Bonk met wegrijden

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Bonk met wegrijden

Bericht door stefertje » za 12 sep 2020 21:51

Hi allen,

Aangezien wij dit jaar voor het eerst weg zijn geweest met onze caravan de volgende vraag:
Op het moment dat we na een rem actie willen wegrijden voor bijvoorbeeld een stoplicht voel je een bonk uit de dissel komen. Het voelt als de dissel die zich na de rem actie weer strekt. De caravan heeft net voordat we weg gingen een Bovag beurt gehad en remmen zijn daarbij ook gecontroleerd, geen bijzonderheden...
Ik wil soms (ja, sorry) ook met caravan pittig optrekken en hierbij moet ik eerst zachtjes strekken voordat ik wat steviger weg rij. Is dit normaal?
Het voelt bij hard wegrijden nogal bruusk...

Graag zie ik jullie mening/ervaring tegemoet..!
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door WillyL » za 12 sep 2020 22:10

Waarschijnlijk is je demper defect maar dat zou tijdens een BOVAG keuring toch opgemerkt moeten zijn of hebben ze je rem versteld zonder dat je het weet en is er dus een langere afstand voor de rem loslaat en trek je dan de caravan met een ruk in gang (omdat de auto reeds enkele cm's snelheid kon nemen).

Bonken doen ze meestal met versleten demper bij het remmen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door dieseltijger » za 12 sep 2020 22:31

Ik heb het ook gehad, maar wel bij het remmen en niet zozeer bij het wegrijden, en er verder niet op gelet. Bij een beurt werd de demper van de oplooprem (in het schuifstuk bij de koppeling) vervangen, en toen was het weg. De oploopdemper is na ongeveer 16 jaar vervangen. Ik rij zo'n 4...5 duizend per jaar met dat ding, dus na zo'n 60...80k is de demper gaan hemelen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door WillyL » za 12 sep 2020 22:38

Terloops, die demper is zelf te vervangen, enig probleem is dat het soms wat friemelen is om de bout door oog van de demper te krijgen.

Je moet die demper dus indrukken en dan loslaten en op het goede moment de bout door het oog duwen, of even die stang proberen ingedrukt te houden en dus onderwijl zorgen dat van af de andere zijde het oog even stil blijft ter hoogte van het gat voor de bout, de bout doorduwen en dan vast vijzen.

Het is moeilijker uit te leggen in tekst dan het is in realiteit, maar het kan soms lastig zijn...

En ja, ik had de bonken bij remmen en wegrijden. Nieuwe demper en afstellen remmen en probleem was opgelost. Het afstellen heb ik niet zelf gedaan, het monteren van de demper heb ik zien doen. De garagist verloor bijna zijn geduld, maar dat was misschien omdat ik op zijn handen stond te kijken. whistle.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 13 sep 2020 08:43

Zet de handrem er eens goed op en probeer dan het schuifstuk in te drukken en uit te trekken. Dit moet soepel met enige weerstand.

En tja rijden met caravan mag best wat rustiger
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 406
Lid geworden op: za 20 jun 2015 08:25

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door Ivo » zo 13 sep 2020 11:40

Als je stevig vertrek is het niet abnormaal dat je een bonk hoort. Als je bij het remmen een bonk hoort is er meer aan de hand.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door Morgoth » ma 14 sep 2020 14:00

Mijne bonkt ook terwijl alles is vervangen.
Mijn idee: Omdat de demper in de oplooprem niet sterk genoeg is om de caravan na een remactie terug naar achteren te duwen, blijft blijft de oplooprem ingedrukt staan. Bij het optrekken trek je hem naar buiten wat een bonk geeft. Lijkt mij eigenlijk vrij logisch. Nou heb ik er een hekel aan om met aangetrokken remmen voor een stoplicht te staan. Ik trek na het stoppen dus heel even de auto 10cm naar voren om de rem los te trekken. Bonk probleem opgelost.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door WillyL » di 15 sep 2020 22:57

RE.gif indien alles, inclusief demper vervangen werd en duwt die nieuwe demper niet zelf de caravan uit de rem dan is dat vervanstuk niet van het juiste type volgens gewicht van de caravan.
Toen de mijne vervangen is heeft de garagist heel goed naar de typeaanduiding gekeken voor hij een nieuwe bestelde.
Die welke hij liggen had was blijkbaar niet correct.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Riegert
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 23 aug 2009 13:54

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door Riegert » zo 20 sep 2020 15:21

Bij mijn Fendt hetzelfde probleem, maar niet de oploopdemper stuk. Er zit nog een 'aanslagdemper' voor de oploopdemper en dit rubberen blok was versleten....
Fendt Saphir 490 TF, Truma SE-R, Toyota Avensis 1.8 vvti cvt 2011

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 20 sep 2020 17:54

Ik geloof niet dat de oploopdemper je caravan na een stop terugdrukt
Heel eenvoudig na de remactie waarbij de caravan mee remt staan de remschoenen tegen de trommelwand en houden de wielen dus vast om de remmen te lossen moet het schuifstuk uit elkaar schuiven maar omdat de auto stil staat en de caravan ook en geremd kan de caravan eenvoudig niet naar achteren rollen om de rem te lossen, de auto zal naar voren moeten,
Dat gaat die oploopdemper niet voor elkaar krijgen dus blijft het schuifstuk netjes ingeschoven totdat de auto weer gaat rollen.

