Caravantrekker trekkrachtberekening

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Caravantrekker trekkrachtberekening

Bericht door RonvA » vr 24 apr 2020 20:11

Ik kon hier zo snel geen topic over vinden, en weet ook niet zo goed of ik hem hier mag plaatsen :) er zijn zoveel sub forums.
Maar ik was even benieuwd naar jullie combinaties! En vooral of de berekeningen van de Caravantrekker website volgens jullie een beetje hout snijd? je kan deze hier vinden voor degene die hem niet kennen : https://caravantrekker.nl/berekening/index.php

Omdat de site nogal veel plaatjes heeft post ik het even als screenshot.
Knipsel.JPG
Knipsel2.JPG
Ik hoop dat dit topic hier mag, en niet al bestaat, ben benieuwd naar jullie combi's!
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Caravantrekker trekkrachtberekening

Bericht door BertJan » vr 24 apr 2020 20:19

deze auto kan die caravan prima trekken , maar wat wil je met een toyota landcruiser.

de berekeningen van caravantrekker zijn best goed, vaak aan de veilige kant.

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Caravantrekker trekkrachtberekening

Bericht door RonvA » vr 24 apr 2020 21:20

Ja, mijn auto heeft geen last van de caravan als het goed is.. Het is ook niet de grootste sleurhut voor ons 2tjes ;). Was vooral benieuwd wat de berekeningen voor andere mensen hun combinaties deden, of daar nog 'rare' dingen uit zouden komen.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Caravantrekker trekkrachtberekening

Bericht door Fred G » vr 24 apr 2020 22:26

Ik heb die berekening ook laten doen, en mijn mening is dat ze er wel zicht op hebben.
Ook met de kanttekeningen van mijn combi en waar mee rekening te houden. thumbup.gif
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravantrekker trekkrachtberekening

Bericht door Morgoth » vr 24 apr 2020 23:00

Mijn berekening:
F935826E-142C-47A0-BA94-7664C4B9FDE2.jpeg
6D39DF6B-7A71-436A-9A61-06531A279E1D.jpeg
9C60A5FB-D48B-4C62-96AE-873D3FA9B2C5.jpeg
Laatst gewijzigd door Morgoth op vr 24 apr 2020 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Caravantrekker trekkrachtberekening

Bericht door Erwin1987 » vr 24 apr 2020 23:03

Afbeelding
Gaat om een v70d5 (beladen 2310 kg en een dethleffs rondo 460 1200kg)

Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravantrekker trekkrachtberekening

Bericht door dieseltijger » vr 24 apr 2020 23:11

Hier wat miezeriger prestaties, het houdt duidelijk minder over:
ctrekker1.PNG
ctrekker1.PNG (84.22 KiB) 1274 keer bekeken
ctrekker2.PNG
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Erwin1987
Berichten: 2174
Lid geworden op: vr 18 aug 2017 09:07
Locatie: Westervoort

Re: Caravantrekker trekkrachtberekening

Bericht door Erwin1987 » za 25 apr 2020 06:48

Re:

Je kan de belading aanpassen op de website dan veranderen de cijfers.


Erwin

Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48

Gebruikersavatar
Fred G
Berichten: 557
Lid geworden op: vr 13 mei 2016 22:26
Locatie: Zoetermeer

Re: Caravantrekker trekkrachtberekening

Bericht door Fred G » za 25 apr 2020 08:01

RE.gif RE.gif

@ Dieseltijger

Juist voor een combi met wat magerder cijfers is dit juist een informatieve site/berekening.
Je kunt er prima mee rijden, als je de beperkingen in acht houdt. Zelfde geldt voor mijn combi; ook rekening houden met wat beperkingen.

Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers

Gebruikersavatar
Riegert
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 23 aug 2009 13:54

Re: Caravantrekker trekkrachtberekening

Bericht door Riegert » zo 26 apr 2020 15:45

@Dieseltijger
Vandaar dat ik een Avensis 1.8 CVT heb. Die heeft duidelijk minder trekproblemen dan een handbak. Met 1400 kg Fend erachter gaat het allemaal makkelijk genoeg. Heb alleen wat problemen met zijn drankverbruik als je boven de 90kmh wilt rijden....
Fendt Saphir 490 TF, Truma SE-R, Toyota Avensis 1.8 vvti cvt 2011

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Caravantrekker trekkrachtberekening

Bericht door dieseltijger » zo 26 apr 2020 16:00

Nee klopt. Achteraf heb ik spijt dat ik niet voor de CVT gekozen heb, want dat zou het leven qua wegrijden en qua maximale aanhangermassa een stuk leuker gemaakt hebben. Verstandige keuze, en ik vind zo'n CVT uiterst comfortabel rijden. En het drankverbruik gaat bij snelheden boven de 90 km/u toch lekker omhoog - ongeacht het type transmissie.

En als ik een CVT had gekozen zou ik hier op het forum lopen klagen dat de CVT trouw oliespoelbeurten moet ondergaan, en dat de gekozen toerentallen te hoog zijn, en dat ik daarom spijt heb dat ik geen handbak genomen had. Zo gaat dat.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravantrekker trekkrachtberekening

Bericht door Morgoth » zo 26 apr 2020 22:25

RE.gif
Loeit de Avensis CVT net zo als de Prius? Ik heb zo'n ding gehad. Gek werd ik er van
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
RonvA
Berichten: 826
Lid geworden op: za 11 apr 2020 22:39
Contacteer:

Re: Caravantrekker trekkrachtberekening

Bericht door RonvA » ma 27 apr 2020 00:02

Morgoth schreef:
zo 26 apr 2020 22:25
RE.gif
Loeit de Avensis CVT net zo als de Prius? Ik heb zo'n ding gehad. Gek werd ik er van
Wil het topic niet nog verder offtopic trekken dan het al gaat xD Maar een hybride 'bak' zoals een Prius heeft (of welke andere Toyota Hybride) kan je niet vergelijken met een conventionele CVT ;). Overigens zijn de nieuwere generatie hybrides uiterst rustig als je ze niet op power mode hebt staan de hele tijd (Rij zakelijk een nieuwe Corolla Hybride)
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition

Gebruikersavatar
Riegert
Berichten: 130
Lid geworden op: zo 23 aug 2009 13:54

Re: Caravantrekker trekkrachtberekening

Bericht door Riegert » zo 3 mei 2020 14:38

@Dieseltijger dat bakspoelen wordt door de dealer ten stelligste afgeraden; dus hun verantwoording waar het mis gaat.

@Morgoth dat loeien kan je met je rechtervoet voorkomen, beleid doet wonderen....
Fendt Saphir 490 TF, Truma SE-R, Toyota Avensis 1.8 vvti cvt 2011

Klaas
Berichten: 11
Lid geworden op: do 4 mei 2017 20:53

Re: Caravantrekker trekkrachtberekening

Bericht door Klaas » za 9 mei 2020 18:19

Volgens mij moet je CT zien als een indicator en niet als de wet.
Met onze vorige auto (Kia Sorento) kwamen wij veel beter uit de test, mede omdat die auto 200 kg zwaarder was.
In praktijk verneem je geen verschil, de Tuscon rij zelf beter (stabieler)
Afbeelding 1.png
Hyundai Tucson 2.0 CRDI 2016 met Dethleffs Beduin 515 DB

RvL
Berichten: 261
Lid geworden op: di 24 jun 2014 10:41

Re: Caravantrekker trekkrachtberekening

Bericht door RvL » wo 13 mei 2020 10:56

Ik gebruik CaravanTrekker eigenlijk altijd als ik een nieuwe auto ga uitzoeken. Vaak kan ik zelf ook wel beredeneren of een auto goed (genoeg) is voor mijn lichte caravan, maar het voordeel is dat je met gewichten kan spelen en verschillende auto's/uitvoeringen met elkaar kan vergelijken. Standaard rekent CT met een belading van 150kg in de auto, maar als ik even snel reken zit ik daar zo'n 100kg boven. Het verschil daartussen kan CT mooi aangeven.

