reich caravanweger
Re: reich caravanweger
Inderdaad..het kan veel nauwkeuriger.
De maximaal toelaatbare afwijking is iets overigens iets anders dan de maximaal haalbare afwijking.
Op dit moment ben ik bezig met de engineering van een productie en verladingsinstallatie.
Daar kan geen weegbrug onder, te weinig beschikbare ruimte.
Het weegtechnisch bedrijf dat alle weegpunten gaat realiseren, claimt dat ze bij 60.000 kg een nauwkeurigheid van 20 kg kunnen realiseren.
Met andere woorden, een weegbrug die net voldoet aan de max toelaatbare afwijking, is niet zo'n beste weegbrug.
De maximaal toelaatbare afwijking is iets overigens iets anders dan de maximaal haalbare afwijking.
Op dit moment ben ik bezig met de engineering van een productie en verladingsinstallatie.
Daar kan geen weegbrug onder, te weinig beschikbare ruimte.
Het weegtechnisch bedrijf dat alle weegpunten gaat realiseren, claimt dat ze bij 60.000 kg een nauwkeurigheid van 20 kg kunnen realiseren.
Met andere woorden, een weegbrug die net voldoet aan de max toelaatbare afwijking, is niet zo'n beste weegbrug.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: reich caravanweger
RE.gif
Bij goed onderhoud is elke weegbrug beter dan de maximaal toelaatbare afwijking
Sommige oliemaatschappijen hanteren 0,5x de maximaal toelaatbare afwijking tijdens afstellen van de brug; heeft alles met economisch belang te maken; het bespaart produktverlies en verhoogt de onderhoudskosten. Dit is een relatief eenvoudig rekensommetje.
20 kg op 60 ton is niet echt een uitdaging; echter de omgevingsfaktoren gaan eerder een rol spelen, dus extra maatregelen noodzakelijk.
Bij goed onderhoud is elke weegbrug beter dan de maximaal toelaatbare afwijking
Sommige oliemaatschappijen hanteren 0,5x de maximaal toelaatbare afwijking tijdens afstellen van de brug; heeft alles met economisch belang te maken; het bespaart produktverlies en verhoogt de onderhoudskosten. Dit is een relatief eenvoudig rekensommetje.
20 kg op 60 ton is niet echt een uitdaging; echter de omgevingsfaktoren gaan eerder een rol spelen, dus extra maatregelen noodzakelijk.
Laatst gewijzigd door PD op za 4 jul 2020 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: reich caravanweger
Uiteraard.
Maar ook het ontwerp en konstruktie van het geheel speelt een belangrijke rol.
Maar ook het ontwerp en konstruktie van het geheel speelt een belangrijke rol.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: reich caravanweger
RE.gif
Aan de loadcells of gyroscoop zal het niet liggen
Wij hadden een 3500 kg gyroscoop weeginstallatie die betrouwbaar was binnen +/- 40 gram, ofwel +/- 0,001 %
Betekende wel dat deze installatie separaat onderheid moest worden en dat dan nog passerend vrachtverkeer op 200 m afstand van invloed was.
Ook de 1000 kg referentie massastukken moesten speciaal worden afgeregeld omdat die standaard slechts 1:20.000 zijn.
Aan de loadcells of gyroscoop zal het niet liggen
Wij hadden een 3500 kg gyroscoop weeginstallatie die betrouwbaar was binnen +/- 40 gram, ofwel +/- 0,001 %
Betekende wel dat deze installatie separaat onderheid moest worden en dat dan nog passerend vrachtverkeer op 200 m afstand van invloed was.
Ook de 1000 kg referentie massastukken moesten speciaal worden afgeregeld omdat die standaard slechts 1:20.000 zijn.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: reich caravanweger
Ik noem ook maar een dwarsstraat hoor Ab.
Gewoon geen kaas gegeten van weegbruggen maar van tolerantie wel..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: reich caravanweger
Bij de weegbrug in Boskoop (doelgroep: vrachtwagens van de grasdrogerij en de omliggende akkerbouwers) een keer op de weegbrug mogen staan nadat ik er een kijkje aan de onderzijde had genomen. Nauwkeurigheid +/- 5 kilo, en ik weeg onder de honderd kilo. Dus met de nauwkeurigheid/aanspreekgevoeligheid zit het wel goed met die dingen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: reich caravanweger
RE.gif en een apothekersweegschhal?
Ik wil maar aangeven, een kleine marge kan en is voor het wegen van een caravan toch niet zo belangrijk.
Zolang je bij je eigen weging niet boven het maximum zit ben je goed bezig.
Bij echte wegingen zal er toch een tolerantie zijn, en verbaliseren ze niet bij 1 kg overgewicht.
De Reichweger geeft een goed idee van waar je aan toe bent en voor mij is dat voldoende
Ik wil maar aangeven, een kleine marge kan en is voor het wegen van een caravan toch niet zo belangrijk.
Zolang je bij je eigen weging niet boven het maximum zit ben je goed bezig.
Bij echte wegingen zal er toch een tolerantie zijn, en verbaliseren ze niet bij 1 kg overgewicht.
De Reichweger geeft een goed idee van waar je aan toe bent en voor mij is dat voldoende
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
- dieseltijger
- Berichten: 11152
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: reich caravanweger
Precies.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
- Raymond1985
- Berichten: 80
- Lid geworden op: vr 28 dec 2018 17:09
Re: reich caravanweger
Vandaag voor het eerst m’n Reich weger gebruikt.
Ik moet zeggen dat het mij niet tegen is gevallen. Ik heb 8x het neuswiel gewogen omdat ik een indicatie van de kogeldruk wou. Deze schommelde tussen de 78 en 82 dus ik vind het aardig secuur. Binnenkort links en rechts een meting doen. Ik heb nog het briefje van de weegbrug..ben benieuwd of ik er in de buurt kom.
Wordt vervolgd!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik moet zeggen dat het mij niet tegen is gevallen. Ik heb 8x het neuswiel gewogen omdat ik een indicatie van de kogeldruk wou. Deze schommelde tussen de 78 en 82 dus ik vind het aardig secuur. Binnenkort links en rechts een meting doen. Ik heb nog het briefje van de weegbrug..ben benieuwd of ik er in de buurt kom.
Wordt vervolgd!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik zeg altijd maar zoo...dat is korter dan dierentuin! Renault Megane 1.4 TCE bouwjaar 2013 met 131pk met op ‘t haakkie een Knaus Sudwind 6404.
Re: reich caravanweger
Hou je er rekening mee, dat de kogeldruk lager is dan wat je weegt bij het neuswiel?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: reich caravanweger
RE.gif
Was het niet hoger? je meet dichter bij de as
Was het niet hoger? je meet dichter bij de as
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: reich caravanweger
De wieldruk is inderdaad hoger.
Maar dat schreef ik al.
Maar dat schreef ik al.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: reich caravanweger
RE.gif
denk niet dat iedereen dit snapt
denk niet dat iedereen dit snapt
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Raymond1985
- Berichten: 80
- Lid geworden op: vr 28 dec 2018 17:09
Re: reich caravanweger
Dan ga ik het opnieuw doen. Ik had een filmpje opgezocht hoe te wegen. In dat filmpje hadden ze de weger onder het neuswiel liggen. Vandaar dat ik dat voorbeeld gevolgd heb.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik zeg altijd maar zoo...dat is korter dan dierentuin! Renault Megane 1.4 TCE bouwjaar 2013 met 131pk met op ‘t haakkie een Knaus Sudwind 6404.
Re: reich caravanweger
RE.gif
Ja, maar dat is om het totale gewicht van de caravan te wegen. Eerst één wiel, dan het andere en vervolgens het neuswiel. Je meet hiermee niet de kogeldruk.