Trek je nu steviger op dan zal het schuifstuk dus snel uit elkaar getrokken worden, terwijl de caravan nog niet helemaal van de rem is moet die al weer aan het rollen en knalt het schuifstuk op zijn eind
Dit lijkt me vooral niet goed voor de hele caravan..

De oploopdemper, de naam zegt het al, dempt de oplooptem zodat de caravan bij normale remacties niet meteen vol in de remmen klapt en netjes achter de auto blijft zonder landingssporen op het asfalt achter te laten..(blokkeren)

Als je een demper monteerd die te licht is voor de caravan zal de rem sneller aangesproken worden en de kans op blokkeren dus groter worden, op het moment dat de caravan te hard remt (harder dan de auto) zal de snelheid vlugger afnemen en de rem weer vrij getrokken worden als de auto nu blijft remmen gaat de caravan weer inhalen en dus weer harder remmen, deze bewegingen worden door een goede demper voorkomen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

ronny
Berichten: 97
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 07:05
Locatie: BE Haacht

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door ronny » zo 20 sep 2020 18:17

Normaal zit er 1 of 2 smeernippels aan de demper,, smeer alles een deftig door met een vetpomp. Heb dit bij onze eerste caravan ook gehad, halve vetpomp erin en alles reageerde terug normaal.
dodge ram 1500 larami (2017) met fendt bianco selection 515 sg performance (2017)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door WillyL » zo 20 sep 2020 20:33

RE.gif RE.gif inderdaad, de caravan zal niet terug geduwd worden, maar er is nog wel een ding dat kan bewegen, de auto namelijk en dit wanneer je de rem ervan loslaat. Indien dat gebeurt en kan zal de rem dus wel los komen.
Het gaat wel danig traag dat je er niets van zult merken.
Dit gaat natuurlijk niet wanneer je blijft remmen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 21 sep 2020 15:43

RE.gif
Denk je dat de oploopdemper de auto naar voren gaat duwen dan ?

Want de caravan kan pas van de rem als het schuifstuk uitgeschoven is
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door stefertje » vr 15 jan 2021 09:35

Nou.. ik heb dus eindelijk even tijd gevonden en heb mijn gasveer vervangen: probleem opgelost... de caravan boer vertelde dat je ook niet pittig moet rijden met een caravan, daar gaat het van kapot.. ik rem soms pittig maar ook trek ik soms pittig op... dit kan dus absoluut niet volgens hem..
Ik blijf het lekker doen en desnoods vervangen ik die gasbedrijf wat vaker.. 😀
Probleem opgelost dus...
hij vertelde ook nog dat hij mijn auto naar voren duwt, wat met een automaat gewoonweg niet kan... daardoor moet hij best een eind uitschuiven met behoorlijke kracht voordat hij weer helemaal uit is.
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door WillyL » vr 15 jan 2021 16:31

Tja, datpittig rijden.
Een caravan is slechts een aaneengeschroevde of geplakte vierkante doos die mede door interne structuren zoals kasten wat recht gehouden wordt. Indien je al te uitbundig de traagheidswetten probeert toe te passen kan het inderdaad wel mis lopen.
Ook putten ed. best wat proberen te vermijden. Die 'slappe' structuur wat ontzien weet je. Maar het zal zo een vaart wel niet lopen dat je met gierende banden uit de startblokken schiet, al kan het met de juiste wagen/cvt-automaat (of bergop om de koppeling te sparen).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Bonk met wegrijden

Bericht door Jan van Vijven » vr 15 jan 2021 16:36

Valt allemaal best mee, ik heb al zat aanhangers gesloopt door misbruik, maar nog nooit de oplooprem gemold door minder braaf te rijden.
Daar zijn die aanhangers voor gemaakt, gewoon vol gooien en scheuren met die hap!

@Stefertje,
Wat bedoel je met dat een auto met automaat niet vooruit geduwd kan of mag worden??


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door Ab » vr 15 jan 2021 19:21

Ik had best veel aanhangers. Niet meer, nu nog maar 2.
Dat bonken is heel herkenbaar.
Heel vaak ligt dat niet eens aan de demper.
Maar aan een veel te grote slag van het schuifstuk.
De remmen opstellen verhelpt dat.
Als de slag te groot is, ruk je bij optrekken en stevig afremmen dwars door het dempend vermogen van de demper heen.
Het gevolg is dat die demper daar niet blij van wordt en de geest geeft.
Bij veel aanhangers van mij zat niet eens een demper.
Bij goed afgestelde remmen bonkten die ook niet.
Meestal toch ca 3500 kg beladen, soms een heel beetje meer.
Onderhoud deden we zelf, als het uitkwam 4-maandelijks, of eerder wanneer nodig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door stefertje » za 16 jan 2021 20:52

Jan van Vijven schreef:
vr 15 jan 2021 16:36

@Stefertje,
Wat bedoel je met dat een auto met automaat niet vooruit geduwd kan of mag worden??
De beste man vertelde dat een handgeschakelde auto zonder voet op de rem nog naar voren geduwd kan worden voor het stoplicht..
Dit kan uiteraard met een automaat niet doordat je altijd met je voet op de rem staat... overigens deed ik dat ook met de handgeschakelde...
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door stefertje » za 16 jan 2021 20:54

Ab schreef:
vr 15 jan 2021 19:21
Ik had best veel aanhangers. Niet meer, nu nog maar 2.
Dat bonken is heel herkenbaar.
Heel vaak ligt dat niet eens aan de demper.
Maar aan een veel te grote slag van het schuifstuk.
De remmen opstellen verhelpt dat.
Als de slag te groot is, ruk je bij optrekken en stevig afremmen dwars door het dempend vermogen van de demper heen.
Het gevolg is dat die demper daar niet blij van wordt en de geest geeft.
Bij veel aanhangers van mij zat niet eens een demper.
Bij goed afgestelde remmen bonkten die ook niet.
Meestal toch ca 3500 kg beladen, soms een heel beetje meer.
Onderhoud deden we zelf, als het uitkwam 4-maandelijks, of eerder wanneer nodig.
Ik mag er toch vanuit gaan dat een gecertificeerd caravan onderhoudsbeurt bedrijf met de Bovag beurt, op de bank de remmen heeft gecontroleerd dit toch wel goed afsteld?
Op wie kunnen we dan nog vertrouwen?
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door stefertje » za 16 jan 2021 20:59

WillyL schreef:
vr 15 jan 2021 16:31
Tja, datpittig rijden.
Een caravan is slechts een aaneengeschroevde of geplakte vierkante doos die mede door interne structuren zoals kasten wat recht gehouden wordt. Indien je al te uitbundig de traagheidswetten probeert toe te passen kan het inderdaad wel mis lopen.
Ook putten ed. best wat proberen te vermijden. Die 'slappe' structuur wat ontzien weet je. Maar het zal zo een vaart wel niet lopen dat je met gierende banden uit de startblokken schiet, al kan het met de juiste wagen/cvt-automaat (of bergop om de koppeling te sparen).
Ik heb een koppelomvormer automaat en vierwiel aandrijving dus geen gierende banden en geen Cvt automaat sparen.. ik wil nog wel eens in een trage stoet links gaan staan en hem even intrappen..
Verder denk ik dat ik gemiddeld pittiger rij dan menig ander caravan rijder maar ik heb nog nooit mijn caravan op de rotonde in mijn rechter buitenspiegel gezien... 😀
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door Ab » za 16 jan 2021 23:20

stefertje schreef:
za 16 jan 2021 20:54


Ik mag er toch vanuit gaan dat een gecertificeerd caravan onderhoudsbeurt bedrijf met de Bovag beurt, op de bank de remmen heeft gecontroleerd dit toch wel goed afsteld?
Dat vraag ik me af, of remmen stellen wel bij een Bovag beurt is inbegrepen, als je er niet expliciet om vraagt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door stefertje » zo 17 jan 2021 09:36

[re.gif]
Is het niet zo dat de caravan aan een bepaalde remvertraging met komen met een bepaalde inschuiven van het schuifstuk?
Ik weet nog toen ik apk keurmeester was dat je een bepaalde remvertraging moest hebben met een bepaalde pedaaldruk.
Lijkt mij toch niet dat met het testen en uit elkaar halen van de remmen hier eigenlijk niets wordt gedaan... je moet de remmen toch sowieso terugstellen voordat je de trommels eraf kan halen? Dan zou de beste man ze daarna ook niet meer opstellen?
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door Ab » zo 17 jan 2021 10:55

Nee, je kunt de trommels zonder terugstellem van de remmen eraf halen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 17 jan 2021 11:48

[re.gif]
Ligt er maar net aan hoever de trommels ingesleten zijn, of je eerst terug moet stellen of niet.

Volgens mij zijn er in Nederland nog geen eisen betreffende remvertraging voor aanhangers onder de 3500 kg.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door stefertje » zo 17 jan 2021 12:28

[re.gif]
Dat er zijn harde eisen zijn begrijp ik, maar de caravan boer verzint toch ook niet zomaar een remvertraging en bij de Bovag onderhoud zou hij toch ook een bepaalde waarde moeten halen? Dat is dan toch een eis van de Bovag? Hetzelfde met rem verschil l en r, daar zullen ze toch ook een Max waarde voor “eisen”?
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”