Kabe Royal 520 versus Volvo V60 D6

Gebruikersavatar
ben015
Berichten: 171
Lid geworden op: zo 24 jan 2016 12:35

Kabe Royal 520 versus Volvo V60 D6

Bericht door ben015 » ma 8 mar 2021 11:20

Ik wil graag advies over het volgende. We overwegen een Kabe Royal 520 XL te kopen of te bestellen. Hij heeft een rijklaar gewicht van ongeveer 1591 kg. Maximum aslast is 2000 kg. Onze Volvo V60 D6 Twin Engine, mag volgens het kenteken maximaal 1800 kg trekken. We willen op termijn wel naar een trekker die 2000 kg kan trekken, maar nu nog eigenlijk liever niet.
Nu dacht ik dat het mogelijk is om de Royal 520 administratief terug te brengen naar 1800 kg, zodat ik aan de verkeersregels voldoe. De Royal 520 xl is natuurlijk een caravan waar heel veel spullen en dus gewicht al standaard in zit. Wat denk ik nog ontbreekt, in gewicht, zijn behalve onze kleding en voeding, de airco, de mover en de etuiluifel. Accu en alko-atc zitten er al standaard op. Mijn vraag is of het forum het reëel vindt om met deze combinatie de weg op te gaan. Alvast bedankt voor alle reacties.
Kabe Imperial 600 DXL KS met Volvo XC60 T8

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Kabe Royal 520 versus Volvo V60 D6

Bericht door PD » ma 8 mar 2021 11:52

Je kunt voor jezelf de balans opmaken of ca. 200 kg laadvermogen voldoende is; persoonlijk verwacht ik dat je dat niet gaat redden..... Ter illustratie bijgevoegde file waarbij ik voor onszelf de gewichten heb geregistreerd; op basis hiervan zou je voor jezelf een rekensommetje kunnen maken.

Omdat de Kabe al een accu ingebouwd heeft, hoef je voor de mover nog slechts ca. 35 kg te rekenen. In onze Brillant zijn zowel de accu als de airco al standaard in het ledig gewicht opgenomen, dat geeft wat lucht...
Bijlagen
Caravangewicht Brillant 650 TF.pdf
(273.08 KiB) 175 keer gedownload
Laatst gewijzigd door PD op ma 8 mar 2021 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kabe Royal 520 versus Volvo V60 D6

Bericht door Ab » ma 8 mar 2021 11:53

Het kan..maar wordt wel krap.
Het zal zaak worden om echt heel goed op het gewicht te letten.
Laadvermogen in de caravan heb je niet veel meer, na plaatsing van mover en luifel.
Zoveel mogelijk in de auto zal het devies worden.
Dat is sowieso beter voor de gewichtsverhouding.
Auto zo zwaar mogelijk, de caravan zo licht mogelijk, dan kan het net. Ideaal is het niet, maar het kan net.
Hou ook de kogeldruk zo hoog mogelijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Kabe Royal 520 versus Volvo V60 D6

Bericht door DV_t » ma 8 mar 2021 12:08

Waarom zou je het gewicht administratief terug laten brengen naar 1800 kg? Met een B+E combinatie mag je in dit geval gewoon 1800kg achter die auto hangen. Dat dat ding tot 2 ton beladen mag worden, maakt in dit geval niet uit.

Totdat je een andere auto hebt zoveel mogelijk zware dingen in de auto meenemen en zuinig zijn met wat je in de caravan meeneemt. Als je dan een andere auto koopt die 2ton+ trekgewicht toelaat dan mag je 200kg meer meenemen.

Dus aslast zo hoog mogelijk en geen aanpassing voor kenteken laten doen. Met deze gewichten mag je zonder B+E toch niet rijden.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kabe Royal 520 versus Volvo V60 D6

Bericht door Chris » ma 8 mar 2021 12:12

Ben...
Heeft de D6 twin niveaumats achter??
Mijn V70 geeft dat en dat geeft direct veel meer laadcapaciteit omdat de auto altijd vlak blijft.
Gewicht moet naar de auto...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Kabe Royal 520 versus Volvo V60 D6

