Stutzlast (kogeldruk)

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Abve » di 6 okt 2020 22:02

Stigter schreef:
di 6 okt 2020 21:34
Abve schreef: Vooral de toelichting is in dit verband interessant.

Caravantrekker.nl:

1c. achter die personenauto’s maximaal 3.500 kg bedragen.....
Ben het met Micky en PD eens TMM is het totaal gewicht van de aanhanger.
Er zijn ook wel filmpjes op YouTube waar de kogeldruk gewogen word om het totaalgewicht van de aanhanger te bepalen.

Punt 1c (heb niet de hele lap tekst weer geplaatst) lijkt mij niet correct er is niet voor iedereen een maximum aanhanger gewicht van 3500kg. Dat is de nieuwe regel geworden dacht in 2013 maar niet van toepassing op de personen met e achter b van voor die datum.

Zo duidelijk en volledig is je bron volgens mij niet.
Toe maar! Een gewaagde conclusie!
Volgens mij haal je alles door elkaar.
Het gaat hier om de massa en dat is iets anders dan het daarbij geldend rijbewijs.
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Daphne » di 6 okt 2020 22:23

Nogmaals; MTM caravan is inclusief gewicht onder het neuswiel. Daar valt niets mee te sjoemelen. Maar gaat het om creatief het maximum trekgewicht op te rekken, dan mag de kogeldruk bij de auto worden gerekend en voor het trekgewicht, het gewicht van de caravan op de as.

Voorbeeld1: auto mag 1500 kg trekken, caravan MTM 1600 kg. Op de as weegt de caravan 1500 kg en kogeldruk is 100 kg. Dit moet kunnen, die 100 kg is immers “bagage” van de auto en de caravan is niet overbeladen.

Voorbeeld 2: auto mag 1500 kg trekken, caravan MTM 1500 kg. Op de as weegt de caravan 1500 kg en kogeldruk is 100 kg. Het maximum trekgewicht van de auto is niet overschreden, de kogeldruk van 100 kg is immers “bagage” van de auto. De caravan is wel met 100 kg overbeladen, want de MTM is maar 1500 kg.

Hier wordt vaak andersom creatief gerekend, dus de kogeldruk als extra belading voor de caravan, maar dat is polderen in de marges en heeft geen wettelijke grondslag.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
henkth
Berichten: 266
Lid geworden op: wo 7 dec 2011 13:24

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door henkth » di 6 okt 2020 22:38

Het goede antwoord is:
Aslast +neuswiellast of aslast +koppeling last.
Leuker kunnen we het niet maken.
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Stigter » di 6 okt 2020 23:02

Abve wat word er dan bedoeld met massa?
Ik ga uit van TMM aanhanger.


de som van de aslasten of de aslast in combinatie met een positieve koppelingsdruk van middenasaanhangwagens met een bedrijfsrem,

Groet Arnold

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Micky » wo 7 okt 2020 08:33

Volgens Menno van Caravantrekker is de wet gewijzigd en omvat zijn website oude (inmiddels onjuiste) achterhaalde gegevens.

Hij wilde dat ik het hier rechtzet, aangezien ik niet verantwoordelijk ben voor de inhoud die iemand op zijn eigen website publiceert, lijkt het me beter dat hij dat zelf doet, dus Ik heb hem verzocht om het hier uit te leggen hoe het exact zit.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Conradi » wo 7 okt 2020 09:18

Daphne schreef:
di 6 okt 2020 22:23
Nogmaals; MTM caravan is inclusief gewicht onder het neuswiel. Daar valt niets mee te sjoemelen. Maar gaat het om creatief het maximum trekgewicht op te rekken, dan mag de kogeldruk bij de auto worden gerekend en voor het trekgewicht, het gewicht van de caravan op de as.
Het is ook verwarrend omdat bij caravans de max. asdruk op kenteken/typeplaatje gelijk is aan het MTM. De 50-100 kg kogeldruk wordt daarin dus niet verbijzonderd.

Los daarvan, steeds vaker weegt de politie simpelweg alle assen van auto en caravan. Dan wordt direct duidelijk of de kogeldruk niet te veel 'bagage' voor de auto is.
Overigens, bij sommige (Franse?) auto's is het treingewicht lager dan de optelling max gewicht auto en max aanhangergewicht. Alleen staat dat niet op het kenteken vermeld, dacht ik.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door VIP » wo 7 okt 2020 09:25

Micky schreef:
wo 7 okt 2020 08:33
Volgens Menno van Caravantrekker is de wet gewijzigd en omvat zijn website oude (inmiddels onjuiste) achterhaalde gegevens.

Onberijpelijk voor een website welke zich voordoet als expert op dit gebied........
Porsche + Tabbert

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Ab » wo 7 okt 2020 09:45

Wat Stigter ook terecht opmerkte..het max gewicht van aanhangers BE van 3500 kg is ook niet waar.
Alleen voor rijbewijzen van na 2013.
Ik heb nog een heel oud rijbewijs..uit de vorige eeuw. knipoog.gif
Het trekgewicht is onbeperkt.. mits de trekker dat mag en kan.
Ik heb een tijdlang een aanhanger van bijna 5300 kg MTM gehad.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

mennovdh
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 aug 2012 22:39
Contacteer:

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door mennovdh » wo 7 okt 2020 09:48

Geen zorgen...
De redactionele informatie op Caravantrekker is 99,9% actueel en zeker op het gebied van wetgeving.

Micky citeert mij uit een antwoord op een vraag uit 2006 die op het forum van Caravantrekker is geplaatst (het voorbeeld van die caravan van 1300 kg). Dat antwoord is inmiddels door de tijd achterhaalt aangezien de wet sindsdien is aangepast en zoals die staat op het redactioneel van Caravantrekker. Informatie op een forum is niet actueel te houden, maar op een (redactionele) website wel.

Groet Menno (Caravantrekker)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Micky » wo 7 okt 2020 09:56

RE.gif

Over die tekst gaat het, wat mag volgens jou een aanhanger met een MTM van 1200kg (aslast ook max 1200kg), kogeldruk max 75kg wegen? dat is de discussie hier namelijk, niet waar je mee wegkomt bij een controle, maar als hij on-aangekoppeld gewogen moet worden.

Kun je aangeven wat het verschil is met de oude wet?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

mennovdh
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 aug 2012 22:39
Contacteer:

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door mennovdh » wo 7 okt 2020 10:47

Per 1 januari 2016 telt de kogeldruk niet meer mee bij het maximaal trekgewicht en MTM zoals op Caravantrekker is aangegeven. Zie:
https://caravantrekker.nl/info/maximaal ... t_auto.php
en
https://caravantrekker.nl/info/maximaal ... aravan.php

Je mag de wetsteksten op je eigen manier interpreteren maar ik houd de uitleg aan die zowel de Politie Academie als het Ministerie van Infrastructuur en Milieu mij persoonlijk hebben gegeven.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Micky » wo 7 okt 2020 10:58

RE.gif

Zou je deze vraag voor me willen beantwoorden?
Micky schreef:
wo 7 okt 2020 09:56
wat mag volgens jou een aanhanger met een MTM van 1200kg (aslast ook max 1200kg), kogeldruk max 75kg, wegen? niet waar je mee wegkomt bij een controle, maar als hij on-aangekoppeld gewogen moet worden.
Citaat van jouw website en dus hoe het in de wet staat: "1. Indien voor een aanhangwagen een kentekencard of een kentekenbewijs is afgegeven, mag de op dit kentekenbewijs of de in het kentekenregister vermelde toegestane maximummassa niet worden overschreden of mag de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand, uitgezonderd de aslasten van een niet autonome aanhangwagen, niet meer bedragen dan de vermelde toegestane maximummassa. Bij middenasaanhangwagens en opleggers mag de som van de aslasten van het voertuig in beladen toestand in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig in beladen toestand, niet meer bedragen dan de toegestane maximummassa."

Bron: https://caravantrekker.nl/info/maximaal ... aravan.php

Bij een autonoom heb je niet te maken met de kogeldruk in die zin, dus die staat in het eerste deel apart vermeld, in het 2de blauwe deel wordt expliciet gesproken over de kogeldruk.

