reich caravanweger

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: reich caravanweger

Bericht door Ab » vr 3 jul 2020 16:26

Ik had er ooit 2.
In mijn werkplaats getest op een gladde betonvloer.
Waarbij ik met de mover er rustig overheen reed.
Een halve dag mee aan het klooien geweest.
Op allerlei manieren. Ook nog effe een paar stalen platen gelast met 2 schuine stukjes aan beide kanten waar de wegers tussen lagen.
Ook nog getest met een langere dikke brede strip over de wegers, om het kantelen van de drukopnemers tegen te gaan, en daar een keer of 10 vooruit en achteruit overheen gereden.

Het plannetje wat ik had om met die 2 , of 4 wegers een simpele goedkope weegbrug voor busjes te maken, maar weer in de ijskast gestopt.

Ik kreeg het niet voor elkaar om op voor wat manier dan ook, er een betrouwbare weging uit te krijgen.
Afwijkingen van gemiddeld ruim 100 kg.
Met uitschieters van nog veel meer.
Ieder die er tevreden over is, raad ik aan om eens 10 keer voor en achteruit over het ding heen te rijden op dezelfde plek, en dezelfde goede vlakke ondergrond.
Als alle 10 die wegingen ongeveer hetzelfde zijn, heb je een hele goede.
Ga daarna nog wel effe naar een weegbrug, anders weet je nog niks.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: reich caravanweger

Bericht door dieseltijger » vr 3 jul 2020 16:38

O jee....nu hebben de gewichts-, kogeldruk- en aanhaalmomentfetisjisten die een Reich-weger gebruikten hun caravan verkeerd beladen - en komen nu tot de conclusie dat de gewichtsverdeling geen invloed had op het rijgedrag.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: reich caravanweger

Bericht door Chris » vr 3 jul 2020 16:39

RE.gif

Je woordkeuze is weer bloemrijk Diesel.... awhoea.gif awhoea.gif

Wat mij erg opvalt is dat er een aantal gebruikers positief zijn in het gebruik van dit ding..
En dat er een aantal hem in de plomp kunnen gooien.
Wit en zwart... geen grijs te vinden.
Waar zit dat nou toch in....ja... in die Reich, maar zouden die dingen onderling verschillen??
Veel verschillen??

Jammer is wel dat dit de enige "bekende" oplossing is om de hut zelf te wegen.
Of zijn er mensen met een goed idee om het betrouwbaar anders te doen?
Laatst gewijzigd door Chris op vr 3 jul 2020 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: reich caravanweger

Bericht door GSAndre » vr 3 jul 2020 16:41

Fotootje gemaakt, van mijn wegingen, dit voorjaar.
470321EC-2C21-4908-9AFA-086534E7E6C5.jpeg
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: reich caravanweger

Bericht door Ab » vr 3 jul 2020 16:43

Je hebt een goeie!
Maar weet je ook wat de caravan echt weegt? mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: reich caravanweger

Bericht door Micky » vr 3 jul 2020 16:45

Ab schreef:
vr 3 jul 2020 16:26

Ieder die er tevreden over is, raad ik aan om eens 10 keer voor en achteruit over het ding heen te rijden op dezelfde plek, en dezelfde goede vlakke ondergrond.
Als alle 10 die wegingen ongeveer hetzelfde zijn, heb je een hele goede.
Ga daarna nog wel effe naar een weegbrug, anders weet je nog niks.
ik ben net naar de weegbrug gereden, maar wel gecontroleerd onderweg, het mocht precies volgens de Duitse Polizei, dat kwam ook overeen met wat ik gewogen heb, een paar kilo per wiel te zwaar.

maar goed dat hebben we beide hier al vaker geschreven mrgreen.gif

ook bij GSandre lijkt het redelijk stabiel de resultaten.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: reich caravanweger

Bericht door Chris » vr 3 jul 2020 16:47

RE.gif
Zelfs "echt" wegen is niet betrouwbaar.

De foutmarge in % bij een 50 tons of bij een 5 tons weegbrug is natuurlijk officieel gelijk...
Maar in KG is dat effe anders he..
Wie is er dan weer juist.
Ook de weegplaten die de politie gebruikt zijn niet correct..
Daar zit een stickertje op dat ze 20 Kg per plaat moeten aftrekken van de uitlezing..

Wat/waar/wie is/heeft de standaard ???
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: reich caravanweger

Bericht door GSAndre » vr 3 jul 2020 16:49

Ik ga om het jaar naar de weegbrug (Kieboom-Rotterdam), heb dan iedere keer een verschil van 50 kg.

Daar kan ik goed mee leven.
Heb wel (via mijn dealer), mijn Reich na 5 jaar oplaten sturen naar Reich om hem te laten kalibreren.
Dacht dat dat iets van 25 euro was, had een "geluk" dat de vervoerder hem had laten verdwijnen,
dus had voor 25 euro weer een hele nieuwe blij.gif
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: reich caravanweger

Bericht door dieseltijger » vr 3 jul 2020 16:58

Chris schreef:
vr 3 jul 2020 16:39
RE.gif

Je woordkeuze is weer bloemrijk Diesel.... awhoea.gif awhoea.gif

Wat mij erg opvalt is dat er een aantal gebruikers positief zijn in het gebruik van dit ding..
En dat er een aantal hem in de plomp kunnen gooien.
Wit en zwart... geen grijs te vinden.
Waar zit dat nou toch in....ja... in die Reich, maar zouden die dingen onderling verschillen??
Veel verschillen??

Jammer is wel dat dit de enige "bekende" oplossing is om de hut zelf te wegen.
Of zijn er mensen met een goed idee om het betrouwbaar anders te doen?
Chris, dat ding van mij wàs ook goed, itt die gevallen van Ab. Maar weet je: het wegen heeft gewoon geen nut als je geen wisselende belading hebt. Het is net zoals bloeddruk meten: Door duizend keer te meten verlaag je je bloeddruk voor geen milliBar.

Dus heb ik de voortent gewoon van onder mijn voorzit verplaatst naar de achterbak van mijn auto. Veel effectiever. (merk trouwens ook geen enkel verschil in het rijgedrag).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: reich caravanweger

Bericht door PD » vr 3 jul 2020 16:59

Chris schreef:
vr 3 jul 2020 16:47
Wat/waar/wie is/heeft de standaard ???
In NL: VSL thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: reich caravanweger

Bericht door Chris » vr 3 jul 2020 17:08

RE.gif
Had ik idd kunnen bedenken.
Daar gaat veel van onze bedrijfs spul ook heen..
Delft.. dus.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: reich caravanweger

Bericht door Chris » vr 3 jul 2020 17:17

dieseltijger schreef:
vr 3 jul 2020 16:58
Chris, dat ding van mij wàs ook goed, itt die gevallen van Ab. Maar weet je: het wegen heeft gewoon geen nut als je geen wisselende belading hebt. Het is net zoals bloeddruk meten: Door duizend keer te meten verlaag je je bloeddruk voor geen milliBar.

Dus heb ik de voortent gewoon van onder mijn voorzit verplaatst naar de achterbak van mijn auto. Veel effectiever. (merk trouwens ook geen enkel verschil in het rijgedrag).
Tja... en ik heb hem ook niet echt meer nodig.
Mijn hut heeft nog nooit zijn max gewogen.
Gek he... leeg gewicht 1150 Kg, rijklaar gewicht fabrieksopgave is 1220 Kg en mijn hut heeft een 1700 Kg as.
Geen tent mee..
Geen mud piepers.
Geen weet ik veel wat voor een enorm tuin-ameubelement...oid.
Wel wat dames schoenen... ( awhoea.gif )

Enige wat ik interessant vind is het L-R verhaal... beetje gelijk graag...
En nu voor het eerst zullen er 2 normale fietsen op de dissel meegaan ipv een vouwfietsje... hoop dat het wat positief helpt bij mijn kogeldruk.
( zonder fietsen is het erg weinig... pas geleden een zak zand bedacht daarvoor.)
De Reich heeft wat verloren in belangrijkheid bij mij...
Net als jij... caravan altijd hetzelfde ingepakt..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: reich caravanweger

Bericht door Reisben » vr 3 jul 2020 21:31

Heb ook zitten denken aan een Reigh maar twijfel door alle verhalen met uiteenlopende bevindingen. Bedacht dat het wel nauwkeurig kan maar mij ontbreken de noodzakelijke gereedschappen.

Stel: je neemt een stevige metalen vierkantbuis. In het midden las je er een nok op. Ik weeg 75 kg. Als de nok op de grond ligt en het ene uiteinde onder het neuswiel zit en ik op het andere uiteinde ga staan zal het neuswiel blijven staan als de kogeldruk hoger is dan 75 kg. Gaat het neuswiel omhoog dan in hij lager. Je kunt dit eenvoudig finetunen door lengtes te veranderen.

Op dezelfde wijze is ook wieldruk te meten, alleen de lengteverhouding van de twee armen wordt anders, pakweg 1 op 10 en de afmetingen van het kokerprofiel.
Voor het neuswiel ga ik dit nog eens proberen, dat vergt niet extreem zwaar metalen profiel. Persoonlijk heb ik twijfels over de gewone metalen kogeldrukmeter, ik ga er eerst zelf op zitten met een plankje als zetel, en helemaal twijfel over de weger in het neuswiel geïntegreerd. Een wipwap is redelijk nauwkeurig, zou ik zeggen en repeteerbaar.
Of is dit een slecht idee?
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Zeemse
Berichten: 14
Lid geworden op: do 26 jan 2017 21:53

Re: reich caravanweger

Bericht door Zeemse » vr 3 jul 2020 21:38

Ik heb er eentje in het verleden gehad. Na een paar keer beladen meten wist ik precies wat de caravan woog. Ik had hem dus niet meer nodig. Nu een nieuwe caravan en is het dus weer even uitzoeken. Vind het zonde om dan weer een nieuwe te kopen, maar wellicht zijner gebruikers die hem ook wel een keer willen uitlenen?
Misschien idee voor een lijstje van eigenaren met woonplaats die hem wel een keer willen uitlenen cq helpen bij meting?
Nissan Qashqai 165 pk met Hobby 495 UL

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: reich caravanweger

Bericht door Micky » vr 3 jul 2020 21:43

RE.gif

Je had er toch 1?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Zeemse
Berichten: 14
Lid geworden op: do 26 jan 2017 21:53

Re: reich caravanweger

Bericht door Zeemse » vr 3 jul 2020 22:34

Die heb ik verkocht, maar nu met nieuwe caravan is het weer even uitzoeken. 1 of 2 x meten zou me voldoende info geven. Vind het zonde om er daarvoor weer 1 aan te schaffen.
Nissan Qashqai 165 pk met Hobby 495 UL

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: reich caravanweger

Bericht door eurotrotter » vr 3 jul 2020 22:50

Chris schreef:
vr 3 jul 2020 16:47
RE.gif
Zelfs "echt" wegen is niet betrouwbaar.

De foutmarge in % bij een 50 tons of bij een 5 tons weegbrug is natuurlijk officieel gelijk...
Maar in KG is dat effe anders he..
5 tons weegbruggen,zijn die er?
Volgens mij niet of heel weinig,een 5 tons weegbrug krijg je nooit economisch,weegbruggen worden bij bedrijvengebruikt om hun voertuigen te wegen,die goederen komen brengen of halen.
Om een weegbrug rendabel te maken worden ook voertuigen van derden gewogen,en als je investeert in een 5 tons weegbrug gaan er veel klanten aan je deur voorbij.

Overigens heb ik een van onze weegbruggologen hier op dit forum wel eens horen beweren dat de zuiverheid van een 50 tons weegbrug akelig zuiver is.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: reich caravanweger

Bericht door eurotrotter » vr 3 jul 2020 22:56

Zeemse schreef:
vr 3 jul 2020 22:34
Die heb ik verkocht, maar nu met nieuwe caravan is het weer even uitzoeken. 1 of 2 x meten zou me voldoende info geven. Vind het zonde om er daarvoor weer 1 aan te schaffen.
Wij slepen een hele hoop spul mee,maar ieder jaar ongeveer hetzelfde,ik heb de caravan destijds gewogen en weet ook wat mijn spullen allemaal zo n beetje wegen,en heb dus n aardig overzicht van het totaalgewicht.
2 jaar geleden de caravan voorzien van een dak luifel en de mover accu verplaats vanuit de voorste bak van de caravan naar een plaatsje op de as,toen weer een langs de weegbrug zodat alles weer up to date is.
En ik verwacht niet dat dit in de komende jaren dramatisch zal veranderen,en vind ik ,voor mij,zo een Reich weger overbodig.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: reich caravanweger

Bericht door Morgoth » vr 3 jul 2020 23:08

Ik aheb de Reich weger ook uitgebreid getest op de betonvloer in mijn loods. Er zaten inderdaad forse uitschieters tussen maar de doorsnee ligt toch wel aardig op hetzelfde niveau. Als je er 10x overheen rijdt, je haalt de uitschieters eruit en je neemt het gemiddelde van de wegingen zonder de uitschieters, dan zit je behoorlijk goed in de buurt van het werkelijke gewicht. Mijn caravan woog bij vertrek ongeveer 980 kg.(Volgens de 10x Reich methode)
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: reich caravanweger

Bericht door Chris » za 4 jul 2020 09:17

eurotrotter schreef:
vr 3 jul 2020 22:50
Chris schreef:
vr 3 jul 2020 16:47
RE.gif
Zelfs "echt" wegen is niet betrouwbaar.

De foutmarge in % bij een 50 tons of bij een 5 tons weegbrug is natuurlijk officieel gelijk...
Maar in KG is dat effe anders he..
5 tons weegbruggen,zijn die er?
Volgens mij niet of heel weinig,een 5 tons weegbrug krijg je nooit economisch,weegbruggen worden bij bedrijvengebruikt om hun voertuigen te wegen,die goederen komen brengen of halen.
Om een weegbrug rendabel te maken worden ook voertuigen van derden gewogen,en als je investeert in een 5 tons weegbrug gaan er veel klanten aan je deur voorbij.

Overigens heb ik een van onze weegbruggologen hier op dit forum wel eens horen beweren dat de zuiverheid van een 50 tons weegbrug akelig zuiver is.

Hoi Eurotrotter..

Of er 5 tons weegbruggen bestaan weet ik echt niet hoor.
Het was even een schot lossen om verschillen te laten zien...
1 % van 5 of van 50... hoe nauwkeurig ook... toch een factor 10.

Hier in de buurt zit een zandhandel, die hebben een 50 tons weegbrug maar ook voor particulieren een klein weegbrugje waar ze een aanhanger zand of grond mee kunnen meten.
Alleen.... volgens mij al in geen 10 jaar onderhoud gehad... denk ik..
Vraag me idd af of dat ding een beetje betrouwbaar is.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: reich caravanweger

Bericht door Ab » za 4 jul 2020 09:59

De marge is geen 1% hoor.
Eerder 1 promille.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

RDDR
Berichten: 2773
Lid geworden op: vr 21 apr 2017 11:16
Locatie: Omgeving Eindhoven

Re: reich caravanweger

Bericht door RDDR » za 4 jul 2020 10:04

Morgoth schreef:
vr 3 jul 2020 23:08
Ik aheb de Reich weger ook uitgebreid getest op de betonvloer in mijn loods. Er zaten inderdaad forse uitschieters tussen maar de doorsnee ligt toch wel aardig op hetzelfde niveau. Als je er 10x overheen rijdt, je haalt de uitschieters eruit en je neemt het gemiddelde van de wegingen zonder de uitschieters, dan zit je behoorlijk goed in de buurt van het werkelijke gewicht. Mijn caravan woog bij vertrek ongeveer 980 kg.(Volgens de 10x Reich methode)
Precies: ook ik heb mijn caravan gewogen toen hij leeg was. Resultaat 1170kg. Dit door 3 wegingen. 1 x 1 wiel met een vreemde afwijking. De rest was vrij stabiel. Dat wiel nog eens gewogen, zodat ik 3 metingen per wiel had die met elkaar overeenkwamen.
Mijn dealer heeft de caravan gewogen: 1145kg voordat de mover (32 kg met accu) werd ingebouwd. Dus met mover 1177.
7 kg afwijking op de totale hut lijkt mij heel acceptabel.
2 x een 2023 jubileum Touring: BMW 530i Touring M-50 Jahre & Eriba Touring 542 Edition 60

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: reich caravanweger

Bericht door PD » za 4 jul 2020 10:22

Chris schreef:
za 4 jul 2020 09:17
Of er 5 tons weegbruggen bestaan weet ik echt niet hoor.
Het was even een schot lossen om verschillen te laten zien...
1 % van 5 of van 50... hoe nauwkeurig ook... toch een factor 10.
Een weeginstallatie van 5 ton waar voertuigen op gewogen kunnen worden (veelal heftruck met pallet), is geen weegbrug maar volgens de Metrologiewet een vloerweger knipoog.gif

Qua maximaal toegestane afwijking (klasse III):

Een 50 ton's weegbrug heeft een e=20 kg, dus:
-bij 1000 kg +/- 1e ofwel +/- 20 kg ofwel +/- 2 %
-bij 2000 kg +/- 1e ofwel +/- 1 %
-bij 10.000 kg +/- 1e ofwel +/- 0,2 %
-bij 20.000 kg +/- 2e ofwel +/- 40 kg ofwel +/- 0,2 %
-bij 50.000 kg +/- 3e ofwel +/- 60 kg ofwel +/- 0,12 %

Een 5 ton's vloerweger heeft een e=5 kg, dus:
-bij 1000 kg +/- 1e ofwel +/- 5 kg ofwel +/- 0,5 %
-bij 2000 kg +/- 1e ofwel +/- 0,25%
-bij 3000 kg +/- 2e ofwel +/- 10 kg ofwel +/- 0,33 %
-bij 5000 kg +/- 2e ofwel +/- 0,2 %

Een weging met de Reich weger is een soort Rad van Fortuin... je kunt dus geluk hebben mrgreen.gif Ditzelfde geldt vaak ook voor de weging door een caravanbedrijf.
Dat je 3x hetzelfde meet, betekent niet persé dat je het juiste meet... Sterker nog: Totaal niet !

Mijn metrologisch advies: weeg 1x op een betrouwbare weegbrug, bijv. bij een RDW keuringsstation (die hebben vaak ook de mogelijkheid van weergave op halve e), en houd daarna een beetje bij wat er in en uit de caravan gaat.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: reich caravanweger

Bericht door GSAndre » za 4 jul 2020 10:51

Met m'n nieuwe caravan en een nieuwe indeling, is het voor mij nog zoeken.
Met m'n 1500kg as en een max gewicht rond de 1300 maakt mij het exacte gewicht nix uit.
Ik wil alleen graag het verschil tussen links/rechts weten, welke ik niet op een weegbrug vindt.

Kogeldruk doe ik met een aluminium paalwegeltje
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: reich caravanweger

Bericht door PD » za 4 jul 2020 10:57

RE.gif
Ook verschil Links Rechts kun je op een weegbrug onderzoeken; heb ik ook gedaan thumbup.gif
Zeker bij een RDW keuringsstation waar de weegbrug vrij in het wegdek ligt, hetgeen vaak bij een milieustation niet het geval is (verhoogd of met vangrails).

Ik had het geluk met een geinteresseerde weegmeester bij de RDW; mbv de kantelmethode heb ik met kleingewicht zelfs een meting binnen 5 kg kunnen realiseren.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”