reich caravanweger

Jan1957
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 2 mar 2020 15:40

reich caravanweger

Bericht door Jan1957 » ma 22 jun 2020 15:20

Is er inmiddels al iets positiefs te melden over de Reich caravanweger (tot 1000 kg.)? Hoorde in de wandelgangen dat ie vernieuwd zou zijn, vanwege het vele negatieve nieuws in het verleden.
Iedereen die op reis gaat, alle goeds gewenst en blijf gezond!
Je bent nooit te oud om je jong te voelen!

Jan1957
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 2 mar 2020 15:40

Re: reich caravanweger

Bericht door Jan1957 » di 30 jun 2020 12:40

Een en ander nagevraagd bij Obelink. Hun reactie, en ik quote: "Zover wij weten is hier niks aan veranderd en doen deze wegers UITSTEKEND hun werk".
Je bent nooit te oud om je jong te voelen!

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: reich caravanweger

Bericht door meeder » di 30 jun 2020 12:46

Het is nogal hit&miss met die dingen.
Als de ondergrond niet volledig vlak is dan is de reproduceerbaarheid behoorlijk beroerd heb ik gemerkt. De straat hier in de woonwijk is in ieder geval niet vlak genoeg, klinkers zijn ook beroerd als ondergrond voor de reich weger. Voor mij is het wel enigzins een miskoop geweest in ieder geval.

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: reich caravanweger

Bericht door JanP » di 30 jun 2020 12:53

RE.gif

Ik heb ooit eens, of het nu hier op het forum was of ergens anders gezien.
Iemand had een plaatje hardhout met opstaande randjes gemaakt, waar de weger tussen gelegd werd.
Dus altijd een vlakke ondergrond.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: reich caravanweger

Bericht door RDDR » di 30 jun 2020 12:56

Ik heb een oprit van vrij vlakke stenen en de weger werkt prima bij zowel de auto, caravan als motor.
Ondergrond moet vlak zijn en er niet te snel overheen gezien je dan een werkende vering krijgt die pieken en dalen veroorzaakt.

Ik meet meerdere keren als ik meet en zie dan wel eens een vreemde uitschieter. Waarschijnlijk 1 van die pootjes net op een voeg gestaan of zo. Maar veelal zitten de metingen van een wiel binnen een paar kg afwijking.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: reich caravanweger

Bericht door Conradi » di 30 jun 2020 13:01

Ik was een beetje klaar met over de Reich rijden en dan een foutmelding of irreële waarde af te lezen.
Nu gebruik ik twee rubberen tegels waar tussen ik de Reich leg, daardoor kan ik de band nauwkeurig boven de weger positioneren. Natuurlijk liggen de tegels op voldoende afstand zodat de band uiteindelijk op de weger rust
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: reich caravanweger

Bericht door VIP » di 30 jun 2020 13:43

De KLPD “had” ze ook en zijn ermee gestopt ivm de vele foutwegingen.


1x per jaar naar een weegbrug is makkelijker en goedkoper.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: reich caravanweger

Bericht door Micky » di 30 jun 2020 13:44

JanP schreef:
di 30 jun 2020 12:53
RE.gif

Ik heb ooit eens, of het nu hier op het forum was of ergens anders gezien.
Iemand had een plaatje hardhout met opstaande randjes gemaakt, waar de weger tussen gelegd werd.
Dus altijd een vlakke ondergrond.
Dat werkt dus niet in de praktijk (was hier ook te lezen) en geeft wel afwijkingen bij het meten, de weger moet mooi meekantelen op zijn "ronde" voetjes.

ik heb er ook al eens wat voorgelegd, gaf ook afwijkingen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: reich caravanweger

Bericht door GSAndre » di 30 jun 2020 13:53

Ik weeg altijd op een asfalt ondergrond, met aan de ene kant de Reich weger en aan de andere kant een houten balkje van dezelfde afmetingen.
Om het jaar, gooi ik het hutje ook nog eensch op een weegbrug (papier bewijsstukje voor de Hermandad knipoog.gif )

Ik mijn waardes links/rechts en dissel komen binnen 5% overeen met de weegbrug.

Je kan de weger opnieuw laten ijken bij Reich !
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: reich caravanweger

Bericht door graaf » di 30 jun 2020 22:29

Vaker is deze weger hier besproken. Ik kwam er een aantal jaren geleden achter dat de foute wegingen ontstaan door zwakke halfvolle batterijen.
Dus bij elk seizoen verse batterijen er in. Ik weeg elk wiel en het neuswiel minstens 2 keer. Ter controle heb ik wel eens een zwaar voortent-tapijt
van zijde gewisseld en dat registreert hij gelijk. De weger lijkt me meer dan nauwkeurig genoeg....
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

Gebruikersavatar
Raymond1985
Berichten: 80
Lid geworden op: vr 28 dec 2018 17:09

Re: reich caravanweger

Bericht door Raymond1985 » di 30 jun 2020 22:46

Ik heb de weger net in bezit. Ik ga er nieuwe batterijen in doen en eens kijken hoe ie werkt en of het enigszins klopt. Ik heb nog een briefje van de weegbrug zodat ik het kan controleren.

Wellicht dit weekend meer..maar ik beloof niks ;-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik zeg altijd maar zoo...dat is korter dan dierentuin! Renault Megane 1.4 TCE bouwjaar 2013 met 131pk met op ‘t haakkie een Knaus Sudwind 6404.

graaf
Berichten: 1634
Lid geworden op: vr 17 apr 2009 22:31

Re: reich caravanweger

Bericht door graaf » wo 1 jul 2020 00:27

Micky schreef:
di 30 jun 2020 13:44
ik heb er ook al eens wat voorgelegd, gaf ook afwijkingen.
Klopt, tot die conclusie kwam ik ook!
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive

epoelhuis
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 28 feb 2020 23:02

Re: reich caravanweger

Bericht door epoelhuis » do 2 jul 2020 22:09

Ik heb ook recent zo’n Reich caravan weger aangeschaft. Afgelopen weekend voor het eerst getest met onze nieuwe caravan. Ik moet zeggen dat ik de resultaten uiterst belabberd vind.

Ik heb 10x achter elkaar hetzelfde wiel gewogen waarbij tussen de min en max zo’n 120 kg verschil zat. Zelfde geldt ongeveer voor het andere wiel. Daarnaast schat ik dat het gemeten gewicht ongeveer 250 a 300 kg lager is dan ik verwacht (gemeten rond de 420 kg, terwijl ik ca 650 a 700 kg verwacht). Hetzelfde geldt overigens voor de kogeldruk, ik weeg met de reich meter 52 kg terwijl de traditionele kogeldruk meter 80 kg weegt.

Ik lees meer van dit soort ervaringen maar had de hoop dat het product inmiddels wat verbeterd zou zijn.
VW Tiguan Allspace 1.5 TSI DSG comfortline Business (2019) & Adria Aviva 522 PT (2020)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: reich caravanweger

Bericht door Chris » do 2 jul 2020 22:16

RE.gif

Hallo epoelhuis....

Ik heb ook diezelfde weger en ben er best tevreden over.
Je moet het wel even leren hoe je moet wegen.
Op een straat met klinkers werkt het idd slecht en heb je veel valse metingen.
De weger moet mee kunnen rollen onder het caravan wiel n.l.
Niets voor of achter de weger leggen ook.
En als die zwarte weegnokken onderop net in een voeg van klinkers komt is de weging helemaal fout.
Ook moet je er rustig overheen rijden, met de mover gaat dat geweldig goed.
Ik heb dan ook tussen meerdere wegingen achter elkaar niet veel verschillen, max 10-15 kg op een wielgewicht van gemiddeld 600 Kg per kant.
Dat is best vind ik.
Mooiste is om bij mijn stalling te wegen, daar liggen stelcon platen... superglad beton..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: reich caravanweger

Bericht door VIP » do 2 jul 2020 22:32

Ik heb er meerdere gehad en op allerlei manieren getest en ze waren allemaal r.k
Porsche + Tabbert

epoelhuis
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 28 feb 2020 23:02

Re: reich caravanweger

Bericht door epoelhuis » do 2 jul 2020 22:37

Ik vind het toch een vrij dure gadget voor zo’n beperkte betrouwbaarheid. Bij elke meting vraag ik me nu af of het wel een betrouwbaar resultaat is.

In zekere zin kan het je zelfs een schijn zekerheid geven. Denken dat je helemaal goed zit qua belading terwijl het ‘helemaal’ mis kan zijn. Ik weet niet wat gevaarlijker is... (tov niet wegen).

Voor de kogeldruk heb ik trouwens eerst een plaat op de grond gelegt met daarop de weger.
VW Tiguan Allspace 1.5 TSI DSG comfortline Business (2019) & Adria Aviva 522 PT (2020)

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: reich caravanweger

Bericht door RDDR » vr 3 jul 2020 08:29

RE.gif

Ik heb dezelfde resultaten als Chris. Soms zit er een duidelijk incorrecte weging tussen om onduidelijke reden. Maar over het algemeen zijn ze reproduceerbaar met een afwijken van minder dan 10kg voor mijn hele auto of caravan.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: reich caravanweger

Bericht door Micky » vr 3 jul 2020 08:33

RE.gif

Ik ook, echter werkte hij bij mij niet met de tandemasser, die wegingen zijn echt onbetrouwbaar.

Verder denk ik dat het er aan ligt hoe je hem gebruikt, erop stil gaan staan bijv. is ook niet de bedoeling
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

epoelhuis
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 28 feb 2020 23:02

Re: reich caravanweger

Bericht door epoelhuis » vr 3 jul 2020 08:41

Wegen jullie met dit ding alleen de aslast of ook de kogeldruk?
VW Tiguan Allspace 1.5 TSI DSG comfortline Business (2019) & Adria Aviva 522 PT (2020)

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: reich caravanweger

Bericht door RDDR » vr 3 jul 2020 08:42

RE.gif

De aslast van de caravan, de kogeldruk, de aslast van de auto en ik heb zelfs een poging ondernomen om mijn motorfiets te wegen (iets meer voeten in aarde) en ook dat is zodanig gelukt dat het reproduceerbaar werd.
In tegenstelling tot de andere wegingen doe je de kogeldruk wel door het neuswiel er stil op te laten staan. Ook dat geeft een logisch beeld dat best overeenkomt met de hele grove versie die standaard op de Knaus in het neuswiel zit. Voor verplaatsingen op vakantie neem ik genoegn met de neuswielweger en gaat de Reich niet mee.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10950
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: reich caravanweger

Bericht door dieseltijger » vr 3 jul 2020 09:18

Het ding werkt prima en geeft redelijk reproduceerbaar resultaten op een goed vlakke, en harde ondergrond. Ik heb 'm nog ergens liggen, wat illustratief is voor het beperkte nut in onze situatie: onze indeling van de belading verandert niet, we nemen niet het halve huishouden mee, en eens in de zoveel tijd weegt triorep de gewichten onder de afzonderlijke wielen en de dissel.

Het huis is van kunststof, en vervormt - hetgeen de meting enorm beïnvloedt. Dus ik kan het vanwege de stenen bestrating niet bij mijn huis gebruiken, maar moet de caravan aankoppelen en bij een grote geasfalteerde parkeerplaats bij een evenementencentrum verderop de weging uitvoeren.

Prima ding, maar veel gedoe om elk jaar min of meer dezelfde waarden af te lezen een kilometer van je huis.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: reich caravanweger

Bericht door VIP » vr 3 jul 2020 11:07

Enkele jaren geleden was er ook een topic over hier op het forum.

De fanaten die oh zo tevreden waren had ik voorgesteld om een vergelijk test te doen op een geijkte weegbrug bij een RDW keuringsstation.

Ik heb zelfs een grote slagroomtaart in het vooruitzicht gesteld voor degenen die zouden komen, maar niemand die interesse had........ mrgreen.gif

Wellicht had toen niemand tijd, ik wil het nu best nog wel een keer doen, wie weet zijn er nu fanaten die het aandurven..... en kunnen we er een representatieve test van maken met een enkelasser en een tandemasser.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: reich caravanweger

Bericht door meeder » vr 3 jul 2020 11:44

Ik wil wel mee sponsoren voor die taart.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: reich caravanweger

Bericht door Chris » vr 3 jul 2020 12:14

VIP Premium schreef:
vr 3 jul 2020 11:07
Enkele jaren geleden was er ook een topic over hier op het forum.

De fanaten die oh zo tevreden waren had ik voorgesteld om een vergelijk test te doen op een geijkte weegbrug bij een RDW keuringsstation.

Ik heb zelfs een grote slagroomtaart in het vooruitzicht gesteld voor degenen die zouden komen, maar niemand die interesse had........ mrgreen.gif

Wellicht had toen niemand tijd, ik wil het nu best nog wel een keer doen, wie weet zijn er nu fanaten die het aandurven..... en kunnen we er een representatieve test van maken met een enkelasser en een tandemasser.
Ik zal dat wel gemist hebben want voor taart kom ik er .... uhhh.... wat was het ook al weer. scratch.gif
Nou ja...laat maar.... mag geen taart.. heb mezelf op rantsoen gezet.... de corona kiloknallers he..

Maar om eens de Reich wielwegers te testen en ervaringen uit te wisselen..... wil ik best meedoen.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: reich caravanweger

Bericht door Chris » vr 3 jul 2020 12:20

epoelhuis schreef:
vr 3 jul 2020 08:41
Wegen jullie met dit ding alleen de aslast of ook de kogeldruk?
Ik doe alleen de aslast... en ik kan zelf ook optellen.
Dat hoeft ie niet te doen voor mij.
Voor de kogeldruk heb ik een aluminium verende paal.... zo'n cheap ding..
Die heb ik op mijn werk getest en dat ding gaf bijzonder goed aan..
Iets gecorrigeerd met een vulring op de veer, nu bijna nominaal.

De caravan is eigenlijk telkens hetzelfde ingepakt, dus ik weeg ook niet elke keer.
Wel de kogeldruk... daar ben ik vaak mee aan het stoeien omdat mijn hut lastig op genoeg kogeldruk is te krijgen zonder fietsen op de dissel.
Die kogeldrukmeter ligt dus in de disselbak, lekker dicht bij de hand.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”