AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door RonvA » ma 20 jul 2020 21:20

Haha, die foto is rechtstreeks uit de Hobby 2020 folder gejat... xD
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
r.obbink
Berichten: 1130
Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
Locatie: dorp met het laagste punt van NL
Contacteer:

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door r.obbink » ma 20 jul 2020 21:35

Zowiezo blijf ik het B en BE verhaal een apart iets vinden.

Ik rij zelf al 30 jaar met een caravan... voorheen keurig aan de toenmalige regels gehouden ( leeg gewicht auto mag niet minder zijn dat totaal gewicht aanhanger)

En nu met de huidige regels (max 3500 totaal gewicht) hou ik me er ook aan.

Ik vraag me af wat een E achter B mij nou echt meer zou brengen.... ik denk helemaal niets... het klinkt misschien arrogant maar ik durf te zeggen dat ik voldoende ervaring heb met de hut :(
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door Gemineye » ma 20 jul 2020 22:30

Ik had persoonlijk het liefste gezien dat de regels gewoon makkelijker waren; BE rijbewijs voor alle aanhangers boven de 750kg. Eigen kenteken is dan dus eigen rijbewijs. Kun je wel met een klein karretje rijden, maar wil je groter moet je een rijbewijs halen. Ik had dat logisch gevonden. Ik vind het eigenlijk maar bijzonder dat ik met mijn combinatie gewoon zó de weg op mag zonder BE rijbewijs. Ik heb die dan toevallig wel, maar het hoeft voor mijn combi niet.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door Ab » ma 20 jul 2020 23:30

Met een klein karretje rijden is veel moeilijker dan met een caravan van 9 meter.
Klinkt misschien gek..maar is echt zo.
Dat is bijna wel een kunst..
Gewoon rechtdoor over de snelweg kan iedereen wel
Maar effe achteruit inparkeren...doe mij die grote caravan maar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door Morgoth » di 21 jul 2020 08:47

RE.gif
Oja, ik had een klein motortrailertje. Vrijwel onmogelijk om daarmee een langer recht stuk achteruit mee te rijden. Om deze reden had de rijschool van mijn E ook een aanhanger die enorm was.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door PD » di 21 jul 2020 08:50

Ab schreef:
ma 20 jul 2020 23:30
Met een klein karretje rijden is veel moeilijker dan met een caravan van 9 meter.
Nog een reden om een tandemasser te kopen ipv een T@b knipoog.gif

Of zijn tandemrijders gewoon matige chauffeurs met een excuus awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door VIP » di 21 jul 2020 09:05

r.obbink schreef:
ma 20 jul 2020 21:35
Zowiezo blijf ik het B en BE verhaal een apart iets vinden.

Ik rij zelf al 30 jaar met een caravan... voorheen keurig aan de toenmalige regels gehouden ( leeg gewicht auto mag niet minder zijn dat totaal gewicht aanhanger)

En nu met de huidige regels (max 3500 totaal gewicht) hou ik me er ook aan.

Ik vraag me af wat een E achter B mij nou echt meer zou brengen.... ik denk helemaal niets... het klinkt misschien arrogant maar ik durf te zeggen dat ik voldoende ervaring heb met de hut :(
Qua technische aspecten van de E bij B opleiding heb je gelijk, dat stelt weinig voor.

Maar tot dat je er eentje van tussen de 2 en 3,5 ton aan gewicht achter hebt hangen, dan praat je we anders.

En maar goed ook, als ik nu al zie wat voor een B-combi’s er rond rijden en dan alleen al denk dat deze “ervaren” chauffeurs met een zwaardere aanhangwagen mogen rijden ben ik blij met de BE regels.

Blijft er nog over de groep BE bezitters die het zomaar kado hebben gekregen. Gelukkig dat dat soort rijbewijzen niet meer zo als kadootje wordt gegeven. Zoals mijn moeder die voor haar C rijbewijs op een Opel Blitz heeft gelest whistle.gif

Tijden veranderen, het verkeer ook en aanhangwagens / caravans zijn steeds zwaarder en groter geworden.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door Morgoth » di 21 jul 2020 09:40

