Caravantrekker trekkrachtberekening
Caravantrekker trekkrachtberekening
Ik kon hier zo snel geen topic over vinden, en weet ook niet zo goed of ik hem hier mag plaatsen :) er zijn zoveel sub forums.
Maar ik was even benieuwd naar jullie combinaties! En vooral of de berekeningen van de Caravantrekker website volgens jullie een beetje hout snijd? je kan deze hier vinden voor degene die hem niet kennen : https://caravantrekker.nl/berekening/index.php
Omdat de site nogal veel plaatjes heeft post ik het even als screenshot. Ik hoop dat dit topic hier mag, en niet al bestaat, ben benieuwd naar jullie combi's!
Maar ik was even benieuwd naar jullie combinaties! En vooral of de berekeningen van de Caravantrekker website volgens jullie een beetje hout snijd? je kan deze hier vinden voor degene die hem niet kennen : https://caravantrekker.nl/berekening/index.php
Omdat de site nogal veel plaatjes heeft post ik het even als screenshot. Ik hoop dat dit topic hier mag, en niet al bestaat, ben benieuwd naar jullie combi's!
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition
Re: Caravantrekker trekkrachtberekening
deze auto kan die caravan prima trekken , maar wat wil je met een toyota landcruiser.
de berekeningen van caravantrekker zijn best goed, vaak aan de veilige kant.
de berekeningen van caravantrekker zijn best goed, vaak aan de veilige kant.
Re: Caravantrekker trekkrachtberekening
Ja, mijn auto heeft geen last van de caravan als het goed is.. Het is ook niet de grootste sleurhut voor ons 2tjes ;). Was vooral benieuwd wat de berekeningen voor andere mensen hun combinaties deden, of daar nog 'rare' dingen uit zouden komen.
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition
Re: Caravantrekker trekkrachtberekening
Ik heb die berekening ook laten doen, en mijn mening is dat ze er wel zicht op hebben.
Ook met de kanttekeningen van mijn combi en waar mee rekening te houden.
Ook met de kanttekeningen van mijn combi en waar mee rekening te houden.
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Re: Caravantrekker trekkrachtberekening
Mijn berekening:
Laatst gewijzigd door Morgoth op vr 24 apr 2020 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Caravantrekker trekkrachtberekening
Gaat om een v70d5 (beladen 2310 kg en een dethleffs rondo 460 1200kg)
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Caravantrekker trekkrachtberekening
Hier wat miezeriger prestaties, het houdt duidelijk minder over:
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Caravantrekker trekkrachtberekening
Re:
Je kan de belading aanpassen op de website dan veranderen de cijfers.
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Je kan de belading aanpassen op de website dan veranderen de cijfers.
Erwin
Verzonden vanaf mijn iPhone XS met Tapatalk
Home-car racer 48
Re: Caravantrekker trekkrachtberekening
RE.gif RE.gif
@ Dieseltijger
Juist voor een combi met wat magerder cijfers is dit juist een informatieve site/berekening.
Je kunt er prima mee rijden, als je de beperkingen in acht houdt. Zelfde geldt voor mijn combi; ook rekening houden met wat beperkingen.
Grt Fred
@ Dieseltijger
Juist voor een combi met wat magerder cijfers is dit juist een informatieve site/berekening.
Je kunt er prima mee rijden, als je de beperkingen in acht houdt. Zelfde geldt voor mijn combi; ook rekening houden met wat beperkingen.
Grt Fred
SUBARU FORESTER (SG) 2.0X AWD met Fendt Saphir 490Q 2006
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Soms herken je de juiste weg aan de tegenliggers
Re: Caravantrekker trekkrachtberekening
@Dieseltijger
Vandaar dat ik een Avensis 1.8 CVT heb. Die heeft duidelijk minder trekproblemen dan een handbak. Met 1400 kg Fend erachter gaat het allemaal makkelijk genoeg. Heb alleen wat problemen met zijn drankverbruik als je boven de 90kmh wilt rijden....
Vandaar dat ik een Avensis 1.8 CVT heb. Die heeft duidelijk minder trekproblemen dan een handbak. Met 1400 kg Fend erachter gaat het allemaal makkelijk genoeg. Heb alleen wat problemen met zijn drankverbruik als je boven de 90kmh wilt rijden....
