Originele trekhaak BMW X3 2015 pin

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Originele trekhaak BMW X3 2015 pin

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 17 jan 2021 12:00

Met dank aan de milieu-eisen aan tegenwoordig.

Een dynamo in bedrijf, die dus stroom leveren, haalt behoorlijk wat vermogen weg en dit kost dus brandstof.

De huidige elektronica regelt de dynamo een stuk beter dan vroeger waardoor er dus niet meer vermogen naar de dynamo gaat dan noodzakelijk. Kort na het starten zal dus de accu vlot wat bijgeladen worden om de gebruikte startenergie aan te vullen daarna wordt de dynamo verlaagd in opbrengst naar het verbruik dat er dan is en wordt de accu maar minimaal bijgeladen door dit meer te doen bij afremmen zou je wat meer remmend vermogen krijgen, maar of dat nu echt winst oplevert
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Originele trekhaak BMW X3 2015 pin

Bericht door erichendri » zo 17 jan 2021 14:47

Ik snap dat een dynamo best wel veel stroom levert dus vermogen = brandstof kost.
Maar wat de dynamo levert is traploos is te regelen.
Het is niet zoals je fietsdynamo : aan / uit.
Stef, dat je ook meter op je dashboard hebt is handig, zit deze dan op
de laadstroomkabel achter op je dynamo???
Meten is tenslotte weten, daarom leg ik af en toe een voltmeter in het zicht
om mijn lambda signaal te bekijken.Kan best handig zijn als je op lpg rijdt.
Daardoor al 2x de auto na inbouw van de lpg set achteraf bij laten stellen (lees rijker) op LPG.
Hij stond te arm bij vol gas en dat merkte je ook.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Originele trekhaak BMW X3 2015 pin

Bericht door stefertje » ma 18 jan 2021 12:01

[re.gif]
De meter zijn in mijn tellerunit standaard af fabriek...
Inderdaad meten is weten, vandaar dat ik dit ook heb uitgevonden en gekeken hoe het precies werkt:
Nadat ik ook een dergelijk relais had geinstalleerd bleek dat soms de stroom (naar de caravan toe) tijdens het rijden helemaal weg viel...
Toen ik ging meten op de stuurstroom van het relais bleek dus dat soms de dynamo minder voltage produceerde en soms helemaal niets meer deed waardoor het relais dus automatisch uit schakelde..
Ik niet gecontroleerd of de meter daadwerkelijk rechtstreeks zat aangesloten op de dynamo kabel... dit zal niet want dat is tegenwoordig makkelijk elektronisch uit te lezen..
Wat je zelf aangeeft: een dynamo is traploos regelbaar, dit gebeurt dus ook door de auto electronica:
Bij bergop of bijv. normaal rijgedrag laadt de dynamo niet of nauwelijks bij. Op het moment dat je je gas los laat en soms zelfs erbij remt gaat de dynamo vol bijladen... dit resulteert dus in "gratis" energie in de accu... De accu wordt opgeladen op de energie die uit het afremmen van je auto komt..
Wat ik probeer te zeggen: Let op met nieuwere auto's, systemen zoals een speciaal trekhaak relais kunnen zomaar ineens niet meer werken.

Ze verzinnen telkens weer iets nieuws om milieu vriendelijker te worden.. :-)
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Originele trekhaak BMW X3 2015 pin

Bericht door Jan van Vijven » ma 18 jan 2021 13:06

Rechtstreeks een kabel van de accu trekken? Mocht de accu te leeg raken zal de dynamo wel gedwongen worden om op te laden toch?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

stefertje
Berichten: 572
Lid geworden op: za 17 aug 2019 09:26

Re: Originele trekhaak BMW X3 2015 pin

Bericht door stefertje » ma 18 jan 2021 19:08

Dat kan.. maar daar gaat het hier niet over.. het gaat over de geschakelde spanning die je dmv een relais zou kunnen creëren.. er is dus eigenlijk al een kabel rechtstreeks alleen zit er een relais tussen..
BMW X3 Xdrive30d
Volkswagen Up! GTI
Fendt 495 SKM - 2022

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”