Simpel vraagje neuswiel
Simpel vraagje neuswiel
Je neuswiel kan naar voren of achter wijzen als je caravan normaal langs de weg staat (zonder pootjes uitgedraaid).
Discussie mijn twee studerende jongens;
Als de druk op de as van het neuswiel 80 kg is, maakt het dan uit of hij naar voren of achteren wijst
Discussie mijn twee studerende jongens;
Als de druk op de as van het neuswiel 80 kg is, maakt het dan uit of hij naar voren of achteren wijst
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !
Re: Simpel vraagje neuswiel
Ja.
Naar voor wijzend zal een personenweegschaal iets meer aanwijzen.
Leuke ezelsbrug..
Neem een kruiwagen, leg een zak zand voorin op de schuine kant.....en dan tegen de draagbomen aan.
Die laatste moet voelt veel zwaarder.
Het kruiwagenwiel is equivalent van de caravan wielen.
Naar voor wijzend zal een personenweegschaal iets meer aanwijzen.
Leuke ezelsbrug..
Neem een kruiwagen, leg een zak zand voorin op de schuine kant.....en dan tegen de draagbomen aan.
Die laatste moet voelt veel zwaarder.
Het kruiwagenwiel is equivalent van de caravan wielen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Simpel vraagje neuswiel
Wanneer het neuswiel vóór de uitdraaispindel staat (aan de kant van de koppeling), zal de asdruk van het neuswiel LAGER zijn dan wanneer het neuswiel achter de uitdraaispindel (aan de kant van de caravan as) staat. In beide gevallen overigens wel HOGER dan de werkelijke kogel/koppelingdruk.
Hoe dichter het aangrijpcontact (op de grond) van het neuswiel bij de as van de caravan komt, hoe hoger de benodigde kracht om met de kortere hefboom de hut op te tillen of te dragen.
Moment = Kracht x Arm en hierin is Arm de afstand van de caravan as tot het aangrijpcontact van het neuswiel op de grond.
Wanneer je een Alko Premium Neuswiel (met weegfunktie) koopt, staat in de handleiding de berekening van beide correcties tov de koppeling toegelicht. Deze correctie is procentueel en afhankelijk van de geometrie van de caravan. Hoe groter (langer) de caravan, hoe kleiner de procentuele correctie maar dat is logisch.
Hoe dichter het aangrijpcontact (op de grond) van het neuswiel bij de as van de caravan komt, hoe hoger de benodigde kracht om met de kortere hefboom de hut op te tillen of te dragen.
Moment = Kracht x Arm en hierin is Arm de afstand van de caravan as tot het aangrijpcontact van het neuswiel op de grond.
Wanneer je een Alko Premium Neuswiel (met weegfunktie) koopt, staat in de handleiding de berekening van beide correcties tov de koppeling toegelicht. Deze correctie is procentueel en afhankelijk van de geometrie van de caravan. Hoe groter (langer) de caravan, hoe kleiner de procentuele correctie maar dat is logisch.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Simpel vraagje neuswiel
Thx, helemaal duidelijk
Ga wel (nacht van wo op do) eensch kijken wat de verschillen daadwerkelijk zijn.
Ben dan met name benieuwd ( met m’n nieuwe aluminium disselweger) wat het verschil is tussen neuswiel en kogel.
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !
Re: Simpel vraagje neuswiel
RE.gif
Simpel, het verschil bereken je met de correctiefaktor: (afstand neuswiel tot as) / (afstand koppeling tot as)
Simpel, het verschil bereken je met de correctiefaktor: (afstand neuswiel tot as) / (afstand koppeling tot as)
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Simpel vraagje neuswiel
of je weegt hem met de weegschaal....
Re: Simpel vraagje neuswiel
Het maakt geen verschil. De plaats van de spindel is maatgevend en die plaats veranderd niet.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Simpel vraagje neuswiel
RE.gif
Sla je vektorboek er nog maar eens op na
Voor onze caravan geldt:
Sla je vektorboek er nog maar eens op na
Voor onze caravan geldt:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Simpel vraagje neuswiel
RE.gif Al zet je het wiel een meter van de spindel af. Gewicht blijft gelijk.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Simpel vraagje neuswiel
Wat een heerlijk forum is dit toch.
De titel is Simpel vraagje neuswiel
Binnen 10 posts vliegen de formules en de tabellen over je scherm
I love it
De titel is Simpel vraagje neuswiel
Binnen 10 posts vliegen de formules en de tabellen over je scherm
I love it
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)
Re: Simpel vraagje neuswiel
Grappig dat men ook niet eenduidig is
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !
Re: Simpel vraagje neuswiel
Dat is niet juist.
Dat veranderd wel degelijk.
Hoe verder het neuswiel naar voren staat, hoe lager de druk op het neuswiel.
Hoe verder naar achter, hoe hoger.
Tot je op of voorbij het hart van de caravanwielen komt komt..dan wordt het ineens negatief.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Simpel vraagje neuswiel
Het gewicht blijft hetzelfde maar de druk niet.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: Simpel vraagje neuswiel
Het gaat er niet om of het wiel verder naar achteren of voren staat, de vraag is of het verschil uitmaakt of het WIEL naar voren of achteren staat. Volgens mij maakt dat niets uit, omdat het gaat om het gewicht OP het neuswiel, en dat blijft hetzelfde.
Re: Simpel vraagje neuswiel
Nee dus.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Simpel vraagje neuswiel
RE.gif
Inderdaad Ab, dat is NIET juist, maar ik had van jou ook wel het juiste antwoord verwacht........... er wordt hier wat beweerd zonder enige elementaire kennis van zaken
Inderdaad Ab, dat is NIET juist, maar ik had van jou ook wel het juiste antwoord verwacht........... er wordt hier wat beweerd zonder enige elementaire kennis van zaken
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Simpel vraagje neuswiel
RE.gif Het gaat om het punt van het chassis waar het neuswiel bevestigd is. Niet of het neuswiel meer of minder naar achter zit. Denk je eens in dat er geen wiel zit en zet die pijp van het neuswiel op een weegschaal. Zet vervolgens de weegschaal negatief met het gewicht van het neuswiel en je meet in elke richting hetzelfde gewicht als bij de eerste meting. Beetje zelfde verhaal als dat kogeldruk belading van de auto is.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Simpel vraagje neuswiel
RE.gif
Ik weet voor jou nog wel een leuk experimentje.......... monteer aan de verticale spindel van het neuswiel een horizontale buis van ca. 3 meter lang in de lengterichting vanaf de caravan....... je zult merken dat je de caravandissel aan het einde van die buis met 2 vingers op kunt tillen.
Geloof je me niet, probeer het maar
Op dezelfde wijze bereken je de impact van belading op je kogeldruk als funktie van de afstand tot de kogel.
Ik weet voor jou nog wel een leuk experimentje.......... monteer aan de verticale spindel van het neuswiel een horizontale buis van ca. 3 meter lang in de lengterichting vanaf de caravan....... je zult merken dat je de caravandissel aan het einde van die buis met 2 vingers op kunt tillen.
Geloof je me niet, probeer het maar
Op dezelfde wijze bereken je de impact van belading op je kogeldruk als funktie van de afstand tot de kogel.
Laatst gewijzigd door PD op di 21 jul 2020 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Simpel vraagje neuswiel
RE.gif Totaal iets anders. Jouw voorbeeld gaat over moment. Is hier totaal niet aan de orde.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Simpel vraagje neuswiel
RE.gif
Tuurlijk wel, want de weegschaal zal aan het einde van die buis ook nog nauwelijks iets aanwijzen........ oh ja, twee vingers
Maaruhhh... droom lekker verder
Tuurlijk wel, want de weegschaal zal aan het einde van die buis ook nog nauwelijks iets aanwijzen........ oh ja, twee vingers
Maaruhhh... droom lekker verder
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Simpel vraagje neuswiel
Voor de mensen die dit niet begrijpen, ga even terug de kruiwagen....
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 11 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Simpel vraagje neuswiel
Jaja... het was nog vroeg.....Chris schreef: ↑di 21 jul 2020 14:13Ja.
Naar voor wijzend zal een personenweegschaal iets meer aanwijzen.
Leuke ezelsbrug..
Neem een kruiwagen, leg een zak zand voorin op de schuine kant.....en dan tegen de draagbomen aan.
Die laatste moet voelt veel zwaarder.
Het kruiwagenwiel is equivalent van de caravan wielen.
Lekker fout geschreven van mijzelf..minder natuurlijk
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Simpel vraagje neuswiel
Haha ik ben het ook echt met PD, Ab en Chris (na zijn verbetering) eens. Ik kan het alleen niet beter verwoorden dus ik houd mijn mond maar
Knaus Sudwind 580 QS / BMW X5 M-sport (310PK / 650NM)
-
- Berichten: 2415
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Simpel vraagje neuswiel
Tja als ik het letterlijk lees :
Als de druk op de as van het Neuswiel 80 kg is dan maakt het niet uit welke kant dat wiel op staat.
de druk op de as blijft hetzelfde dus nee het maakt dan niet uit welke kant het wiel op staat
Pas als je het hele neuswiel met spinde gaat verplaatsen op de dissel zal de druk op de as van het neuswiel veranderen
Als de druk op de as van het Neuswiel 80 kg is dan maakt het niet uit welke kant dat wiel op staat.
de druk op de as blijft hetzelfde dus nee het maakt dan niet uit welke kant het wiel op staat
Pas als je het hele neuswiel met spinde gaat verplaatsen op de dissel zal de druk op de as van het neuswiel veranderen
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Simpel vraagje neuswiel
RE.gif
Fout maar ik ga het niet opnieuw uitleggen
Fout maar ik ga het niet opnieuw uitleggen
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)