Elektrische fietsen op disseldrager

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Morgoth » wo 19 feb 2020 22:27

Bij een noodstop zal dat wel meevallen. Bij een ongeval waarschijnlijk wel. Maar dan heb je toch al meer schade.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door WillyL » wo 19 feb 2020 22:32

RE.gif RE.gif ondertussen heb ik reeds vele kms gereden met die fietsen op de disselstandaard en ook af en toe vrij stevig moeten remmen. Nooit problemen gehad. Die dingen staan op een zelfde manier en zelfs op hetzelfde fietsenrek dat normalieter op de trekhaak staat en daar vliegen ze toch ook niet tegen de achterdeur van de auto bij flink remmen.
Geen bangmakerij dus.
En die disselsteun van mij is een bol op een stevige staaf. Het rek, of beter de fietsen, zie je wel wat wiebelen tijdens het rijden, maar dat is goed, dat doen ze ook wanneer ze gewoon op de trekhaak achter de auto hangen.

Waar TS ook wel moet op letten is dat bij korte bochten, dus bij maneuvreren op camping bv., de voorste fiets niet tegen de auto komt. Bij mij is er echt niet veel ruimte over en heb ik het geluk dat de dissel vrij lang is en dat de fietsen vrij hoog staan en de wielen ter hoogte van de gekromde achtervenster komen. Er is nog iets van 10cm speelruimte bij een vrij haakse indraai.
Je kan de positie van de fietsen ontwaren op de foto's bij mijn profiel.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

koning

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door koning » do 20 feb 2020 09:51

Wij plaatsen onze elektrische fietsen op de dissel zonder accu's, de fietsen wegen zonder accu's 44 kg.
Ik haal mijn reservewiel hiervoor uit de disselkast, deze gaat in de kofferbak van de auto.
Mijn kogeldruk zit rond de 85 kg.
Eerder mijn reservewiel achter in de caravan gelegd, dit beïnvloedde de stabiliteit negatief.

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Henri Berends » vr 21 feb 2020 17:27

Bij mij gaan de e-bikes ook zonder accu op de dissel. De Eriba mag 80 en de trekhaak van de trekker, een LandCruiser zelfs 130kg. Heb sowieso graag een hoge kogeldruk. De fietsen worden ook gefixeerd met spanden. Setje naar voor een setje naar de achter.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door iemand » ma 24 feb 2020 14:56

Zo vervoer ik de fietsen. Elk wiel staat vast, dmv een gootbandje.
Fietsen aan elkaar dmv spanbandje om chassis van beide fietsen.
En extra spanband naar de handvatten v/d caravan naar de voorste fiets; je zal maar eens een noodstop moeten maken [aschrik.gif]

Afbeelding
bron: https://avento.weebly.com/tips.html

Achterste fiets is een electrische fiets, waarvan de accu in de auto ligt.
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Wally » ma 24 feb 2020 15:40

Wat betreft het gebruik van spanbanden om de handgrepen. weenie.gif

De handgrepen zijn niet eens bedoeld om daar eens goed hard aan te trekken bij het op de plaats zetten van een caravan.
Handgrepen zijn bedoeld om tegen te duwen.

Met spanbanden de fietsen zo vast zetten dat er geen speling is zal best lukken, totdat het handvat wat naar voren komt. stom.gif

Zet men spanbanden dusdanig vast dat dit net niet gebeurd, dan zal dit wel tijdens het rijden gebeuren.
Dat de bovenbouw waaraan de handgrepen zijn bevestig niet beweegt ten opzichte van het chassis waar de fietsen opstaan is dus echt een illusie.

Bij iedere oneffenheid in het wegdek zal er dus een rukje en of een grotere ruk aan de handgreep komen.scratch.gif

Frans

sam2
Berichten: 611
Lid geworden op: zo 25 aug 2013 13:16

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door sam2 » wo 26 feb 2020 10:11

jessedew schreef:
ma 17 feb 2020 14:25
Hallo allen,

Wat is jullie ervaring met elektrische fietsen op de dissel fietsen drager?
Nu heb ik er normaal 1 elektrische fiets op (a 25 kg, misschien 23 kg omdat ik accu eruit haal en zitjes eraf etc.) Verder gaat er altijd een MTB van 12 kg op.

Maar ik wil dus nog een elektrische fiets kopen, dus komt er 12 kg extra bij. dus ipv 38 kilo wordt het 50 kg

Zou dat gaan? Ik heb altijd een 5 kg gasfles in de disselbak, verder niet.

Ik kan natuurlijk altijd wat extra tegendruk genereren door net iets meer bagage aan de achterzijde van de as op te bergen.
Achterin de caravan hebben wij een bed, daaronder, of daarop kan ik de voortent en stokken bijvoorbeeld opbergen.

Verder laad ik altijd zoveel mogelijk rond de as van de caravan, en net iets meer gewicht aan de voorzijde van de as (met het idee hoe meer gewicht achter, hoe sneller de boel gaat slingeren.

Wellicht dat ik op de auto nog een dakdrager/fietsendrager wil voor de MTB en een kinderfietsje (anders moeten die in de caravan)

Ik kan en wil geen elektrische fiets aan de achterzijde van de caravan hangen.

Wellicht dat ik toch een kogeldruk meter nodig ga hebben, wat zijn goede en niet al te duur?
Wij kunnen kiezen voor of achter, maar hebben fietsrek er af ge gooit omdat wij heel moeilijk in de koffer konden en daar moet je toch geregeld in zijn.
Ook als de fietsen er af zijn is het nog altijd vervelend.
Dus wij de twee efietsen achter erop.
Maar kunnen ook 1fiets op het bed leggen in caravan indien het gewicht van caravan het vraagt.
Hoe zien wij dat, hebben een neuswiel dat weegt awhoea.gif

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door jessedew » wo 26 feb 2020 19:53

Wally schreef:
wo 19 feb 2020 20:12
Plaats van fietsen voorop, of het nu elektrische of gewone zijn, daarbij vraag ik me af wat een drager doet bij een flinke noodstop. scratch.gif

Ik verwacht dat de dragers dit niet houden en de fietsen op je auto terecht komen.
Met spanbanden, dan inclusief je handgrepen van de caravan.

Frans
Waar laat jij je fietsen dan?

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door jessedew » wo 26 feb 2020 19:57

@willy L, zeker goed om op te letten bij het indraaien op de camping. Wat ik overigens tot op heden gedaan heb is, veldje oprijden, even snel de fietsen eraf (2 min werk) en dan de caravan pas inparkeren. Scheelt dan weer druk, manouvreert naar mijn idee wel prettig.

Ohja en ik zal zeker nooit een spanband om de handgrepen doen. Alleen spanband door de fietsen zelf, door het frame van de caravan zelf en / of aan het rek van de fietsendrager.

Mn vrouw wilde een houten hanger voor een handgreep aan de caravan, maar die heb ik ook niet geaccepteerd, geen zin in lekkage bij de handgrepen, t zijn al wat oudere exemplaren ;)

Wally
Berichten: 1251
Lid geworden op: ma 29 feb 2016 10:30

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Wally » wo 26 feb 2020 21:21

jessedew schreef:
wo 26 feb 2020 19:53
Wally schreef:
wo 19 feb 2020 20:12
Plaats van fietsen voorop, of het nu elektrische of gewone zijn, daarbij vraag ik me af wat een drager doet bij een flinke noodstop. scratch.gif

Ik verwacht dat de dragers dit niet houden en de fietsen op je auto terecht komen.
Met spanbanden, dan inclusief je handgrepen van de caravan.

Frans
Waar laat jij je fietsen dan?
1 fiets achter en 1 fiets voor.
In ieder geval zonder spanbanden, die doen meer schade tijdens 1 ritje op en neer naar Oostenrijk, als die ene noodstop die hopelijk nooit komt.
Een noodstop is bij mij iets anders dan stevig remmen.

Frans

Gebruikersavatar
Aviva
Berichten: 2036
Lid geworden op: do 24 aug 2017 12:00

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Aviva » do 27 feb 2020 13:33

wij rijden met één fiets voorop en eentje achterop.

Wij hebben een Thule Superb voorop. Ik maak de fiets vast met frameklem dit bij het rek hoort en met de zwarte spanband die Thule meelevert een het rek. Ik maak dus niet vast aan de caravan om 'wrikken' aan de handgrepen te voorkomen. Verder doe ik een spanbandje om de handrem zodat de fiets te van links naar rechts kan gaan. De fiets staat zo harstikke stevig. De fiets komt bij een noodstop niet los van het rek verwacht is, dan moet het hele rek al losschieten en knappen.

Achterop hebben we ook een Thule rek, hier gebruik ik ook extra de zwarte spanband van Thule en een spanner om de handrem. Hier komt de fiets echt klem tegen het rek en kan geen kant meer op. Verder geen spanbanden aan de caravan alleen aan het rek.
Wij hebben relatief zware fietsen van Gazelle ik geloof rond de 22 á 23 kilo, dit is vergelijkbaar met sommige elektrische fietsen als de accu is verwijderd.

Ik zou er altijd op letten als ik een elektrische fiets zou kopen dat de accu eraf kan, dat scheelt een hoop gewicht op de drager die je kunt verplaatsen naar de auto.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Morgoth » do 27 feb 2020 13:38

Caravanner12 schreef:
do 27 feb 2020 13:33
Ik zou er altijd op letten als ik een elektrische fiets zou kopen dat de accu eraf kan, dat scheelt een hoop gewicht op de drager die je kunt verplaatsen naar de auto.
Inderdaad. Alleen hadden wij de fietsen al (Sparta waarvan de accu er niet uit kan). En om nou voor die 3 kilometer per jaar die ik fiets een nieuwe fiets te kopen gaan me wat ver. Daarom hier ook een fiets voorop en een fiets achterop.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door jessedew » zo 28 jun 2020 21:32

Inmiddels wat maanden verder, ik heb inmiddels een 2e elektrische fiets aangeschaft en natuurlijk een disselweger.

Caravan staat nu voor de deur, net terug van een paar dagen weg. Even de disselweger erbij gepakt zojuist.
Met 1 elektrische fiets en de MTB (die was mee) kom ik ongeveer op bijna 80kg kogeldruk. Als ik dan de andere elektrische fiets erbij plaats (zonder accu) zakte die toch dik over de 90kg heen. (zonder fietsen ruim onder de 70 kg kogeldruk)

Echter nadat ik onze zware dukdalf tafel en de luifel stokken naar achteren gedaan had in de caravan, zakte de kogeldruk tot bijna 90 kg.
De kogel mag volgens de fabrieksopgave 75kg hebben.

Als ik met de voortent op pad ga, heb ik nog wat meer gewicht aan tentstokken, dat kan ik zoveel mogelijk op de as en net iets achter de as gaan plaatsen, aan de achterkant van de caravan, zodat de kogeldruk ruim onder de 90kg blijft. (of eventueel in de auto)

Ik rij nooit harder dan 90 km per uur (meestal 85) en blijf in NL met de caravan, dus geen lange tocht naar de Alpen.

Trekker is een Octavia station 1.4 140 pk.

Wat denken jullie, is dit acceptabel?

Uiteindelijk ga ik toch wel zo op pad, aangezien een fiets achterop nog een minder goed plan is en een elektrische fiets zeker niet in een caravan gaat passen ;)

Paul Vingerhoets
Berichten: 2359
Lid geworden op: zo 17 jul 2016 12:31

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Paul Vingerhoets » ma 29 jun 2020 09:06

De 400 is geen echt lange caravan een verschoven tafel zal dan rijtechnisch ook niet zoveel impact hebben. Houd de zaak even in de gaten hoe het rijdt gewoon rustig aan beginnen met de snelheid en langzaam opbouwen je hoeft toch niet als eerste aan te komen op de bestemming, anders wat vroeger wegrijden.
Kuga 2,5l PHEV titanium X
Dethleffs 490 BLF, unico bologna 13,1
geen hobby maar toch een hobby

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Ab » ma 29 jun 2020 11:06

Wat wordt er weer moeilijk gedaan door velen in dit draadje.
De kogeldruk gaat 12 kg omhoog.. so what. weenie.gif
Haal daar eens 4 kg af door iets uit de caravan te halen, of iets te verplaatsen.
Wat blijft er dan voor een verschrikkelijk ernstige veel te zware kogeldruk over? scratch.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Morgoth » ma 29 jun 2020 11:38

Hier inmiddels ook twee nieuwe e-bikes. Meegenomen naar de Ostsee, met de accu's in de auto. Eentje voorop de caravan en eentje achterop. Voorin de caravan alleen het opgemaakte bed met eronder twee ligbedden. Gasfles van 22kg in de dissel bak. Op de as de keuken met keukengerei en de kledingkast met kleding aan de andere kant. Achterin een leeg toilet, de twee relax stoelen en wat klein spul als raamluifeltjes, tocht strook enz in de bak onder de stoelen. Al het andere ligt in de auto.

Met deze configuratie bijna 100kg disseldruk!

Ik ga de gasfles nog wisselen voor een kleine lichtgewicht maar ik zou niet weten wat ik verder nog moet doen om minder gewicht voorin te krijgen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Ab » ma 29 jun 2020 12:08

Is dat nodig dan ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
jessedew
Berichten: 382
Lid geworden op: vr 21 jun 2019 07:00

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door jessedew » ma 29 jun 2020 13:30

Morgoth schreef:
ma 29 jun 2020 11:38
Hier inmiddels ook twee nieuwe e-bikes. Meegenomen naar de Ostsee, met de accu's in de auto. Eentje voorop de caravan en eentje achterop. Voorin de caravan alleen het opgemaakte bed met eronder twee ligbedden. Gasfles van 22kg in de dissel bak. Op de as de keuken met keukengerei en de kledingkast met kleding aan de andere kant. Achterin een leeg toilet, de twee relax stoelen en wat klein spul als raamluifeltjes, tocht strook enz in de bak onder de stoelen. Al het andere ligt in de auto.

Met deze configuratie bijna 100kg disseldruk!

Ik ga de gasfles nog wisselen voor een kleine lichtgewicht maar ik zou niet weten wat ik verder nog moet doen om minder gewicht voorin te krijgen.
ik gok dat die gasfles een behoorlijke gewichtsbesparing en disseldruk verlichting op kan leveren. Ik heb een stuk lichtere (al kan die haast thuisblijven) kampeer alleen in de zomer, kook buiten op een campingaz stelletje, dus neem eigenlijk 1 gasfles voor niks mee (al was die ene bijna leeg, dus voor het geval dat)

ohja, in mijn geval kan ik ook de gasfles uit de disselbak halen en bijv in de wc plaatsen.

uiteraard leeg ik altijd het toilet en wateropslag etc.

ja weet ook niet of 100kg druk verkeerd is, sommigen dwepen erbij heb ik hier weleens gelezen.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Morgoth » ma 29 jun 2020 15:25

Als ik naar de verhouding kijk, zonder echt op te meten, dan gok ik dat 2/3 van het gewicht van de fles op de kogel rust en 1/3 op de as. De disseldruk zou dus zo'n 15 kg minder worden. Dan zit ik nog te hoog. De auto mag de 100kg wel hebben, de caravan maximaal 75 kg
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Ab » ma 29 jun 2020 15:56

Denk je dat 10 kg meer een probleem is dan ?
Ik zou me er persoonlijk niet druk over maken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Morgoth » za 4 jul 2020 09:53

Ik ben inmiddels weer thuis. En wat denk je? Onderweg naar huis bij Lübeck gecontroleerd door de politie.
De caravan is gewogen.
Resultaat:
Linker wiel: 445 kg
Rechter wiel: 449 kg
Kogel druk: 74 kg
Totaal: 968 terwijl 1000kg is toegestaan.

De kogeldruk is op mijn verzoek gegaan. Ik wilde het graag eens exact weten. Ik heb de terugweg niet zelf gewogen maar op de heenweg woog ik volgens de Reich weger ongeveer 985 kg meen ik. De twee stoelen had ik nu niet in de caravan maar in de auto. Voor de rest alles ongeveer hetzelfde geladen.

Ze wogen eerst op het neuswiel. Dat was 98kg terwijl de kogel 74kg was. Dus iedereen die een neuswiel weger heeft moet er rekening mee houden dat de kogeldruk in werkelijkheid nog flink lager is.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Morgoth » za 4 jul 2020 10:07

Edit: zelf met de Reich 980 gewogen, geen 985.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Ab » za 4 jul 2020 10:08

Ik schreef het al...je maakte je druk om niks. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door WillyL » za 4 jul 2020 10:26

Die Reichweger is dus vrij nauwkeurig en bruikbaar. Op 20kg verschil zien we niet, dat valt binnen de grenzen van toelaatbare en misschien had je op de heenweg een andere lading mee, zoals een beter gevulde koelkast.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Elektrische fietsen op disseldrager

Bericht door Morgoth » za 4 jul 2020 23:37

Precies. De Reich is niet geijkt maar goed genoeg voor een redelijk betrouwbare controle van de gewichten.

Ik heb me iig druk gemaakt om niks. Ik weet nu waar ik aan toe ben. Bij mij blijft er een fiets voorop en achterop
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”