Hyundai Tucson met "misbaksel"

Plaats reactie
Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Hyundai Tucson met "misbaksel"

Bericht door Reisben » zo 8 mar 2020 11:48

Woensdag, 4 maart, reden wij met de Tucson en en de nieuwe Knaus Sport 450 FU richting Diever in Drenthe. De stormen en de schoolvakantie nog even thuis uitgezeten, was het weer tijd om de Knaus verder te leren kennen.
Bij vertrek uit de stalling controleerden wij gewoontegetrouw de verlichting van de combinatie: remlicht, richtingaanwijzer, rijverlichting. Alles OK.

De afslag van de camping ligt aan een lange tweebaans weg langs de Drenthsche Hoofdvaart. Ik nam de tijd om vaart te minderen en af te remmen en op pakweg tweehonderd meter voor de afslag schakelde ik de richtingaanwijzer naar links in. Op gepaste snelheid kon ik afbuigen, naar de campingtoerit. Een vrachtwagen toeterde vinnig toen ik wegdraaide. Op de parkeerstrook van de camping constateerden wij dat de rijverlichting van de caravan niet brandde, hoewel ik bewust de rijverlichting in de dim-stand had geschakeld.
Da’s gek! Geen enkele lamp van de caravan brandde. Daarom had de vrachtwagen getoeterd; hij begreep niet waarom ik snelheid had geminderd en het afbuigen naar links was voor hem helemaal een verrassing. Een wonder dat hij mij niet had geprobeerd links in te halen, achteraf had ik dat helemaal logisch gevonden. Maar wat de gevolgen daarvan hadden kunnen zijn wilde ik niet bedenken…

Op de camping waarden spookbeelden door mijn hoofd. Op dit forum gaan verhalen rond over auto’s die de moderne caravans met LED-verlichting niet “begrijpen”. Termen als CAN-bussen en “inleren” had ik gelezen. De caravan uitrusten met “ballastweerstanden” spookten door mijn hoofd.
Goed, wat te doen?

Ik ben een eenvoudige werktuigbouwer van opleiding maar een multimetertje heb ik wel in de kist met reisnoodzakelijkheden. Eerst maar eens de caravan meten. Richtingaanwijzers gaven een vreemde melding op de meter. Rijverlichting gaf een weerstand, dat wekte vertrouwen. Er is op dit forum ook al iets geschreven over een LED die zich niet laat meten als Ohmse weerstand, realiseerde ik me later. Conclusie: de caravan was in principe OK. Nu de auto.

Met het multimetertje in de hand, de meetpennen in de contactdoos van de auto gestoken. Niets! Schrik! Had de CAN-bus de contactdoos afgeschakeld? Waren alle zekeringen gesprongen?
Dit vroeg om een plan van aanpak. We moesten als eerste uitsluiten dat het de auto was, dan wel repareren wat in de auto defect was geraakt.

Wij togen naar de Hyundai-dealer in Assen en legden de aandachtige heer aan de bali de situatie uit. Misschien een zekering, was zijn opmerking.
Hij wees ons de koffietafel en reed de auto de werkplaats in. Na amper vijf minuten was hij terug. “Kijk meneer, dit is het probleem”.

Hij had een zwevende zekeringhouder in de hand en opende deze waar wij bijstonden. Zo’n zwevende zekeringhouder heeft twee uitstekende lipjes, “mannetjes” waar passende stekkertjes, “vrouwtjes”, opgeschoven kunnen worden om zo de zekering in de bedrading te hangen. In de houder bevinden zich twee “vrouwtjes”. De steekzekering heeft ook twee “mannetjes” die in de houder gestoken moeten worden. In het interieur van de zekering, waarvan het huis, het gedeelte dat je beetpakt, van doorschijnende kunststof is gemaakt, kun je de smeltdraad zien. Deze was in takt! Maar één “vrouwtje” van de houder en één “mannetje” van de zekering vertoonden een zwarte massa. Deze zwarte massa had zich tussen het vrouwtje en het mannetje gewerkt waardoor het elektrische contact tussen die twee was verbroken. Geen gesprongen zekering, geen kortsluiting, maar gewoon een verbroken contact. De zwarte massa was gesmolten zekeringhouder. Het groene plastic van de 30 Amp zekering was ook gedeeltelijk gesmolten. Aldus was de stroomtoevoer naar de contactdoos van de Tucson volledig afgesloten.

Er ging een nieuwe zwevende zekeringhouder in de auto met een nieuwe zekering erin. Voor twintig euro reden wij met een werkende stekkerdoos weer naar de camping. En de caravan vervolgens pronkte prompt weer met alle brandende lampen.

Als ik dan een beetje door de documentatie blader van de Knaus enzo dan kom ik tot een volgend bevinding: het rijstroomverbruik bestaat voor ruim 80 Watt uit gloeilamp rijverlichting en 120 Watt uit de koelkast, samen goed voor 16,8 Ampere. Daar komt nog wel een zekere hoeveelheid rijstroom bij voor de LED’s maar die wordt nergens benoemd. De auto was gezekerd met 30 Amp, de garage heeft er eerst een 20 Amp ingezet. Nog steeds voldoende lijkt mij, maar waarom zou ik er straks niet weer een 30 Amp inzetten?

Ik vind het jammer dat Knaus niet het stroomverbruik van de rij-LED’s vermeldt. Hoewel vaak gedacht wordt dat het stroomverbruik van LED’s gering is moet ik toch even denken aan mijn LED-zaklamp. Deze Fenix LD41 bevat een 5 Watt LED en heeft vier batterijen AA als voeding, dus 6 Volt totaal. Als ik dan 5 Watt deel door 6 Volt kom ik op 0,8 Ampere. Bij 12 Volt zou dat ongeveer 0,4 Amp zijn.
De Knaus heeft LED-2 richtingaanwijzers, 6 LED zijverlichting en 2 LED frontverlichting. Stel dat al die LED-jes 0,4 Amp trekken zit je toch weer op 4 Amp totaal. Net niet verwaarloosbaar, denk ik in al mijn onschuld.

Een extra les die ik leerde tijdens dit avontuur was dat toen de multimeter niets aan de auto had gemeten dat ook een normale situatie had kunnen zijn, anders gezegd, als de auto geen aanhanger “waarneemt” staat op de contactdoos geen spanning. Ik had kunnen meten tot ik een ons had gewogen, de meter had altijd niets aangegeven.

De Tucson heeft sinds 2016 met de grote LMC gereden met een towerkoelkast, met de Beyerland met ouderwetse koelkast en nu een aantal keren met de Knaus. Gedurende al die ritten is de zekeringhouder heet geworden, is kunststof gaan smeulen en tussen de contactpunten gekropen. Bestaat er in de elektrotechniek zoiets als een “misbaksel” onder de zekeringhouders?
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hyundai Tucson met "misbaksel"

Bericht door Chris » zo 8 mar 2020 12:05

O ja zeker bestaan er ZELF bakkende zekeringhouders.
Er hoeft maar een slechte verbinding in te zitten en het is raak... zelfbakkende zekeringhouder.
Maar..
Om op de LED verlichting van de Knaus terug te komen.
1e Rij en woon verlichting zijn gescheiden, dat is bij elke 13 polige aansluiting zo....dus waar zat die zekering ???
en dan..
Ik heb als grapje, contour verlichting gemaakt op mijn Knaus... eentje met LED rijverlichting.
Dat heb jij toch ook???
Jou Sport Silver Selection heeft net als mijn Sudwind Silver Selection alleen maar LED voor de rijverlichting, en dat is samen zeker geen 80 watt.
Voor die contourverlichting die ik gemaakt heb zit een zekering.. ik heb daar een 3 ampere inzitten en dat gaat prima. ( Violet)
Dus veel stroom "Zuipt" de rijverlichting niet, ik zou ook nog wel 2 ampere kunnen gebruiken denk ik.
En de koelkast... die staat op een andere pin in de 13 polige... een geschakelde 12 volt.
Die staat vast niet op dezelfde zekering.

In casu.... een zeer slechte zekeringhouder die aan zelfvernietiging heeft gedaan.
Hoorde die bij een origineel trekhaak aansluit set???
Of is de aansluitset op de Tucson een after market set geweest...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Hyundai Tucson met "misbaksel"

Bericht door Reisben » ma 9 mar 2020 11:12

Ik acht jouw kennis van electra groot, Chris en ik lees dus met extra aandacht je opmerkingen. Dank daarvoor, trouwens.

De Tucson is af fabriek gekocht, inclusief trekhaak. Of de trekhaak inderdaad door de fabriek is gemonteerd of door de dealer weet ik niet. Ik heb me dat tot nu toe ook nooit afgevraagd. Heb nu wel twijfels.

Dat woon- en rijverlichting zijn gescheiden geloof ik onmiddellijk, daar heb ik niet aan getwijfeld. Maar het idee dat alle rijverlichting LED zou zijn, is geheel strijdig met het Knaus handboekje dat meegeleverd is. Dat spreekt toch echt van lampen met een gedefinieerd Wattage, zoals remlichten 2 stuks 21 Watt (bolletjes duidelijk te zien in de cateye-unit) en mistlamp 21 Watt, kenteken 2 stuks 5 Watt, contourlicht 2 stuks 5 Watt (softfit lampjes, die zijn goed te zien). Ook het feit dat ik op een remlicht weerstand heb gemeten en op de richtingaanwijzers niets, sterkt mij in het vermoeden dat er gloeilampen in de rijverlichting zitten, hoe graag ik jouw oordeel als electra-expert ook wil aannemen.

Voor de volledigheid: het handboekje van Knaus zegt dat achterlicht, extra remlicht, begrenzingslicht links/rechts, zijmarkering en voortentlamp LED-verlichting is.

Kan de Sport uit kostenoverweging toch gedeeltelijk zijn uitgerust met gloeilampen, dit, in tegenstelling tot de Südwind?

Wat de koelkast betreft moet ik aan de opmerkingen van de man in de garage denken. Het eerste wat hij deed was de motorkap openen. “Nee”, zei hij, “hier zit niet een aparte kabel met zekering die de constante stroomdraad voor de caravan moet zijn”. Hij concludeerde dat de voeding voor de koelkast dus via de gewraakte zekering moet lopen waardoor die 130 Watt of 11 Ampere een vast gegeven zou zijn tijdens de rit. Ik heb dit van hem aangenomen als een feit. De zekering zit aan de bestuurderskant in het dashboard, met daarin zelfs een kijkopening.

Ondertussen heb ik wel twijfels want zowel de geschakelde als de ongeschakelde stroomdraden zijn aangelegd, dat heb ik met mijn testplankje kunnen constateren (“Testcaravan, maar dan anders”, 4 okt 2019). Maar hoe die twee draden werkelijk opgelijnd en gezekerd zijn is voor mij nu een raadsel. Ik wil gaan controleren of de koelkast inderdaad via de geschakelde draad gevoed wordt of niet. Dat wordt een test als we weer uit Diever vertrekken.

Als we even aannemen dat jij gelijk hebt en de rijverlichting inderdaad 100% LED is, dat er dus nauwelijks stroom van betekenis vloeit, kan de zekeringhouder dan toch voldoende warmte produceren om dit “misbaksel” te produceren?
De storing is opgelost maar de materie blijft mij boeien. Hopelijk jou ook…
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hyundai Tucson met "misbaksel"

Bericht door Chris » ma 9 mar 2020 13:02

Nou....dat de richting aanwijzers en/of remlicht bolletjes zijn in de Sport....die zou kunnen.
Maar dat is geen verlichting die constant brand, en dus stroom gebruikt,,,en niet alles zal gelijk branden.

Doet eigenlijk niets af van het onverwachte resultaat.
Waardoor is die zekering houder gesmolten....
Overgangsweerstand in een "gammele" aansluiting zou ik als eerste in zoeken.
Want..
Koelkast, interieur verlichting, rijverlichting...het kan haast niet allemaal op een zekering zitten.
Daarom ben ik heel benieuwd hoe jou trekhaak aansluiting aangesloten is......ik heb wel eea "verrassends /verassends" gezien
Daarnaast...De Beyerland en de LMC kunnen al een aanzet gegeven hebben....

Rarara
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Reisben
Berichten: 525
Lid geworden op: za 16 feb 2019 10:06

Re: Hyundai Tucson met "misbaksel"

Bericht door Reisben » ma 9 mar 2020 13:45

Wat je zegt Chris, ik verdenk inderdaad ook de overgangsweerstand in de zekeringhouder. Dat zou nu, met een nieuwe houder en zekering verleden tijd moeten zijn. Ik ga het voorlopig in de gaten houden na elke komende rit.
Ook zal ik eens kijken welk deel van het interieurlicht is aangesloten op de auto.
Maar om de aansluiting van de trekhaak te analyseren, daar wacht ik even mee...
Dank voor het meedenken, nogmaals.
Knaus Sport 450 FU Silver Selection met Hyundai Tucson

