Simpel vraagje neuswiel

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Simpel vraagje neuswiel

Bericht door Hans1954 » di 21 jul 2020 23:21

RE.gif Ik dan nog een keer met de vraag in ogenschouw. De caravan staat dus met drie punten op straat. De beiden banden en het neuswiel. Dat en niets meer. Het maakt dus helemaal niets uit welke stand het neuswiel heeft want dat zou direct betekenen dat de banden ook een ander gewicht krijgen. En dat is natuurlijk niet zo en gewicht kan maar 1 keer tellen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Simpel vraagje neuswiel

Bericht door Micky » di 21 jul 2020 23:52

RE.gif

Oke, dus als je vervolgens 4 stoelen en een tafel van het bed voorin de caravan pakt en die achterin op de rondzit legt verandert de kogeldruk niet? awhoea.gif

Kruiwagen, til je hem op bij de handvatten, of direct aan de bak zelf...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Simpel vraagje neuswiel

Bericht door Ab » wo 22 jul 2020 00:34

Paul Vingerhoets schreef:
di 21 jul 2020 22:10
Tja als ik het letterlijk lees :

Als de druk op de as van het Neuswiel 80 kg is dan maakt het niet uit welke kant dat wiel op staat.

de druk op de as blijft hetzelfde dus nee het maakt dan niet uit welke kant het wiel op staat
Dat zou zo zijn, als de as van het neuswiel in het hart van de spindel zou zitten. Dat is echter niet zo
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Simpel vraagje neuswiel

Bericht door Ab » wo 22 jul 2020 00:48

Hans1954 schreef:
di 21 jul 2020 23:21
RE.gif Ik dan nog een keer met de vraag in ogenschouw. De caravan staat dus met drie punten op straat. De beiden banden en het neuswiel. Dat en niets meer. Het maakt dus helemaal niets uit welke stand het neuswiel heeft want dat zou direct betekenen dat de banden ook een ander gewicht krijgen. En dat is natuurlijk niet zo en gewicht kan maar 1 keer tellen.
Dat is natuurlijk wel zo. mrgreen.gif
Hoe verder het neuswiel van de de banden afstaat, hoe meer gewicht wordt er door de banden gedragen en hoe minder door het neuswiel.

Andersom ook.

Stel even dat het zwaartepunt van de caravan zich 20 cm voor de as bevindt.
Zou je daar het neuswiel neerzetten, dan dragen de banden niks meer. Nog een cm verder,en de caravan kiept voorover omdat de wielen helemaal niet meer dragen.
Zet je het verder naar voren, dan gaan de banden weer steeds meer dragen.
Dat blijft doorgaan, tot het neuswiel bijna niks meer draagt en de banden bijna alles, als je het een kilometer verderop zou zetten.
Puur theoretisch gelul..en geen rekening houdend met het enorme gewicht van een dissel van een kilometer.
Alles heeft te maken met het zwaartepunt van de caravan.
Dat verandert niet, en blijft kort voor de wielen.
Hoe korter je daar bij komt, hoe meer moet het neuswiel dragen.
Hoe verder daar vandaan, hoe minder.
Logisch toch ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Simpel vraagje neuswiel

Bericht door Hans1954 » wo 22 jul 2020 07:19

RE.gif Mooi verhaal maar geen antwoord op de vraag van de OP. In zijn vraag ligt de plaats van de wielen (banden) en het neuswiel vast. Hij heeft het ook niet over het verplaatsen van gewicht in de caravan. Alleen over het 180 graden omdraaien van het neuswiel. Het aangrijpingspunt van dat neuswiel is en blijft dus de klem van het neuswiel. De verticale druk (het gewicht) blijft dus door de spindelbuis gaan. Met gelijke uitkomst onafhankelijk van de stand van het neuswiel.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Simpel vraagje neuswiel

Bericht door cadance » wo 22 jul 2020 08:23

He he en zo is het Klaros
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Simpel vraagje neuswiel

Bericht door Ab » wo 22 jul 2020 09:14

Ja. Ik dacht het redelijk duidelijk uitgelegd te hebben... scratch.gif
Ik stop er mee in ieder geval.
Ik wil echter alleen nog 1 vraag stellen.
De kracht op de spindel blijft inderdaad gelijk.
Maar stel dat het stuk staal waar het wiel in zit, waardoor de as van het neuswiel zo'n 20 cm van de spindel af staat, langer zou worden zodat de as van het neuswiel zover kon draaien, dat het neuswiel net voor de as terecht kwam.
Wat zou er dan gebeuren.. scratch.gif
Zou het nog steeds 80 kg op de as van het neuswiel zijn?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Simpel vraagje neuswiel

Bericht door Niels83 » wo 22 jul 2020 09:52

volgens mij worden er 2 verschillende dingen besprolen en wordt er niet goed geluisterd.

dat het gewicht aan de kop lager is dan direct bij de disselbak is redelijk logisch. is ook gewoon proef ondervinderlijk te bewijzen.

maar het gaat hier om het gewicht bij het wieltje en maakt de stand wat uit. het zal in de praktijk marginaal zijn, maar het is dan ook meer om te overdenken.
een deel van de mensen zegt het maakt niet uut, want de verticale stand blijft op de zelfde plek, alleen waar deze de grond raakt verschilt. en dus zou het niet uitmaken.

Ik had verkering op de middelbare school en de docent natuurkunde was 10 jaar eerder al in slaap gevallen, dus ik had veel betere dingen te doen dan opletten in de klas..

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Simpel vraagje neuswiel

Bericht door WillyL » wo 22 jul 2020 10:50

RE.gif RE.gif dan probeer ik het maar eens.

Stel... Je maakt het wieltje vast aan de spindel dan is de lengte tov de as van de caravan bv 3m.
Het zwaartepunt zit dan, om gemakkelijk te rekenen op de helft van die afstand , 1.5 m en is 500 kg.
Er zit dan 250 kg op de as en 250 kg op de spindel en dus de as van het wieltje.
Nog mee?

Stel, het wieltje zit nu op een horizontale steun aan de spindel aan de bpvoorkant en de steun is 1dm.
Dan is de plaats van het zwaartepunt iets verschoven naar voren maar niet meer in het midden tussen beide asjes, want het zijn die die tellen om de druk op de weg te meten. De afstand van het zwaartepunt zou dan bv iets van 1.54 tov caravanas en 1.56 m tov neuswielas kunnen zijn, het meeste gewicht zit immers in de opbouw

Dan is er nog die eenvoudige formule om moment te berekenen. M*m = L*l of in woorden: macht*machtsarm is gelijk aan last * lastarm.
De term 'arm' komt overeen met de afstand tussen zwaartepunt en de respectievelijke wielassen. Het product aan beide kanten van de vergelijking moet gelijk blijven want het gewicht op het zwaartepunt is gelijk gebleven.
Dus, als de afstand (lastarm) aan 1 kant relatief groter wordt (= kant van het neuswiel) en aan de andere kant relatief kleiner (=kant van de caravanas) dan wordt dit gecompenseerd door een vermindering van het gewicht aan de langste kant en dat is het neuswiel).

Diezelfde formule geldt ook voor je kruiwagen. Gewicht tegen kruiwagenwiel maakt dat je minder hoet heffen aan de handvaten, dan wanneer je het gewicht verplaatst naar het midden van de bak.

RE.gif RE.gif RE.gif Ehe, hopelijk gesnopen... En ja, de plaats waar de spindel staat is NIET van belang, het is de plaats van de asjes en dus ook de lengte van de horizontale aanhechting tov spindel en stand van het wieltje heeft us invloed op het gewicht. Wanneer je dit niet gelooft, tja dan zullen we het nooit uitgelegd krijgen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Simpel vraagje neuswiel

Bericht door WillyL » wo 22 jul 2020 11:02

RE.gif terloops, die formule en de plaats van het zwaartepunt tussen de assen maakt ook dat de tabel die eerder vermeld is met de correctiecoeficient waarschijnlijk niet gans juist is.
Die coeficient is immers ook afhankelijk van waar het zwaartepunt tov de asses zit, maar het verschil zal allicht minimaal zijn... whistle.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Avontuur
Berichten: 1192
Lid geworden op: di 5 mei 2020 19:47
Locatie: Amsterdam

Re: Simpel vraagje neuswiel

Bericht door Avontuur » wo 22 jul 2020 11:18

Geweldige titel ook!
A travel adventure has no substitute.

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Simpel vraagje neuswiel

Bericht door Paul Vingerhoets » wo 22 jul 2020 11:19

Zolang de 80 kg op de as niet veranderd veranderd er niets.

Of ik nu 80 kg op je grote teen zet of op je grote teen het blijft evenveel zeer doen.

Een aantal beginnen meteen over veranderingen te spreken die niet gevraagd worden.

Zet een weegschaal onder het meuswiel en meet de druk op de weegschaal die zal hetzelfde blijven hoe je het wieltje ook draaid zolang de positie op de dissel niet veranderd en het gewicht op de as van het neuswiel niet veranderd veranderd er ook niets aan de druk onder het neuswiel.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

koning

Re: Simpel vraagje neuswiel

Bericht door koning » wo 22 jul 2020 12:18

Meten is weten, al schat ik in dat het max een paar kg verschil kan zijn. Ben benieuwd.

scooterandre
Berichten: 309
Lid geworden op: wo 20 mei 2015 22:05
Locatie: Rheine (D)

Re: Simpel vraagje neuswiel

Bericht door scooterandre » wo 22 jul 2020 12:22

De druk op de as van het neuswiel zal veranderen, naar voren gericht minder dan naar achteren.
De druk op de spindel van het neuswiel zal hetzelfde blijven.
Buien vallen niet.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Simpel vraagje neuswiel

Bericht door cadance » wo 22 jul 2020 12:30

Meten is weten.
Gissen is missen.
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Kiep70
Berichten: 316
Lid geworden op: zo 27 apr 2014 22:06
Locatie: Brabant

Re: Simpel vraagje neuswiel

Bericht door Kiep70 » wo 22 jul 2020 12:41

Misschien zo duidelijker.
5FBCF537-68E9-409F-8A45-B4BF122F07EA.jpeg
Gr. Chris.
Volvo XC90 < Fendt 515 sg
herinneringen die je later wilt hebben moet je nu maken

Gebruikersavatar
MIFR
Berichten: 205
Lid geworden op: di 2 jun 2020 17:25

Re: Simpel vraagje neuswiel

Bericht door MIFR » wo 22 jul 2020 13:28

RE.gif

Nu moet het voor iedereen toch echt duidelijk zijn.

Het vreemde vind ik dat hier zoveel discussie over is. Dit is toch gewoon brugklas stof? scratch.gif
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Simpel vraagje neuswiel

Bericht door Erwin1987 » wo 22 jul 2020 13:35

Adventure schreef:Geweldige titel ook!
Hahaha ik dacht exact hetzelfde Afbeelding


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Simpel vraagje neuswiel

Bericht door Ab » wo 22 jul 2020 13:48

Het is ook simpel.. mrgreen.gif Je moet het alleen effe willen begrijpen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Simpel vraagje neuswiel

Bericht door Erwin1987 » wo 22 jul 2020 13:50

Ik snap hem


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Simpel vraagje neuswiel

Bericht door DanielW » wo 22 jul 2020 14:07

MIFR schreef:RE.gif

Nu moet het voor iedereen toch echt duidelijk zijn.

Het vreemde vind ik dat hier zoveel discussie over is. Dit is toch gewoon brugklas stof? scratch.gif
Dat was het hier al, maar dit lijkt me echt geen brugklas natuurkunde, maar ik heb dan ook nooit opgelet Afbeelding.

Daarbij blijkt uit deze discussie en de antwoorden daarop of het wegen van de KOGELdruk met het neuswiel naar voren of achteren moet gebeuren wat mij betreft al onzin. Alleen neuswielen met drukmeting die je kan kalibreren op de actuele kogeldruk en niet op de druk op de spindel zouden voor mij goed genoeg zijn. Ook al veranderd er niets aan de factor afstand spindel tot koppeling. Ik blijf dus tot dan zweren bij "gedoe" met een balkje onder de koppeling en een personenweegschaal.

Verstuurd vanaf mijn VOG-L29 met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Simpel vraagje neuswiel

Bericht door eurotrotter » wo 22 jul 2020 17:58

DanielW schreef:
wo 22 jul 2020 14:07
Ik blijf dus tot dan zweren bij "gedoe" met een balkje onder de koppeling en een personenweegschaal.
Inderdaad,dan weet je de kogeldruk. thumbup.gif
De neuswiel druk wilt niemand weten. weenie.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

cadance
Berichten: 604
Lid geworden op: di 5 mei 2015 16:24
Locatie: Vlissingen

Re: Simpel vraagje neuswiel

Bericht door cadance » wo 22 jul 2020 18:36

Maar dat was de vraag van de vraag steller niet.
Want dat ging over het NEUS WIEL !!!
Ford C Max 1.6 Ecoboost 150 pk./ Burnster Premio 490 TL.

Gebruikersavatar
MIFR
Berichten: 205
Lid geworden op: di 2 jun 2020 17:25

Re: Simpel vraagje neuswiel

Bericht door MIFR » wo 22 jul 2020 19:47

RE.gif

Misschien niet, maar de tekening van Chris heeft toch alles duidelijk gemaakt voor iedereen?

Zoals al eerder genoemd: als het wiel naar voren staat wordt de arm van de hefboom langer en staat er dus minder druk op het neuswiel. De druk op de spindel blijft hetzelfde.
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)

Kiep70
Berichten: 316
Lid geworden op: zo 27 apr 2014 22:06
Locatie: Brabant

Re: Simpel vraagje neuswiel

Bericht door Kiep70 » wo 22 jul 2020 20:01

De discussie ging inderdaad over het neuswiel. Met een tekening is het makkelijker uitleggen aan de jongens denk ik. thumbup.gif
Volvo XC90 < Fendt 515 sg
herinneringen die je later wilt hebben moet je nu maken

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”