Pagina 2 van 3

Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: zo 4 apr 2021 18:25
door Bob Diesel
Een enkele verzekeraar die dat wil

Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: zo 4 apr 2021 20:36
door Chris
eurotrotter schreef:
zo 4 apr 2021 17:48
Conradi schreef:
zo 4 apr 2021 14:47

Ik wil niets, maar goede banden weggooien is ook zoiets
Nee,maar aan de andere kant na 6 jaar een paar prima banden die soms niet eens half sleet zijn weggooien.......Omdat iemand op een forum dat ooit gezegd heeft en er geen enkel bewijs is dat een band na 6 jaar "gevaarlijk" zou zijn.
Tja... voorwaarde in mijn verzekering bij All Risk..

Kiezen of delen...

Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: zo 4 apr 2021 20:59
door eurotrotter
Chris schreef:
zo 4 apr 2021 20:36
eurotrotter schreef:
zo 4 apr 2021 17:48
Conradi schreef:
zo 4 apr 2021 14:47



Tja... voorwaarde in mijn verzekering bij All Risk..

Kiezen of delen...
Andere verzekering ??????

Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: zo 4 apr 2021 21:02
door Chris
[re.gif]
Nope...

Nu heb ik toevallig ook een Delta as.... en je weet wel dat die wat meer band consumeren...
Het zal me een biet zijn... als ik 6 jaar haal ben ik tevreden..

Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: zo 4 apr 2021 21:06
door Conradi
Eens, al is ‘t maar voor mijn eigen gemoedsrust :wink:

Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: zo 4 apr 2021 22:41
door MattR83
Zal morgen eens kijken naar type band, weet wel dat de vorige eigenaar er ze eronder heeft gezet. Zijn 4 a 5 jaar oud en 2 vakanties gebruikt

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk


Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: wo 7 apr 2021 15:01
door Jadatis
Kom met mijn beruchte calculator op 4,6 bar uit, hoogste reserve zonder gestuiter. Nu even snel in mijn pauze.
Maar mogelijk is het een D- load/ 8pr band van de Continental groep, en dan is die 78 psi de maaximum toegelaten koude druk , en niet de referentiedruk.
Is die 69 psi/ 4,75 bar., dan 4.1 bar advies.

Dus ik waxht nog wven op de bandgegevens, denk 79 psi en dat je verkeerd gelezen hebt.

Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: wo 7 apr 2021 20:19
door MattR83
Linglong radialR701
185R14LT 104/102N
185R14C FRT

Maxload single 900kg 1985lbs at500kpa 73psi
Dual 850kg 1875lbs at500kpa 73psiAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk


Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: wo 7 apr 2021 23:48
door Jadatis
Uitgaande van 500 kPa= 5 bar is 73 psi. Kom ik op 4,5 bar.

Zo.. dat was het korte antwoord.
En je had dus verkeerd gelezen 78 ipv 73 psi, maar het was dus niet het Continental- groep verhaal, dat ik vermoedde.

Ik meen dat ik zelfde maat band gehad heb, en mogelijk de Barum band in dit topic genoemd ook.
Maar dan 102 Q of R en AT 4,5 of 4,75 bar.
Dus waarom Linglong voor 5 bar gekozen heeft???.
Want de 104 is te verklaren uit de N snelheidscode max 140 kmpu.is voor 160kmpu 2 loadindex stappen minder.

Nu zijn er klasieke bandmaten, zoals deze, die indertijd een draagvermogen toebedeeld hebben gekregen, die niet overeenstemmen met de latere berekeningen.
Vroeger ging men niet verder dan P dus 150kmpu max.
Kan dus zijn dat 102 P later gewoon overgenomen is naar 102Q. Aan de andere kant, kan die 102P AT 4,2 bar geweest zijn, de tegenwoordige uitzondering naar beneden tov 4,5 bar standaard.

Kan zijn dat Linglong, duidelijk geen A merk, gekozen heeft voor maximale veiligheid, met de 104N AT 5,0 bar.

Dus ook ik weet niet wat volgens de wetten van de natuur de werkelijke maxload zou moeten zijn voor 160kmpu AT 65/69/73 psi.

Mischien willen degenen met deze zelfde maat, eens kijken welke loadindex en snelheidscode, bij ( AT) welke druk.

Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: do 8 apr 2021 08:29
door Jadatis
janoniem schreef:
zo 4 apr 2021 14:36
Onze TEC heeft een 1500 kg as en staat op Barum banden, 185 R 14 C.
De max druk is 75 PSI (5,1 bar).
Op advies van mijn Duitse bandenboer stop ik er 4,3 bar in en dat voelt comfortabel bij volledige belading.
Ja dus, janoniems banden zijn zelfde maat, en Barum zit in de Continental groep, en heeft 65 psi/4,5 bar als referentiedruk, en de " maximum inflation pressure" is 75 psi / 519kPa., dus de gebruikelijke 10 psi hoger.

Had je dus die banden doorgegeven, had ik nietsvermoedend 4,0 bar/ 58psi ge-adviseerd.
Dus die vreemde geschiedenis in banden, stuurt mijn zorgvuldig zamengestelde verhaal wat in de war.

Denk dat nog niemand met deze bandmaat en mijn adviesdruk, ooit een oververhittings gerelateerde bandprobleem gehad heeft, wat zou betekenen dat 102Q AT 4,5 bar ook echt geen oververhitting geeft als je daadwerkelijk constant 160kmpu rijdt met 850 kg op de band en 4,5 bar er in bij 18 graden Celcius gevuld.
Jaja weet het, rij je nooit met de caravan, maar allleen om de bepaling van de maxload uit te leggen.

Dus dan zou je Linglong band ook met 4 bar veilig zijn, want alle banden hebben in beginsel zelfde constructie.

Als je dus bij 4,5 bar ( laatste berekening met jouw gegevens) de boel overhoop hebt na de rit of kastdeuren open, of schroeven losgetrild, dan zou je naar 4 bar kunnen, met alle reserves die ik in mijn advies gebouwd heb.

Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: za 10 apr 2021 22:30
door MattR83
Had er nu 3.5 in gedaan. Dus maar wat bij dan...

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk


Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: za 24 apr 2021 10:33
door poorbeek
Wij hebben deze banden onder onze Eriba Triton caravan zitten maar onze caravan mag maximaal 1.200kg wegen is dat dan niet een te zware band voor onze caravan? Afbeelding

Sent from my VOG-L29 using Tapatalk


Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: za 24 apr 2021 17:59
door Jadatis
[re.gif]
Waarschijnlijk ook weer een band uit de Continental-groep. En naast de 10psi hogere " max inflation pressure", geven ze soms ook de " additional service description"van 104N naast de NEN betriebskennung van 102/100S berekent voor 160kmpu ( S max 180kmpu, maar daarvoor hogere druk nodig)
Dus, welk merk is het?

Voor 1200kg caravantotaalgewicht rekent mijn beruchte spreadsheet 3,4 bar uit.
En dus in theorie 1700/ 1200 = 41% reserve/ overbemeten. Ofwel je gebruikt 70,5% van het max draagvermogen, wat al vriendelijker klinkt.
In Nederland vind men dat overdreven( ANWB bijvoorbeeld) maar als je de druk daar op aanpast, geen gestuiter.
Deze maat hier in dit topic al eerder genoemd, ook door mij over de 104N en 102Q en hoger.

In Amerika stappen ze vrolijk over, van een gewone autoband( AT 2,5 bar) met al reserve, naar E- load ( AT 5,5 bar) met dan meer dan 100% reserve, maar houden dan de adviesdruk van de gewone autoband. En dat is dan te laag voor die E-load band, want die heeft voor zelfde gewicht er op, een iets hogere druk nodig. Schat in een halve bar meer dan de 2 bar adviesdruk vaak gegeven voir de personenautoband.

Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: za 24 apr 2021 20:39
door eurotrotter
Jadatis schreef:
do 8 apr 2021 08:29

Als je dus bij 4,5 bar ( laatste berekening met jouw gegevens) de boel overhoop hebt na de rit of kastdeuren open, of schroeven losgetrild, dan zou je naar 4 bar kunnen, met alle reserves die ik in mijn advies gebouwd heb.
Ik ( wij) rijden al minstens 20 jaar met C banden op 4,5 bar druk,en ik verzeker je dat onze caravan niet stuitert en dat er ook nog nooit een schroef los is getrild of een kastje spontaan opengegaan is. mrgreen.gif

Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: zo 25 apr 2021 14:38
door PMT
Mijn huidige Swift banden Nexen roadian CT 8
185R14C 102/100T 850kg 65 PSI zijn door de dealer vorige week ook op. 4,5 bar gezet. Mijn caravan mag maximaal 1350kg wegen en dat ga ik denk ik ook wel halen. Persoonlijk lijkt mij dan 4 bar hoog zat als ik sommige schema berekeningen lees of is 4,5 toch wel juist?

Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: zo 25 apr 2021 20:30
door poorbeek
Jadatis schreef:[re.gif]
Waarschijnlijk ook weer een band uit de Continental-groep. En naast de 10psi hogere " max inflation pressure", geven ze soms ook de " additional service description"van 104N naast de NEN betriebskennung van 102/100S berekent voor 160kmpu ( S max 180kmpu, maar daarvoor hogere druk nodig)
Dus, welk merk is het?

Voor 1200kg caravantotaalgewicht rekent mijn beruchte spreadsheet 3,4 bar uit.
En dus in theorie 1700/ 1200 = 41% reserve/ overbemeten. Ofwel je gebruikt 70,5% van het max draagvermogen, wat al vriendelijker klinkt.
In Nederland vind men dat overdreven( ANWB bijvoorbeeld) maar als je de druk daar op aanpast, geen gestuiter.
Deze maat hier in dit topic al eerder genoemd, ook door mij over de 104N en 102Q en hoger.

In Amerika stappen ze vrolijk over, van een gewone autoband( AT 2,5 bar) met al reserve, naar E- load ( AT 5,5 bar) met dan meer dan 100% reserve, maar houden dan de adviesdruk van de gewone autoband. En dat is dan te laag voor die E-load band, want die heeft voor zelfde gewicht er op, een iets hogere druk nodig. Schat in een halve bar meer dan de 2 bar adviesdruk vaak gegeven voir de personenautoband.
Het zijn Security Road 2003 banden ken het niet.

Sent from my VOG-L29 using Tapatalk


Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: ma 26 apr 2021 12:01
door Jadatis
Kwam bij zoeken van Security Road op europees banden- importeur gevestigd in Strijen ETD.
Dus geen bewijs dat Security in de Continental groep zit.

Maar ik heb op hun Engeltalige site contactformulier in Nederlands ingevuld met de vraag. Zien hoe en of ze reageren.

Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: ma 26 apr 2021 12:32
door Ab
Pomp de banden maar gewoon lekker op.
Stuiteren is grotendeels een fabel.
Dat weet je, als je met een bestelbus gereden hebt.
Heen met 1500 kg lading, en terug leeg.
Beide ritten uiteraard met dezelfde bandenspanning.
Van stuiteren niks te bespeuren.
Hetzelfde geldt voor aanhangers.
Leeg stuiteren die ook niet, na lossen van 2000 kg vracht.
Waarom caravans dat wel zouden doen, is niet uit te leggen.

Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: ma 26 apr 2021 12:59
door poorbeek
Heren damk v d toelichting. Welke banden zouden jullie adviseren voor onze caravan dan kan 1 band als reserve band gaan dienen en koop ik 2 nwe.

Sent from my VOG-L29 using Tapatalk


Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: do 29 apr 2021 23:46
door Jadatis
Ab schreef:
ma 26 apr 2021 12:32
Pomp de banden maar gewoon lekker op.
Stuiteren is grotendeels een fabel.
Dat weet je, als je met een bestelbus gereden hebt.
Heen met 1500 kg lading, en terug leeg.
Beide ritten uiteraard met dezelfde bandenspanning.
Van stuiteren niks te bespeuren.
Hetzelfde geldt voor aanhangers.
Leeg stuiteren die ook niet, na lossen van 2000 kg vracht.
Waarom caravans dat wel zouden doen, is niet uit te leggen.
Toch heb ik wel lege aanhangwagens zien stuiteren zodat de wielen soms van de grond kwamen.
Alleen dan merk je daar in de auto niet veel van.

Heb eens voor iemand met caravan 650kg en gewone autobanden, 2 bar uitgerekend met ruime reserve.
Hij gebruikte 3 bar, en had altijd de boel overhoop na de rit. Met 2 bar niet meer. Heb grofweg uitgerekend dat met 3 bar dan met 65% van draagvermogen behorend bij die 3 bar , gereden wordt.

En ook bij zwaardere caravans als terugkoppeling gekregen, dat met mijn drukadvies, de deuren niet meer open stonden na de rit.
En nogmaals, mijn bepaalde 80% van draagcapaciteit behorend bij de druk, kan mogelijk nog lager, mischien 70%, maar dat er een grens is is zeker.

En mijn doel is zoveel reserve inbouwen , voor drukverlies in de tijd, onnouwkeurig (wcs te hoog) aflezen van de druk, te laag inschatten van de gewichten, ongelijk gewicht R/L , en wat ik nog vergeten mocht zijn, niet lijdt tot te lage druk, want dat moet in het bandenleven nul keer voorkomen.
Dat de stuitergrens dan nog verder ligt is niet erg .

Een bestelwagen heeft zelf al een redelijk gewicht
Dus dan 1800kg leeg en 3000kg vol ( schat ik in).

Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: za 8 mei 2021 19:55
door MartinSl
Ik zie dat sommigen aangeven dat de koppelingsdruk bij weging wordt afgetrokken. Dat is een misverstand. Je wordt gewogen zoals de combinatie wordt aangetroffen. Hoe gewogen wordt bepaalt de weeginstructie van het Openbaar Ministerie https://www.om.nl/onderwerpen/beleidsre ... n-2018i002. Ook bestaat er geen 5 en 10% marge, alhoewel men binnen die grenzen niet snel een proces-verbaal zal krijgen, tenzij er andere zaken meespelen.

Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: za 8 mei 2021 21:14
door eurotrotter
[re.gif]

Lees even uit je eigen bijdrage:

ALGEMEEN
Afkoppelen beperkt toegestaan
In beginsel wordt bij het wegen van samenstellen van voertuigen het gehele samenstel gewogen.

Het is slechts in de volgende gevallen toegestaan om in het kader van de controle van de beladingsvoorschriften de voertuigen af te koppelen:

Deelwegingen op een weegbrug in verband met het vaststellen van de massa van het samenstel van voertuigen wanneer dit samenstel door lengte, breedte of gewicht niet in zijn geheel op een weegbrug geplaatst kan worden.
Het op een weegbrug vaststellen van de afzonderlijke massa van voertuigen die deel uitmaken van een samenstel.
Tot slot is afkoppelen toegestaan als in het kader van een maatregel het trekkend voertuig wordt vervangen door een ander trekkend voertuig.

Koppelingsdruk
Er wordt niet geverbaliseerd voor een te hoge koppelingsdruk. Wel wordt voor overtreding van artikel 5.18.31 RV een aankondiging van beschikking (feitcodes P 310 e/f) uitgereikt als een negatieve koppelingsdruk wordt geconstateerd (de aanhangwagen helt achterover). Daarnaast wordt het samenstel stilgezet totdat de lading zodanig is verplaatst dat een positieve koppelingsdruk ontstaat.


Overigens is de link waarnaar u verwijst :
Relevante beleidsregels
Richtlijn voor Strafvordering Wet wegvervoer goederen (2018R0
20)

Bij gebruik van recreatie voertuigen gelden meestal iets soepelere regels,zoals de kogeldruk,die wel degelijk overgeheveld word naar het trekkende voertuig ("verdwijnen" doet die dus niet)

Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: za 8 mei 2021 22:07
door Chris
MartinSl schreef:
za 8 mei 2021 19:55
Ik zie dat sommigen aangeven dat de koppelingsdruk bij weging wordt afgetrokken. Dat is een misverstand. Je wordt gewogen zoals de combinatie wordt aangetroffen. Hoe gewogen wordt bepaalt de weeginstructie van het Openbaar Ministerie https://www.om.nl/onderwerpen/beleidsre ... n-2018i002. Ook bestaat er geen 5 en 10% marge, alhoewel men binnen die grenzen niet snel een proces-verbaal zal krijgen, tenzij er andere zaken meespelen. Meer hierover op https://camperpunt.nl/overbeladen/. Meer over banden zie https://camperpunt.nl/banden/
Ik heb een dag meegedaait met een caravan controle door de politie.
Als je dat gezien en begrepen hebt zou je dit niet geschreven hebben.

Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: zo 9 mei 2021 06:19
door MartinSl
[re.gif]

Ik heb 40 jaar bij de (verkeers) politie gewerkt en dit werk ook gedaan. Daarbij geef ik het voorschrift aan. Dat er niet geverbaliseert wordt voor de koppelingdruk doet daar niets aan af. Natuurlijk had ik gelezen dat je een dag had meegelopen. Dat verandert mijn op wettelijke basis gefundeerde mening niet. En je hebt vaak niet alleen met Nederland te maken.

Re: Belading en bandenspanning

Geplaatst: zo 9 mei 2021 07:13
door PD
[re.gif]
Psies, slechts één keertje meekijken bij Mees en zijn collega’s geeft slechts een beperkte inkijk in de praktijk in NL. Ik neem het risico niet, zeker niet in het buitenland.

Er wordt hier op het forum wat afgepolderd met asdruk en kogeldruk... ik begin er niet aan !