In principe vind ik: aanhanger erachter? E op je rijbewijs! Altijd, ook met een klein karretje. Je zou het als uitbreidingsmodule op je normale B kunnen aanbieden als rijschool. Tuurlijk, hier kan iedereen zonder E prima met de caravan overweg knipoog.gif , maar je ziet onderweg veel gestuntel.
Zo vind ik het ook vreemd dat aanhangers in Nederland niet gekeurd moeten worden. Op dit forum zitten mensen die bewust bezig zijn met hun caravan -of er op z'n minst interesse in hebben- en de boel goed voor elkaar hebben. Maar je ziet soms gammele zooi, vaak zonder fatsoenlijke verlichting rijden die niet op de openbare weg thuis hoort.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door Conradi » di 21 jul 2020 09:48

VIP Premium schreef: Blijft er nog over de groep BE bezitters die het zomaar kado hebben gekregen.
Kado is niet het juiste woord, maar rechtsgelijkheid. Ook jij hebt vast AM en T op je rijbewijs staan. Succes met een John Deer :wink:

E is als apart examen ingevoerd vanuit de EU. Rijbewijzen zijn nodig met name voor verkeersveiligheid. Ongelukken met caravans zijn nihil en dan ook vaak zaken die niets met de rijvaardigheid te doen hebben.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door Morgoth » di 21 jul 2020 10:00

RE.gif
Ik heb even gekeken op de site van het CBS maar geen gegevens van kunnen vinden. "Ongevallen met caravans zijn nihil" is niet te onderbouwen. Maar E is ook voor aanhangers. Mijn, eveneens niet onderbouwde onderbuikgevoel zegt dat er procentueel gezien juist veel aanhangers en caravans zijn betrokken bij ongevallen. En als je aan het slingeren komt door verkeerde belading is dat ook onkunde wat met een E cursus opgelost kan worden. En zelfs hier, met allemaal ervaren caravanners lees je dat je een slingerende caravan moet rechttrekken door gas te geven. Veel succes met je 120pk Volkswagentje.

Daarom vind ik juist dat E verplicht zou moeten zijn als je iets achter de auto hangt.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door Ab » di 21 jul 2020 10:07

Ik kreeg E achter B ook zomaar. 55 jaar geleden..
Evenals aanhangers achter C toen ik dat haalde, en personenbus met aanhanger kreeg je daar ook meteen maar bij.
Een rupstank rijbewijs kreeg ik van ome Rijk.
Motorfiets ook meteen maar gedaan.
Wat later nog een hijsbewijs en een heftruckcertificaat gehaald.
Een paar vaarbewijzen ook maar.
Ik mis nog een vliegbrevet. mrgreen.gif
Ter land ter zee en in de lucht gaat dus niet helemaal op..
Rijden met aanhangers leer je vanzelf als je dat dagelijks doet.
Dat duurt geen maand.
Het scheelde misschien wel dat het in die tijd niet zo druk op de weg was.

In al die jaren kan ik me maar 1 ongeval herinneren, wat aanhanger gerelateerd was.
Een gebroken of losgeraakte spanband.
Wat afgevallen lading zorgde voor behoorlijk wat blikschade aan een stuk of 5 auto's.
De meeste schade kwam nog door auto's die achterop reeds gestopte wagens reden.
Ook nog 2 keer iemand achterop mijn aanhanger geklapt later.
Blij dat ik een aanhanger had..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door Herman&Saskia » di 21 jul 2020 10:23

Ik zou het vanuit verkeerstechnisch oogpunt ook wel beter vinden als bij een aanhanger E verplicht zou zijn ongeacht gewicht.
Je leert net de handigheidjes, de controles op de aanhanger uitvoeren, aankoppelen...kan zomaar genoeg zijn.
Het echt leren rijden ermee leer je toch door te doen.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door Cara-Fan » di 21 jul 2020 10:24

Het zou voor alle bestuurders een must moeten zijn om het E rijbewijs te halen voor wat inzicht.. ik zou een verplichte combinatie van BE niet gek vinden. Het is compleet anders anticiperen met minimaal een ton gewicht achter je wagen.

Mensen die nog nooit met een caravan of zware aanhanger hebben gereden hebben echt werkelijk geen idee...

Snijden, auto ertussen drukken met uit/invoegen, geen afstand bewaren, spiegels aantikken eraf rijden.. boos.gif het zal voor iedereen op het forum waarschijnlijk herkenbaar zijn. Ik blijf me er over verbazen en houd mijn hart zo nu en dan vast.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door Conradi » di 21 jul 2020 10:58

Morgoth schreef:RE.gif
Ik heb even gekeken op de site van het CBS maar geen gegevens van kunnen vinden.
Geen idee of het CBS dat bijhoudt. Mijn info komt uit de rapportage van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over het nut van APK van bv caravans. In een eerder draadje vind je de complete verwijzing.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door Gemineye » di 21 jul 2020 11:05

Ach het hoeft natuurlijk niet eens direct tot ongelukken te lijden. Zou je zelf op pad willen met een combinatie waarmee je bv niet achteruit kunt rijden als je onverhoopt eens een verkeerde weg in bent gereden? Ik schat in dat een schrikbarend groot aantal van de hoogseizoen caravanners dat niet voor elkaar krijgt. Ik schrik wel eens van de onkunde waarmee mensen gewoon zomaar heel Europa door tuffen. Nee, het is echt niet super ingewikkeld, maar ja; je moet er wel wat voor doen.

Ik vind mezelf echt geen bovengemiddeld goede chauffeur, maar ik durf wel te zeggen dat ik me met een caravan prima weet te redden.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door Morgoth » di 21 jul 2020 11:31

Conradi schreef:
di 21 jul 2020 10:58
Geen idee of het CBS dat bijhoudt. Mijn info komt uit de rapportage van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat over het nut van APK van bv caravans. In een eerder draadje vind je de complete verwijzing.
Jouw info komt uit een rapport van 2007! Dat is al 13 jaar geleden. Wie weet wanneer dat onderzoek is uitgevoerd. In die tijd is het verkeer behoorlijk drukker geworden.

Maar buiten dat, je leert tijdens die opleiding handigheidjes en raakt vertrouwd met het rijden met een groot ding achter je. Hoeveel mensen melden zich hier niet aan met vragen over het rijden met caravans, het beladen van caravans, het gebruik en afstellen van spiegels, het gewicht van een trekauto, kogeldruk enz? Voor ervaren caravanners is het allemaal gesneden koek maar voor beginners niet. Dan zou een verplichte E-opleiding een uitkomst zijn. Dan gaat niemand echt onervaren meer op pad met een caravan.

Het zelfde geld voor een keuring. Ervaren caravanners hebben de boel meestal wel goed voor elkaar maar beginners weten vaak niet eens waarop ze moeten letten als ze een caravan kopen. Laat staan dat ze weten of het ding überhaubt wel veilig is. Daarbij denk ik dat, net als in Duitsland, de prijzen voor oudere gebruikte caravans zullen stijgen met een keuringsplicht. Dan weet je namelijk dat een goedgekeurde caravan in ieder geval verkeersveilig zou moeten zijn.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door Cara-Fan » di 21 jul 2020 11:42

RE.gif

Of verplicht het caravanforum door lezen! mrgreen.gif

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door eurotrotter » di 21 jul 2020 19:15

Gemineye schreef:
ma 20 jul 2020 22:30
Ik had persoonlijk het liefste gezien dat de regels gewoon makkelijker waren; BE rijbewijs voor alle aanhangers boven de 750kg. Eigen kenteken is dan dus eigen rijbewijs.
Daar heb je een punt,dikwijls gaat het fout wanneer mensen een caravan /auto combi hebben die met enkel een B rijbewijs gereden amg worden.
Op een gegeven moment word er een ander trekbeest aangeschaft dat net te zwaar is voor enkel B,de caravan blijft hetzelfde ,maar de gevolgen zijn verstrekkend.
Terwijl zich aan de combi weinig veranderd,behalve het gewicht van de trekker,lengte,breedte en hoogte blijven dikwijls gelijk,toch moeten er hoge kosten gemaakt worden voor een E rijbewijs,terwijl de bestuurder misschien jarenlange ervaring heeft in het rijden met de combi.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26559
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door Ab » di 21 jul 2020 19:22

Het gewicht administratief laten verlagen kan ook nog.
Van zowel auto of caravan.
Dat kost heel weinig. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door Conradi » di 21 jul 2020 23:46

Morgoth schreef:
di 21 jul 2020 11:31
Jouw info komt uit een rapport van 2007! Dat is al 13 jaar geleden. Wie weet wanneer dat onderzoek is uitgevoerd. In die tijd is het verkeer behoorlijk drukker geworden.
Dat is een aanname :wink:

Los daarvan, zoek eens rustig op APK-aanpassingen voor 2021 en je komt vergelijkbare cijfers tegen. Gelukkig zijn ongelukken tgv lichte aanhangers nogal zeldzaam. Ik geloof dan ook niet zo in de noodzaak van een apart E-rijbewijs. Je mag nu met een middenklasse SUV van 1700kg een caravan van 1400kg trekken, dan ben je met ene beste combi op stap, zonder die E-opleiding. Toch gaat dat dus ook gewoon goed.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door Morgoth » wo 22 jul 2020 11:39

