Pagina 2 van 2

Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: zo 4 apr 2021 18:25
door Bob Diesel
Een enkele verzekeraar die dat wil

Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: zo 4 apr 2021 20:36
door Chris
eurotrotter schreef:
zo 4 apr 2021 17:48
Conradi schreef:
zo 4 apr 2021 14:47

Ik wil niets, maar goede banden weggooien is ook zoiets
Nee,maar aan de andere kant na 6 jaar een paar prima banden die soms niet eens half sleet zijn weggooien.......Omdat iemand op een forum dat ooit gezegd heeft en er geen enkel bewijs is dat een band na 6 jaar "gevaarlijk" zou zijn.
Tja... voorwaarde in mijn verzekering bij All Risk..

Kiezen of delen...

Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: zo 4 apr 2021 20:59
door eurotrotter
Chris schreef:
zo 4 apr 2021 20:36
eurotrotter schreef:
zo 4 apr 2021 17:48
Conradi schreef:
zo 4 apr 2021 14:47



Tja... voorwaarde in mijn verzekering bij All Risk..

Kiezen of delen...
Andere verzekering ??????

Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: zo 4 apr 2021 21:02
door Chris
[re.gif]
Nope...

Nu heb ik toevallig ook een Delta as.... en je weet wel dat die wat meer band consumeren...
Het zal me een biet zijn... als ik 6 jaar haal ben ik tevreden..

Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: zo 4 apr 2021 21:06
door Conradi
Eens, al is ‘t maar voor mijn eigen gemoedsrust :wink:

Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: zo 4 apr 2021 22:41
door MattR83
Zal morgen eens kijken naar type band, weet wel dat de vorige eigenaar er ze eronder heeft gezet. Zijn 4 a 5 jaar oud en 2 vakanties gebruikt

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk


Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: wo 7 apr 2021 15:01
door Jadatis
Kom met mijn beruchte calculator op 4,6 bar uit, hoogste reserve zonder gestuiter. Nu even snel in mijn pauze.
Maar mogelijk is het een D- load/ 8pr band van de Continental groep, en dan is die 78 psi de maaximum toegelaten koude druk , en niet de referentiedruk.
Is die 69 psi/ 4,75 bar., dan 4.1 bar advies.

Dus ik waxht nog wven op de bandgegevens, denk 79 psi en dat je verkeerd gelezen hebt.

Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: wo 7 apr 2021 20:19
door MattR83
Linglong radialR701
185R14LT 104/102N
185R14C FRT

Maxload single 900kg 1985lbs at500kpa 73psi
Dual 850kg 1875lbs at500kpa 73psiAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk


Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: wo 7 apr 2021 23:48
door Jadatis
Uitgaande van 500 kPa= 5 bar is 73 psi. Kom ik op 4,5 bar.

Zo.. dat was het korte antwoord.
En je had dus verkeerd gelezen 78 ipv 73 psi, maar het was dus niet het Continental- groep verhaal, dat ik vermoedde.

Ik meen dat ik zelfde maat band gehad heb, en mogelijk de Barum band in dit topic genoemd ook.
Maar dan 102 Q of R en AT 4,5 of 4,75 bar.
Dus waarom Linglong voor 5 bar gekozen heeft???.
Want de 104 is te verklaren uit de N snelheidscode max 140 kmpu.is voor 160kmpu 2 loadindex stappen minder.

Nu zijn er klasieke bandmaten, zoals deze, die indertijd een draagvermogen toebedeeld hebben gekregen, die niet overeenstemmen met de latere berekeningen.
Vroeger ging men niet verder dan P dus 150kmpu max.
Kan dus zijn dat 102 P later gewoon overgenomen is naar 102Q. Aan de andere kant, kan die 102P AT 4,2 bar geweest zijn, de tegenwoordige uitzondering naar beneden tov 4,5 bar standaard.

Kan zijn dat Linglong, duidelijk geen A merk, gekozen heeft voor maximale veiligheid, met de 104N AT 5,0 bar.

Dus ook ik weet niet wat volgens de wetten van de natuur de werkelijke maxload zou moeten zijn voor 160kmpu AT 65/69/73 psi.

Mischien willen degenen met deze zelfde maat, eens kijken welke loadindex en snelheidscode, bij ( AT) welke druk.

Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: do 8 apr 2021 08:29
door Jadatis
janoniem schreef:
zo 4 apr 2021 14:36
Onze TEC heeft een 1500 kg as en staat op Barum banden, 185 R 14 C.
De max druk is 75 PSI (5,1 bar).
Op advies van mijn Duitse bandenboer stop ik er 4,3 bar in en dat voelt comfortabel bij volledige belading.
Ja dus, janoniems banden zijn zelfde maat, en Barum zit in de Continental groep, en heeft 65 psi/4,5 bar als referentiedruk, en de " maximum inflation pressure" is 75 psi / 519kPa., dus de gebruikelijke 10 psi hoger.

Had je dus die banden doorgegeven, had ik nietsvermoedend 4,0 bar/ 58psi ge-adviseerd.
Dus die vreemde geschiedenis in banden, stuurt mijn zorgvuldig zamengestelde verhaal wat in de war.

Denk dat nog niemand met deze bandmaat en mijn adviesdruk, ooit een oververhittings gerelateerde bandprobleem gehad heeft, wat zou betekenen dat 102Q AT 4,5 bar ook echt geen oververhitting geeft als je daadwerkelijk constant 160kmpu rijdt met 850 kg op de band en 4,5 bar er in bij 18 graden Celcius gevuld.
Jaja weet het, rij je nooit met de caravan, maar allleen om de bepaling van de maxload uit te leggen.

Dus dan zou je Linglong band ook met 4 bar veilig zijn, want alle banden hebben in beginsel zelfde constructie.

Als je dus bij 4,5 bar ( laatste berekening met jouw gegevens) de boel overhoop hebt na de rit of kastdeuren open, of schroeven losgetrild, dan zou je naar 4 bar kunnen, met alle reserves die ik in mijn advies gebouwd heb.

Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: za 10 apr 2021 22:30
door MattR83
Had er nu 3.5 in gedaan. Dus maar wat bij dan...

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk