Elektrische fietsen op disseldrager

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Jaap van Duijn » di 7 jul 2020 06:38

Allen,

Ben ik lees of woord blind? Maar ik lees veel over accu's van de fietsen halen, zelfs kijken als je een E-bike koopt of de accu's er wel af kunnen.
Maar hoe zit het dan met die tassen en kinderzitjes en manden voorop.
Ik zag die veel achterop de auto met fietsdrager, die tassen voor de auto verlichting - ja ik weet het de drager heet ook verlichting - die toch net die bus of vrachtauto chauffeur een extra lichtje geeft?
Zelf heb ik nooit enige tas of wat ook op de fietsen gelaten, als je ook ziet wat een bewegingen van ruk en pluk die tas doet, het extra gewicht van fietsmand of kinderzitje, met bonken en stoten over de o zo veel drempels in Nederland en ver daar buiten.
Wees niet bang maar denk er eens anders over en hou die fiets eens alleen als fiets, niet als extra bagage drager.
De groeten Jaap van Duijn.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Ab » di 7 jul 2020 09:48

Nog effe over kogeldruk.
Ik lees hier Reich wegers, wegen met het neuswiel, disselweger enz.

Allemaal over het algemeen zeer onbetrouwbaar.
Wil je de kogeldruk echt weten, weeg het dan met een stukje bezemsteel of iets anders van de goede lengte in de koppeling.
Met een personenweegschaal eronder.
Je weet wel, zo eentje die van nul naar honderd gaat binnen een seconde.. die ja. Die wijken niet af. Geloof me.(Niet aan je vrouw vragen, want die gaat je geheid vertellen dat ie naar boven afwijkt)
Als je dan ook nog weegt met de koppeling op de goede hoogte, ( das effe meten, en de stok op de goed lengte afzagen)
dan kan je na afloop zeggen: Mijn kogeldruk is 85 kg.
En dan is dat nog waar ook.

Effe terug kan je van iemand lezen die er vast van overtuigd was met 100 kg kogeldruk te rijden.
Bij echt wegen met een goed weeginstrument bleek het 74 kg te zijn als ik alles moet geloven.

Er is ontzettend veel rotzooi te koop voor het meten van kogeldruk. Terwijl er ook ontzettend veel personenweegschalen zijn, met te verwaarlozen afwijkingen.
Gebruik die dan als je het echt weten wilt.
Oh, leg effe een plankje over de weegschaal.
Dan blijft dat ding beter heel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Morgoth » wo 8 jul 2020 10:01

RE.gif
Die iemand was ik. Ik had zo'n rood plastic ding om de dissel druk te wegen. Die veerde in tot het einde. Ik wist dat ie teveel aangaf maar ik wist niet dat het zoveel te veel was. Hij ligt inmiddels op de stort.

Wij hebben een digitale personenweegschaal met voelers erin die van alles en nogwat meer wegen dan alleen je gewicht. Die kun je helaas voor de caravan niet gebruiken. Die gaat domweg niet eens aan met een plankje erop.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Micky » wo 8 jul 2020 10:04

Ab schreef:
ma 29 jun 2020 11:06
Wat wordt er weer moeilijk gedaan door velen in dit draadje.
De kogeldruk gaat 12 kg omhoog.. so what. weenie.gif
Haal daar eens 4 kg af door iets uit de caravan te halen, of iets te verplaatsen.
Wat blijft er dan voor een verschrikkelijk ernstige veel te zware kogeldruk over? scratch.gif
als je 4 kilo van voor naar achteren legt scheelt dat 8 kilo mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Morgoth » do 9 jul 2020 09:50

Jaap van Duijn schreef:
di 7 jul 2020 06:38
...Maar hoe zit het dan met die tassen en kinderzitjes en manden voorop...
Onderweg naar de Ostsee heb ik er zeker 4 stuks, al dan niet plat gereden, langs de weg zien liggen. Die dingen zitten blijkbaar niet altijd goed vast.
Je zal hem maar op je voorruit krijgen...
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Jaap van Duijn » do 9 jul 2020 12:08

@Morgoth

Juist dat was ook mij opgevallen.
Als wij nu als caravan gebruikers beginnen met die fietsen leeg te halen, zijn er ongeveer 520000 of zo minder kansen dat er iets af valt.
Dat is mooi meegenomen toch en zullen er niet veel overblijven.
Dus vanhier een oproep, misschien lukt het we zijn als forum ook al met meer als 45000 leden dat is 10%.

groeten Jaap van Duijn.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Ab » do 9 jul 2020 13:22

Morgoth schreef:
wo 8 jul 2020 10:01
RE.gif
Die iemand was ik. Ik had zo'n rood plastic ding om de dissel druk te wegen. Die veerde in tot het einde. Ik wist dat ie teveel aangaf maar ik wist niet dat het zoveel te veel was. Hij ligt inmiddels op de stort.

Wij hebben een digitale personenweegschaal met voelers erin die van alles en nogwat meer wegen dan alleen je gewicht. Die kun je helaas voor de caravan niet gebruiken. Die gaat domweg niet eens aan met een plankje erop.
Rij een keertje langs een kringloopwinkel.
Je koopt die simpele platte dingen voor 5 of 10 euro te kust en te keur.
Testen kan je zelf..gewoon effe erop gaan staan.
De afwijkingen zijn normaal gesproken te verwaarlozen.
Tenzij je op 20 gram nauwkeurig wilt wegen, maar dat is voor de kogeldruk niet van zo van belang naar mijn mening.
Ik heb er zo eentje in de garage liggen.
Ook makkelijk om gasflessen te wegen, je weet dan exact hoeveel gas er nog in zit.

Btw..je kunt jouw 2e fiets dus gewoon van achter naar voren halen, dan zal je op ca 90 kg kogeldruk uitkomen.
Precies goed.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Morgoth » vr 10 jul 2020 20:35

RE.gif

Om drie redenen wil ik geen 90kg kogeldruk.
- er staat met koeieletters op 'max 75kg' en 'advies 4% van wagengewicht (1000kg), meer is niet nodig'. Ik vind 20% overschrijding behoorlijk fors.
- hoe hoger de kogeldruk, hoe meer je de caravan voelt bij hobbels in de weg. Dus hoe oncomfortabeler je onderweg bent.
-Mijn caravan is bij 50kg kogeldruk net zo stabiel als bij 75kg. Zelfs bij 120km/h. Waarom zou ik dan nog hoger?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Jaap van Duijn » vr 10 jul 2020 22:09

@Morgoth,

Heb ik van 1999 met een Mercedes 220CDI gereden eerst 11 jaar met sedan en een Switft Challenger 520 van 1450 Kg en later met de 220CDI Estate met de Swift Challenger 565 van 1650Kg.
Ik het totaal 975000 km gereden met beide auto's te samen de eerste 555000 Km en 2e 420000 Km en durf te zeggen ik weet wat die auto's kunnen en wat ik er mee kon.
Maar met de caravan waar we ook zeker 20000 km per jaar mee op weg waren en denk aan wintersport met alles erbij inclusief wintertent dik aan 1650 kg EN de auto met ski box aan het gewicht dan kon ik 120 km halen berg op, maar haalde het niet in mijn hoofd om meer als 90 km berg af te gaan.
En dan de kogel druk, met 60 KG een lor van een span, slingerde bij minste geringste.
Met een 80-85 Kg een perfecte combinatie en ja kogel druk hoger als op 't plaatje.
Oja banden van caravan altijd op juiste druk en van de auto altijd op maximaal zoals in de diesel klep (weet effe niet meer de juiste druk).
Man wat heb ik genoten, maar ik ben nu gestopt inmiddels 70 jaar, caravan ingeruild en een camper, dus heel ander leven en die toch wel dure Merc ook ingeruild voor zeg maar honden hok van een SEAL LEON, alleen die is voldoende om ons naar dokter of iets te brengen in tijd van nood, rest kunnen we lopend of op de fiets en gaan we verder dan met de camper kunnen we gelijk overnachten.
Maar goed allemaal zijstraat die kogel druk van Ab denk er eens over na, voel het eens aan, maar ga geen 120 km/uur rijden met je span, 1e mag je niet behalve in Belgie en Frankrijk, bedenk niet omdat het effe kan dat je het doen moet wees wijs en juist met die lage kogel druk kan je je zelf te pakken nemen.
Ik ben geen school meester, maar weet wel dat ik veel gekke dingen gedaan heb in mijn leven en op jongere leeftijd die ik nu beter wetende nooit meer zal uithalen :)

Veel en heel veel wijsheid en geloof ook eens wat ouderen en ja ik rij ook nog met de SEAT de KIP van mijn dochter naar waar nodig is.

groeten Jaap van Duijn.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Ab » za 11 jul 2020 00:56

Ik had net wat hersenspinsels...
Bij 120 kmu heb je een winddruk van ca 80 kg per m2
Een caravan met een rechte voorkant zou daar, als je effe geen rekening houdt met de zuiging aan de achterkant, en invloed van het dak, en je houdt wat rekening met de plaats van de as, door de druk tegen het bovenste deel van het front, achterover door gedrukt worden.
Als ik voor het gemak effe 3 m2 tel, zou er 240 kg winddruk zijn.
Wat ( ook effe ruim geschat) een opwaartse kracht op de kogel kan opleveren van 80 kg, afhankelijk van afstand hart as tot kogel, vlgs de kracht maal arm theorie.
Bij een Kip echter, met de schuine voorkant, is dat niet zo, daar zou de kogeldruk maar zo 100 kg of meer hoger kunnen worden scratch.gif
Het voorste deel zal immers door de schuine kant (45 graden ?) een neerwaartse druk van ongeveer de helft van de druk op de voorkant opleveren.

Maar goed dat caravans niet echt een rechte voorkant hebben.. knipoog.gif
Daar is vast wel iets over nagedacht bij het ontwerp.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door WillyL » za 11 jul 2020 10:19

En wat die snelheid betreft, 120 km/u? Kijk eens op je europees homologatieattest, staat daar niet 100 km/h? Voor mijn DL alvast wel en dus is mijn caravan mogelijks niet verzekeerd wanneer ik sneller rij.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Micky » za 11 jul 2020 10:24

RE.gif

ik zou niet weten waar wij Nederlanders dat moeten vinden scratch.gif denk ook dat het lastig aantonen wordt dat je te snel gereden hebt aangezien ongelukken doorgaans niet met die snelheid gebeuren.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Ab » za 11 jul 2020 12:56

Daar gaat het ook helemaal niet om..
Was alleen bedoeld als voorbeeld.. zucht.gif
Om effe over de gevolgen van winddruk te filosoferen.
Ik had het kunnen weten.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door meeder » za 11 jul 2020 13:03


Ab schreef:Maar goed dat caravans niet echt een rechte voorkant hebben.. knipoog.gif
Daar is vast wel iets over nagedacht bij het ontwerp.
Ze bestaan wel, maar zijn zeldzaam.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Morgoth » zo 12 jul 2020 23:18

RE.gif
Dat is meer een veetrailer. mrgreen.gif
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Citrorob

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Citrorob » wo 15 jul 2020 11:04

RE.gif

Zo te zien om vogels in te vervoeren als ik naar de bestickering ring kijk. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door jessedew » vr 7 aug 2020 22:16

Inmiddels weer heelhuids terug van vakantie. Heen had ik 1 elektrische fiets op de drager (m'n schoonhouders gingen 1 week in onze caravan) en bracht ik voor hen de caravan vast op de camping.

Vervolgens gingen wij de andere week met hun fietsendrager (2 fietsen) en 1 fiets op het dak.

Vandaag dus met het hele spul naar huis gereden. Caravan, 2 e bikes, 1 mtb op het dak en 1 kinderfiets in de caravan.

Het ging prima, het was wat te heet om de kogeldruk te meten, maar dat had ik vooraf al een keer gedaan. zou rond de 80 a max 90kg moeten zijn. Ik had alle zware dingen rond de as gepropt, soms zelfs iets naar achteren, tentstokken etc. Als ik het neuswiel opdraaide had de caravan heel klein beetje de neiging om naar achteren te willen kiepen. (zonder de fietsen op de dissel)

Vervolgens caravan vast aan de trekhaak en dan pas de fietsen erop (dat vind ik makkelijker manoeuvreren zonder fietsen op de dissel)
Hierna was de caravan mooi in balans.

Vervolgens bepakt en bezweet naar huis gereden (135 km)

Ik heb, mede ivm de hitte, maar 85km / u gereden. De caravan gaf geen krimp. In tegenstelling tot een caravan op die ik op de heenweg mij voorbij kwam scheuren, die dreigde gewoon te scharen,. levensgevaarlijk.

Ohja kwam er op de snelweg achter dat ik de stabilisator koppeling er nog niet op had gedaan stom.gif nu zit die zonder die stabilisator ook wel vast, maar dat maar even erop gedaan bij een tankstation. Meestal doe ik die koppeling pas vast bij het verlaten van de camping / einde bebouwde kom.

Tot die tijd slingerde die echter niet.

anyway, blij dat het gelukt is, alle spullen mee incl de fietsen en dat de auto dat ook mooi kon trekken.
Zag onderweg best wat auto's met pech langs de vluchtstrook.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Jan van Vijven » za 8 aug 2020 08:14

Waarom trager rijden vanwege de hitte?
Merkte je tijdens rijden niet dat de stabilisator los zat? Indien nee, dan heb je een goede combi, dat ding is niet echt nodig hoor :-)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door jessedew » za 8 aug 2020 15:46

RE.gif om de motor enigzins te sparen, de motor temperatuur blijft dan netjes onder de 110 graden, in z'n 5e versnelling. De 6e gebruik ik niet met de caravan er achter. Overigens vind ik het ook niet nodig om harder dan 85 a 90 te rijden. Op 135 km maakt het 2 minuten verschil denk ik als ik harder rijd en het scheelt me wel weer wat benzine. ( nu is dat nou niet direct een wereld besparing )

en idd, merkte het helemaal niet dat hij slingerde ofzo haphop.gif dus dat is een goed teken.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Micky » za 8 aug 2020 16:52

RE.gif

op 1500km scheelt het enorm mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door jessedew » zo 16 aug 2020 08:54

RE.gif Ja persoonlijk kom ik liever onthaast ergens aan, dus je kan 100 km per uur rijden met je caravan, maar ik ga van dat uitgespaarde geld (als je iets zachter rijd”) liever ergens wat eten dan dat ik een uur eerder met de voortent opzetten kan beginnen.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Morgoth » ma 17 aug 2020 15:00

RE.gif
Ik rij relaxter als ik een beetje harder rij dan in ieder geval het vrachtverkeer. Je wordt dan niet steeds ingehaald door vrachtwagens en het snelheidsverschil met het andere verkeer is dan niet zo groot.
Ik geef wel toe dat je er wel de auto/combi voor moet hebben.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”