Daarnaast kwam ik tijdens de afgelopen zoektocht uit bij een auto met atmosferische motor. Max koppel ligt daardoor wat hoger in de toeren. Ook twijfelde ik tussen de (fenomenale) handbak of de automaat. Automaat met name voor comfort, maar omdat het een automaat met koppelomvormer is vangt dat het lage koppel bij lage toeren ook mooi op. Iets wat CT erg duidelijk weergeeft:
Met handbak:
Screenshot 2020-05-13 at 10.49.23.png
Berekening met handbak
Met automaat:
Screenshot 2020-05-13 at 10.52.45.png
Berekening met automaat
Dat maakte de keuze voor een automaat nog een stuk makkelijker, naast het filerijden (wat ik toen nog veel deed) en het algehele comfort knipoog.gif.

Maar het inderdaad geen waarheid. Wel een nauwkeurig rekenmodel wat een indicatie geeft van de te verwachten prestaties. Het kan echter geen rekening houden met zaken zoals relatief diep doorzakken van de achterkant, zoals bijvoorbeeld mijn eerste Renault Mégane 3 een handje van had. Daarmee moest ik echt stapvoets over zelfs de flauwste drempels heen. Met de stuggere Mégane 3 GT-Line die ik daarna had ging dat al wat beter. Maar dat kan het model niet voorspellen. Het kan daarom ook handig zijn om de reviews op CT te lezen. En het forum hier af te struinen knipoog.gif
Mazda CX-30 SkyActiv-X aut. (2020) met een Hobby Classic 420TM (1993)

roon001
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 25 sep 2017 13:51

Re: Caravantrekker trekkrachtberekening

Bericht door roon001 » wo 13 mei 2020 11:14

Komend weekend (als het door kan gaan) ga we op pad met onze Mazda CX-30 Skyactive X, automaat en onze lichte Kip Shelter (max. 900 kg) voor een lang weekend.
Wordt de eerste rit met deze combinatie. Ben benieuwd hoe de Mazda met skyactive X met automaat zich gedraagt. Tot nu toe bevalt de Mazda CX-30 solo heel erg goed. Ook de automaat bevalt erg goed (rustige rijstijl). Voordeel van deze automaat is de koppel omvormer. Hierdoor is optrekken erg plezierig. De ervaring zal leren hoe dit is in combinatie met caravan.
Kip Shelter Plus achter Mazda CX-30 Skyactive-X Automaat

RvL
Berichten: 261
Lid geworden op: di 24 jun 2014 10:41

Re: Caravantrekker trekkrachtberekening

Bericht door RvL » wo 13 mei 2020 11:33

roon001 schreef:
wo 13 mei 2020 11:14
Komend weekend (als het door kan gaan) ga we op pad met onze Mazda CX-30 Skyactive X, automaat en onze lichte Kip Shelter (max. 900 kg) voor een lang weekend.
Wordt de eerste rit met deze combinatie. Ben benieuwd hoe de Mazda met skyactive X met automaat zich gedraagt. Tot nu toe bevalt de Mazda CX-30 solo heel erg goed. Ook de automaat bevalt erg goed (rustige rijstijl). Voordeel van deze automaat is de koppel omvormer. Hierdoor is optrekken erg plezierig. De ervaring zal leren hoe dit is in combinatie met caravan.
Daar ben ik uiteraard ook erg benieuwd naar knipoog.gif
Mazda CX-30 SkyActiv-X aut. (2020) met een Hobby Classic 420TM (1993)

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Caravantrekker trekkrachtberekening

Bericht door Jan Br » wo 13 mei 2020 11:56

Omdat ze het effect van de meewerkende elektrische aandrijving nog niet kunnen meten, is dit alleen gebaseerd op de prestaties van de benzinemotor.
Schermafbeelding 2020-05-13 om 11.53.57.png
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”