Gewichtsverdeling caravan

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Gewichtsverdeling caravan

Bericht door RonvA » zo 17 mei 2020 16:38

Even benieuwd of anderen hier er echt veel werk in hebben gestoken, of het gewoon op 'goed is goed' gooien?

We hadden al best veel spullen van het kamperen met de tent, en alles wat we eventueel nog extra nodig hadden voor de caravan hebben we ook wel in huis. Dus ik ben net op mijn gemakje alles gaan wegen om te kijken hoeveel zooi we eigenlijk mee gaan nemen. Ik had zelf al wel beetje bedacht wat ik in de disselbak wilde hebben, wat onder het bed (rechts voor) en wat in de keuken (midden links) moet komen te liggen. Ook hebben we een accu in de caravan die uit mijn hoofd ook links voor komt maar dat weet ik niet zeker dus heb alleen even al het gewicht gerekend wat we zelf toe voegen. Is dit veel / weinig? Of moet ik me niet zo druk maken? :P

Ik zou zelf denken dat de kogeldruk wel aan de hoge kant gaat zijn als de accu inderdaad ook nog redelijk voorin zit, maar goed Hobby mag max 100 KG hebben.. Onderstaande is even uitgegaan dat we een lange reis maken en we 2x gasflessen bij hebben. Voor korte trips kan er sowieso wel 1 thuis blijven maar reken liever even met wat ie max weegt.

Overigens gaan alle kleren en voortent etc. de auto in voor de reis, heb 500 kilo+ laadvermogen over in de auto dus daar kan sowieso zat in, dat krijg ik qua KG niet vol. Met onderstaande getallen + het gewicht van reservewiel en accu en bijbehorende heb ik overigens ook nog ruim 100 kilo laadvermogen over in de caravan.

kg locatie
36,9 Disselbak
22,4 Onder bed
16,3 Keuken
11,2 Overig
Laatst gewijzigd door RonvA op zo 17 mei 2020 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Gewichtsverdeling caravan

Bericht door Wally » zo 17 mei 2020 16:55

Inclusief res. wiel en accu, een kleine 125 kg aan gewicht?
Velen zullen hier jaloers op zijn.

Wat betreft je kogeldruk is alleen maar redelijk te achterhalen door te wegen.
Kan met een personenweegschaal, een klein balkje die in de koppeling past en een triplex plaatje op de weegschaal.
Balkje dusdanig lang maken dat de koppeling ongeveer hoogte van trekhaak is.
Is de kogeldruk te hoog of te laag, dan kun je af gewicht naar achteren of voren plaatsen.
Omdat je nog 90 kg over heb kun je ook met spullen uit je auto spelen zodat de kogeldruk goed is.

Maar als je geladen bent, rij dan eens over een weegbrug.
Velen hier moesten toch ,n keer extra slikken, omdat het toch wat meer was als wat men dacht.

Frans

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Gewichtsverdeling caravan

Bericht door RonvA » zo 17 mei 2020 17:30

Al eens zitten kijken maar niet zo snel een weegbrug kunnen vinden, bij de gemeentewerf / milieustraat kan ik ook niet komen met de caravan xD.
Bij Hobby zit in het neuswiel een meter, daar kan ik in ieder geval wel de kogeldruk vandaan halen al is dat natuurlijk niet super nauwkeurig.

En nee, een kleine 175 kilo aan gewicht. Wij hebben hem uitgerust met de verzwaarde as om wat meer speling te krijgen ;) de auto trekt het toch wel. Dus de max van 1350 is nu 1500.

Als ik even de getallen van Hobby erbij pak.
Massa in rijklare toestand: 1.202 kg
Bijlading met aslastverhoging: 285 kg

Overigens nu ik dat zo lees rekent Hobby in die rijklare toestand zelf ook al water+gas mee. en die neem ik in mijn getallen ook nog eens mee. Dus uiteindelijk weegt het totaal nog minder. We hebben marge genoeg qua lading, ben gewoon aan het denken of de verdeling aardig zou kloppen.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Gewichtsverdeling caravan

Bericht door Conradi » zo 17 mei 2020 17:36

RonvA schreef:
zo 17 mei 2020 16:38
Even benieuwd of anderen hier er echt veel werk in hebben gestoken, of het gewoon op 'goed is goed' gooien?
Ja, we hebben dat de eerste keer echt goed uitgevogeld, en daarna weet je voortaan hoe het 't beste zit.