Sorry, maar ik zie het niet anders dan dat de de som van de aslasten in combinatie met de positieve kogeldruk niet meer mag zijn dan de toegestane maximummassa (MTM).
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

mennovdh
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 aug 2012 22:39
Contacteer:

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door mennovdh » wo 7 okt 2020 11:43

Als MTM 1200 kg is, veranderd dat niet. Maar wil je het laadvermogen bebereken dan zal het begrip MTM moeten definiëren. Dat is in aangekoppelde toestand en bij een positieve kogeldruk gelijk aan de aslast.

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Abve » wo 7 okt 2020 13:37

RE.gif

Top Menno thumbup.gif
Dank voor je duidelijke bijdrage.

Ik had vanmorgen overigens ook al even bij de Politieacademie in Apeldoorn geïnformeerd omdat jij oude wetsteksten zou gebruiken. Dit heb je al recht gezet, gelukkig.

Ik kreeg dezelfde uitleg als jij.
Men gaf bovendien aan dat het misverstand over het bijtellen van de kogeldruk misschien wordt gevoed doordat de Wetgever spreekt over het bepalen van de aslast in combinatie met een positieve last onder de koppeling van het voertuig...etc.
Dit wordt soms geïnterpreteerd als inclusief een positieve last etc.etc.
Er zou dan overigens ook een maximum last aangegeven moeten zijn, gelijk aan het getal op het kentekenbewijs van het trekkend voertuig.
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Gebruikersavatar
henkth
Berichten: 266
Lid geworden op: wo 7 dec 2011 13:24

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door henkth » wo 7 okt 2020 15:25

Ja, lekker weer.
Wat moet je nu geloven?
Wat er in de wet staat of wat de wet wel of niet bedoeld met de text. scratch.gif
Hoe leg je dat uit als je staande wordt gehouden? weenie.gif
Ford Focus 2.0 Wagon Rally Edition - Dethleffs C'joy 480 QLK 2019

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Micky » wo 7 okt 2020 15:42

RE.gif

In Nederland leg je dat niet uit, daar kom je er wel mee weg, maar in sommige andere Landen?

Ik vind het nog steeds vaag weenie.gif

Maar goed, ik tel de kogeldruk altijd al bij de auto en op de 88kg zit het ook niet vast...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Wie-niets
Berichten: 3112
Lid geworden op: wo 15 nov 2017 14:15

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Wie-niets » wo 7 okt 2020 18:02

Quote: Micky, ik vind het nog steeds vaag weenie.gif

Is het eigenlijk ook. knipoog.gif

En wat je zegt kom je er in elk land wel mee weg? Zover ik weet en wel eens gelezen heb in Duitsland niet.
Maar daar denken ze ook heel anders over de bevestiging van de breekkabel in zake lusssen. mrgreen.gif
Het woord Stutzen betekent eigenlijk ondersteunen en niet kogel. Dus die ondersteuning behoeft niet de kogel te zijn maar kan ook om het maar eens gek te zeggen de dissel neerleggen op de bumper van de auto zijn die dan het gewicht ondersteunt. Eigenlijk spreken over een balans gewicht. Bij de factor nul kg op de kogel telt dus de volledige asdruk van de aanhanger. Hoe verder we het gewicht hierin naar voren plaatsen krijgen we " kogel gewicht" maar eigenlijk ondersteuning op de auto vertegenwoordig door de kogel.

Tsja, en om het voorbeeld helemaal uit zijn verband te halen ( en zo gaan we natúúrlijk niet met een caravan rijden ) stel dat je negatieve druk heb dan wordt het weer anders becijferen. Gelukkig neemt men meestal de asdrukken, maar je zou je aanhanger maar op de Nederlandse norm geladen hebben met extra 75 kg meer vertegenwoordig op de kogel en deze bij controle losgekoppeld gewogen worden met asdruk en neuswieldruk apart er bij opgeteld in het buitenland.
Ben je bij no tolerance beleid toch mooi de Sjaak. [aschrik.gif]

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door eurotrotter » wo 7 okt 2020 21:26

Micky schreef:
wo 7 okt 2020 09:56
maar als hij on-aangekoppeld gewogen moet worden.
Als hij on aangekoppeld gewogen word staat hij stil,en neemt dan geen deel aan het verkeer. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door erichendri » wo 7 okt 2020 22:02

@ Conradi.

Alle gewichten staan op het kenteken.
Wordt alleen geregeld verkeerd gelezen.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Abve » do 8 okt 2020 14:39

Micky schreef:
wo 7 okt 2020 15:42
RE.gif

In Nederland leg je dat niet uit, daar kom je er wel mee weg, maar in sommige andere Landen?

Ik vind het nog steeds vaag weenie.gif

.....
Sorry Micky.
In Nederland leg je het m.i. heel goed uit en dit geldt ook voor de andere EU-landen.
Binnen de EU geldt nl. dezelfde regelgeving op grond van de EU-verordening nr 1230, december 2012, waarvan Eurotrotter de link plaatste.
Op basis van deze verordening is in 2016 de wetgeving in Nederland aangepast.

In Europese landen welke niet tot de EU behoren, zou men er een punt van kunnen maken maar dan heb je het ( denk ik) over het algemeen al heel bont gemaakt.

Zoals al door anderen in dit draadje is vermeld, meet de Nederlandse politie ( daarom) tegenwoordig alle assen van de combinatie of in ieder geval de caravan-as en achteras voertuig.
Mocht dit buitensporige resultaten opleveren, ook de vooras.

In Duitsland vindt dit op dezelfde wijze plaats en ik neem aan dat dit nu in alle Lidstaten het geval is.
Zo niet en je krijgt een bekeuring, dan zou ik dit niet accepteren en in beroep gaan op basis van genoemde EU-verordening, waarop de wetgeving van het betreffende EU-land aangepast dient te zijn c.q. in de geest van die verordening controles uitgevoerd moeten worden door politie of andere overheidsinstanties.
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Morgoth » do 8 okt 2020 15:16

Okee dan. Ik ben en beetje verrast. Dit vond ik namelijk als geldende regel in Duitsland...

Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (35.1 KiB) 319 keer bekeken

Even vertaald:

Deze verordening is van kracht sinds 2012

Volgens EU-verordening nr. 1230 uit 2012 klopt het dat alleen de asbelasting telt; de kogeldruk wordt toegevoegd aan het trekkende voertuig. Zo worden overigens ook metingen gedaan bij politiecontroles. Hetzelfde geldt voor de technisch toelaatbare aanhangwagenbelasting: ook hier is alleen de asbelasting van de aanhangwagen bepalend.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Abve » do 8 okt 2020 15:25

RE.gif

Tja....
Met o.a. deze tekst is dit draadje gestart en herhaald in de 1e reaktie.
Kwestie van lezen.
Zo houden we elkaar lekker bezig mrgreen.gif
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Morgoth » do 8 okt 2020 15:31

:oops:
oeps. inderdaad
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Micky » do 8 okt 2020 16:08

Abve schreef:
do 8 okt 2020 14:39
Sorry Micky.
In Nederland leg je het m.i. heel goed uit en dit geldt ook voor de andere EU-landen.
Je leest mijn post anders dan ik bedoelde, ik bedoelde, dat je het in Nederland niet hoeft uit te leggen omdat bij controles hier al sinds jaar en dag niet naar de kogeldruk gekeken wordt, als directe reactie op dit:
henkth schreef:
wo 7 okt 2020 15:25
Hoe leg je dat uit als je staande wordt gehouden? weenie.gif
thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Abve
Berichten: 580
Lid geworden op: do 6 aug 2020 13:35

Re: Stutzlast (kogeldruk)

Bericht door Abve » do 8 okt 2020 17:06

Ok thumbup.gif thumbup.gif
Beter zo.
Camper:
Carthago C-Tourer (Mercedes),
L.: 7.60 m, 4500 kg.

[i]Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid (Loesje)[/i]

.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”