1.6 Ecoboost met Wilk 490 HTD

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Ron » zo 11 apr 2021 21:37

Die van mij mag maar 50 kg hebben.
Ik gok dat ik ergens rond de 60 a 65 kg zit.
Met de oude caravan wist ik het niet eens.
Die tilde ik op , en als ik daar een beetje moeite voor moest doen , dan was het goed.
Hij was eigenlijk toch altijd op dezelfde manier beladen.
En reed altijd prima.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door sailor wim » zo 11 apr 2021 21:39

[re.gif]
Precies zo doe ik het ook.

En geen fiets achterop hé knipoog.gif
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Ron
Berichten: 7821
Lid geworden op: zo 28 feb 2016 18:13
Locatie: Gorinchem

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Ron » zo 11 apr 2021 21:51

[re.gif]
Helemaal geen fietsen zelfs.
Peugeot 2008 bluelease executive 1.2 110 pk 205nm Knaus sport SS 420 QD 2021 Unico Verona dometic dakairco , truma vloerverwarming, extra voorraam ,en een motorfiets Aprilia Shiver 750

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Chris » zo 11 apr 2021 21:51

[re.gif]

Dan moest je de dissel naar beneden drukken Wim... awhoea.gif awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door meeder » zo 11 apr 2021 22:06

Wij hebben een Auris gehad en daar was het ook maximaal 60kg.
Wij hebben toen toch met 70-75kg kogeldruk rondgereden omdat 60kg niet te doen was met onze caravan.
De auto heeft het prima daarmee gedaan, de achteras zakte ook niet overdreven door.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Niels83 » ma 12 apr 2021 01:00

Hier een max van 50kilo en mag 1000 kilo trekken. De caravan mag 75 hebben. Ik hou het altijd een beetje op het midden.

Wat bij onze Fabia een ding was dat hij doordat hij nogal achter de achteras uitsteekt hij heel weinig gewicht achterin kon hebben. Dus het geheel zakte erg door, paar hulpveren maakte daarop een enorm verschil.

Gebruikersavatar
Leetje74
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 11 apr 2021 14:33

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Leetje74 » ma 12 apr 2021 13:48

Hoi Allemaal,

Super bedankt voor de vele reacties! We kunnen onze zoektocht naar een leuke tweedehands caravan dus gewoon voortzetten thumbup.gif

Het maximale trekvermogen van onze auto is inderdaad 1300 kg. Daar zullen we zo ie zo niet boven komen, aangezien we zoeken naar een lichte caravan met leeggewicht van max 900. (Tips hierover zijn uiteraard welkom)

Nogmaals bedankt en als ik weer vragen heb weet ik waar ik ze kan stellen.

Groetjes, Leonie

sailor wim
Berichten: 2665
Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door sailor wim » ma 12 apr 2021 14:09

[re.gif]
Bij Cor Melisant staat een leuke Chateau cantara te koop.
Maar veel hangt natuurlijk van jullie budget af.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?

Gebruikersavatar
Leetje74
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 11 apr 2021 14:33

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Leetje74 » ma 12 apr 2021 16:48

sailor wim schreef:
ma 12 apr 2021 14:09
[re.gif]
Bij Cor Melisant staat een leuke Chateau cantara te koop.
Maar veel hangt natuurlijk van jullie budget af.
Dank voor de tip! Deze zit wel iets boven mijn budget, maar zoiets zoek ik inderdaad wel. Alleen dan met een tweede bed erbij. Met zijn vijven in één bed is net iets te knus.. awhoea.gif

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Niels83 » ma 12 apr 2021 16:55

Ik denk dat je voor de zoektocht naar een caravan beter een ander topic kan openen.
Wat is jullie gezins samenstelling, en is het een optie om de kinderen in een tenthe dan wel aanbouw van de voortent te laten slapen?
900 kilo voor een 5 persoons caravan is zeker bij een nieuwe caravan wel lastig. Wil je er dan ook nog een toilet, boiler, ed luxe in wordt het heel lastig. Oudere caravan zijn vaak wat lichter, maar dan moet je ook weer goed opletten wat het leeggewicht in werkelijkheid is. Die is vak een stuk hoger dan fabrieksopgave.

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Nimma » ma 12 apr 2021 17:03

Leetje, mijn vorige was ook een Toyota Verso met een 50kg trekhaak. Altijd met 75kg gereden 👍👍, ging perfect.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Gebruikersavatar
Leetje74
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 11 apr 2021 14:33

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Leetje74 » ma 12 apr 2021 17:15

Niels83 schreef:
ma 12 apr 2021 16:55
Ik denk dat je voor de zoektocht naar een caravan beter een ander topic kan openen.
Wat is jullie gezins samenstelling, en is het een optie om de kinderen in een tenthe dan wel aanbouw van de voortent te laten slapen?
900 kilo voor een 5 persoons caravan is zeker bij een nieuwe caravan wel lastig. Wil je er dan ook nog een toilet, boiler, ed luxe in wordt het heel lastig. Oudere caravan zijn vaak wat lichter, maar dan moet je ook weer goed opletten wat het leeggewicht in werkelijkheid is. Die is vak een stuk hoger dan fabrieksopgave.
Je hebt gelijk. Ik zal mijn andere vragen in de juiste topic stellen thumbup.gif

Om toch even te reageren. Onze 3 kids zullen in principe in een tentje erbij slapen, maar voor bijv. op doorreis of bij erg slecht weer is het fijn dat ze ook in de caravan terecht kunnen. Nieuw gaat het zo ie zo niet worden, ver boven ons budget. Bedankt voor de tip over het werkelijke leeggewicht. Dat zal ik in de gaten houden.

Gebruikersavatar
Leetje74
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 11 apr 2021 14:33

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Leetje74 » ma 12 apr 2021 17:16

Nimma schreef:
ma 12 apr 2021 17:03
Leetje, mijn vorige was ook een Toyota Verso met een 50kg trekhaak. Altijd met 75kg gereden 👍👍, ging perfect.
Goed om te horen, dank je!

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Niels83 » ma 12 apr 2021 17:20

Leetje74 schreef:
ma 12 apr 2021 17:15
Niels83 schreef:
ma 12 apr 2021 16:55
Ik denk dat je voor de zoektocht naar een caravan beter een ander topic kan openen.
Wat is jullie gezins samenstelling, en is het een optie om de kinderen in een tenthe dan wel aanbouw van de voortent te laten slapen?
900 kilo voor een 5 persoons caravan is zeker bij een nieuwe caravan wel lastig. Wil je er dan ook nog een toilet, boiler, ed luxe in wordt het heel lastig. Oudere caravan zijn vaak wat lichter, maar dan moet je ook weer goed opletten wat het leeggewicht in werkelijkheid is. Die is vak een stuk hoger dan fabrieksopgave.
Je hebt gelijk. Ik zal mijn andere vragen in de juiste topic stellen thumbup.gif

Om toch even te reageren. Onze 3 kids zullen in principe in een tentje erbij slapen, maar voor bijv. op doorreis of bij erg slecht weer is het fijn dat ze ook in de caravan terecht kunnen. Nieuw gaat het zo ie zo niet worden, ver boven ons budget. Bedankt voor de tip over het werkelijke leeggewicht. Dat zal ik in de gaten houden.
Dan zou je ws toekennen met 1 groot bed en een zitje of zo. Wij sliepen onderweg dan met 3 in bed van mijn ouders, tot een jaar of 14 of zo (tegenwoordig zal dat not done zijn natuurlijk) en mijn ouders dan op de 110 cm brede tafel. Later sliep mijn broer dan op zijn luchtbed in de doorloop. En weer later sliep hij gewoon buiten op een luchtbed achter de caravan (eigen keuze).

Het is denk ik zinvol om eens naar een grote handelaar of dealer te gaan gewoon om indelingen te bekijken. Daar zijn er nogal veel van. Met allemaal hun eigen voor en nadelen.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door iemand » ma 12 apr 2021 19:15

hoi Leonie, welkom op het forum.

Het is van belang dat je de 65 kg kogeldruk haalt en niet denkt 'een caravan in balans (lees geen kogeldruk) is makkelijk plaatsen achter de auto'. whistle.gif
Zodra je dan de weg op gaat [aschrik.gif]

Het optillen doe je dmv opdraaien met de hendel aan het neuswiel.

Staat hier allemaal duidelijk uitgelegd https://caravantrekker.nl/info/belading_kogeldruk.php

en

https://www.anwb.nl/kamperen/caravan/ri ... /kogeldruk
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Wim Verso » ma 12 apr 2021 23:06

Mijn Toyota Corolla Verso 1.8 mag ook niet meer dan 55 kg kogeldruk hebben, neem ik de fietsen mee achterop de caravan, dan pas ik de kogeldruk aan op 75/80 kg, dat kan volgens mijn dealer geen kwaad.
Zonder fietsen heb ik een kogeldruk van 65 kg.
Wel je gewicht aanpassen in de caravan.
Dus maak je niet druk om die lage kogeldruk.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Ab » di 13 apr 2021 00:33

Het ANWB verhaal is duidelijk niet door een ervaren caravanner geschreven... mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Morgoth » wo 14 apr 2021 09:26

Chris schreef:
zo 11 apr 2021 19:32
Tuurlijk, hoe hoger de kogeldruk hoe stabieler een combi zal zijn...
Toch ben ik dit niet met je eens. Als de kogeldruk te hoog wordt, is dat een overbelading van de auto. De auto gaat van achteren erg doorhangen en je voorwielen krijgen veel te weinig gewicht op de grond. Je wegligging wordt daar heel erg beroerd van. Dat komt de stabiliteit van de combi juist NIET te goede.

De auto is een soort wipwap met als draaipunt de achteras van de auto. Zeker bij kleinere auto's en helemaal de kleinere auto's met een relatief grote overhang zoals de door Niels genoemde Fabia, moet je heel erg oppassen met een te hoge kogeldruk.
Ik zou TS adviseren om de kogeldruk zoals die door de fabrikant is opgegeven aan te houden. Een paar kilo er overheen is geen probleem maar ik zou zelf maximaal 10% tolerantie naar boven aanhouden. Ik zou zeker niet op 75kg of meer gaan zitten. De opgegeven kogeldruk is door de fabrikant bepaald. Dat is geen nattevinger gokwerk maar een berekende waarde. De trekhaak zit helemaal achteraan waar de arm het grootste is. 20kg meer op de haak kan misschien wel overeen komen met 100kg meer bagage in de kofferbak. En dat is heel veel voor een kleine auto.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Chris » wo 14 apr 2021 09:28

[re.gif]
Tuurlijk....alles binnen normale grenzen.
En de ene of de andere auto zal daar wel of niet goed in zijn..

Vuistregel....
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Kogeldruk maar 60 kg van mijn auto

Bericht door Morgoth » wo 14 apr 2021 09:57

[re.gif]
Ik werd in een andere posting (terecht) gewezen op mijn mening dat fietsen achterop wel kunnen, mits je weet waar je mee bezig bent. Beginnende caravanners zouden hierdoor gevaarlijke fouten kunnen maken.
Dit vind ik iets van gelijke strekking. Een beginnend caravanner leest hier "zo veel mogelijk kogeldruk" en "de fabrikanten geven wel een max op maar dat zegt net zo veel" en gooit vervolgens meer dan 100kg kogeldruk op zijn auto die voor 50kg geschikt is. Ook dat is een gevaarlijke fout. Ik vind daarom dat ons advies aan beginnende caravanners zou moeten zijn: Houdt je aan de gegevens zoals die door de autofabrikant, trekhaakfabrikant en caravanfabrikant zijn opgegeven waarbij je best een paar % meer op de kogel mag hebben maar niet ongelimiteerd veel.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”