Los van maximaal gewicht en kogeldruk, is de juiste verdelen van lading erg belangrijk voor de stabiliteit. Veel massa voorin (bv fietsen voorop) en een vergelijkbare massa helemaal achterin - om de kogeldruk te compenseren - levert een veel minder stabiele caravan op dan alle massa rond de as plaatsten.
Maar met jouw Landcruiser kun je quasi twee elektrische fiesen achterop hangen, zonder compensatie, en dan merk je het nog niet :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: Gewichtsverdeling caravan

Bericht door Cara-Fan » zo 17 mei 2020 18:04

Wij hebben er ook echt werk van gemaakt en zijn nog steeds aan het finetunen. Ik heb ook een lijst gemaakt waar alles opstaat wat mee gaat.
  • Dakkoffer op de auto voor kleding, handdoeken etc.
  • Beugel gekocht om reservewiel onder de caravan te vervoeren.
  • Lichtgewicht tentframe.
  • Alle camping spullen waar mogelijk vervangen voor lichtgewicht.
  • De bezem door het inventaris gehaald, je sleept vaak zoveel mee wat je echt niet gebruikt.
  • Reich caravanweger gekocht, ook voor verschil links/rechts en disseldruk
  • Gasflessen geruild voor 2 lichtgewicht gasflessen van Primagaz
  • Fietsen kinderen in de caravan ipv op een extra fietsdrager
Momenteel aan het oriënteren voor een nieuwe mover. Dan wil ik mijn oude accu van 26 kg meteen vervangen voor een lichtgewicht (leef)accu PowerXtreme 30 van 5/6 kg.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Gewichtsverdeling caravan

Bericht door VIP » zo 17 mei 2020 18:42

RonvA schreef:
zo 17 mei 2020 17:30
Overigens nu ik dat zo lees rekent Hobby in die rijklare toestand zelf ook al water+gas mee. en die neem ik in mijn getallen ook nog eens mee. Dus uiteindelijk weegt het totaal nog minder. We hebben marge genoeg qua lading, ben gewoon aan het denken of de verdeling aardig zou kloppen.

Dat is wettelijk in Europa zo geregeld, vroeger was het zonder gasfles, watertank, haspel enz. en kwam bijna iedereen in de problemen qua gewichten. Dus alle merken hanteren nu rijklare gewichten, hoewel ze allemaal vermelden dat ze qua gewichten 5% marge aanhouden ivm gebruik van natuurlijke materialen.

En nog een tip, een nieuwe caravan is bij aflevering niet in balans, ofwel je moetzoals hierboven al werd geschreven een beetje vogelen hoe de kogeldruk uitkomt.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 282
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: Gewichtsverdeling caravan

Bericht door sander_knaus » zo 17 mei 2020 18:58

Wat ik alleen echt nooit snap, waarom kleren in de auto? Is toch vet onhandig?? Dat is van de vele handige dingen aan een caravan. Leg dan desnoods je reservewiel van 25 kg in de auto.. maar kleren?
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Gewichtsverdeling caravan

Bericht door RonvA » zo 17 mei 2020 19:06

Omdat wij de caravan ook niet thuis kunnen houden, absoluut geen ruimte in de straat om hem neer te zetten. Dus we rijden vanuit huis naar de stalling, pikken hem op, en rijden door. Dus dan liggen de kleren in de auto en niet in de caravan ;). Tis nog veel onhandiger om die op de stalling allemaal netjes in de caravan te gaan zitten ruimen :P

Fietsen nemen we sowieso niet mee, want die hebben we niet :D. En hebben inderdaad ook van die lichtgewicht primagaz gasflessen gekocht..

Ik ga het wel gewoon inladen zoals ik het in mijn hoofd heb zitten, en dan kunnen we altijd nog schuiven. Volgens caravantrekker moet hij alsnog stabiel zijn ook al laden we het ding totaal verkeerd dus maak me ook geen enorme zorgen :P. En door de aslast verzwaring kom ik qua pure KG niet zo snel in de problemen.
Voortent hebben we ook met fiber stokken uitgerust, maar ook die zal in de auto mee gaan, die mag wel wat gewicht hebben.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Gewichtsverdeling caravan

Bericht door Paul Vingerhoets » zo 17 mei 2020 19:48

zou toch de moeite nemen en eens een weegbrug opzoeken waar je mag wegen geeft veel info over hoe zwaar het geheel daadwerkelijk is getallen uit de folder zijn leuk als richting maar meten is weten.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewichtsverdeling caravan

Bericht door Micky » zo 17 mei 2020 20:00

Ik weeg altijd de hele caravan voordat we een lange reis gaan doen, dat doe ik met mijn reichweger, die gele.
Rij ik maar een km of 200 max, dan til ik de dissel op met de hand en weet dat ik ongeveer goed zit, met het wegen voor de grote reis zit ik eigenlijk ook altijd al juist, voordeel van heel je leven kamperen en de laatste 10 jaar met dezelfde caravan, dan gaat het meestal al goed op gevoel thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Gewichtsverdeling caravan