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Hyundai Tucson met "misbaksel"

Bericht door erichendri » ma 9 mar 2020 22:59

Wij legden altijd 2 stroomdraden vanaf de accu naar
achteren aan met ieder een 15A of 20A zekering.
Tegenwoordig sluiten ze dat achterin aan op een regelunit.
Of dat nu verstandig is met die berekende bedrading van tegenwoordig
Kijk nou eens hoe dun sommige draden zijn.
Je sigarettenaansteker bv, ook dun en zit op een 10A zekering.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hyundai Tucson met "misbaksel"

Bericht door dieseltijger » ma 9 mar 2020 23:11

Ik heb ooit twee akkefietjes meegemaakt met aansluitingen:

Bij de Mercedes van mijn buurman werd de verlichtingvan de aanhanger na 1 seconde afgeschakeld. Oorzaak: defect achterlicht van de Mercedes, de besturingslogica schakelt dan automatisch een reservelamp dat zich eveneens in het lamphuis bevindt in - maar maakt tegelijk de verlichtingspoot van de caravancontactdoos spanningsloos. Conclusie 1: Duitse over engineering, Conclusie 2: de CAN Bus is niet zozeer de boosdoener, maar wel de logica die er overheen is geprogrammeerd (na 1 uur klooien kwamen we op het snuggere idee om de waarschuwing op het dashboard ("Ersatzleuchte eingeschaltet" ) te onderzoeken.

Voorval 2: Bij mijn auto bleven de remlichten - ook na het uitschakelen van het contact zachtjes branden. Oorzaak: sluiting in de contactdoos van de trekhaak, die weer werd veroorzaakt door een overgangsweerstand door oxidatie, waardoor het huis en de isolatie oververhit was geraakt en was gesmolten. Sindsdien laat ik nooit meer de koelkast op de accu van de auto werken (een extra 8 Ampere oid).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Hyundai Tucson met "misbaksel"

Bericht door Paul Vingerhoets » di 10 mar 2020 07:59

Het kan zeker zomaar zijn dat de constante en geschakelde plus via dezelfde zekering loopt is maar net hoe een en ander aangesloten is. Netje nee, meest waarschijnlijk zit er dan ergens na de zekeringhouder een relais dat de geschakelde spanning regelt.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hyundai Tucson met "misbaksel"

Bericht door Chris » di 10 mar 2020 09:57

RE.gif
Ja, die twee kunnen nog wel van een stevige 12 volt afgetapt worden.
Maar de rijverlichting valt daar buiten.

Alhoewel..is dat wel zo??
De tegenwoordige Canbus mogelijkheden zijn niet altijd te doorgronden.
In mijn auto zit een z.g. Trailer module... TRM in Volvo taal.
Dat is een soort stuurcomputertje voor de 13 polige jaeger.
Daar komen 2 dunne draden van de ECM in, een dikke 12 volt van het zekeringblok achterin de auto en een dikke massa.
Eruit komt de volledige 13 polige Jaeger bedrading, aangegoten volledig dicht.
Als ik de zekering van die dikke 12 volt trek, dan heb ik ook niets meer op de Jaeger..
Dus wel 1 zekering van 30 ampere.... ook voor de rijverlichting realiseer ik me nu...
Mijn TRM is wel een originele Volvo versie, ik weet dat after market units problemen hebben.
O.a. niet correct overnemen mistlicht en niet uitschakelende parkeersensoren.
Dus een zekering...
Wie weet... het kan wel..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Hyundai Tucson met "misbaksel"

Bericht door Morgoth » di 10 mar 2020 12:39

Ik heb een Westfalia trailermodule. Die wordt op exact dezelfde wijze aangesloten en ook deze werkte in één keer probleemloos op de 13 polige stekker van de tandemasser. Of het ook goed gaat met de 7 polige stekker van de caravan is nog niet bekend.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Hyundai Tucson met "misbaksel"

Bericht door Paul Vingerhoets » di 10 mar 2020 13:27

Ik verwacht dat dergelijke manier van aansluiten ook niet direct een probleem hoeft te zijn mits alle verbindingen goed zijn gemaakt een amp(of eender elke andere) stekker die net wat losjes zit kan zomaar voor een overgangsweerstand zorgen waardoor er ter plekke warmte opgewekt wordt en dit effect wordt na verloop van tijd alleen maar erger.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”