Fendt Saphir 490 TF, Truma SE-R, Toyota Avensis 1.8 vvti cvt 2011
- dieseltijger
- Berichten: 10951
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Caravantrekker trekkrachtberekening
Nee klopt. Achteraf heb ik spijt dat ik niet voor de CVT gekozen heb, want dat zou het leven qua wegrijden en qua maximale aanhangermassa een stuk leuker gemaakt hebben. Verstandige keuze, en ik vind zo'n CVT uiterst comfortabel rijden. En het drankverbruik gaat bij snelheden boven de 90 km/u toch lekker omhoog - ongeacht het type transmissie.
En als ik een CVT had gekozen zou ik hier op het forum lopen klagen dat de CVT trouw oliespoelbeurten moet ondergaan, en dat de gekozen toerentallen te hoog zijn, en dat ik daarom spijt heb dat ik geen handbak genomen had. Zo gaat dat.
En als ik een CVT had gekozen zou ik hier op het forum lopen klagen dat de CVT trouw oliespoelbeurten moet ondergaan, en dat de gekozen toerentallen te hoog zijn, en dat ik daarom spijt heb dat ik geen handbak genomen had. Zo gaat dat.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Caravantrekker trekkrachtberekening
RE.gif
Loeit de Avensis CVT net zo als de Prius? Ik heb zo'n ding gehad. Gek werd ik er van
Loeit de Avensis CVT net zo als de Prius? Ik heb zo'n ding gehad. Gek werd ik er van
Hobby 420 De Luxe uit 1988
Re: Caravantrekker trekkrachtberekening
Wil het topic niet nog verder offtopic trekken dan het al gaat xD Maar een hybride 'bak' zoals een Prius heeft (of welke andere Toyota Hybride) kan je niet vergelijken met een conventionele CVT ;). Overigens zijn de nieuwere generatie hybrides uiterst rustig als je ze niet op power mode hebt staan de hele tijd (Rij zakelijk een nieuwe Corolla Hybride)
2021 Toyota RAV4 Hybrid AWD Style
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition
2024 Sunlight Cliff 640 adventure edition
Re: Caravantrekker trekkrachtberekening
@Dieseltijger dat bakspoelen wordt door de dealer ten stelligste afgeraden; dus hun verantwoording waar het mis gaat.
@Morgoth dat loeien kan je met je rechtervoet voorkomen, beleid doet wonderen....
@Morgoth dat loeien kan je met je rechtervoet voorkomen, beleid doet wonderen....
Fendt Saphir 490 TF, Truma SE-R, Toyota Avensis 1.8 vvti cvt 2011
Re: Caravantrekker trekkrachtberekening
Volgens mij moet je CT zien als een indicator en niet als de wet.
Met onze vorige auto (Kia Sorento) kwamen wij veel beter uit de test, mede omdat die auto 200 kg zwaarder was.
In praktijk verneem je geen verschil, de Tuscon rij zelf beter (stabieler)
Met onze vorige auto (Kia Sorento) kwamen wij veel beter uit de test, mede omdat die auto 200 kg zwaarder was.
In praktijk verneem je geen verschil, de Tuscon rij zelf beter (stabieler)
Hyundai Tucson 2.0 CRDI 2016 met Dethleffs Beduin 515 DB
Re: Caravantrekker trekkrachtberekening
Ik gebruik CaravanTrekker eigenlijk altijd als ik een nieuwe auto ga uitzoeken. Vaak kan ik zelf ook wel beredeneren of een auto goed (genoeg) is voor mijn lichte caravan, maar het voordeel is dat je met gewichten kan spelen en verschillende auto's/uitvoeringen met elkaar kan vergelijken. Standaard rekent CT met een belading van 150kg in de auto, maar als ik even snel reken zit ik daar zo'n 100kg boven. Het verschil daartussen kan CT mooi aangeven.
Daarnaast kwam ik tijdens de afgelopen zoektocht uit bij een auto met atmosferische motor. Max koppel ligt daardoor wat hoger in de toeren. Ook twijfelde ik tussen de (fenomenale) handbak of de automaat. Automaat met name voor comfort, maar omdat het een automaat met koppelomvormer is vangt dat het lage koppel bij lage toeren ook mooi op. Iets wat CT erg duidelijk weergeeft:
Met handbak: Met automaat: Dat maakte de keuze voor een automaat nog een stuk makkelijker, naast het filerijden (wat ik toen nog veel deed) en het algehele comfort .
Maar het inderdaad geen waarheid. Wel een nauwkeurig rekenmodel wat een indicatie geeft van de te verwachten prestaties. Het kan echter geen rekening houden met zaken zoals relatief diep doorzakken van de achterkant, zoals bijvoorbeeld mijn eerste Renault Mégane 3 een handje van had. Daarmee moest ik echt stapvoets over zelfs de flauwste drempels heen. Met de stuggere Mégane 3 GT-Line die ik daarna had ging dat al wat beter. Maar dat kan het model niet voorspellen. Het kan daarom ook handig zijn om de reviews op CT te lezen. En het forum hier af te struinen
Daarnaast kwam ik tijdens de afgelopen zoektocht uit bij een auto met atmosferische motor. Max koppel ligt daardoor wat hoger in de toeren. Ook twijfelde ik tussen de (fenomenale) handbak of de automaat. Automaat met name voor comfort, maar omdat het een automaat met koppelomvormer is vangt dat het lage koppel bij lage toeren ook mooi op. Iets wat CT erg duidelijk weergeeft:
Met handbak: Met automaat: Dat maakte de keuze voor een automaat nog een stuk makkelijker, naast het filerijden (wat ik toen nog veel deed) en het algehele comfort .
Maar het inderdaad geen waarheid. Wel een nauwkeurig rekenmodel wat een indicatie geeft van de te verwachten prestaties. Het kan echter geen rekening houden met zaken zoals relatief diep doorzakken van de achterkant, zoals bijvoorbeeld mijn eerste Renault Mégane 3 een handje van had. Daarmee moest ik echt stapvoets over zelfs de flauwste drempels heen. Met de stuggere Mégane 3 GT-Line die ik daarna had ging dat al wat beter. Maar dat kan het model niet voorspellen. Het kan daarom ook handig zijn om de reviews op CT te lezen. En het forum hier af te struinen
Mazda CX-30 SkyActiv-X aut. (2020) met een Hobby Classic 420TM (1993)
Re: Caravantrekker trekkrachtberekening
Komend weekend (als het door kan gaan) ga we op pad met onze Mazda CX-30 Skyactive X, automaat en onze lichte Kip Shelter (max. 900 kg) voor een lang weekend.
Wordt de eerste rit met deze combinatie. Ben benieuwd hoe de Mazda met skyactive X met automaat zich gedraagt. Tot nu toe bevalt de Mazda CX-30 solo heel erg goed. Ook de automaat bevalt erg goed (rustige rijstijl). Voordeel van deze automaat is de koppel omvormer. Hierdoor is optrekken erg plezierig. De ervaring zal leren hoe dit is in combinatie met caravan.
Wordt de eerste rit met deze combinatie. Ben benieuwd hoe de Mazda met skyactive X met automaat zich gedraagt. Tot nu toe bevalt de Mazda CX-30 solo heel erg goed. Ook de automaat bevalt erg goed (rustige rijstijl). Voordeel van deze automaat is de koppel omvormer. Hierdoor is optrekken erg plezierig. De ervaring zal leren hoe dit is in combinatie met caravan.
Kip Shelter Plus achter Mazda CX-30 Skyactive-X Automaat
Re: Caravantrekker trekkrachtberekening
Daar ben ik uiteraard ook erg benieuwd naarroon001 schreef: ↑wo 13 mei 2020 11:14Komend weekend (als het door kan gaan) ga we op pad met onze Mazda CX-30 Skyactive X, automaat en onze lichte Kip Shelter (max. 900 kg) voor een lang weekend.
Wordt de eerste rit met deze combinatie. Ben benieuwd hoe de Mazda met skyactive X met automaat zich gedraagt. Tot nu toe bevalt de Mazda CX-30 solo heel erg goed. Ook de automaat bevalt erg goed (rustige rijstijl). Voordeel van deze automaat is de koppel omvormer. Hierdoor is optrekken erg plezierig. De ervaring zal leren hoe dit is in combinatie met caravan.
Mazda CX-30 SkyActiv-X aut. (2020) met een Hobby Classic 420TM (1993)
Re: Caravantrekker trekkrachtberekening
Omdat ze het effect van de meewerkende elektrische aandrijving nog niet kunnen meten, is dit alleen gebaseerd op de prestaties van de benzinemotor.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties