Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.

Gebruikersavatar
Gemineye
Berichten: 3924
Lid geworden op: wo 22 mei 2013 09:18

Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.

Bericht door Gemineye » za 1 feb 2020 10:45

Eigenlijk ervaar ik mijn 1.5 dieseltje met 110pk helemaal niet alsof ik tekort kom met de caravan van 1400kg. Volgens caravantrekker zou mijn huidige het overigens beter moeten doen dan de vorige met dezelfde motor, eigenlijk alleen maar omdat de versnellingen korter zijn.
Skoda Superb IV en Avento Gran Turismo Superbe 500TF

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.

Bericht door Gerrie » za 1 feb 2020 10:56

Het is ook maar net waar je overheen wil. Er zijn genoeg campings bereikbaar waar echt klimmen niet voor nodig is. Veel stiller dan 12 % zal het niet snel worden. Realiseer je ook dat je weer naar beneden moet. De oplooprem van de caravan is dan de volgende zwakke schakel. Ik zou gewoon eens een berekening maken op caravantrekker.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Kipvriend
Berichten: 157
Lid geworden op: di 26 nov 2019 16:03
Locatie: Utrecht

Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.

Bericht door Kipvriend » za 1 feb 2020 12:00

Pk’s is ondergeschikt aan het koppel.
Bij de tegenwoordig veel gebruikte turbomotoren, zowel benzine als diesel kan je een motor hebben met 100 pk en een koppel van 200 nm of meer.
Daar tegenover staat ook nog een keer de versnellingsbakverhouding bij een handgeschakelde bak.
Wanneer deze als “ECONOMISCHE” dus lage toeren en een laag verbruik pretendeert te geven zal het veel meer moeite kosten om het span op gang te houden en ook op gang te krijgen. Dus moet je langeren dus hoger in de toeren.
Bij een auto met een automatische transmissie zal de koppel vormer of de bak zelf een stuk opvangen.
Voor allebei de type versnellingsbakken liever een lagere versnelling en hoger in de toeren.
Groet Antoon

Blij dat ik “besmet” ben met het Subaru virus

Subaru Outback 2.5 AWD 2019 175, PK 235 NM
Knaus Sudwind 500 EU 2005

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.

Bericht door Micky » za 1 feb 2020 12:07

Neem lekker een turbo motor, met wat meer dan wat je nu had, zit je altijd goed thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Re di Coppi
Berichten: 1439
Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47

Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.

Bericht door Re di Coppi » za 1 feb 2020 12:48

RE.gif

icm automaat thumbup.gif
V60, Fendt Saphir 510 TFK

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.

Bericht door Micky » za 1 feb 2020 12:50

RE.gif

Altijd mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.

Bericht door JPGeetje » za 1 feb 2020 13:10

Kipvriend schreef:
za 1 feb 2020 12:00
Pk’s is ondergeschikt aan het koppel....
da's een krasse uitspraak. Zonder PK's (of Kw's) is er ook geen koppel!
Vermogen, koppel en toerental hebben ahw. een driehoeksverhouding. 2 willekeurige waarden daarvan zijn altijd bepalend voor de derde waarde. whistle.gif
De versnellingsbak of koppelomvormer is nu juist in het leven geroepen om die driehoeksverhouden zo te manipuleren dat het koppel hoger wordt waardoor een andere waarde (het toerental) omlaag gaat om de uitkomst met een gelijkblijvend aantal pk's weer te doen kloppen.
Ik heb daarvoor in het verleden eens een XLSje gemaakt waarin je met die waarden kunt spelen.
Bijlagen
De relatie tussen vermogen, koppel en toerental.xlsx
(14.2 KiB) 56 keer gedownload
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.

Bericht door eurotrotter » za 1 feb 2020 13:47

dieseltijger schreef:
wo 15 jan 2020 21:17
En dan haal ik al de truc uit om de caravan iets te laten scharen, de voorwielen dwars te sturen, enzovoorts.
Dit trucje hoor of je ik wel meer hier,ik vraag me echter af waar je dit dan precies doet?
een gegeven is ook dat ;hoe steiler de klim hoe smaller de weg is.
Of een autoweg of bredere snelweg zal het waarschijnlijk nooit nodig zijn.( De Brennerautobahn is breder dan de Stelviopass)
Vereiste om dit trucje uit te halen is toch dat de weg erg breed moet zijn; de breedte van je auto + de lengte van de caravan is toch al gauw een meter of 7 a 8 .
Dan mag t ook nog niet druk zijn op die weg,immers met veel verkeer lukt je dit niet lijkt mij
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Sudwind450
Berichten: 114
Lid geworden op: za 28 dec 2013 19:57

Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.

