Deze tabel gaat ook over het Alko Premium neuswiel; de weegfunktie zit namelijk in de ophanging van het neuswiel
Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
Merci! Bedankt hiervoor.
@ab, volgens jou manier kan het ook. Dat is praktische / waarnemende methode. Hetgeen alko in de handleiding zet is de theoretische / rekenkundige methode.
@ab, volgens jou manier kan het ook. Dat is praktische / waarnemende methode. Hetgeen alko in de handleiding zet is de theoretische / rekenkundige methode.
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
De echte opdracht is dus, zoals zo vaak, theorie en praktijk op elkaar af te stemmen. Ik zelf heb best wel vertrouwen in het rekenmodel van Alko. Een weegschaal geeft in principe betere uitslagen. Mits dan alles is de caravan ligt zoals tijdens de rit en de remmen gelost zijn (wielkeggen gebruiken!)
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
Het rekenmodel klopt natuurlijk. Al eeuwen.
Alleen heb ik weinig vertrouwen in die veer in het neuswiel.
Vandaar beter van het echte ( tenminste best wel redelijk nauwkeurige) gewicht van een personenweegschaal uitgaan.
Dan hoef je ook niks te rekenen en te meten.
Gewoon een streepje op de indicator zetten, en die elk jaar een keer opnieuw controleren met het stukje bezemsteel op de weegschaal.
Die veer zal af gaan wijken, en is sowieso al onnauwkeurig.
De naam zegt het al..het is een indicatie.
Alleen heb ik weinig vertrouwen in die veer in het neuswiel.
Vandaar beter van het echte ( tenminste best wel redelijk nauwkeurige) gewicht van een personenweegschaal uitgaan.
Dan hoef je ook niks te rekenen en te meten.
Gewoon een streepje op de indicator zetten, en die elk jaar een keer opnieuw controleren met het stukje bezemsteel op de weegschaal.
Die veer zal af gaan wijken, en is sowieso al onnauwkeurig.
De naam zegt het al..het is een indicatie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
@PD; hoe heb jij je berekening voor je tandem gemaakt? Vanaf welke as gerekend?
Momenteel weer caravan- en camperloos….
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
Vanuit het midden tussen de 2 assen.
Overigens is de bepaling van de kogeldruk bij een tandemasser echt zeer kritisch ! Beide assen moeten gelijk in het wegdek staan (dus niet in een kuiltje oid) en de hoogte van de koppeling moet echt hetzelfde zijn als wanneer deze aan de auto hangt. Een hoogteverschil van enkele cm's resulteert in een afwijking in de kogeldruk van tientallen kilo's. Ik heb daar eens een experiment mee gedaan, wat hier nog wel ergens terug te lezen is.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
-
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
@PD,
Zelfde geld voor onze aanhanger tandem asser heel gevoelig met trekhaak hoogte.
We letten ook altijd op bij belading en wie hem sleept
Jaap
Zelfde geld voor onze aanhanger tandem asser heel gevoelig met trekhaak hoogte.
We letten ook altijd op bij belading en wie hem sleept
Jaap