Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Mooie beschrijving van je ervaring Micky.
Maar, het bewijst ook maar weer dat op je gevoel afgaan niet altijd verstandig is, ook niet met veel ervaring.
Meten is weten is niet voor niets een gevleugelde uitspraak.
Overigens vind ik 110/115 km per uur best heftig hard als je de stabiliteit van je combi waardeert met een 6.5!
Ik ben zelf ook over die MAD vering aan het nadenken.
Als ik boven de 90 kg kogeldruk ga hangt de Tarraco toch wel een beetje achterover, ik zie het aan de spiegel afstelling.
Buiten dat vind ik het ook een waardeloos gezicht.
Ik begreep dat deze Octavia een voorloop auto is?
Wat komt er uiteindelijk als leaser?
Maar, het bewijst ook maar weer dat op je gevoel afgaan niet altijd verstandig is, ook niet met veel ervaring.
Meten is weten is niet voor niets een gevleugelde uitspraak.
Overigens vind ik 110/115 km per uur best heftig hard als je de stabiliteit van je combi waardeert met een 6.5!
Ik ben zelf ook over die MAD vering aan het nadenken.
Als ik boven de 90 kg kogeldruk ga hangt de Tarraco toch wel een beetje achterover, ik zie het aan de spiegel afstelling.
Buiten dat vind ik het ook een waardeloos gezicht.
Ik begreep dat deze Octavia een voorloop auto is?
Wat komt er uiteindelijk als leaser?
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Zeer herkenbaar dat rijgedrag!
Heb dus wel gekozen voor hulpveren omdat ik verlaagd niet mooi vond.
Maar je omschrijft duidelijk het onveilige gevoel wat ik ook ervoer.
Heb dus wel gekozen voor hulpveren omdat ik verlaagd niet mooi vond.
Maar je omschrijft duidelijk het onveilige gevoel wat ik ook ervoer.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
@Micky, op basis van je berichten zie ik je toch als een ervaringsdeskundige hier op het forum. Het siert je om deze post te plaatsen en mensen zo scherp te houden.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Uiteraard heb ik ook hele stukken langzamer gereden, het wiebelen en deinen is dan ook aanwezig, het is dus zeker geen slingeren van de caravan, maar gewoon een onprettig gevoel. Bij hogere snelheid als je aan het stuur trekt blijft hij ook niet slingeren, dat gebeurde alleen aan het eind van de afdaling bij inhalen van de VW en met de zeer harde wind (dat was ik nog vergeten te vermelden) in de bocht.Hans 555 schreef:Ik lees dat jij (Micky) met hogere snelheden hebt gereden behalve dan bij afdalingen. Maar heb je de combi ook getest bij lagere snelheden, zeg onder de 100 km/u. Hoe reed dat dan?
@Arno, die 6,5 is niet voor het rijden continu maar voor met name het inhalen van een VW wanneer je zelf wordt ingehaald waardoor je niet veel afstand kunt houden van de vw.
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Thanx, daar is het forum voor vind ikScout15 schreef:@Micky, op basis van je berichten zie ik je toch als een ervaringsdeskundige hier op het forum. Het siert je om deze post te plaatsen en mensen zo scherp te houden.
Het helpt een ander niet als je dit soort ervaringen verborgen houdt.
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Het fijne van dit forum is delen eigen ervaringen! Ook als je andere ervaringen op doet en dat ook deelt!
Dank daarvoor Micky.
Een waardevolle toevoeging voor dit forum.
Dan kan en mag ik ook rustig zeggen dat ik verlagen niet mooi vindt. Zonder dat dat kritiek is, maar ook een oplossing.
Dank daarvoor Micky.
Een waardevolle toevoeging voor dit forum.
Dan kan en mag ik ook rustig zeggen dat ik verlagen niet mooi vindt. Zonder dat dat kritiek is, maar ook een oplossing.
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Vergeet ook niet de kogeldruk.
Sorry dat ik daar op blijf hameren.
Hou die altijd zo hoog mogelijk. Die slinger van Micky is goed afgelopen, maar was bij 90 kg niet voorgekomen.
Het boeit helemaal niks als de auto wat achterover hangt.
Dat is absoluut geen reden om de kogeldruk te verlagen.
Dat doet ie ook als je 500 kg in de laadruimte gooit..
Sorry dat ik daar op blijf hameren.
Hou die altijd zo hoog mogelijk. Die slinger van Micky is goed afgelopen, maar was bij 90 kg niet voorgekomen.
Het boeit helemaal niks als de auto wat achterover hangt.
Dat is absoluut geen reden om de kogeldruk te verlagen.
Dat doet ie ook als je 500 kg in de laadruimte gooit..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Best bizar eigenlijk, dat dezelfde caravan achter dezelfde auto zo'n groot verschil in weggedrag heeft tussen het standaard onderstel en het sport onderstel. Immers het enige wat veranderd is hoe hard de veren zijn en het sportonderstel is wellicht wat lager.
Zo zie je maar dat kleine dingen een groter verschil kunnen maken dan je denkt. En andersom grotere veranderingen (in ons geval van een BMW430D naar een 120i) veel minder impact hebben op het weggedrag dan verwacht.
Zo zie je maar dat kleine dingen een groter verschil kunnen maken dan je denkt. En andersom grotere veranderingen (in ons geval van een BMW430D naar een 120i) veel minder impact hebben op het weggedrag dan verwacht.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60
-
- Berichten: 2666
- Lid geworden op: di 11 okt 2016 16:41
- Locatie: Den Haag
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Micky wat bij mij opkomt is, de hut is niet nieuw meer.
Banden zijn op tijd vervangen, maar hoe is de staat van de schokdempers na 30 jaar?
Banden zijn op tijd vervangen, maar hoe is de staat van de schokdempers na 30 jaar?
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
@Micky:
Als ik het me goed herinner was deze auto niet nieuw. Maar kan het ook zijn dat de schokbrekers van de auto versleten/op/defect of lek zijn. Heb het zelf gehad met een Passat dat het deinen ook niet meer wilde stoppen. Later alle schokbrekers laten vervangen waarbij bleek dat één achter schokbreker totaal niet meer dempte. Na vervanging van de schokbrekers (of dempers) was het een heel andere combi geworden.
Als ik het me goed herinner was deze auto niet nieuw. Maar kan het ook zijn dat de schokbrekers van de auto versleten/op/defect of lek zijn. Heb het zelf gehad met een Passat dat het deinen ook niet meer wilde stoppen. Later alle schokbrekers laten vervangen waarbij bleek dat één achter schokbreker totaal niet meer dempte. Na vervanging van de schokbrekers (of dempers) was het een heel andere combi geworden.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
RE.gif
De auto had 88.000 gelopen in een kleine 4 jaar, dempers alles is in orde.
De caravan heeft 1 week voor de vakantie een uitgebreide onderhoudsbeurt gehad bij de aanhanger specialist, nieuwe remmen en lagers, banden zijn 4 jaar oud.
Dempers heb ik gevraagd, die waren in orde.
Heenweg was het ook niet dramatisch maar gewoon veel minder dan ik gewend ben.
Ben het met Ab eens dat als ik de kogeldruk wel op niveau had gehad hij niet zou gaan slingeren
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
De auto had 88.000 gelopen in een kleine 4 jaar, dempers alles is in orde.
De caravan heeft 1 week voor de vakantie een uitgebreide onderhoudsbeurt gehad bij de aanhanger specialist, nieuwe remmen en lagers, banden zijn 4 jaar oud.
Dempers heb ik gevraagd, die waren in orde.
Heenweg was het ook niet dramatisch maar gewoon veel minder dan ik gewend ben.
Ben het met Ab eens dat als ik de kogeldruk wel op niveau had gehad hij niet zou gaan slingeren
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Jeetje. Wel apart hoor. Exact dezelfde auto?
Over de technische staat van de caravan hoeven we jou geen vragen te stellen lijkt me.
Over de technische staat van de caravan hoeven we jou geen vragen te stellen lijkt me.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
RE.gif
Nee, niet exact, de blauwe was gechipt, verlaagd 3,5cm had bredere banden en 18" ipv 17" velgen, dus de banden waren ook stugger.
tevens had de blauwe lane-assist wat aan stond.
Nee, niet exact, de blauwe was gechipt, verlaagd 3,5cm had bredere banden en 18" ipv 17" velgen, dus de banden waren ook stugger.
tevens had de blauwe lane-assist wat aan stond.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
RE.gif
Zou het aan de lane assist kunnen liggen? Ik moest daar ook erg aan wennen in de Kona. De auto corrigeert meer als dat ik zelf zou doen.
Dit verhaal bewijst overigens wel dat motorvermogen alleen een auto nog geen fijne trekker maakt.
Zou het aan de lane assist kunnen liggen? Ik moest daar ook erg aan wennen in de Kona. De auto corrigeert meer als dat ik zelf zou doen.
Dit verhaal bewijst overigens wel dat motorvermogen alleen een auto nog geen fijne trekker maakt.
Laatst gewijzigd door Morgoth op wo 5 aug 2020 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Prima weergegeven Mickey
Enige zelfreflectie en het delen van een gewijzigde mening wordt gewaardeerd.
2 zaken haal ik er uit als opvallend:
Na jaren jezelf vertrouwen op 'gewoontes' en inschattingen blijkt dat regelmatig meten en check, dubbel-check je minder voor verassingen kan komen te staan. Ik denk dat gewoontes er in sluipen, menigeen (ik wel) zal dit mogelijk herkennen.
De verschillen in onderstellen van soortgelijke auto's zijn groot, niet voor niets zijn er opties af fabriek of aftermarket oplossingen. Een VAG, GOLF, Passat, Octavia en SuperB staan grotendeels op de zelfde onderstellen, echter de afstelling verschilt per merk en per uitvoering. Dat een basis versie met bepakking en caravan anders presteert dan een zelfde auto voorzien van zwaardere motor (meer trekvermogen), aandrijving en schokdempers/vering, al dan niet icm SPORT onderstel of verlaging spreekt natuurlijk voor zich.
Voorbeeld:
Mijn Passat (alles R-Line, geen sportonderstel of verlaagd!) heb ik nadrukkelijk op 2 manieren met de caravan gereden. Wat bevalt beter?
De auto zo zwaar mogelijk beladen in de bak (en op het dak fietsen) en de caravan een kogeldruk van 95 kg zie je de kont behoorlijk inveren. Dit resulteert in zijwaarts stabiele combinatie, inhalen gaat prima zonder slingerbewegingen. De auto deint wel behoorlijk, soms worden hobbels of drempels wel geraakt.
De auto veel minder zwaar beladen en de caravan een kogeldruk tussen 80 en 90 kg levert omgekeerd beeld op. De combi deint dan veel minder maar heeft wel iets neiging om zijwaarts de kont van de auto te beïnvloeden, meer stuurbewegingen zijn nodig. Ook inhalen gaat minder prettig, het gevoel van slingeren na wind/zuiging komt plots op.
Voorlopig gekozen voor een heel zware auto, ondanks het doorhangen en deinen (vering is uiteindelijk te week voor totale gewicht wat op achteras rust...) is combi zo het prettigst te rijden. Ik overweeg geen andere/extra veren, voor die paar combi ritjes vind ik het prima zo.
Enige zelfreflectie en het delen van een gewijzigde mening wordt gewaardeerd.
2 zaken haal ik er uit als opvallend:
Na jaren jezelf vertrouwen op 'gewoontes' en inschattingen blijkt dat regelmatig meten en check, dubbel-check je minder voor verassingen kan komen te staan. Ik denk dat gewoontes er in sluipen, menigeen (ik wel) zal dit mogelijk herkennen.
De verschillen in onderstellen van soortgelijke auto's zijn groot, niet voor niets zijn er opties af fabriek of aftermarket oplossingen. Een VAG, GOLF, Passat, Octavia en SuperB staan grotendeels op de zelfde onderstellen, echter de afstelling verschilt per merk en per uitvoering. Dat een basis versie met bepakking en caravan anders presteert dan een zelfde auto voorzien van zwaardere motor (meer trekvermogen), aandrijving en schokdempers/vering, al dan niet icm SPORT onderstel of verlaging spreekt natuurlijk voor zich.
Voorbeeld:
Mijn Passat (alles R-Line, geen sportonderstel of verlaagd!) heb ik nadrukkelijk op 2 manieren met de caravan gereden. Wat bevalt beter?
De auto zo zwaar mogelijk beladen in de bak (en op het dak fietsen) en de caravan een kogeldruk van 95 kg zie je de kont behoorlijk inveren. Dit resulteert in zijwaarts stabiele combinatie, inhalen gaat prima zonder slingerbewegingen. De auto deint wel behoorlijk, soms worden hobbels of drempels wel geraakt.
De auto veel minder zwaar beladen en de caravan een kogeldruk tussen 80 en 90 kg levert omgekeerd beeld op. De combi deint dan veel minder maar heeft wel iets neiging om zijwaarts de kont van de auto te beïnvloeden, meer stuurbewegingen zijn nodig. Ook inhalen gaat minder prettig, het gevoel van slingeren na wind/zuiging komt plots op.
Voorlopig gekozen voor een heel zware auto, ondanks het doorhangen en deinen (vering is uiteindelijk te week voor totale gewicht wat op achteras rust...) is combi zo het prettigst te rijden. Ik overweeg geen andere/extra veren, voor die paar combi ritjes vind ik het prima zo.
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
RE.gif
ik heb wel de gewoonte om telkens te controleren, daarom heb ik ook voor vertrek alles gewogen zoals ik altijd doe, echter het wijzigen van de belading voor de terugweg en daarbij het alleen optillen van de dissel ipv wegen heeft er voor gezorgd dat het niet ideaal was, ik snap echt niet hoe dat heeft kunnen gebeuren
Bij thuiskomst viel het me direct op vreemd genoeg.
Het mooie is wel in dit geval dat ik een goed vergelijk heb, omdat ik al eens een Octavia heb gehad en deze caravan al met veel verschillende trekkers getrokken heb, dat maakt het zoeken wat makkelijker
ik heb wel de gewoonte om telkens te controleren, daarom heb ik ook voor vertrek alles gewogen zoals ik altijd doe, echter het wijzigen van de belading voor de terugweg en daarbij het alleen optillen van de dissel ipv wegen heeft er voor gezorgd dat het niet ideaal was, ik snap echt niet hoe dat heeft kunnen gebeuren
Bij thuiskomst viel het me direct op vreemd genoeg.
Het mooie is wel in dit geval dat ik een goed vergelijk heb, omdat ik al eens een Octavia heb gehad en deze caravan al met veel verschillende trekkers getrokken heb, dat maakt het zoeken wat makkelijker
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Herkenbaar verhaal met de franse trekkers (Megane Estate 2013 en 308 sw 2015) die wij voor onze caravan hebben gehad. Daarom destijds de vering aangepast van de 308 SW (MAD hulpveren).
Wij hebben nu tijdelijk een VW Golf 7 station (standaard veren, geen aanpassingen) en deze vond ik juist een stuk beter doordat de auto veel stugger is van zichzelf. Is het Skoda broertje zoveel soepeler geveerd?
Ook de Golf zakte meer door dan wat ik gewend was, maar reed erg stabiel.
De nieuwe auto is inmiddels in bestelling en ala Micky besteld: Mercedes met 18 inch, verlaagd onderstel in AMG trim. Hier verwacht ik een stabiele combinatie mee voor volgend jaar .
Wij hebben nu tijdelijk een VW Golf 7 station (standaard veren, geen aanpassingen) en deze vond ik juist een stuk beter doordat de auto veel stugger is van zichzelf. Is het Skoda broertje zoveel soepeler geveerd?
Ook de Golf zakte meer door dan wat ik gewend was, maar reed erg stabiel.
De nieuwe auto is inmiddels in bestelling en ala Micky besteld: Mercedes met 18 inch, verlaagd onderstel in AMG trim. Hier verwacht ik een stabiele combinatie mee voor volgend jaar .
Laatst gewijzigd door Bart2 op wo 5 aug 2020 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Burstner Premio 485tk 2010 - Mercedes BS-AMG 2021
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Tsja, ik vind het wel heel mooi hoor die platte banden en dat verlaagde onderstel, maar het doet mij teveel afbreuk aan het comfort. Mijn Mercedes staat op het standaard onderstel met standaard 16 inch worstbanden. Ik heb dat bewust ook zo gelaten. Heerlijk comfortabel. Maar met de caravan toch heel stabiel. Het is dus niet per definitie zwabberig als je voor comfort kiest. En ik rij ook gewoon 110kmh met de combi.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
RE.gif
Hier hetzelfde, standaard 16" velgen met dito banden (standaard op de Ambition Business, op de Style Business zit 17"). Met de hulpveren er onder met een lege auto merk ik hoegenaamd helemaal niets van een stuiterend of ander storend weggedrag. Alleen staat de auto iets hoger van achteren, maar dat is voor mij geen onoverkomelijk punt.
Ik denk dat een verlaagd (sport) onderstel de problemen maar ten dele oplost.
Er zijn denk ik maar twee oplossingen die echt goed werken: niveauregeling of hulpveren.
Hier hetzelfde, standaard 16" velgen met dito banden (standaard op de Ambition Business, op de Style Business zit 17"). Met de hulpveren er onder met een lege auto merk ik hoegenaamd helemaal niets van een stuiterend of ander storend weggedrag. Alleen staat de auto iets hoger van achteren, maar dat is voor mij geen onoverkomelijk punt.
Ik denk dat een verlaagd (sport) onderstel de problemen maar ten dele oplost.
Er zijn denk ik maar twee oplossingen die echt goed werken: niveauregeling of hulpveren.
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
RE.gif
Ik had vroeger een Audi A4 die door de LPG tank achterin behoorlijk week was achter. De later gemonteerde hulpveren maakte hem ook een stuk hoger. Geen gezicht. Toch zou het niet nodig hoeven zijn als je in plaats van hulpveren, progressieve veren monteert. Dan worden ze pas stugger naarmate de veer verder inveert. Dat blijft solo comfortabel maar zorgt bij extra belading of een caravan voor meer draagvermogen.
Ik had vroeger een Audi A4 die door de LPG tank achterin behoorlijk week was achter. De later gemonteerde hulpveren maakte hem ook een stuk hoger. Geen gezicht. Toch zou het niet nodig hoeven zijn als je in plaats van hulpveren, progressieve veren monteert. Dan worden ze pas stugger naarmate de veer verder inveert. Dat blijft solo comfortabel maar zorgt bij extra belading of een caravan voor meer draagvermogen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Mooi Micky die zelfreflectie.
Het siert je.
Waar ik me nog wel over verbaas is "het oppakken van de dissel" Zou je dat ook niet zeker willen weten en gewoon goed meten?
Zoals je in je verhaal aangaf, er is het een en ander verandert in de caravan (airco en reservewiel)
Ik weeg ondanks er weinig verandert iedere keer mijn kogeldruk. (autist? )
Het siert je.
Waar ik me nog wel over verbaas is "het oppakken van de dissel" Zou je dat ook niet zeker willen weten en gewoon goed meten?
Zoals je in je verhaal aangaf, er is het een en ander verandert in de caravan (airco en reservewiel)
Ik weeg ondanks er weinig verandert iedere keer mijn kogeldruk. (autist? )
Toen ik klein was, had ik een hut en een trekker
Nu heb ik een caravan en een auto.
Nu heb ik een caravan en een auto.
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Micky,bij je vorige Octavia (die wel stabiel was) had je daar ook vergelijkbaar zware dakkoffer op t dak ??
Wij zweren allemaal bij een een caravan die zo veel mogelijk boven de as belast is,en het gewicht zo laag mogelijk.
Maar dat gaat natuurlijk ook op voor het trekkende voertuig,de belasting van een dakkoffer heeft ongetwijfeld ook invloed op de stabiliteit.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
RE.gif RE.gif
In til altijd op ook na wegen, de weger had ik thuis gelaten dus dat ging nu niet, omdat de auto op de terugweg nog verder doorhing dan op de heenweg dacht ik juist na het aanpassen dat de kogeldruk hoger was dan op de heenweg.
Heb nog een andere disselweger, die ga ik nu kalibreren en altijd meenemen en gebruiken voor de terugweg. Die kan je ook in en uitschroeven om de hoogte van de trekhaak na te bootsen
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
In til altijd op ook na wegen, de weger had ik thuis gelaten dus dat ging nu niet, omdat de auto op de terugweg nog verder doorhing dan op de heenweg dacht ik juist na het aanpassen dat de kogeldruk hoger was dan op de heenweg.
Heb nog een andere disselweger, die ga ik nu kalibreren en altijd meenemen en gebruiken voor de terugweg. Die kan je ook in en uitschroeven om de hoogte van de trekhaak na te bootsen
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Interessant om te lezen dit. Juist doordat iemand die toch al heel wat ervaring heeft met caravans dit deelt. Het geeft maar weer aan hoe belangrijk het is, de kogeldruk, bandenspanning, belading etc.
Díe informatie vind je op dit forum.
Díe informatie vind je op dit forum.
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Re: Geen fijne combi, vermoeiend rijgedrag, rij ervaring met de huidige combi
Ik heb het hier al eerder gepost mbt hulpveren, maar ik was maar wat blij met de Mad's onder mijn Octavia. Een hemelsbreed verschil. Dat ie solo wat hoger stond boeide mij totaal niet, in het weggedrag heb ik dat niet gemerkt.
Zonder hulpveren vond ik het stuurgedrag met caravan erg vaag, omdat de auto dan voor uit zijn normale veren kwam. Bij het wegrijden ook rustig aan, anders slipten de wielen door en op mat gras kwam ik nog minder goed weg.
Mijn huidige QASHQAI heeft standaard bij onze uitvoering 19 inch wielen en dat vonden wij beiden niet comfortabel rijden en die hebben wij toen geruild met 18 inch velgen met een hogere band. Nu nog kijken/ervaren hoe de caravan erachter hangt, maar wij slaan helaas een jaartje over dus volgend jaar maar kijken.
Zonder hulpveren vond ik het stuurgedrag met caravan erg vaag, omdat de auto dan voor uit zijn normale veren kwam. Bij het wegrijden ook rustig aan, anders slipten de wielen door en op mat gras kwam ik nog minder goed weg.
Mijn huidige QASHQAI heeft standaard bij onze uitvoering 19 inch wielen en dat vonden wij beiden niet comfortabel rijden en die hebben wij toen geruild met 18 inch velgen met een hogere band. Nu nog kijken/ervaren hoe de caravan erachter hangt, maar wij slaan helaas een jaartje over dus volgend jaar maar kijken.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)