Bericht door WillyL » zo 17 mei 2020 20:37

Wanneer je het puur theorestisch bekijkt kan je nog steeds een XLSje maken met vrij ingewikkelde formules.
L*l=m*M of last maal lastarm is macht maal machtsarm
Het gewicht achter de as kan je aftrekken van het gewicht voor de as maar daarbij moet je rekening houden met de afstand tussen zwaartepunt van dat gewicht en de as en de afstand tot de dissel. Idem voor gewicht tussen as en dissel, maar daar wordt het gewicht in verhouding tot de as en dissel verdeeld over de twee.
Het gewicht achter de as komt wel volledig als positief op de as, dat ben je niet kwijt..
Maar zo ver moet je het nu ook niet drijven in berekenen... knipoog.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Gewichtsverdeling caravan

Bericht door RonvA » zo 17 mei 2020 21:14

WillyL schreef:
zo 17 mei 2020 20:37
Wanneer je het puur theorestisch bekijkt kan je nog steeds een XLSje maken met vrij ingewikkelde formules.
L*l=m*M of last maal lastarm is macht maal machtsarm
Het gewicht achter de as kan je aftrekken van het gewicht voor de as maar daarbij moet je rekening houden met de afstand tussen zwaartepunt van dat gewicht en de as en de afstand tot de dissel. Idem voor gewicht tussen as en dissel, maar daar wordt het gewicht in verhouding tot de as en dissel verdeeld over de twee.
Het gewicht achter de as komt wel volledig als positief op de as, dat ben je niet kwijt..
Maar zo ver moet je het nu ook niet drijven in berekenen... knipoog.gif
Dan moet je ook de hele caravan strippen tot het bot en de keuken etc. ook wegen xD anders zegt het nog niks :P Zo ver wil ik niet gaan.

En ja, wegen, leuk, maar zoals gezegd ik kon in al mijn google gezoek nergens wat vinden. Dus als iemand tips heeft ;).
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Gewichtsverdeling caravan

Bericht door Chris » zo 17 mei 2020 21:29

Koop een Reich wielweger..
Deze: https://www.dewitschijndel.nl/reich-ele ... HgQAvD_BwE

Leer hoe je er mee om moet gaan en je zult zien dat het werkt.
Ik heb er ook een, en weet ondertussen dat je het beste op asfalt of stelcon platen kan wegen.
Op klinkers gaat het slecht, teveel wisselende metingen.
Maar, op asfalt oid genereer ik bij 5x wegen ( heen en weer met de mover) een wielgewicht met max. 10 Kg verschil per meting, en daar ben ik dan tevreden mee.
Probeer L & R wat gelijk te krijgen, en ook de kogeldruk lekker stevig te krijgen.... kan je ook met die reich wegen.... hij telt ook nog op voor je..
Toevallig is mijn hut erg licht op de kop, dus 2 fietsen is erg welkom op de dissel.
Ik mag 90 Kg kogeldruk hebben maar heb nog liever 100Kg... wordt alleen maar stabieler.
De auto kan het ook hebben gelukkig... maar zorg idd wel voor een lekker zware auto...
De auto met de caravan sturen en niet andersom natuurlijk..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
GSAndre
Berichten: 1014
Lid geworden op: ma 19 mar 2012 22:20
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

Re: Gewichtsverdeling caravan

Bericht door GSAndre » vr 22 mei 2020 08:42

RE.gif
Same here, meet met Reich alleen op asfalt, en alles 3x
Kogeldruk op 85 en links/rechts een max verschil op 25 kg

Eergisteren, kogel 85, links 600 en rechts 585
Kamperen voegt geen jaren aan je leven toe, maar leven aan je jaren !

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Gewichtsverdeling caravan

Bericht door Paul Vingerhoets » vr 22 mei 2020 09:38

Zolang je niet aangeeft waar je ergens in de buurt huist zul je ook geen tips krijgen waar mogelijk weegbruggen zijn.

Hier in best is een caravanstalling die een weegbrug heeft speciaal voor caravans en kampers
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gewichtsverdeling caravan

Bericht door dieseltijger » vr 22 mei 2020 10:17

Hier gewoon: "goed is goed". De caravan is vorig jaar gewogen bij triorep, en daarmee weet ik de gewichtsverdeling. Ik weet ongeveer hoeveel ik er bij "kwak", en ook waar ik dat doe.

