Geschakelde 12V+ Mazda CX-5
Geschakelde 12V+ Mazda CX-5
Goedendag,
Na vele malen een bezoek gebracht te hebben op deze site, heb ik mij bij deze aangemeld.
Ik wil graag weten waar ik de geschakelde 12+ kan aan sluiten in mijn Mazda CX-5.
Met vriendelijke groet,
Larry
Na vele malen een bezoek gebracht te hebben op deze site, heb ik mij bij deze aangemeld.
Ik wil graag weten waar ik de geschakelde 12+ kan aan sluiten in mijn Mazda CX-5.
Met vriendelijke groet,
Larry
-
- Berichten: 177
- Lid geworden op: ma 8 jun 2020 10:39
Re: Geschakelde 12V+ Mazda CX-5
Welkom hier, Larry. Ik heb ook een CX5, maar kan je helaas niet helpen. Ik lees wel mee.
Verba volant scripta manent
Hobby Premium 495 UL, Mazda CX 5 automaat.
Hobby Premium 495 UL, Mazda CX 5 automaat.
Re: Geschakelde 12V+ Mazda CX-5
Hoi Larry...
Lijkt mij beter om aan een Mazda dealer te vragen.
Of een Mazda forum als dat bestaat.
Dit zijn echt merk en type specifieke vragen... nl.
In mijn auto was het ook nog in het canbus systeem
opgenomen en de auto moest daarvoor ingeleerd worden zoals dat bij Volvo heet.
Als alternatief...
Gebruik een relais die een dikke draad van de accu schakelt en wat bekrachtigd wordt door een spanning van b.v. een stadslichtje.
Die laatste zitten vaak niet in het canbus systeem.
Moet je wel met verlichting rijden om + 12 volt te hebben.
Nadeel is dat er altijd dan 12 volt op de 13polige Jaeger zal staan.... Electroforese is dan niet uitgesloten.
Dat voorkomt je als de geschakelde 12 volt is opgenomen in het canbus systeem..
Lijkt mij beter om aan een Mazda dealer te vragen.
Of een Mazda forum als dat bestaat.
Dit zijn echt merk en type specifieke vragen... nl.
In mijn auto was het ook nog in het canbus systeem
opgenomen en de auto moest daarvoor ingeleerd worden zoals dat bij Volvo heet.
Als alternatief...
Gebruik een relais die een dikke draad van de accu schakelt en wat bekrachtigd wordt door een spanning van b.v. een stadslichtje.
Die laatste zitten vaak niet in het canbus systeem.
Moet je wel met verlichting rijden om + 12 volt te hebben.
Nadeel is dat er altijd dan 12 volt op de 13polige Jaeger zal staan.... Electroforese is dan niet uitgesloten.
Dat voorkomt je als de geschakelde 12 volt is opgenomen in het canbus systeem..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Geschakelde 12V+ Mazda CX-5
Kan hier ook niet van advies zijn, maar zou het fijn vinden als jullie de trekker ervaringen willen publiceren omdat ik van plan ben om ook een Mazda CX5 aan te schaffen.
B.V.D. Bert
B.V.D. Bert
zeg wat je bedoelt dan is dat duidelijk
Hobby 440SF 2007 + Enduro mover
Hobby 440SF 2007 + Enduro mover
Re: Geschakelde 12V+ Mazda CX-5
Ik ben hiervoor wel naar de Mazda dealer geweest. Mijn Mazda 6 zal wat dat betreft niet veel verschillen met een CX 5. Kost een paar centen maar dan ben je wel van het probleem af. Ik was (dacht ik) nog geen 100 Euro kwijt. Succes
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Geschakelde 12V+ Mazda CX-5
Nog even wat info:
De trekhaak heb ikzelf gemonteerd (met canbus).
Bij een Mazda CX-5 of 6 hoeft deze niet te worden ingeleerd.
De constante + is geen probleem, want die draad is "gezekerd met 15Amp" op de accu aangeloten.
Ik heb Mazda gebeld, maar die zeggen dat zij het alleen doen bij montage van een trekhaak á 1250,00 en geven zodoende de gegevens niet vrij.
Natuurlijk leg ik mij daar niet bij neer en ga met meetapparatuur de geschakelde + opzoeken.
De dealer geeft allerlei argumenten, zoals het opblazen van de elektronica, doorbranden van bedrading, etc.
Allerlei bangmakerij.
Service-advies is er helaas niet meer, maar eigenlijk ook wel vanzelfsprekend.
De trekhaak heb ikzelf gemonteerd (met canbus).
Bij een Mazda CX-5 of 6 hoeft deze niet te worden ingeleerd.
De constante + is geen probleem, want die draad is "gezekerd met 15Amp" op de accu aangeloten.
Ik heb Mazda gebeld, maar die zeggen dat zij het alleen doen bij montage van een trekhaak á 1250,00 en geven zodoende de gegevens niet vrij.
Natuurlijk leg ik mij daar niet bij neer en ga met meetapparatuur de geschakelde + opzoeken.
De dealer geeft allerlei argumenten, zoals het opblazen van de elektronica, doorbranden van bedrading, etc.
Allerlei bangmakerij.
Service-advies is er helaas niet meer, maar eigenlijk ook wel vanzelfsprekend.
Re: Geschakelde 12V+ Mazda CX-5
RE.gif
Is het een origineel Mazda aansluitset??
Of is het een aftermarket aansluitset.
Dat is een wereld van verschil voor een dealer..
Is het een origineel Mazda aansluitset??
Of is het een aftermarket aansluitset.
Dat is een wereld van verschil voor een dealer..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Geschakelde 12V+ Mazda CX-5
Als je de auto daar ook gekocht heb vind ik het een slechte service van die dealer.
Een geschakelde plus lijkt mij niet moeilijk om te vinden.
Achter de meeste loze schakelaar kapjes zit wel een stekker op gedrukt.
Daar zit vast ook een geschakelde plus.
En anders moet je ff onder de achterbankzitting kijken, daar zit de brandstofpomp en die is ook geschakeld.
Heb je 2 dikke plusdraden naar voren getrokken naar de accu??
Eric
Een geschakelde plus lijkt mij niet moeilijk om te vinden.
Achter de meeste loze schakelaar kapjes zit wel een stekker op gedrukt.
Daar zit vast ook een geschakelde plus.
En anders moet je ff onder de achterbankzitting kijken, daar zit de brandstofpomp en die is ook geschakeld.
Heb je 2 dikke plusdraden naar voren getrokken naar de accu??
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Geschakelde 12V+ Mazda CX-5
Er zijn 2x 2,5 mm2 draden getrokken naar de accu, maar kan er 1 gemakkelijk terug leiden naar de cabine of naar de brandstofpomp.
Ik heb 3 Mazda dealers gebeld en alle drie geven ze niet de benodigde info of zeggen dat ze de trekhaak elders laten monteren.
Het is een originele Mazda aansluitset met Canbus
Ik heb 3 Mazda dealers gebeld en alle drie geven ze niet de benodigde info of zeggen dat ze de trekhaak elders laten monteren.
Het is een originele Mazda aansluitset met Canbus
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Geschakelde 12V+ Mazda CX-5
Nee, beslist niet terughalen naar de cabine, gewoon op de accu aangesloten laten met een 15A zekering.
Een geschakelde plus uit de auto kun je gebruiken voor een relaistje die je 2,5mm plus schakeld bij contact aan.
Van de plussen in de auto weet je niet hoe dik de draad is en hoe hoog gezekerd.
Onder de motorkap zit vast ook een geschakelde plus, er zullen vast loze stekkers her en der hangen.
Eric
Een geschakelde plus uit de auto kun je gebruiken voor een relaistje die je 2,5mm plus schakeld bij contact aan.
Van de plussen in de auto weet je niet hoe dik de draad is en hoe hoog gezekerd.
Onder de motorkap zit vast ook een geschakelde plus, er zullen vast loze stekkers her en der hangen.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
-
- Berichten: 2412
- Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31
Re: Geschakelde 12V+ Mazda CX-5
Het lijkt me niet verstandig zomaar een loshangende stekker te gaan gebruiken ook niet als schakeldraad. Verstandiger is om vanuit de zekeringkast te kijken neem een zekering die geschakeld is en zet daar een aftakking op.
Je zou ook de sigaretten aansteker kunnen testen maar de kans bestaat dat die na aantal minuten afgeschakeld wordt.
Je zou ook de sigaretten aansteker kunnen testen maar de kans bestaat dat die na aantal minuten afgeschakeld wordt.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby
Re: Geschakelde 12V+ Mazda CX-5
Ik heb de geschakelde 12V gezocht in het zekeringkastje op een plaats waar geen zekering in stak. De 2.5 mm² kabel gesoldeerd aan een defecte zekering (om geen spanning door te geven aan de andere kant) en een zwevende zekering geplaatst.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)
Re: Geschakelde 12V+ Mazda CX-5
Als jullie een geschakelde + hebben gevonden.... gebruik dat dan als stuurspanning voor een z.g. Auto relais.
En laat die een aftakking van de + accupool schakelen.
Dan heb je de minste kans op canbus fouten...echt...
En laat die een aftakking van de + accupool schakelen.
Dan heb je de minste kans op canbus fouten...echt...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Geschakelde 12V+ Mazda CX-5
@Chris
Goeie tip. Hoeveel A zou die relais moeten kunnen schakelen. Ik heb er nog enkele liggen.
Goeie tip. Hoeveel A zou die relais moeten kunnen schakelen. Ik heb er nog enkele liggen.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)
Re: Geschakelde 12V+ Mazda CX-5
De meeste van die dingen zijn sterk zat.. 20 - 30 ampere... zoiets denk ik.
Een koelkast die op deze aansluiting komt is max. 150 watt... en dat is 12,5 ampere ongeveer.
Mijn KK heeft een 120 watt element... 10 ampere dus..
20-30 Ampere relais is uitstekend..
En... een zekering van 15 Ampere ertussen is wat krap... neem 20 Ampere..
Als er sluiting in het KK circuit zit klapt die 20 ampere er ook zeker uit.
Een koelkast die op deze aansluiting komt is max. 150 watt... en dat is 12,5 ampere ongeveer.
Mijn KK heeft een 120 watt element... 10 ampere dus..
20-30 Ampere relais is uitstekend..
En... een zekering van 15 Ampere ertussen is wat krap... neem 20 Ampere..
Als er sluiting in het KK circuit zit klapt die 20 ampere er ook zeker uit.
Laatst gewijzigd door Chris op wo 8 jul 2020 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Geschakelde 12V+ Mazda CX-5
Ik heb nog een week voor de vakantie begint.
Die relais moet er nog in.
Die relais moet er nog in.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)
Re: Geschakelde 12V+ Mazda CX-5
Dat ligt eraan of dat echt moet..
Hoelang en hoever je gaat rijden.
Blijf je in Nederland dan hoef je geen moeite te doen.
Een of 2 bevroren plastic flessen in de ( koude) koelkast werkt ook bijna de hele dag.
Bij een grote koelkast zal het toch zeer matig werken, of bijna niet.Ga je het toch nog uitvoeren, sluit dan meteen 2 draden aan op het relais. 1 op 10, en 1 op 12.
Beide draden doorvoeren naar de koelkast.
Beide massadraden ook uiteraard.
Wel eerst effe kijken of er in de kabel naar de caravan ook een extra draad over is van 2,5 mm2.
Op die manier heb je veel minder spanningsverlies.
Hoelang en hoever je gaat rijden.
Blijf je in Nederland dan hoef je geen moeite te doen.
Een of 2 bevroren plastic flessen in de ( koude) koelkast werkt ook bijna de hele dag.
Bij een grote koelkast zal het toch zeer matig werken, of bijna niet.Ga je het toch nog uitvoeren, sluit dan meteen 2 draden aan op het relais. 1 op 10, en 1 op 12.
Beide draden doorvoeren naar de koelkast.
Beide massadraden ook uiteraard.
Wel eerst effe kijken of er in de kabel naar de caravan ook een extra draad over is van 2,5 mm2.
Op die manier heb je veel minder spanningsverlies.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Geschakelde 12V+ Mazda CX-5
Ik had ook nooit een geschakelde plus.
Kwartiertje tanken gaat prima.
Koelkast staat toch niet oo de max.
Langere pauze ff de stekker eruit.
Eric
Kwartiertje tanken gaat prima.
Koelkast staat toch niet oo de max.
Langere pauze ff de stekker eruit.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Geschakelde 12V+ Mazda CX-5
RE.gif
Op 12 volt is de thermostaat volgens mij niet werkend.
Aan of uit dus...geen regeling op 12 volt..
Op 12 volt is de thermostaat volgens mij niet werkend.
Aan of uit dus...geen regeling op 12 volt..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Geschakelde 12V+ Mazda CX-5
Bedoel je op mijn laatste Reactie Chris?
Eric
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Geschakelde 12V+ Mazda CX-5
RE.gif
Jazeker..
Volgens mij is het 12 volt verwarmingselement altijd " AAN" als de KK op 12 volt staat.
Ik dacht.... dacht... dat er dan geen thermostaatregeling tussen zit, dat is alleen op 230 Volt..
Bij mij staat er dit n.l. in de handleidingen en dat heb ik vaker gezien:
Werking op elektriciteit1. 12 V/24 V gelijkstroom. U kunt de koelkast alleen op de interne energievoorziening laten werken als demotor aanstaat.1. Zet de energiekeuzeschakelaar (Accu)) op De koelkast werkt nu zonder temperatuurscontrole (continue werking)
Of bedoel je dat niet met jou melding van mijn KK staat toch niet op de max ???
Jazeker..
Volgens mij is het 12 volt verwarmingselement altijd " AAN" als de KK op 12 volt staat.
Ik dacht.... dacht... dat er dan geen thermostaatregeling tussen zit, dat is alleen op 230 Volt..
Bij mij staat er dit n.l. in de handleidingen en dat heb ik vaker gezien:
Werking op elektriciteit1. 12 V/24 V gelijkstroom. U kunt de koelkast alleen op de interne energievoorziening laten werken als demotor aanstaat.1. Zet de energiekeuzeschakelaar (Accu)) op De koelkast werkt nu zonder temperatuurscontrole (continue werking)
Of bedoel je dat niet met jou melding van mijn KK staat toch niet op de max ???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Geschakelde 12V+ Mazda CX-5
@ Ab
Ik heb toch graag koeling onderweg. Ik heb namelijk diepvriesvoer voor de hond mee. Daarmee zit het vriesvak volledig vol.
En tot nu toe onderweg nooit problemen gehad met de koeling. We rijden zo'n 700 km tot op de camping.
Ik heb toch graag koeling onderweg. Ik heb namelijk diepvriesvoer voor de hond mee. Daarmee zit het vriesvak volledig vol.
En tot nu toe onderweg nooit problemen gehad met de koeling. We rijden zo'n 700 km tot op de camping.
Skoda Kodiaq, 110 kW, 150 pk, 250 Nm/1500 rpm. Adria 472 LU 2006 (MTM 1300 kg)
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Geschakelde 12V+ Mazda CX-5
@Chris, koelkast staat in de auto bij ons niet op de max, tevens was het niet een tower geval.
Eigenlijk zetten we hem nooit hoger dat 75%, ook op 220.
Eric
Eigenlijk zetten we hem nooit hoger dat 75%, ook op 220.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Geschakelde 12V+ Mazda CX-5
RE.gif
Ik zal het wel niet begrijpen wat jij bedoeld..
Maar geen een koelkast die op 12 volt draait... (een absorbtie systeem dus) ... in de caravan of in de auto.... is op 12 volt regelbaar.
Alleen op 230 volt werkt de regeling van KK of Koelbox .
M.a.w. op 12 volt is maar 1 stand..... Aan
Ik zal het wel niet begrijpen wat jij bedoeld..
Maar geen een koelkast die op 12 volt draait... (een absorbtie systeem dus) ... in de caravan of in de auto.... is op 12 volt regelbaar.
Alleen op 230 volt werkt de regeling van KK of Koelbox .
M.a.w. op 12 volt is maar 1 stand..... Aan
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Geschakelde 12V+ Mazda CX-5
Aan is ook goed.
Wie draait er niet aan een knopje als die er zit tenslotte.
Eric.
Wie draait er niet aan een knopje als die er zit tenslotte.
Eric.
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.