Dat kan wel met die weger. Dan moet je een balkje pakken met de zelfde lengte als de hoogte van de kogel van de auto minus 3cm voor de hoogte van de Reich weger. Dat balkje zet je onder de koppeling op de Reich weger. Dan heb je wel de kogeldruk.
Ja, maar dat is om het totale gewicht van de caravan te wegen. Eerst één wiel, dan het andere en vervolgens het neuswiel. Je meet hiermee niet de kogeldruk.
Dat kan wel met die weger. Dan moet je een balkje pakken met de zelfde lengte als de hoogte van de kogel van de auto minus 3cm voor de hoogte van de Reich weger. Dat balkje zet je onder de koppeling op de Reich weger. Dan heb je wel de kogeldruk.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: reich caravanweger
Nee joh, zo nauwkeurig komt het niet, als je achteruit over de weger rijdt, zit het midden van het neuswiel vlakbij de koppeling het verschil is een paar kg.
ook kun je het even uitrekenen net wals wat je met het wegende neuswiel moet doen, als je 1 keer de afwijking weet kun je die altijd meenemen in je weging, daar heb je echt geen stokje voor nodig
ook kun je het even uitrekenen net wals wat je met het wegende neuswiel moet doen, als je 1 keer de afwijking weet kun je die altijd meenemen in je weging, daar heb je echt geen stokje voor nodig
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: reich caravanweger
Sommige neuswielen zitten best ver van de koppeling af..
Opzij aan het chassis geschroefd.
Bij oudere caravans zie je dat nog wel eens.
Opzij aan het chassis geschroefd.
Bij oudere caravans zie je dat nog wel eens.
Jij wel toch.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: reich caravanweger
RE.gif
ik wel
Ik heb het even opgemeten als ik achteruit rij, zit het hart van mijn zwenkwiel 20cm van het hart van de koppeling
ik wel
Ik heb het even opgemeten als ik achteruit rij, zit het hart van mijn zwenkwiel 20cm van het hart van de koppeling
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: reich caravanweger
RE.gif
Hangt van 2 gegevens af: caravangeometrie en actuele kogeldruk. Hoe korter de caravan, hoe groter de correctiefaktor.
De correctiefaktor is: (afstand neuswiel tot as) / (afstand koppeling tot as).
Hoe dichter bij de as je meet, hoe hoger de benodigde kracht. Zo kun je ook het effect van bijv. spullen in je caravan tov de kogeldruk berekenen. Op de as plaatsen heeft geen effect, hoe verder richting de koppeling hoe meer.
Hangt van 2 gegevens af: caravangeometrie en actuele kogeldruk. Hoe korter de caravan, hoe groter de correctiefaktor.
De correctiefaktor is: (afstand neuswiel tot as) / (afstand koppeling tot as).
Hoe dichter bij de as je meet, hoe hoger de benodigde kracht. Zo kun je ook het effect van bijv. spullen in je caravan tov de kogeldruk berekenen. Op de as plaatsen heeft geen effect, hoe verder richting de koppeling hoe meer.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: reich caravanweger
Precies. Gooi een zak cement in een kruiwagen. Hoe dichter de zak bij de handvatten ligt, hoe zwaarder jij moet tillen. Ook grappig: Leg de zak eens zover mogelijk voorop. Je hebt bijna niets te tillen maar de boel wordt wel instabiel. Net als met de caravan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
- Raymond1985
- Berichten: 80
- Lid geworden op: vr 28 dec 2018 17:09
Re: reich caravanweger
Goedendag allen,
Vandaag de weger getest. Ik heb een complete weging uitgevoerd. Ik heb het neuswiel gewogen, vervolgens over het linker en rechter wiel gereden. Dit alles met de mover en gelet of de weger stabiel ligt. Ik kwam op een weging van 1130kg. Dit zou vreemd zijn want ik heb de voortent en nog wat spullen eruit gehaald terwijl deze erin lag bij de weging van de weegbrug. Die wees namelijk hetzelfde getal aan. Ik meet dus geen verschil. Ik zou dus denken dat de weger niet geheel nauwkeurig is. Ook heb ik nieuwe batterijen geplaatst.
De caravan staat iets op een helling. Ik ben van mening dat dit geen invloed zou moeten hebben op de weging.
Wie weet test ik m nog eens op een asfalt ondergrond. Op de ruime parkeerplaats bij mijn huis liggen klinkers. Nogmaals..ik heb gezorgd dat de weger altijd stabiel lag en met de rubber voetjes volledig op een volle klinker.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vandaag de weger getest. Ik heb een complete weging uitgevoerd. Ik heb het neuswiel gewogen, vervolgens over het linker en rechter wiel gereden. Dit alles met de mover en gelet of de weger stabiel ligt. Ik kwam op een weging van 1130kg. Dit zou vreemd zijn want ik heb de voortent en nog wat spullen eruit gehaald terwijl deze erin lag bij de weging van de weegbrug. Die wees namelijk hetzelfde getal aan. Ik meet dus geen verschil. Ik zou dus denken dat de weger niet geheel nauwkeurig is. Ook heb ik nieuwe batterijen geplaatst.
De caravan staat iets op een helling. Ik ben van mening dat dit geen invloed zou moeten hebben op de weging.
Wie weet test ik m nog eens op een asfalt ondergrond. Op de ruime parkeerplaats bij mijn huis liggen klinkers. Nogmaals..ik heb gezorgd dat de weger altijd stabiel lag en met de rubber voetjes volledig op een volle klinker.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik zeg altijd maar zoo...dat is korter dan dierentuin! Renault Megane 1.4 TCE bouwjaar 2013 met 131pk met op ‘t haakkie een Knaus Sudwind 6404.
Re: reich caravanweger
RE.gif
op een helling kun je niet wegen, deze weger kantelt met de band mee, het lijkt me dat je een afwijking moet krijgen.
voortent en wat spullen, hoeveel is dat. want over de hele caravan geloof ik best dat je 50kg marge zou moeten aanhouden.
op een helling kun je niet wegen, deze weger kantelt met de band mee, het lijkt me dat je een afwijking moet krijgen.
voortent en wat spullen, hoeveel is dat. want over de hele caravan geloof ik best dat je 50kg marge zou moeten aanhouden.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Raymond1985
- Berichten: 80
- Lid geworden op: vr 28 dec 2018 17:09
Re: reich caravanweger
Maar als hij kantelt sowieso iets als je erover heen rijdt..en het is ook geen grove helling..meer een parkeer vak wat iets afloopt.Micky schreef:RE.gif
op een helling kun je niet wegen, deze weger kantelt met de band mee, het lijkt me dat je een afwijking moet krijgen.
voortent en wat spullen, hoeveel is dat. want over de hele caravan geloof ik best dat je 50kg marge zou moeten aanhouden.
Ik had eigenlijk een verschil van ongeveer 50 kg verwacht..mijn voortent weegt sowieso 22kg...ik heb er in totaal geen 50kg uitgehaald..zal iets minder zijn..maar ik zou toch iets van verschil moeten zien...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik zeg altijd maar zoo...dat is korter dan dierentuin! Renault Megane 1.4 TCE bouwjaar 2013 met 131pk met op ‘t haakkie een Knaus Sudwind 6404.
Re: reich caravanweger
RE.gif
weeg eerst maar op een goede ondergrond en vergelijk appels met appels, maar minder dan 50 kg op een caravan van 1130kg stel al zou dat de afwijking zijn, is weinig, ook kun je beter een paar keer wegen en het gemiddelde nemen, er zit wel wat verschil tussen de wegingen
weeg eerst maar op een goede ondergrond en vergelijk appels met appels, maar minder dan 50 kg op een caravan van 1130kg stel al zou dat de afwijking zijn, is weinig, ook kun je beter een paar keer wegen en het gemiddelde nemen, er zit wel wat verschil tussen de wegingen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB