AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door Ab » wo 22 jul 2020 13:25

Je kunt er wel les in gaan geven.. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door Morgoth » wo 22 jul 2020 14:27

eurotrotter schreef:
wo 22 jul 2020 12:44

Daarna met een Opel Blitz, C gehaald

In de tijd van de Opel Blitz was de lucht nog schoon, de sex nog vies en was je blij met een halve appel. Niet te vergelijken met nu. mrgreen.gif
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op wo 22 jul 2020 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote aangepast
Hobby 420 De Luxe uit 1988

kok36935
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 17 jan 2018 20:23

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door kok36935 » wo 22 jul 2020 16:53

eurotrotter schreef:
wo 22 jul 2020 12:44
VIP Premium schreef:
di 21 jul 2020 09:05

Blijft er nog over de groep BE bezitters die het zomaar kado hebben gekregen. Gelukkig dat dat soort rijbewijzen niet meer zo als kadootje wordt gegeven. Zoals mijn moeder die voor haar C rijbewijs op een Opel Blitz heeft gelest whistle.gif

Hier ook: B gehaald en C er gratis bij gekregen.
Daarna met een Opel Blitz, C gehaald,en daar D gratis bij gekregen,E had ik al dus ik was helemaal klaar.
In de loop der jaren heb ik met allerlei opleggers en aanhangers,en caravans, iets van tussen de 6 en 7 miljoen kilometers ervaring opgedaan.

Ik zou dus onvoldoende gekwalificeerd zijn om met en aanhanger te rijden? mrgreen.gif mrgreen.gif
Nee hoor, een (beetje) oud vrachtwagen chauffeur maak je niets wijs!
Mazda CX5, Fendt 515 SG Bianco en heel veel zin in vakantie caravan.gif

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door eurotrotter » wo 22 jul 2020 17:45

Morgoth schreef:
wo 22 jul 2020 14:27
eurotrotter schreef:
wo 22 jul 2020 12:44

Daarna met een Opel Blitz, C gehaald

In de tijd van de Opel Blitz was de lucht nog schoon, de sex nog vies en was je blij met een halve appel. Niet te vergelijken met nu. mrgreen.gif
Degene die in die tijd sex vies vonden waren de ergsten. mrgreen.gif
En de lucht schoon??? in die tijd stak iedereen die rommel had regelmatig zijn hoop in de fik,de landbouw voorop,daar kom je nu niet meer mee weg.
E blij met n appel?ik was blijer met mijn gratis E rijbewijs.

Heden ten dagen moet je voor alles een certificaat of opleiding hebben,niet ten gunste van de veiligheid,maar meer ten faveure van de winstcijfers van de "opleidings instituten"
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Troll2006
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 2 jun 2017 01:36

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door Troll2006 » wo 22 jul 2020 18:00

eurotrotter schreef:
ma 20 jul 2020 13:49
meeder schreef:
ma 20 jul 2020 11:59
Er zijn overigens nog steeds net zoveel mensen die beweren dat je E nodig hebt als de aanhanger meer dan 750kg weegt ;)
Hoe vaak ik de discussie met vrienden, familie en collega's al heb gevoerd weet ik niet meer.
Onze auto mag maximaal 2000kg wegen en mag 1500kg trekken. Dus je kan als je daar goed op let nooit in een situatie komen dat je E nodig hebt.
Toch word ,bij het berekenen voor het gewicht voor het B of B-E rijbewijs niet het maximaal te trekken gewicht bekeken.
Jij mag achter jouw auto,van 2000 kg maar een caravan hangen van 1500 kg,ook al heb je wel een B-E rijbewijs.
Hang je er een achter van 1800 kg,mag je daar straffeloos mee rijden (indien je BE zou hebben) als je m maar niet zwaarder belaadt dan 3500 kg totaal.
Ik heb het een paar keer gelezen maar wat bedoel je nu precies?
Met BE mag je juist boven de 3500kg toch?
Groeten Jurgen & Marjon.
Eriba Touring Troll 535GT, Volvo XC40 T5.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door eurotrotter » wo 22 jul 2020 19:14

Troll2006 schreef:
wo 22 jul 2020 18:00
eurotrotter schreef:
ma 20 jul 2020 13:49
meeder schreef:
ma 20 jul 2020 11:59
Er zijn overigens nog steeds net zoveel mensen die beweren dat je E nodig hebt als de aanhanger meer dan 750kg weegt ;)
Hoe vaak ik de discussie met vrienden, familie en collega's al heb gevoerd weet ik niet meer.
Onze auto mag maximaal 2000kg wegen en mag 1500kg trekken. Dus je kan als je daar goed op let nooit in een situatie komen dat je E nodig hebt.
Toch word ,bij het berekenen voor het gewicht voor het B of B-E rijbewijs niet het maximaal te trekken gewicht bekeken.
Jij mag achter jouw auto,van 2000 kg maar een caravan hangen van 1500 kg,ook al heb je wel een B-E rijbewijs.
Hang je er een achter van 1800 kg,mag je daar straffeloos mee rijden (indien je BE zou hebben) als je m maar niet zwaarder belaadt dan 3500 kg totaal.
Ik heb het een paar keer gelezen maar wat bedoel je nu precies?
Met BE mag je juist boven de 3500kg toch?
Natuurlijk,maar het maximaal te trekkengewicht ( onder O.1) is op generlij wijze van invloed op de berekening van het gewicht wat betreft het rijbewijs.
Daar is alleen de som der gewichten ,zoals aangegeven onder F.2 op het kentekenbewijs,maatgevend.
Wat hier bedoeld word is dat je met een auto die,bijvoorbeeld ,1800 kg mag trekken gerust een aanhanger van 2000 kg mag trekken,zolang deze aanhanger maar niet zwaarder is dan 1800 kg.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door eurotrotter » wo 22 jul 2020 19:26

Ab schreef:
wo 22 jul 2020 13:25
Je kunt er wel les in gaan geven.. knipoog.gif
Dat zou kunnen Ab,hoewel ik daar geen behoefte aan heb( om als instructeur ergens aan de gang te gaan mrgreen.gif )
IK heb bij mijn oud werkgever nog een paar jaar als mentor chauffeur gefunctioneerd,en kreeg daar vaak jonge, beginnende, chauffeurs mee.
Die heb ik vaak in de moeilijkste omstandigheden ( bijvoorbeeld de Simplonpass op én naar beneden met + 40 ton ) achter het stuur laten zitten en hen op t hart gedrukt dat,zolang ze onder mij toezicht stonden ,gereden werd zoals ik dat wil.
Wat ze doen als ik er niet bij ben is aan hunzelf.

OP die manier heb ik t zelf ook moeten leren,
Door schade en schande word men wijs( hoewel daar op de dag van vandaag geen ruimte meer voor is)

Waar t om gaat is dat het dan mijn waarheid is ,en niet de waarheid.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Troll2006
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 2 jun 2017 01:36

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door Troll2006 » wo 22 jul 2020 19:50

eurotrotter schreef:
ma 20 jul 2020 13:49

Natuurlijk,maar het maximaal te trekkengewicht ( onder O.1) is op generlij wijze van invloed op de berekening van het gewicht wat betreft het rijbewijs.
Daar is alleen de som der gewichten ,zoals aangegeven onder F.2 op het kentekenbewijs,maatgevend.
Wat hier bedoeld word is dat je met een auto die,bijvoorbeeld ,1800 kg mag trekken gerust een aanhanger van 2000 kg mag trekken,zolang deze aanhanger maar niet zwaarder is dan 1800 kg.

Aha, duidelijk!
Groeten Jurgen & Marjon.
Eriba Touring Troll 535GT, Volvo XC40 T5.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door VIP » wo 22 jul 2020 20:09

eurotrotter schreef:
wo 22 jul 2020 12:44
VIP Premium schreef:
di 21 jul 2020 09:05

Blijft er nog over de groep BE bezitters die het zomaar kado hebben gekregen. Gelukkig dat dat soort rijbewijzen niet meer zo als kadootje wordt gegeven. Zoals mijn moeder die voor haar C rijbewijs op een Opel Blitz heeft gelest whistle.gif

Hier ook: B gehaald en C er gratis bij gekregen.
Daarna met een Opel Blitz, C gehaald,en daar D gratis bij gekregen,E had ik al dus ik was helemaal klaar.
In de loop der jaren heb ik met allerlei opleggers en aanhangers,en caravans, iets van tussen de 6 en 7 miljoen kilometers ervaring opgedaan.

Ik zou dus onvoldoende gekwalificeerd zijn om met en aanhanger te rijden? mrgreen.gif mrgreen.gif
RE.gif

voortaan zal ik er bijzetten “bijna” alle BE bezitters knipoog.gif

ik schreeef BE bezitters, en niet BCDE mrgreen.gif
Porsche + Tabbert

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: AD: Een caravan trekken is een hele kunst: zo doe je het goed

Bericht door eurotrotter » wo 22 jul 2020 20:13

RE.gif

Maakt niet uit VIP,ik kan me je moeder nog herinneren toen we beiden ons D rijbewijs er voor niks bijkregen toen we slaagden voor het C rijbewijs. mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”