Bonk met wegrijden

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door Ab » zo 17 jan 2021 13:04

HandboekRDW..
Daar kan je alle eisen aan voertuigen vinden.
Dat moet jij toch weten als APK keurmeester?
Vlgs mij moet de remvertraging van aanhangers 3,8 m/s2 zijn.
Helemaal zeker weten doe ik het niet.
Ik ben er niet meer zo mee bezig..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door erichendri » zo 17 jan 2021 15:13

http://www.caravanendewet.nl/Publicatie ... remkabels/
Hier staat ook iets over de remvertraging.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 17 jan 2021 16:29

“Er worden geen krachten of vertragingswaarden genoemd in onze wetgeving voor handhaving. (als deze werkt is het goed?) Ook de losbreek reminrichting, deze moet goed functioneren staat er, wat dat ook moge zijn “

Even gekopieerd uit voorgaande link als het remt is het goed bij een controle onderweg dus.

Er worden iets ervoor wel waarden besproken tot 4,5 m/s2 voor een nieuwe aanhanger
Maar aangezien onze aanhangers in Nederland geen keuringseis hebben zal een onderhoud dus alleen voorzien in een werkende reminrichting.de maximale remvertraging is op een goede remmenbank wel te meten maar zal tijdens normaal rijden afhankelijk zijn van de remkracht van het trekkende voertuig en het gewicht van de aanhanger.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door stefertje » ma 18 jan 2021 11:52

Ab schreef:
zo 17 jan 2021 13:04
HandboekRDW..
Daar kan je alle eisen aan voertuigen vinden.
Dat moet jij toch weten als APK keurmeester?
Vlgs mij moet de remvertraging van aanhangers 3,8 m/s2 zijn.
Helemaal zeker weten doe ik het niet.
Ik ben er niet meer zo mee bezig..
Ab: De quote "dit moet jij toch weten als APK keurmeester" voelt voor mij een beetje als een nare opmerking... wat wil je hiermee bereiken... ?
sorry... maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar een bepaald probleem en kom dan met een paar vragen of opmerkingen...
Als je goed had gelezen WAS ik APK keurmeester, 10 jaar geleden, dit doe meld ik niet om iemand de les te lezen maar puur dat ik wel wat technisch inzicht heb.
Zoals je misschien zal weten keur je als APK keurmeester geen aanhangwagens en daarvoor ben/was ik dus niet op de hoogte van een remvertraging van een aanhangwagen..

Ok... On-topic:
Het punt is of iemand de remvertraging bij bijv. een bovag beurt kent... je krijgt netjes een rapportje erbij van de rembank maar als elke caravan boer denkt: hij remt dus het is goed kan er best wel wat verschil optreden... vandaar mijn vragen over de remvertraging
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door Ab » ma 18 jan 2021 14:58

Sorry, mijn excuses. Niet verkeerd bedoeld hoor..
In het handboek van de RDW is het een en ander te lezen.
Ook over aanhangers.
Er overheen gelezen dat je geen Apk keurmeester meer was..
De keurmeester in het bedrijf waar ik bij betrokken ben raadpleegt dat handboek regelmatig als hij iets niet helemaal zeker weet hoe te interpreteren.

Ik ben ooit eens staande gehouden bij een algehele controle.
Ook speciaal gericht op aanhangers.
Op dat moment reed ik met een vrij grote en zware boot op een boottrailer. Totaalgewicht ruim 3300 kg. ( werd ook gewogen)
Echt alles werd gecontroleerd. Er was zelfs ook een remmentest baan aanwezig, waar ik overheen moest rijden, en vol in de remmen met de wielen van de trailer op die platen.
De remmen functioneerden prima vlgs de agenten.
Die moeten dan toch ook bepaalde waardes hebben waar een en ander aan moet voldoen?
Het lijkt me dat goed, voldoende, matig, en slecht geen goede criteria in een procesverbaal zijn..

Dat die trailer goed remde wist ik al.
Bij de eerste de beste keer remmen voel je dat direct, als je gewend bent om veel met aanhangers te rijden. , Met een zware aanhanger of hoogwerker achter de auto, heb ik soms het gevoel, dat bij remmen er een grotere vertraging optreedt dan zonder.
Theoretisch kan dat helemaal niet, maar dat gevoel zegt genoeg over een goede werking.
Zeker omdat er een heel kleine vertraging is voordat de remmen aanspreken. Bij oploopremmen tenminste.
Er zullen hier best mensen op dit forum zijn die dat herkennen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door stefertje » ma 18 jan 2021 19:14

[re.gif]
Geen probleem Ab, ik was iets te snel.. knipoog.gif

Werkt de oplooprem niet een beetje hetzelfde als bijv een remkrachtverdeler op de achteras? Hij zwaarder belast hoe harder hij achter remt?
Ik zou juist denken dat hij juist wel harder remt als hij vol is: komt er niet meer kracht die van achteren door wil naar voren, dus je hebt meer kracht nodig om meer gewicht te remmen waardoor de koppeling verder wordt ingeduwd?
Ik rij regelmatig met auto’s op een trailer en lijk ook te merken dat ie harder remt dan als ie leeg is..
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door Ab » ma 18 jan 2021 20:02

Uiteraard.
Een oplooprem is een heel simpele reminrichting.
Niks slims aan. Hoe harder de koppeling tegen de kogel drukt, hoe meer kracht komt er op ( uiteindelijk) op de kabels die de remschoenen uit elkaar drukken.
Die kracht is groter als de aanhanger zwaarder is bij vertraging van het trekkende voertuig.
Bij een grote vertraging ( maximaal remmen) ook.
Rokende, geblokkeerde wielen van de aanhanger zijn hierbij niks bijzonders.
Een ABS systeem zit er niet op.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door stefertje » ma 18 jan 2021 20:58

Ja inderdaad..
bedoel je dan met theoretisch kan het niet het verschil dat je merkt of hij leeg of zwaar is?
Wat mijn altijd nog heeft doen nadenken is het volgende: mocht je oplooprem niet goed afgesteld zijn, kan het dan ok niet zo zijn dat hij constant in/uit/in/uit gaat remmen, zeg maar, je remt het de auto, schuifstuk schuift in, aanhanger gaat remmen maar door een te grote vertraging trekt hij weer van je auto af waardoor de rem weer los gaat, maar dan drukt hij weer tegen de kogel waardoor de rem weer in gaat, of is dit opgeheven met de gasveer?
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door Ab » ma 18 jan 2021 22:30

Nee, dat werkt zo niet.
Als de druk op de koppeling minder wordt, gaat de aanhanger iets minder remmen, dat wel natuurlijk.
Maar de auto heeft altijd betere remmen dan de simpele trommelremmen dan de aanhanger/caravan.
Er blijft altijd remkracht op de aanhanger bestaan, totdat de vertraging van auto en aanhanger gelijk is.
Zodra het verschil 0 + is, of de auto vertraagd niet meer, maar acceleert iets, is de remwerking van de aanhanger ook weg.
Zo hoort het tenminste te zijn.
Een te zwaar lopend ( niet gesmeerd ! ) schuifstuk of droge remkabels, of slecht afgestelde remmen kunnen een en ander behoorlijk in de war sturen.
Of zelfs de remmen blokkeren en niet meer los laten.
Meegemaakt bij een vrij nieuwe caravan van kennissen, en net na een beurt bij hun dealer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door stefertje » wo 20 jan 2021 18:57

Helemaal duidelijk!
En het enige wat de gasveer doet is de boel afdempen?
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Bonk met wegrijden

Bericht door Ab » wo 20 jan 2021 19:29

Ja, min of meer.
Vooral echter om te voorkomen dat bij gas loslaten, of overschakelen de caravan al gaat remmen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”