Bericht door janvijn » ma 8 mar 2021 13:31

Beste ben015

Verkijk je niet op de mogelijkheid om een caravan te trekken van 2.000 kg met een (toekomstige) auto die max. 2.000 kg mag trekken. Wij hebben een aantal jaren gereden met onze auto (Rav4) die 2.000 kg. mag trekken en een Fendt caravan met een aslast van max. 1.800 kg. Nou ik zal je eerlijk zeggen dat het wel ging, maar het hield echt niks over. Of je met een auto, met 2.000 kg trekvermogen, een 2.000 kg. wegende Kabe comfortabel kan trekken heeft ook met heel veel andere dingen te maken. Wij hebben de ervaring dat het eigen gewicht van onze Rav4 veel te licht is om een caravan van 1.800 kg. te trekken. Waarschijnlijk heeft ook de wielbasis invloed, onze ervaring was dat we dezelfde caravan,- daarvoor met een Citroen C5 Break trokken (max. 1.800 kg. trekgewicht) veel stabieler was. Op dit moment rijden we nog steeds met de Rav4,- maar de huidige caravan heeft een maximale aslast van 1.500 kg. Deze combinatie voelt een stuk vertrouwder aan, waarschijnlijk door de gewichtverhouding auto/caravan. In beide combinaties was altijd de auto maximaal beladen, en in de caravan alleen de noodzakelijke dingen die je onderweg nodig hebt.
Ik vind het aanschaffen van een Kabe een heel goed idee, mooie en degelijke caravan, maar ik zou iets ruimer gaan denken over de aanschaf t.z.t. van een andere trekauto, iets met een wat hoger eigen gewicht, voor mijn gevoel is dat zeker zo belangrijk dan alleen het trekgewicht.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn

Gebruikersavatar
Bart
Berichten: 251
Lid geworden op: zo 19 feb 2006 12:29
Locatie: Heusden

Re: Kabe Royal 520 versus Volvo V60 D6

Bericht door Bart » ma 8 mar 2021 13:51

Zelf een Kabe smaragd 540 met leeg gewicht 1475 kg maar met met enkele opties en mover en vaste luifel zit ik op 1600 kg leeg gewicht,
Als dan nog kleding en uitrusting er bij komt en misschien nog fietsen wordt 200 kg wel erg krap.
Volvo xc 90 T5 inscription
Kabe 540 Gle Smaragd 2018 Thule 6300 en Truma Avanta Comfort airco.

Gebruikersavatar
ben015
Berichten: 171
Lid geworden op: zo 24 jan 2016 12:35

Re: Kabe Royal 520 versus Volvo V60 D6

Bericht door ben015 » ma 8 mar 2021 14:34

Dank voor jullie antwoorden. De excel van Hans was louterend. Het zal zeer krap worden en dan is de vraag inderdaad of dat leuk is. Morgen spreek ik de Kabe dealer. Ik ben benieuwd wat hij voor (objectieve) inzichten heeft.
We hebben inderdaad geen Volvo nivelleringssysteem. zo op het eerste gezicht is dat iets exclusiefs voor de V70. Ik begrijp het probleem van de RAV4. We hebben iets soortgelijks gehad met de Mazda CX-5. Maar deze Volvo met zijn accupakket achterin is behoorlijk zwaar van zichzelf en ligt ook naar ons gevoel erg vast op de weg.
Probleem is dat een nieuwe trekker, wat ons betreft een plugin hybride moet worden. De nieuwe Volvo V60 R8 mag 2100 kg trekken. Maar als occasion nog een beetje aan de prijs.
met vriendelijke groet
Ben
Kabe Imperial 600 DXL KS met Volvo XC60 T8

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Kabe Royal 520 versus Volvo V60 D6

Bericht door Erwin1987 » ma 8 mar 2021 15:08

Chris schreef:Ben...
Heeft de D6 twin niveaumats achter??
Mijn V70 geeft dat en dat geeft direct veel meer laadcapaciteit omdat de auto altijd vlak blijft.
Gewicht moet naar de auto...
Hoezo meer? De aslast blijft toch hetzelfde?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Kabe Royal 520 versus Volvo V60 D6

Bericht door Ab » ma 8 mar 2021 20:02

Ja, klopt. Het laadvermogen blijft ook hetzelfde.
Alle hulpmiddelen, zoals hulpveren e.d. doen totaal niets voor het laadvermogen. Sterker nog...het laadvermogen wordt minder door het extra gewicht van de hulpvering.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kabe Royal 520 versus Volvo V60 D6

Bericht door Chris » ma 8 mar 2021 20:54

Erwin1987 schreef:
ma 8 mar 2021 15:08
Chris schreef:Ben...
Heeft de D6 twin niveaumats achter??
Mijn V70 geeft dat en dat geeft direct veel meer laadcapaciteit omdat de auto altijd vlak blijft.
Gewicht moet naar de auto...
Hoezo meer? De aslast blijft toch hetzelfde?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik bedoel eigenlijk..... je hebt dan de volledige beladingscapaciteit...
Zonder Niveaumats zal de achterkant van de V60 eerder te ver doorzakken bij 100% belading denk ik.
Da's minder prettig rijden..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Kabe Royal 520 versus Volvo V60 D6

Bericht door Cdebruin » ma 8 mar 2021 20:58

Ja we spreken uit ervaring , je mag me altijd een keer bellen, ben niet zo een schrijver. Praten en rekenen ,daar ben ik sterk in
Laatst gewijzigd door Cdebruin op ma 8 mar 2021 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Kabe Royal 520 versus Volvo V60 D6

Bericht door Erwin1987 » ma 8 mar 2021 21:01

Ik denk dat het reuze mee valt. Hier in de straat woonde een man met v70 zelfde
Mode als wij geen niveau mats en die reed met 100kg druk en volle kofferbak en hing maar heel weinig door.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kabe Royal 520 versus Volvo V60 D6

Bericht door Micky » di 9 mar 2021 11:09

En dan nog, er wordt hier altijd zo panisch over gedaan... de auto is berekend tot een bepaald laadvermogen als je daar dus binnen blijft kun je keurig rijden thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Kabe Royal 520 versus Volvo V60 D6

Bericht door Morgoth » di 9 mar 2021 11:25

De Volvo van TS mag 625kg laden en weegt dan beladen 2505kg. Waar maken jullie je druk om mbt gewichtsverhouding auto-caravan? Dat gaat met twee vingers in de neus. Gewoon de caravan laden tot 1800kg en de rest in de auto. Geen centje pijn.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Kabe Royal 520 versus Volvo V60 D6

Bericht door Micky » di 9 mar 2021 11:44

[re.gif]

Volgens mij maakt niemand zich daar druk om, het gaat meer dat hij maar 1800mag trekken en of hij dan met het overgebleven laadvermogen wegkomt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Kabe Royal 520 versus Volvo V60 D6

Bericht door Aviva » di 9 mar 2021 13:21

@TS ben015,

Heb je idee hoeveel je momenteel 'geladen' hebt in je Fendt als je op pad gaat. Ik las in een eerdere reactie van je dat je aan de slag was geweest met het Excelletje van Hans...? Met andere woorden hoeveel lading moet je thuislaten of verplaatsen naar de auto om aan de max 1.800 kg te komen?
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Kabe Royal 520 versus Volvo V60 D6

Bericht door doubleyou » di 9 mar 2021 14:21

PD schreef:
ma 8 mar 2021 11:52
Je kunt voor jezelf de balans opmaken of ca. 200 kg laadvermogen voldoende is; persoonlijk verwacht ik dat je dat niet gaat redden..... Ter illustratie bijgevoegde file waarbij ik voor onszelf de gewichten heb geregistreerd; op basis hiervan zou je voor jezelf een rekensommetje kunnen maken.
PD, heb je 'm ook als XLS file? Ik heb de PDF geprobeerd te converteren met een programmaatje. Helaas gaan alle formules er dan uit. Thx!
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Kabe Royal 520 versus Volvo V60 D6

Bericht door Taan » di 9 mar 2021 14:23

Terugkeuren is niet nodig. Het gaat om het werkelijk gewicht. Ik zou me het meest druk maken over de stabiliteit en het laadvermogen.

Aangezien je je kogedruk mag aftrekken komt 200 kg laadvermogen minus een luifel en een mover (is samen ook iets van 80 kg) uit op 200kg laadvermogen. is wel krap, maar als je tot 100 kg meer meeneemt is dat iets meer dan 5% en daar doet niemand moeilijk over.


Voor de stabiliteit is het wel zaak dat je de Volvo (=1880 leeg) voldoende belaadt zodat de volle caravan op ca 80% gewicht zit van de volle auto.
bij 1800kg caravan moet je ca 350 aan personen, bagage en kogeldruk op/in de auto laden.

Ideaal is het niet, maar ik zou er wel mee op pad durven.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
ben015
Berichten: 171
Lid geworden op: zo 24 jan 2016 12:35

Re: Kabe Royal 520 versus Volvo V60 D6

Bericht door ben015 » di 9 mar 2021 15:52

Aviva schreef:
di 9 mar 2021 13:21
@TS ben015,

Heb je idee hoeveel je momenteel 'geladen' hebt in je Fendt als je op pad gaat. Ik las in een eerdere reactie van je dat je aan de slag was geweest met het Excelletje van Hans...? Met andere woorden hoeveel lading moet je thuislaten of verplaatsen naar de auto om aan de max 1.800 kg te komen?
Met dank aan het excelletje kom ik op ongeveer 300 kg. Dus 100 kg teveel. Natuurlijk kunnen er zware dingen in de Volvo, maar zoveel bagageruimte is er niet in de Volvo en de hond moet er ook in. Ik ben het eens met velen van jullie. Het kan, maar het is krap. Klopt het echt dat het kenteken administratief niet gewijzigd hoeft te worden naar 1800 kg?
Kabe Imperial 600 DXL KS met Volvo XC60 T8

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: Kabe Royal 520 versus Volvo V60 D6

Bericht door ArnoM » di 9 mar 2021 16:41

Persoonlijk zou ik ook liever zorgen dat alles op papier ook goed klopt.
Ik ben in de scheepvaart tijdens controles nogal eens agenten tegen gekomen die zelf nauwelijks weten hoe de regeltjes moeten worden toegepast, dan gaan ze ter plekke de wetteksten erbij pakken om het te checken.
Ik weet niet of je wel eens zoiets hebt geprobeerd te lezen.....
Die teksten moet je 10 x goed lezen, regel voor regel, voordat je enigszins begrijpt wat erin staat.
Die teksten zijn zo moeilijk geformuleerd om te voorkomen dat iets voor meedere uitleg vatbaar is.
Maar zelfs dan lukt dat niet altijd, verschillende discussies hebben mij de afgelopen 25 jaar best wat €€€ gekost bij de Wasserschutzpolizei in verschillende deelstaten.
Ik zou daar dus niet aan meedoen, gewoon zorgen dat er geen discussie kan zijn voel ik mij het beste bij.
Voor alle duidelijkheid, in de binnenvaart worden we 100x vaker gecontroleerd dan dat je privé tijdens je doorreis naar je vakantie bestemming zult meemaken.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

DV_t
Berichten: 730
Lid geworden op: di 23 mei 2017 11:46

Re: Kabe Royal 520 versus Volvo V60 D6

Bericht door DV_t » di 9 mar 2021 18:51

Nee je hoeft je kenteken niet te laten aanpassen.

Als jij E achter B hebt dan gaat het erom hoeveel je werkelijk aan de haak hebt. In dit geval is dat 1800kg of minder. Koop je een auto die 2 ton mag trekken dan mag jij tot 2 ton beladen (bij een 2tons as).

Terugkeuren doen mensen alleen als ze geen E rijbewijs hebben en binnen het B rijbewijs moeten blijven met de combinatie. Persoonlijk zou ik dan ook gewoon een dagcursus E doen maar wie ben ik...

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Kabe Royal 520 versus Volvo V60 D6

Bericht door Cdebruin » di 9 mar 2021 19:06

De stabilateit en het weg gedrag is een uitzondering op vele andere merken het is in 1 woord Top perfect weg gedrag nog nooit eerder meegemaakt met de andere merken caravans die ik heb gehad
Het chassis zit anders in elkaar en is op bepaalde punten versterkt . Met extra dwarsbalken . Dit komt de wegligging ten goede
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Kabe Royal 520 versus Volvo V60 D6

Bericht door Gerrie » di 9 mar 2021 19:45

Ik ben het met ArnoM eens. Je zal het maar treffen in het buitenland dat oom agent de wet niet precies kent. Ik verwacht dan veel gezeur waarbij de taal ook nog een probleem kan zijn. Ik ben ook wel benieuwd hoe het gaat als oom agent je niet geloofd op je blauwe ogen en zegt we gaan maar even naar een dorp verderop om te wegen. Daar zit ik niet op te wachten als ik op weg naar onze vakantiebestemming ben. Voor die zestig euro wil ik geen gezeur.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Kabe Royal 520 versus Volvo V60 D6

Bericht door Chris » di 9 mar 2021 20:20

Ik had met mijn vorige trekker ook het max. gewicht van de caravan op kenteken laten aanpassen..ook die volvo mocht niet meer trekken.
Lekker stabiel... mmm.... hield niet echt over... Volvo zat echt vol gepropt..
En later, toen ik wel een volvo had die het gewicht mocht trekken heb ik het weer terug op max gezet.
( bij de RWD blijft gelukkig het originele MTM in de documenten staan, dat scheelt)
2x bijna 60 euro.... eigenlijk achteraf voor niks.
Ook in het buitenland nooit gecontroleerd..
En.. ook ik werd voor gek verklaard dat ik dat deed, maar net als Arno... ik wil mijn papieren kloppend hebben..
En de werkelijkheid ook...
( Gelukkig heb ik wel BE... dat was geen issue)
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Kabe”