Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
We hebben een fijn neuswiel van ALKo, de premium met ingebouwde disselweger erin. Die moet je instellen, alvorens je de juiste warde af kunt lezen.
De maximale kogeldruk van de auto was eenvoudig te vinden.
Waar vinden jullie deze info:
Max kogeldruk voor de disselboom van de aanhanger
Max kogeldruk van de oploopreminrichting van de aanhanger
Max kogeldruk van de kogelkoppeling van de aanhanger
De kleinste van deze vier waardes is de maximale toelaatbare kogeldruk van de aanhanger.
Of is dit simpelweg de waarde van de kogeldruk, volgens het typeplaatje van de auto?
De maximale kogeldruk van de auto was eenvoudig te vinden.
Waar vinden jullie deze info:
Max kogeldruk voor de disselboom van de aanhanger
Max kogeldruk van de oploopreminrichting van de aanhanger
Max kogeldruk van de kogelkoppeling van de aanhanger
De kleinste van deze vier waardes is de maximale toelaatbare kogeldruk van de aanhanger.
Of is dit simpelweg de waarde van de kogeldruk, volgens het typeplaatje van de auto?
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
RE.gif
DE max kogeldruk aan de auto heb je al.
DE maximale druk voor de aanhanger koppeling :staat op de koppeling.
De maximale druk op de aanhanger staat (meestal) op het typeplaatje van de caravan,dit is de druk die de dissel maximaal mag hebben,let op;dit hoeft niet dezelfde druk te zijn als wat de koppeling mag hebben.
De laagste waarde is de waarde die je aan moet houden.
Als je caravan dissel 100 kg mag hebben,je koppeling 125 kg en je auto 90 kg ,is de 90 kilo die je auto mag hebben maat gevend.
DE waarde van zo eenwegend neuswiel kun je niet instellen,die moet je berekenen.
Vraag me niet hoe,PD heeft t hier ooit uitgelegd maar ik ben dat kwijt.
IK heb ook zo n "wegend neuswiel"maar ik weeg de kogeldruk met de personenweegschaal,en kijk dan erna wat het neuswiel aanwijst,werkt perfect.
Let op: of het wiel op t moment van wegen vóór of achter de spindel zit maakt ook nog uit.
DE max kogeldruk aan de auto heb je al.
DE maximale druk voor de aanhanger koppeling :staat op de koppeling.
De maximale druk op de aanhanger staat (meestal) op het typeplaatje van de caravan,dit is de druk die de dissel maximaal mag hebben,let op;dit hoeft niet dezelfde druk te zijn als wat de koppeling mag hebben.
De laagste waarde is de waarde die je aan moet houden.
Als je caravan dissel 100 kg mag hebben,je koppeling 125 kg en je auto 90 kg ,is de 90 kilo die je auto mag hebben maat gevend.
DE waarde van zo eenwegend neuswiel kun je niet instellen,die moet je berekenen.
Vraag me niet hoe,PD heeft t hier ooit uitgelegd maar ik ben dat kwijt.
IK heb ook zo n "wegend neuswiel"maar ik weeg de kogeldruk met de personenweegschaal,en kijk dan erna wat het neuswiel aanwijst,werkt perfect.
Let op: of het wiel op t moment van wegen vóór of achter de spindel zit maakt ook nog uit.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
Ga er maar van uit dat de maximale kogeldruk van de auto maatgevend is. De caravan heeft veelal een max. waarde van 100 kg.
Daarna even de correctiefaktor voor de aanwijzing berekenen; deze is mede afhankelijk van de stand van het neuswiel (vooruit of achteruit); veelal -10%.
Daarna even de correctiefaktor voor de aanwijzing berekenen; deze is mede afhankelijk van de stand van het neuswiel (vooruit of achteruit); veelal -10%.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
Plaatje op de caravan staat slechts 1500 kg op, andere regels zijn leeg.
Op dissel ook niets gevonden.
De tip met de weegschaal is zo gek nog niet.
We lazen al over 100 kg. Zelf vonden we in de papieren 90 kg kogeldruk. Die 100 minus 10% is ook 90, dus denk dat we die waarde aanhouden. We gaan wel een keer meten, even een vlak terrein ervoor kiezen.
Op dissel ook niets gevonden.
De tip met de weegschaal is zo gek nog niet.
We lazen al over 100 kg. Zelf vonden we in de papieren 90 kg kogeldruk. Die 100 minus 10% is ook 90, dus denk dat we die waarde aanhouden. We gaan wel een keer meten, even een vlak terrein ervoor kiezen.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
RE.gif
Bij onze Eriba zat dat plaatje van maximale last op de koppeling in de disselbak als ik het me goed herinner. Staat los van het typeplaatje van de caravan.
Bij onze Eriba zat dat plaatje van maximale last op de koppeling in de disselbak als ik het me goed herinner. Staat los van het typeplaatje van de caravan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
Je kunt het beter even "ijken".
Neuswielwegers blinken niet echt uit in nauwkeurigheid.
Werkwijze: zet het neuswiel in de stand zoals die staat voor vooruit rijden.
Draai de koppeling daarna op de hoogte die je tevoren aangekoppeld aan de auto gemeten hebt.
Afgekoppeld uiteraard.
Lees nu af wat de weegindicator aangeeft, en schrijf dat op.
Vervolgens neem je een personenweegschaal.
Leg die op een vlakke ondergrond, of leg er een stuk dik multiplex onder.
Rij de koppeling boven het midden van de weegschaal, met de koppeling nog steeds in dezelfde hoogte.
Trek de handrem aan.
Leg een dun plankje van een cm of 10 midden op de weegschaal.
Meet de afstand van het plankje tot de binnenkant van de koppeling, zeg maar de holte die op de kogel rust.
Zaag een stukje bezemsteel of zo, af in de gevonden maat.
Draai de koppeling met het neuswiel een cm of 6 omhoog, zodat je de bezemsteel op het plankje en onder de koppeling kunt plaatsen, zo vertikaal mogelijk.
Draai nu het neuswiel weer iets in, zodat het volledige gewicht van de koppeling op de weegschaal rust.
Je kunt nu op de weegschaal de exacte kogeldruk aflezen.
Vergelijk dat met de waarde die je even daarvoor op de indicator hebt afgelezen.
Is de kogeldruk niet wat je eigenlijk zou willen, pas dat nu dan effe aan, door bijv. even een paar emmers water of maakt niet uit wat op de dissel te zetten, of wat uit de disselbak te halen.
Niks veranderen, het neuswiel weer naar beneden draaien, bezemsteel wegnemen, en de koppeling weer op de eerste hoogte zetten.
Je kunt dan evt.een streepje zetten op de voor jou ideale kogeldruk op de indicator, of aflezen wat die aangeeft.
Bij beladen weet je dan, dat ( bijv) 105 kg op de indicator, de door jou gewenste kogeldruk van ( bijv) 90 kg is.
Schrik niet van dit hele verhaal.. al met al is het een half uurtje werk, en je hebt zekerheid over de kogeldruk.
Bewaar het stokje en plankje, na langer gebruik gaat een neuswielweger afwijken, de veer erin zal korter worden op den duur.
Om het jaar weer even controleren is aan te raden.
Neuswielwegers blinken niet echt uit in nauwkeurigheid.
Werkwijze: zet het neuswiel in de stand zoals die staat voor vooruit rijden.
Draai de koppeling daarna op de hoogte die je tevoren aangekoppeld aan de auto gemeten hebt.
Afgekoppeld uiteraard.
Lees nu af wat de weegindicator aangeeft, en schrijf dat op.
Vervolgens neem je een personenweegschaal.
Leg die op een vlakke ondergrond, of leg er een stuk dik multiplex onder.
Rij de koppeling boven het midden van de weegschaal, met de koppeling nog steeds in dezelfde hoogte.
Trek de handrem aan.
Leg een dun plankje van een cm of 10 midden op de weegschaal.
Meet de afstand van het plankje tot de binnenkant van de koppeling, zeg maar de holte die op de kogel rust.
Zaag een stukje bezemsteel of zo, af in de gevonden maat.
Draai de koppeling met het neuswiel een cm of 6 omhoog, zodat je de bezemsteel op het plankje en onder de koppeling kunt plaatsen, zo vertikaal mogelijk.
Draai nu het neuswiel weer iets in, zodat het volledige gewicht van de koppeling op de weegschaal rust.
Je kunt nu op de weegschaal de exacte kogeldruk aflezen.
Vergelijk dat met de waarde die je even daarvoor op de indicator hebt afgelezen.
Is de kogeldruk niet wat je eigenlijk zou willen, pas dat nu dan effe aan, door bijv. even een paar emmers water of maakt niet uit wat op de dissel te zetten, of wat uit de disselbak te halen.
Niks veranderen, het neuswiel weer naar beneden draaien, bezemsteel wegnemen, en de koppeling weer op de eerste hoogte zetten.
Je kunt dan evt.een streepje zetten op de voor jou ideale kogeldruk op de indicator, of aflezen wat die aangeeft.
Bij beladen weet je dan, dat ( bijv) 105 kg op de indicator, de door jou gewenste kogeldruk van ( bijv) 90 kg is.
Schrik niet van dit hele verhaal.. al met al is het een half uurtje werk, en je hebt zekerheid over de kogeldruk.
Bewaar het stokje en plankje, na langer gebruik gaat een neuswielweger afwijken, de veer erin zal korter worden op den duur.
Om het jaar weer even controleren is aan te raden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
Dankjewel Ab!
@Daphne, ik ga morgen bij daglicht kijken, merci.
@Daphne, ik ga morgen bij daglicht kijken, merci.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
@Daphne, gevonden, inderdaad in de disselbak.
Verkeerd rijden is er niet bij. We zien wellicht iets extra's.....
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
100 kg ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
In de gebruiksaanwijzing staat zo ongeveer het volgende.
Eerst meet je twee afstanden in cm:
hart wiel tot kogelkoppeling. Dat noem je LS.
hart wiel tot hart neuswiel. Dat noem je LR.
Berekening:
(max kogeldruk x LS) : LR is de stand voor de neuswielweger.
Eerst meet je twee afstanden in cm:
hart wiel tot kogelkoppeling. Dat noem je LS.
hart wiel tot hart neuswiel. Dat noem je LR.
Berekening:
(max kogeldruk x LS) : LR is de stand voor de neuswielweger.
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
Ik heb dit neuswiel ook gekocht en krijg de caravan hiermee geleverd.
Een klein beetje stoei ik met de formule. Als ik het goed begrijp gaat het als volgt;
Stel dat:
- Max kogel druk is 80kg
- van wiel naar koppeling is 350 cm
- van wiel naar neuswiel is 300 cm
(80 x 350) / 300 = 93,3
Conclusie: bij 93,3 op de schaal van het neuswiel staat het gelijk aan 80 op de trekhaak?
Een klein beetje stoei ik met de formule. Als ik het goed begrijp gaat het als volgt;
Stel dat:
- Max kogel druk is 80kg
- van wiel naar koppeling is 350 cm
- van wiel naar neuswiel is 300 cm
(80 x 350) / 300 = 93,3
Conclusie: bij 93,3 op de schaal van het neuswiel staat het gelijk aan 80 op de trekhaak?
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
Wij hebben deze ook onder de caravan. Ik heb een omrekentabel in de disselbak geplakt. Ik durf alleen niet te zeggen hoe betrouwbaar/accuraat de weegfunctie is.
Wel is dit een fantastisch neuswiel om in combinatie met een mover te gebruiken!
Wel is dit een fantastisch neuswiel om in combinatie met een mover te gebruiken!
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
Zie mijn "ijkbeschrijving" een stukje terug.
Dan weet je het exact.
Personenweegschalen zijn best nauwkeurig.
Vooral de digitale.
Maar goed..een kilo meer of minder maakt ook niet veel uit, als je voor 5 euro een oude meeneemt van de kringloopwinkel of rommelmarkt, mocht je er geen hebben.
Dan weet je het exact.
Personenweegschalen zijn best nauwkeurig.
Vooral de digitale.
Maar goed..een kilo meer of minder maakt ook niet veel uit, als je voor 5 euro een oude meeneemt van de kringloopwinkel of rommelmarkt, mocht je er geen hebben.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
Hi Ab,
Bedankt voor de tips. Dit ga ik zeker ter zijner tijd doen.
Ik ben verder nog benieuwd of iemand kan uitleggen / onderschrijven of ik de formule juist toe pas in mijn voorbeeld.
Alvast bedankt
Bedankt voor de tips. Dit ga ik zeker ter zijner tijd doen.
Ik ben verder nog benieuwd of iemand kan uitleggen / onderschrijven of ik de formule juist toe pas in mijn voorbeeld.
Alvast bedankt
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
De max kogeldruk heeft in ieder geval niets met de weegfunctie en formule te maken. Deze tabel is puur om te bepalen of de caravan/aanhanger je max bepaalt of je auto.
Voor de formule moet je de afstanden meten en correctie toepassen. Daarna weet je bijvoorbeeld als je neuswiel 100kg aangeeft dat het in werkelijkheid ongeveer 80 is.
Voor de formule moet je de afstanden meten en correctie toepassen. Daarna weet je bijvoorbeeld als je neuswiel 100kg aangeeft dat het in werkelijkheid ongeveer 80 is.
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
Nou niks..., doe geeft wel aan waar de formule idealiter op uit moet komen
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
Nee echt niets. Je zult alleen met een omrekentabel kunnen bepalen wat de indicatieve kogeldruk zal zijn. Bij onze caravan is 105 kg op het neuswiel, 90kg in werkelijkheid. 88 is 75 en 99 is 85.
Ik zou het neuswiel echter alleen al kopen om te kunnen moveren. De veerkracht is echt ideaal!
Ik zou het neuswiel echter alleen al kopen om te kunnen moveren. De veerkracht is echt ideaal!
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
Kwestie van die formule... Uit de oude natuurkundeles of voor hen die mechanica gevolgd hebben (ik niet):
L * l = M * m
Of in meer mensentaal Last maal lastarm is gelijk aan Macht maal machtarm .
Dus omgevormd naar dat van de dissel: M*m/l = L
Waar
M = gewicht op weegschaal onder neuswielas
m = afstand hart wielas tot neuswielas ( de stand is niet van belang, wel de afstand en dus steeds op dezelfde manier, voor- of achterwaarts)
l = afstand wielas tot trekhaak(uiteinde dissel)
En L is dan de resulterende kracht op die bol.
Stel 100kg * 3m / 3.5m ==> 85 kg op de bol...
L * l = M * m
Of in meer mensentaal Last maal lastarm is gelijk aan Macht maal machtarm .
Dus omgevormd naar dat van de dissel: M*m/l = L
Waar
M = gewicht op weegschaal onder neuswielas
m = afstand hart wielas tot neuswielas ( de stand is niet van belang, wel de afstand en dus steeds op dezelfde manier, voor- of achterwaarts)
l = afstand wielas tot trekhaak(uiteinde dissel)
En L is dan de resulterende kracht op die bol.
Stel 100kg * 3m / 3.5m ==> 85 kg op de bol...
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
Is een stokje op een personenweegschaal niet eenvoudiger?
2 vliegen in 1 klap.
De afwijking in de simpele veer in het neuswiel is dan ook niet belangrijk meer.
2 vliegen in 1 klap.
De afwijking in de simpele veer in het neuswiel is dan ook niet belangrijk meer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
Nee, en dat om 2 redenen:
1. Het Alko Premium neuswiel wil je toch hebben omdat het zo fantastisch is bij moveren en het zakt niet weg
2. Je streeft altijd naar dezelfde kogeldruk, dus je hoeft slechts één correctie te onthouden (of een streepje op de schaalverdeling zetten.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
-
- Berichten: 497
- Lid geworden op: di 14 jul 2020 23:02
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
@PD,
Gezien jij hem ook gebruikt. Is mijn rekenvoorbeeld kloppend? Dan snap ik dat ik op de juiste manier straks het streepje aanbreng.
Gezien jij hem ook gebruikt. Is mijn rekenvoorbeeld kloppend? Dan snap ik dat ik op de juiste manier straks het streepje aanbreng.
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
Ja klopt, wanneer je de afstanden meet vanaf het hart van beide wielen.
Ik heb het ooit uitgerekend, de correctie verloopt niet zoveel met de kogeldruk:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
Huh?? Ik heb het toch over het Alko Premium neuswiel ?
Inderdaad 1 keer ijken met een personenweegschaal en op de indicator de waarde merken die je wilt hebben.
Dan zie je meteen dat 90 kg op de kogel een heel andere waarde kan zijn dan wat je afleest op het neuswiel.
Je hoeft niks te rekenen met afstanden van wielen.
Dat heeft ook geen zin, als je niet weet of het gewicht wat je afleest op het neuswiel ook daadwerkelijk klopt.
Inderdaad 1 keer ijken met een personenweegschaal en op de indicator de waarde merken die je wilt hebben.
Dan zie je meteen dat 90 kg op de kogel een heel andere waarde kan zijn dan wat je afleest op het neuswiel.
Je hoeft niks te rekenen met afstanden van wielen.
Dat heeft ook geen zin, als je niet weet of het gewicht wat je afleest op het neuswiel ook daadwerkelijk klopt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Alko premium neuswiel, waar haal je de juiste info vandaan om in te stellen
Ik heb het voor jullie even in een Excel gezet. Vul de waarden in de blauwe velden in en er komt vanzelf uit wat de waarde op het neuswiel is/moet zijn.
rekenvoorbeeld: Je wilt een kogeldruk van 75 kg. Het neuswiel moet dan 84KG aangeven
Veel plezier ermee.
rekenvoorbeeld: Je wilt een kogeldruk van 75 kg. Het neuswiel moet dan 84KG aangeven
Veel plezier ermee.