Stutzlast (kogeldruk)

nerood

Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door nerood » za 26 sep 2020 16:23

In het bekende duitse caravan blad een interessant item over de kogeldruk.
(Voor techniek geïnteresseerden, die Deutsch können...)

https://www.caravaning.de/zubehoer/ratg ... wohnwagen/

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door eurotrotter » za 26 sep 2020 18:19

RE.gif
Met dank. mrgreen.gif
We weten dank zij deze link wat er gebeurt met de kogeldruk,die word bij het trekkende voertuig bijgeteld,dit staat zelfs in een wet omschreven:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 30&from=NL

© Een veel voorkomende vraag over verticale belasting is de relatie met de totale massa . Hierbij geldt: Volgens EU-verordening nr. 1230 uit 2012 telt alleen de aslast voor de totale massa; de verticale belasting wordt toegevoegd aan het trekkende voertuig. Zo wordt overigens ook gemeten bij politiecontroles. Hetzelfde geldt voor de technisch toelaatbare aanhangwagenbelasting: ook hier is alleen de asbelasting van de aanhangwagen doorslaggevend.

Enige uitzondering: Indien de toegestane totale massa van de aanhanger groter is dan de maximale aanhangerbelasting van het trekkende voertuig, kan de caravan door de verticale belasting zwaarder zijn dan de aanhangerbelasting van het trekkende voertuig.©

Blijkt dat het toekennen van de aslast aan het trekkende voertuig geen"polderen" is,maar gewoon een Europese wetgeving ,geldig in alle EU landen en de landen van de E.E.R
DE kogeldruk mag natuurlijk het maximaal toegestane kogeldruk van het trekkende voertuig niet overschrijden.

B,V, een caravan van 1300 kg totaalgewicht en een kogeldruk van 80 kg mag dus op zijn as 1300 kg wegen en een kogeldruk van 80 kg hebben,totaal( in afgekoppelde toestand) dus 1380 kg.
Laatst gewijzigd door Trina op ma 5 okt 2020 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote op voorgaande bericht verwijderd.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Morgoth » ma 5 okt 2020 20:36

eurotrotter schreef:
za 26 sep 2020 18:19
een caravan van 1300 kg totaalgewicht en een kogeldruk van 80 kg mag dus op zijn as 1300 kg wegen en een kogeldruk van 80 kg hebben,totaal( in afgekoppelde toestand) dus 1380 kg.
Maar dit is niet waar. De toegestane maximum massa wordt vrijstaand gewogen. Heeft dus niets met kogeldruk te maken
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Chris » ma 5 okt 2020 20:50

RE.gif
Toch wel..
Ik ben een dag bij een officiele politiecontrole geweest.
Daar moeten de gecontroleerden aangekoppeld de caravan op de weegplaten rijden..... en dat is het gewicht wat opgeschreven wordt.
ALS.... als dat ver buiten de toegestane toleranties komt, en de auto lijkt ook overbeladen, dan pas wordt de auto ook gecontroleerd op gewicht.
En wel met 2x 2 wielen op de weegplaten.
Bij een zwaargewicht komt dan vaak voor dat door de kogeldruk de max van de auto overschreden wordt.
Blijft de gecontroleerde binnen 10% overgewicht, en dan ook nog het voordeel van een meetafwijking heeft, dan wordt de hele auto niet eens gewogen.

Nog eentje extra..
Bij een controle zijn ze zeer alert op goede spiegels.
Als dat discutabel is wordt direct het meetlint gepakt en gemeten of het center van de spiegels minimaal de caravan breedte is..
Spiegels leveren meer boetes op dan overgewicht....

Just to know..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Ab » ma 5 okt 2020 21:21

Een heel lang verhaal... ik zal het effe vertalen.

De caravan zo licht mogelijk.
De auto zo zwaar mogelijk.
De kogeldruk zo hoog mogelijk.

Simpeler kan ik het niet maken. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Chris » ma 5 okt 2020 21:27

RE.gif

100 keer waar Ab.... blij.gif
Maar dat wist die Duitser toen niet..
Caravan was ruim 25% overbeladen, auto 300 Kg te zwaar, kwam ook door de familie die er inzat... dat waren er wel een paar zeg.. whistle.gif
Die vent kreeg een dikke prent, en moest ter plekke uitladen..
Stond denk ik 400Kg zooi op de stoep daar..... en met een 2e ronde heeft ie dat opgehaald.
En ik moest wel lachen om die agenten en controleurs.... ze hadden allemaal al berekend dat die 2e ronde zooi ophalen nog steeds een overbelaste auto zou creeeren...
Dat lieten ze maar zo.. awhoea.gif
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Morgoth » ma 5 okt 2020 22:24

RE.gif RE.gif RE.gif
Tuurlijk. Bij een controle kijkt men eerst naar de aslast.
Maar als er op je kenteken staat dat de maximale toegestane massa 1300kg mag zijn, dan mag je officieel daar geen 80kg kogeldruk bij tellen. Maximale toegestane massa is gemeten met een vrijstaande caravan.

Maar als jouw caravan een aslast heeft van 1200kg, een MTM van 1300kg en een kogeldruk van 100kg dan ben je niet in overtreding.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Micky » di 6 okt 2020 09:10

eurotrotter schreef:
za 26 sep 2020 18:19
RE.gif
Met dank. mrgreen.gif
We weten dank zij deze link wat er gebeurt met de kogeldruk,die word bij het trekkende voertuig bijgeteld,dit staat zelfs in een wet omschreven:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 30&from=NL

© Een veel voorkomende vraag over verticale belasting is de relatie met de totale massa . Hierbij geldt: Volgens EU-verordening nr. 1230 uit 2012 telt alleen de aslast voor de totale massa; de verticale belasting wordt toegevoegd aan het trekkende voertuig. Zo wordt overigens ook gemeten bij politiecontroles. Hetzelfde geldt voor de technisch toelaatbare aanhangwagenbelasting: ook hier is alleen de asbelasting van de aanhangwagen doorslaggevend.

Enige uitzondering: Indien de toegestane totale massa van de aanhanger groter is dan de maximale aanhangerbelasting van het trekkende voertuig, kan de caravan door de verticale belasting zwaarder zijn dan de aanhangerbelasting van het trekkende voertuig.©

Blijkt dat het toekennen van de aslast aan het trekkende voertuig geen"polderen" is,maar gewoon een Europese wetgeving ,geldig in alle EU landen en de landen van de E.E.R
DE kogeldruk mag natuurlijk het maximaal toegestane kogeldruk van het trekkende voertuig niet overschrijden.

B,V, een caravan van 1300 kg totaalgewicht en een kogeldruk van 80 kg mag dus op zijn as 1300 kg wegen en een kogeldruk van 80 kg hebben,totaal( in afgekoppelde toestand) dus 1380 kg.
Waar haal jij expliciet vandaan dat de MTM van de aanhanger dan alleen gemeten wordt over de as(sen) en niet over de koppeling? het klopt dat je het gewocht moet bijtellen bij de auto, maar dat zegt volgens mij niet dat als de MTM van de aanhanger 1300kg is, hij toch 1380 mag wegen, ik kan het niet zo uit te tekst halen, wellicht kun je het stukje tekst even kopiëren en hier plaatsen, ik vind het interessant en omdat ik ook gebruik maak van de kogeldruk bij de auto tellen, zou ik dit eventueel wel zwart op wit bij me willen hebben mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door eurotrotter » di 6 okt 2020 12:02

RE.gif de link die ik gaf,art 2(DEFINITIES) SUB 7
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Wim Verso
Berichten: 6505
Lid geworden op: do 4 sep 2008 20:55
Locatie: Anna Paulowna

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Wim Verso » di 6 okt 2020 12:03

Ab schreef:
ma 5 okt 2020 21:21
Een heel lang verhaal... ik zal het effe vertalen.

De caravan zo licht mogelijk.
De auto zo zwaar mogelijk.
De kogeldruk zo hoog mogelijk.
maken. knipoog.gif
Maar Ab, hoe zit het dan in mijn geval, De Toyota Verso 1.8 mag 55 kilo kogeldruk hebben, dat vind ik te licht en dan zet ik hem op 75 kilo, is volgens mij veel veiliger rijden en stabiel dus.
De dealer die ik hier naar gevraagd heb, maakt daar geen probleem van, in het meest ongunstige geval zou bij een nat wegdek, de voorwielen kunnen gaan slippen, maar nog nooit last van gehad.
Veel gewicht heb ik in de auto liggen.
Caravan, Beyerland Sprinter 450 EB.

Toyota Corolla Verso 1.8.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Micky » di 6 okt 2020 15:14

eurotrotter schreef:
di 6 okt 2020 12:02
RE.gif de link die ik gaf,art 2(DEFINITIES) SUB 7
Ik lees dat anders: "de technisch toelaatbare maxi­mummassa in beladen toestand van een aanhangwagen of een oplegger omvat de statische massa die in aangekop­pelde toestand op het trekkende voertuig wordt over­gebracht"

Ik lees juist dat er in de technisch toelaatbare maximum massa van de aanhanger, ook de Kogeldruk zit nl. omvat de statische massa die in aangekop­pelde toestand op het trekkende voertuig wordt over­gebracht, of lees ik het verkeerd?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
henkth
Berichten: 266
Lid geworden op: wo 7 dec 2011 13:24

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door henkth » di 6 okt 2020 15:18

Je leest het goed.
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door eurotrotter » di 6 okt 2020 16:56

Micky schreef:
di 6 okt 2020 15:14
eurotrotter schreef:
di 6 okt 2020 12:02
RE.gif de link die ik gaf,art 2(DEFINITIES) SUB 7
Ik lees dat anders: "de technisch toelaatbare maxi­mummassa in beladen toestand van een aanhangwagen of een oplegger omvat de statische massa die in aangekop­pelde toestand op het trekkende voertuig wordt over­gebracht"

Ik lees juist dat er in de technisch toelaatbare maximum massa van de aanhanger, ook de Kogeldruk zit nl. omvat de statische massa die in aangekop­pelde toestand op het trekkende voertuig wordt over­gebracht, of lees ik het verkeerd?
IK lees hetzelfde als jij,doch interpreteer het anders;
Anders had men de toevoeging"in aangekoppelde toestand"niet toe hoeven te voegen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Micky » di 6 okt 2020 17:03

RE.gif

Juist wel knipoog.gif om te bevestigen dat het in aangekoppelde toestand praktisch gezien wel, maar vanuit TTM oogpunt NIET over gaan naar de auto, maar bij de aanhanger blijft.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Abve » di 6 okt 2020 17:56

RE.gif

De wetgever telt de kogeldruk niet mee.
Niet voor niets weegt de politie bij controles alleen de aslast van de caravan.

Caravantrekker.nl legt dit goed uit en verbindt hieraan terecht de conclusie dat de kogeldruk NIET meetelt,

Ik heb onderstaande in geheel gekopieerd zodat je het in de juiste context kunt lezen en interpreteren.
Het uitlichten van één tekstdeel kan leiden tot misverstanden mrgreen.gif
Vooral de toelichting is in dit verband interessant.

Caravantrekker.nl:

De Wet

Op wetten.overheid.nl staat in Artikel 5.18.18a hoe e.e.a. wettelijk geregeld is:

1. Als in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van personenauto’s een maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, dan mag:
a. de totale massa van aanhangwagens met een bedrijfsrem,
b. de som van de aslasten van autonome aanhangwagens met een bedrijfsrem, of
c. de som van de aslasten of de aslast in combinatie met een positieve koppelingsdruk van middenasaanhangwagens met een bedrijfsrem, achter die personenauto’s maximaal 3.500 kg bedragen en daarbij de laagste van de volgende waarden niet overschrijden:
1°. de maximum te trekken massa aanhangwagen zoals die in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van het trekkende voertuig is vermeld;
2°. de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de constructie van het trekkend voertuig;
3°. de door de fabrikant bepaalde technisch toegestane getrokken maximummassa gebaseerd op de sterkte van de mechanische koppelinrichting;
4°. de technisch toegestane maximummassa van het trekkend voertuig, of 1,5 maal de technisch toegestane maximummassa van de personenauto, voor zover de personenauto een aantekening op de kentekencard, dan wel het kentekenbewijs of in het kentekenregister ‘G’ heeft.

4. Als in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs van een personenauto geen maximum te trekken massa aanhangwagen is vermeld, mag géén aanhangwagen worden voortbewogen.

Toelichting

Er wordt gesproken over de totale massa van de aanhangwagen en niet over de totale toegestane massa van de aanhangwagen. Dit impliceert dat een auto die op kenteken 1000 kg mag trekken gerust een zwaardere lege dubbelassige 'boedelbak' mag trekken als er maar geen of weinig lading in zit.

Er wordt gesproken over de "som van de aslasten of de aslast in combinatie met een positieve koppelingsdruk". De kogeldruk telt dus niet mee bij het maximaal gewicht van de caravan.

EU-typegoedkeuring

In de type goedkeuring wordt de technisch toelaatbare maximummassa in beladen toestand omschreven als:
de voor een voertuig vastgestelde maximummassa op basis van de bouwkenmerken en de door het ontwerp bepaalde prestaties ervan; de technisch toelaatbare maximummassa in beladen toestand van een aanhangwagen of een oplegger omvat de statische massa die in aangekoppelde toestand op het trekkende voertuig wordt overgebracht;

En de technisch toelaatbare getrokken maximummassa:
de maximummassa van een of meer aanhangwagens die door een trekkend voertuig kunnen worden getrokken, overeenkomend met de totale belasting die door de wielen van een as of groep assen van een aan het trekkende voertuig gekoppelde aanhangwagen op de grond wordt overgebracht;

Ook hier telt dus de kogeldruk niet mee!


Ik hoop dat dit duidelijkheid geeft. thumbup.gif
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Micky » di 6 okt 2020 18:21

RE.gif

Dat is dezelfde tekst, begrijp me niet verkeerd, ik wil graag dat het zo is, maar ik vertrouw dit stuk niet:

"de technisch toelaatbare maximummassa in beladen toestand van een aanhangwagen of een oplegger omvat de statische massa die in aangekoppelde toestand op het trekkende voertuig wordt overgebracht."

Met andere woorden, Ik lees het zo: de technisch toelaatbare maximummassa in beladen toestand van een aanhanger omvat OOK de statische massa die in aangekoppelde toestand op het trekkende voertuig wordt overgebracht.

Dus onder de TTM van de beladen aanhanger valt ook de kogeldruk.

Overtuig me dat ik het verkeerd interpreteer, ik zie het helaas nog niet :(

Edit, onderweg heb je geen probleem, maar als je caravan een mtm heeft van 1200KG en die heb je ook op de wielen, dan is de kogeldruk technisch gezien overbelading ben ik bang, ook al kom je (en ik in de praktijk na controle ook) er mee weg.

Dit schrijft Menno (Van Caravantrekker) zelf op zijn site: Er is een verschil tussen de wettelijke weegwijze en de praktijk. Als je caravan 1300 kg mag wegen dan mag die niet meer zijn dan 1300 kg gewogen los (dus met kogeldruk).
In praktijk wordt alleen de asdruk gewogen en de kogeldruk gerekend tot de auto.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Abve » di 6 okt 2020 18:29

RE.gif

Je verzint zelf het woord OOK er bij.
En dat gaat het fout.
Je moet het lezen zoals het er staat en niets bij verzinnen.

Ju kunt OOK dan ook vervangen in ALLEEN mrgreen.gif
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Micky » di 6 okt 2020 18:31

RE.gif

dat was om het te benadrukken daarom in hoofdletters, laat het weg en ik zie hetzelfde, zie ook mijn laatste zin van dezelfde site caravantrekker, nogmaals ik wil het graag maar zie het niet.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Daphne » di 6 okt 2020 19:03

Eigenlijk gaat het om twee verschillende zaken.

Als het om maximum trekgewicht gaat, dan telt het gewicht op de as/assen van de aanhanger (exclusief kogeldruk) Door de kogeldruk bij de auto op te tellen, kun je legaal boven het maximum trekgewicht trekken.

Als het om maximaal toegelaten massa caravan gaat, dan telt het hele gewicht (inclusief neuswiel) Bijvoorbeeld om te kunnen zien of de caravan overbeladen is.

Het gaat er om wat er wordt gecontroleerd. Jullie hebben dus allemaal gelijk mrgreen.gif
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door PD » di 6 okt 2020 19:13

Volgens mij is er slechts één waarheid:
Het gewicht van een caravan bestaat uit de as(sen)last + de neuswiellast.

Dat er voorts tijdens controles wordt "gepolderd", doet niets af aan deze waarheid... je kunt hooguit mazzel hebben knipoog.gif

Ik ga alvast het risico niet lopen, al betekent een marge van 5 % op de MTM bi ons al 125 kg aflower.gif Deze marge kun je overigens ook al nodig hebben vanwege een weegfout die zowel positief als negatief kan zijn.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Abve » di 6 okt 2020 19:50

Micky schreef:
di 6 okt 2020 18:31
RE.gif

dat was om het te benadrukken daarom in hoofdletters, laat het weg en ik zie hetzelfde, zie ook mijn laatste zin van dezelfde site caravantrekker, nogmaals ik wil het graag maar zie het niet.
Ok, laten we maar een borrel drinken.
Je staat toch in Paasloo, de Weerribben? knipoog.gif
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Micky » di 6 okt 2020 20:02

RE.gif

helaas, de caravan staat in de Loods, woon daar in de buurt, Paasloo hebben we dit voorjaar niet gedaan, we stonden in Nijeveen thumbup.gif
Jullie wel in Paasloo nu?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Abve » di 6 okt 2020 20:18

Nee, we staan nu een paar dagen in Odoorn, Hondsrug.
Ik moet voor mn werk in Lingen (Dld) zijn en we hebben er een paar vakantiedagen aan gekoppeld. Mooie omgeving maar nu een natte boel.

Nijeveen... kun je op de fiets doen...
Ik weet wel een campinkje in Kolderveen.





Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Stigter » di 6 okt 2020 21:34


Abve schreef: Vooral de toelichting is in dit verband interessant.

Caravantrekker.nl:

1c. achter die personenauto’s maximaal 3.500 kg bedragen.....
Ben het met Micky en PD eens TMM is het totaal gewicht van de aanhanger.
Er zijn ook wel filmpjes op YouTube waar de kogeldruk gewogen word om het totaalgewicht van de aanhanger te bepalen.

Punt 1c (heb niet de hele lap tekst weer geplaatst) lijkt mij niet correct er is niet voor iedereen een maximum aanhanger gewicht van 3500kg. Dat is de nieuwe regel geworden dacht in 2013 maar niet van toepassing op de personen met e achter b van voor die datum.

Zo duidelijk en volledig is je bron volgens mij niet.




Groet Arnold

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Morgoth » di 6 okt 2020 21:44

Ik snap de discussie niet. Natuurlijk moet je de kogeldruk bij de aslast optellen. Een MTM is een keihard gewicht. Geen gram meer. Als de kogeldruk er niet bij geteld wordt, is de MTM rekbaar. Want met het verhogen van de kogeldruk, verhoog je ook het laadvermogen van de aanhanger. Dan zou een aanhanger met een MTM van bv 1200kg met een zware trekker met hoge toegelaten kogeldruk ervoor dus meer mogen laden als met een lichtere auto ervoor. Dat slaat nergens op.

Gewichten op het kenteken van de aanhanger slaan alleen op de aanhanger en zijn niet afhankelijk van het trekkende voertuig.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”