Beveiliging Jaeger stekker ?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dreke
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 20 jan 2019 19:08
Locatie: Zuidlaren

Beveiliging Jaeger stekker ?

Bericht door Dreke » za 21 mar 2020 22:05

Deze week de caravan weer uit de stalling gehaald. Aankoppelen en tijdens het wegrijden flikkert de caravan van de kogel. Een hoop gevloek want dit had ik in 20 jaar nog niet meegemaakt. Ik had verwacht dat de draden wel uit de Jaeger stekker getrokken zouden zijn, maar tot ,mijn stomme verbazing zal alles nog goed, alleen was de stekker van de auto losgeschoten. Alleen de breekkabel was defect en daar had ik een reserve van. Gelukkig werkte elektrisch alles nog.
Mijn vraag, is de Jaeger beveiligd tegen het onbedoeld lostrekken van de auto ?

Mvg
Andre
Eriba Nova 485GL (2016), Thule 6200, Truma SER, Volvo V70-D4 (2014)

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18184
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Beveiliging Jaeger stekker ?

Bericht door deusjevo » za 21 mar 2020 22:27

Nee, juist niet denk ik gezien de draai die je na het inpluggen aan de stekker moet geven?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Beveiliging Jaeger stekker ?

Bericht door Micky » za 21 mar 2020 22:31

Wellicht naast het niet goed aankoppelen, ook de stekker vergeten in te steken, want de Jaeger gaat echt los van de kabel als je deze actie uithaalt, het is technisch gezien onmogelijk dat een goed geplaatste Jaeger zo uit de stekkerdoos getrokken kan worden, dit vanwege de bajonet sluiting.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Beveiliging Jaeger stekker ?

Bericht door thmeyer » zo 22 mar 2020 00:26

Dreke schreef:
za 21 mar 2020 22:05
Deze week de caravan weer uit de stalling gehaald. Aankoppelen en tijdens het wegrijden flikkert de caravan van de kogel. Een hoop gevloek want dit had ik in 20 jaar nog niet meegemaakt. Ik had verwacht dat de draden wel uit de Jaeger stekker getrokken zouden zijn, maar tot ,mijn stomme verbazing zal alles nog goed, alleen was de stekker van de auto losgeschoten. Alleen de breekkabel was defect en daar had ik een reserve van. Gelukkig werkte elektrisch alles nog.
Mijn vraag, is de Jaeger beveiligd tegen het onbedoeld lostrekken van de auto ?

Mvg
Andre
Waarschijnlijk heb je ook de verlichting na aankoppelen niet getest, want als de verlichting goed had gewerkt, was je Jaeger-stekker helemaal aan gort getrokken.

Als dat een Multicon WeST stekker was geweest, dan was deze onder het klepje uitgetrokken en ook heel gebleven.

Nogmaals het kan iedereen overkomen, maar de volgende keer toch (beide) extra controleren.

Nog een opmerking: Enig tijd geleden had ik een Poedelbak gehuurd en deze (de Jaeger) moest je zoals een Multicon WeST erin gestoken worden.
volgens mij was het bajonet- gedeelte bewust onklaar gemaakt (makkelijker aansluiten) en ik moet zeggen het werkte prima !!

Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op zo 22 mar 2020 00:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Beveiliging Jaeger stekker ?

Bericht door Micky » zo 22 mar 2020 00:38

RE.gif

wat bedoel je met die laatste opmerking scratch.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Beveiliging Jaeger stekker ?

Bericht door thmeyer » zo 22 mar 2020 00:52

RE.gif
Je steekt de "Jaeger-stekker" er gewoon recht erin en borgt deze met het dekseltje van de stekker-doos, zoals bij de Multico WeST-stekker gebeurd.
Op deze manier blijf de Jaeger-stekker ook heel als deze met geweld eruit wordt getrokken.

Theo
Laatst gewijzigd door thmeyer op zo 22 mar 2020 00:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Beveiliging Jaeger stekker ?

Bericht door Micky » zo 22 mar 2020 00:55

RE.gif

effect van de stekker weg dus, raar verhaal, ook geen plat stuk aan de stekker?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
thmeyer
Berichten: 1644
Lid geworden op: vr 6 apr 2012 13:14
Locatie: Nat. park Utrechtse Heuvelrug

Beveiliging Jaeger stekker ?

Bericht door thmeyer » zo 22 mar 2020 01:00

RE.gif
De Jaeger-stekker kan er maar op 1 manier in, alleen je hoef geen draai-beweging (bajonet) meer te maken.

Ik denk dat ze de 3 bajonet-nokken hebben weggehaald, want je kan hem er gewoon recht insteken !!

Het aankoppelen doet men net als bij een MulticoWeST-stekker. Nogmaals het werkte prima.

Opmerking: En draaien kon gewoon niet meer, want dat zat muurvast vanwege een extra schroefje.

Theo
Groeten Theo (Seat Altea 1.8 TSI DSG-7 155 Kw 210 pk, Avento 445 TF, Truma Ultraheat en Hawker SBS60 Accu, incl. privat WiFi-netwerk (Alfa R36 Special+)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Beveiliging Jaeger stekker ?

Bericht door PD » zo 22 mar 2020 08:35

RE.gif
Logische aktie bij een verhuurvloot thumbup.gif
Een leek denkt niet verder dan plug & play.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Dreke
Berichten: 67
Lid geworden op: zo 20 jan 2019 19:08
Locatie: Zuidlaren

Re: Beveiliging Jaeger stekker ?

Bericht door Dreke » zo 22 mar 2020 09:25

[/quote]

Waarschijnlijk heb je ook de verlichting na aankoppelen niet getest, want als de verlichting goed had gewerkt, was je Jaeger-stekker helemaal aan gort getrokken.

Als dat een Multicon WeST stekker was geweest, dan was deze onder het klepje uitgetrokken en ook heel gebleven.

Nogmaals het kan iedereen overkomen, maar de volgende keer toch (beide) extra controleren.

Theo
[/quote]

ik weet bijna voor 100% zeker dat ik de verlichting heb gecontroleerd, ik doe dat altijd door de alarmlichten even aan te zetten en dan controleren of ze ook bij de caravan werken.
Toen ik wegreed, hoorde ik een klap en stopte gelijk omdat ik mij realiseerde dat de caravan van de kogel viel. Ik stond niet meer dan 20-30 cm van de dissel. Zou het niet kunnen zijn dat de stekker door het vallen vanaf de kogel al was losgekomen, dus dat ik 'm, niet met de auto heb losgetrokken ?
Overigens vertrouw ik de aansluitingen ook niet meer. De buiten verlichting werkt, maar gisteren na het aankoppelen merkte ik dat ik geen stroom in de caravan had. Vervolgens na wat rommelen aan de stekker werkte ook de binnen verlichting weer.
Ik denk dat ik maar een reserve stekker ga aanschaffen en de huidige eens open maak om te zien of alle kabels nog goed vast zitten.

Andre
Eriba Nova 485GL (2016), Thule 6200, Truma SER, Volvo V70-D4 (2014)

Franswa
Berichten: 118
Lid geworden op: wo 14 dec 2016 19:36

Re: Beveiliging Jaeger stekker ?

Bericht door Franswa » zo 22 mar 2020 11:08

Het kan ook nog zijn dat er bij de aansluiting van de stekkerkabel in de caravan iets is losgetrokken, dit heb ik zelf eens gehad. Toen ik de caravan uit de stalling haalde vond ik eigenlijk al dat ik zoveel kabel had naar de auto toe, was dus gewoon er een eind uitgetrokken.
Zweedse auto, Duitse caravan.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”