Kom op, ik heb een caravan voor het vieren van vakantie niet om pietluttig mijn tijd te verdoen. Het is bovendien geen groot gevaarte, het is een simpele doos op wielen, geen geavanceerd vliegtuig.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Gewichtsverdeling caravan

Bericht door WillyL » vr 22 mei 2020 10:22

Mijn reply eindigde niet voor niets met een knipoog... Een Reichweger is niet 100% juist maar komt dicht in de buurt en die gebruik ik, zelfs op mijn betonklinkeroprit. Ik let er wel op dat de contactplaatjes onderaan mooi midden op een vlakke klinker liggen.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gewichtsverdeling caravan

Bericht door dieseltijger » vr 22 mei 2020 10:27

Duidelijk hoor, en zorgvuldigheid is prima zolang het maar niet doorslaat.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Gewichtsverdeling caravan

Bericht door Micky » vr 22 mei 2020 10:56

dieseltijger schreef:
vr 22 mei 2020 10:17
Hier gewoon: "goed is goed". De caravan is vorig jaar gewogen bij triorep, en daarmee weet ik de gewichtsverdeling. Ik weet ongeveer hoeveel ik er bij "kwak", en ook waar ik dat doe.

Kom op, ik heb een caravan voor het vieren van vakantie niet om pietluttig mijn tijd te verdoen. Het is bovendien geen groot gevaarte, het is een simpele doos op wielen, geen geavanceerd vliegtuig.
En bij dat "ongeveer" van je gaat het dus wel vaak ongemerkt fout, mijn broer "wist" ook al jaren dat zijn surf uitzet in de aanhanger niet meer zou wegen dan 150KG onmogelijk zelfs, na weging bleek het dik 300kg te zijn, 150 ernaast...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Gewichtsverdeling caravan

Bericht door dieseltijger » vr 22 mei 2020 11:20

Mee eens, je laadt ongemerkt meer dan je denkt. Maar je weet ook (denk ik): je hebt al tig jaar dezelfde caravan, de laatste 8 jaar gaan de kinderen niet meer mee - kortom: "de configuratie" is ieder jaar hetzelfde, en ik weet de semi-lege gewichtsverdeling inclusief accu, en voortent.

viewtopic.php?f=80&t=39850&hilit=triorep

viewtopic.php?f=80&t=39847&hilit=voortent#p718536
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Gewichtsverdeling caravan

Bericht door RonvA » vr 22 mei 2020 22:23

Paul Vingerhoets schreef:
vr 22 mei 2020 09:38
Zolang je niet aangeeft waar je ergens in de buurt huist zul je ook geen tips krijgen waar mogelijk weegbruggen zijn.

Hier in best is een caravanstalling die een weegbrug heeft speciaal voor caravans en kampers
West Brabant ;)

En ik weet wel exact wat ik erin ga laden, dat heb ik namelijk allemaal gewogen en opgeteld. ook de opties opgeteld met de gewichten die ik uit de optielijst heb gehaald. Als ineens 100 KG extra in de caravan terecht komt dan heeft iemand er bakstenen in gegooid xD
Wel blij dat we de as verzwaring naar 1500 KG hebben genomen, anders werd het alweer krap.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Gewichtsverdeling caravan

Bericht door Paul Vingerhoets » za 23 mei 2020 10:52

Siemons in Roosendaal heeft een openbare weegbrug alsook de keuringsstation rdw.

En zo zullen er nog wel een paar meer zijn even gegoogled
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Gewichtsverdeling caravan

Bericht door PD » za 23 mei 2020 11:02

RDW stations in o.a. Rijen en Roosendaal; kost je € 10,-

Ik heb in Rijen gewogen, aangekoppeld, afgekoppeld, links en rechts. Hangt een beetje van de medewerking van de keurmeester af en hoe het weegdek in het wegdek ligt. Soms liggen ze verhoogd, dan kun je niet L en R wegen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Gewichtsverdeling caravan

Bericht door Aviva » za 23 mei 2020 21:30

Wist niet dat je bij de RDW ook kon wegen, zal in Groningen eens informeren.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Gewichtsverdeling caravan

Bericht door RonvA » za 23 mei 2020 22:15

PremiumDiscovery schreef:
za 23 mei 2020 11:02
RDW stations in o.a. Rijen en Roosendaal; kost je € 10,-

Ik heb in Rijen gewogen, aangekoppeld, afgekoppeld, links en rechts. Hangt een beetje van de medewerking van de keurmeester af en hoe het weegdek in het wegdek ligt. Soms liggen ze verhoogd, dan kun je niet L en R wegen.
Ah, zal als alles beetje gesettled is eens met volle bepakking in Rijen gaan kijken dan.. das niet gek ver weg. Mijn vriendin werkt daar :p
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”