Conradi schreef:
di 21 jul 2020 23:46

Dat is een aanname :wink:
Mja, maar wel een berekende. Tussen 2002 en 2008 nam de filedruk met gemiddeld 5% per jaar toe. Van 2017 op 2018 had de fildruk een stijging van 20% en van 2018 op 2019 17%.
Als je daarbij optelt dat er in 2015 7,98 miljoen auto's in Nederland rondreden en in 2020 8,68 miljoen, dan kun je veilig aannemen dat het drukker wordt op de weg.
Gemineye schreef:
ma 20 jul 2020 22:30
Ik had persoonlijk het liefste gezien dat de regels gewoon makkelijker waren; BE rijbewijs voor alle aanhangers boven de 750kg. Eigen kenteken is dan dus eigen rijbewijs. Kun je wel met een klein karretje rijden, maar wil je groter moet je een rijbewijs halen. Ik had dat logisch gevonden. Ik vind het eigenlijk maar bijzonder dat ik met mijn combinatie gewoon zó de weg op mag zonder BE rijbewijs. Ik heb die dan toevallig wel, maar het hoeft voor mijn combi niet.
Gewoon altijd een rijbewijs voor een aanhanger. Een aanhanger, een E-rijbewijs. Nog simpeler.
Laatst gewijzigd door Morgoth op wo 22 jul 2020 11:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door eurotrotter » wo 22 jul 2020 11:43

Ab schreef:
di 21 jul 2020 19:22
Het gewicht administratief laten verlagen kan ook nog.
Van zowel auto of caravan.
Dat kost heel weinig. knipoog.gif
Yep,en dan een klein beetje overladen;problem erledigd. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

RvL
Berichten: 261
Lid geworden op: di 24 jun 2014 10:41

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door RvL » wo 22 jul 2020 11:59

Verplicht E achter B zou niet eens zo'n gek idee zijn, al is het maar voor de bewustwording.

Ik hang dan zelf ook wel voor een E rijbewijs, maar dat terzijde. Toen ik voor het eerst met een caravan op vakantie ging ben ik een aantal keer goed gaan 'lessen' met een oom van me, die als beroepsmilitair in de landmacht les heeft gegeven in alles wat zich voort kon bewegen. Dat was zeker geen overbodige luxe. Rechtdoor volgt dat ding wel, maar bij (ik noem maar iets) een bochtje achteruit is een beetje oefening toch niet verkeerd.

Of gewoon zoiets simpels als 'gij zult met uw combinatie het kruispunt niet blokkeren, ook niet als het een fietspad is'. Zie ik ook met enige regelmaat gebeuren. Om alle scheefhangende, kwispelende, zonder te kijken (of zonder de lengte van hun combi te weten) naar links komende combinaties nog maar buiten beschouwing te laten.
Mazda CX-30 SkyActiv-X aut. (2020) met een Hobby Classic 420TM (1993)

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door Gemineye » wo 22 jul 2020 12:05

Tja dat fietspad niet blokkeren is toch wel een ding hoor, af en toe. Hoor mijn rij instructeur er nog op hameren. Sta je vele meters van de weg af te kijken of je er op kunt maar soms is het gewoon bijna niet te zien dan. Soms kies ik er dus noodgedwongen tóch maar voor om soms even kort op het fietspad te wachten (als er niks aankomt, uiteraard) om dan de weg op te rijden terwijl ik dat wél goed kan zien.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door eurotrotter » wo 22 jul 2020 12:44

VIP Premium schreef:
di 21 jul 2020 09:05

Blijft er nog over de groep BE bezitters die het zomaar kado hebben gekregen. Gelukkig dat dat soort rijbewijzen niet meer zo als kadootje wordt gegeven. Zoals mijn moeder die voor haar C rijbewijs op een Opel Blitz heeft gelest whistle.gif

Hier ook: B gehaald en C er gratis bij gekregen.
Daarna met een Opel Blitz, C gehaald,en daar D gratis bij gekregen,E had ik al dus ik was helemaal klaar.
In de loop der jaren heb ik met allerlei opleggers en aanhangers,en caravans, iets van tussen de 6 en 7 miljoen kilometers ervaring opgedaan.

Ik zou dus onvoldoende gekwalificeerd zijn om met en aanhanger te rijden? mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”