Bericht door Sudwind450 » za 1 feb 2020 13:53

Uit ervaring: in de bergen rijden geen punt, maar weer gaan rijden bergop vanuit stilstand..en dat in de file bergop met de geur van rokende koppeling die nog een paar dagen aanhoudt. 120pk/300nm
Alles wat je thuislaat is meegenomen
VW Tiguan Comfortline Business R-Line 1.5TSI 130pk/220nm 2019 met Adria Adiva 432PS 1070/1300kg 2005

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.

Bericht door Chris » za 1 feb 2020 14:01

RE.gif
Je hebt wel meer, maar zeker geen 7-8 meter nodig hoor voor deze "schaartruuk".
Gewoon de combi ( die op de helling staat) iets achteruit laten scharen. ( werkt dus niet in een file)
Zover dat je niet de autobumper indeukt met de dissel.
Dan sta je nog geen 90 graden gehoekt op 45 graden op de weg..
De truuk is dan om de auto heel snel op gang te brengen en voordat de combi gestrekt is al volledig op het motorvermogen te rijden.
En dus niet meer op de koppeling...
Omdat zowel de auto als de caravan dan een kleinere helling op moeten ( scheef op de weg) win je tractie.

Dus toch maar een automaat, geen stinkende koppeling platen meer..
Die smeulende platen doen mij denken aan een kolossale file vanuit het zuiden bij Lyon wat jaren geleden.
Een Scoda Octavia met flinke hut erachter naast mij....
Rookwolken onder de motorkap vandaan en gewoon doorgaan die vent..veel toeren en maar slippen op die koppeling..
Of hij NL gehaald heeft waag ik te betwijfelen..
De geur is zo kenmerkend..

Mijn trekkert... 231 PK en 340 Nm.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Sudwind450
Berichten: 114
Lid geworden op: za 28 dec 2013 19:57

Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.

Bericht door Sudwind450 » za 1 feb 2020 14:15

RE.gif
Betreffende leasetopper die einde 2015 met karrevrachten tegelijk gemaakt zijn zat koppelingstechnisch niet lekker in elkaar...Versnellingsbak had direct kuren, nadat dat verholpen was, is na 100.000 km de koppeling vervangen, waarna de versnellingsbak weer kuren kreeg.
Betreffende auto heb ik in november uitgezwaaid zwaaien.gif na 4 jaar lage bijtelling. (Staat nog te koop, lage km-stand voor een diesel en lederen bekleding...)

Nu een schaap in wolfs(burg)kleren..het oog wil ook wat. Dit jaar zal hij de Adria waarschijnlijk nog niet aan de haak krijgen. Ondanks lager koppel heb ik er meer vertrouwen in dat deze PKW een file aankan.

Overigens stond ik afgelopen zomer met de (oude) combi rokend langs de autobahn op de heenweg naar Oostenrijk. Vervolg ging overigens fluitend en erg voorspoedig. Koelen was voldoende om de reis te vervolgen. Terugreis ging er snel (en hard) zonder files in 12,5 uur 1000 km kunnen overbruggen.
Alles wat je thuislaat is meegenomen
VW Tiguan Comfortline Business R-Line 1.5TSI 130pk/220nm 2019 met Adria Adiva 432PS 1070/1300kg 2005

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.

Bericht door dieseltijger » za 1 feb 2020 16:22

eurotrotter schreef:
za 1 feb 2020 13:47
<knip>
Chris schreef:
za 1 feb 2020 14:01
RE.gif
Je hebt wel meer, maar zeker geen 7-8 meter nodig hoor voor deze "schaartruuk".
Gewoon de combi ( die op de helling staat) iets achteruit laten scharen. ( werkt dus niet in een file)
De clou is dat je via 'n truc 7B de wielen vaart laat maken zonder dat de caravan veel naar boven wordt gesleurd: want dan hoef je niet al te veel koppel te leveren bij een slippende koppeling. Door de combinatie te laten scharen zullen de eerste omwentelingen van de wielen benut worden om de caravan te laten draaien zodat deze evenwijdig komt met de as van de weg.

Bij een voorwielaandrijver heb je ook nog truc 7C: Het stuur volledig naar een kant draaien voordat je wegrijdt. Zelfde verhaal: De eerste omwenteling(en) worden gebruikt om alleen de neus van de auto te laten draaien en niet om de massa van de auto en de caravan de helling op te trekken.

Er gaat in zo'n geval niets boven een koppelomvormer.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.

Bericht door eurotrotter » za 1 feb 2020 16:33

Chris schreef:
za 1 feb 2020 14:01
RE.gif
Je hebt wel meer, maar zeker geen 7-8 meter nodig hoor voor deze "schaartruuk".
Gewoon de combi ( die op de helling staat) iets achteruit laten scharen. ( werkt dus niet in een file)
Zover dat je niet de autobumper indeukt met de dissel.
Dan sta je nog geen 90 graden gehoekt op 45 graden op de weg..


Mijn trekkert... 231 PK en 340 Nm.
Dat denk ik niet; je hebt al minimaal de halve breedte van de auto nodig,als je dan net zo ver schaart dat je net niet de bumper raakt met de dissel,wil dat zeggen dat de rest van de caravan,dat is dus minimaal de hele opbouwlengte, dwars achter je auto staat.
De breedte die je nodig hebt om te kunnen scharen is dus altijd de halve autobreedte+ zowat de lengte van de caravan.
Hoe langer de caravan hoe meer schaarlengte je nodig hebt.
( in echte bergachtige streken zou je de achteroverbouw van de caravan nog over het ravijn kunnen laten steken mrgreen.gif ,maar dan moet je je wel afvragen of je wel verstandig bezig bent om zulke wegen te rijden)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
E.T.
Berichten: 597
Lid geworden op: do 3 apr 2008 17:23
Locatie: Ooststellingwerf

Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.

Bericht door E.T. » za 1 feb 2020 18:00

JPGeetje schreef:
za 1 feb 2020 13:10
da's een krasse uitspraak. Zonder PK's (of Kw's) is er ook geen koppel!
Vermogen, koppel en toerental hebben ahw. een driehoeksverhouding. 2 willekeurige waarden daarvan zijn altijd bepalend voor de derde waarde.
thumbup.gif

Helemaal correct, vermogen is niets meer dan het resultaat van het koppel en toerental.
Simpel gezegd;

Koppel X Toerental = Vermogen

Het koppel wordt bepaald door de vullingsgraad van de cilinder, hoe groter de vulling, hoe hoger het te bereiken koppel.
Met behulp van turbo’s, compressors e.d. kun je de vullingsgraad verhogen en krijg je een hoger koppel en daarmee dus meer vermogen.
Groet
Edwin


BIOD Extase 2L 1974
Volvo Amazon P131 B20 1968
Volvo XC60 T8 R-Design 2020

Techn
Berichten: 1117
Lid geworden op: di 9 jan 2018 21:26

Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.

Bericht door Techn » za 1 feb 2020 18:10

Niels83 schreef:zou je alleen voor de vakantie naar oostenrijk een andere auto aanschaffen? dan zou ik iets huren.

maar als je zonder problemen de Pyreneeën over komt dan lijkt Oostenrijk mij ook te doen. misschien wat rustiger.
Heb je wel eens geinformeerd wat dat huren kost??

Wij dachten dat eerst ook maar als je een auto thuis hebt staan en je moet dan ook nog een auto huren ben je niet goedkoper uit dan die paar tientjes extra wegenbelasting pmaand


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.

Bericht door dieseltijger » za 1 feb 2020 18:25

E.T. schreef:
za 1 feb 2020 18:00
JPGeetje schreef:
za 1 feb 2020 13:10
da's een krasse uitspraak. Zonder PK's (of Kw's) is er ook geen koppel!
Vermogen, koppel en toerental hebben ahw. een driehoeksverhouding. 2 willekeurige waarden daarvan zijn altijd bepalend voor de derde waarde.
thumbup.gif

Helemaal correct, vermogen is niets meer dan het resultaat van het koppel en toerental.
<knipperdeknip>
Punt is (feitelijk) dat een hoog koppel in de praktijk inhoudt dat er bij een laag toerental al een groter deel van het vermogen beschikbaar is. In gewoon Nederlands: De diesel en de benzinemotor met een vergelijkbaar vermogen trekken de caravan beiden even snel de heuvel op, de eerste doet dat bij een lager toerental - en dus minder herrie.

Maar hoe snel je boven bent: dat wordt bepaald door het vermogen. Dat is gewoon een natuurwet.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.

Bericht door Micky » za 1 feb 2020 19:38

Techn schreef:
za 1 feb 2020 18:10
Niels83 schreef:zou je alleen voor de vakantie naar oostenrijk een andere auto aanschaffen? dan zou ik iets huren.

maar als je zonder problemen de Pyreneeën over komt dan lijkt Oostenrijk mij ook te doen. misschien wat rustiger.
Heb je wel eens geinformeerd wat dat huren kost??

Wij dachten dat eerst ook maar als je een auto thuis hebt staan en je moet dan ook nog een auto huren ben je niet goedkoper uit dan die paar tientjes extra wegenbelasting pmaand


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Exact en dan zit je ook nog eens de rest van het jaar in een kippenhokje, accepteer gewoon dat autorijden geld kost, wil je dat niet betalen, dan niet met de caravan gaan mrgreen.gif huren is enorm duur en dan denk ik ook gelijk, heb je dan de caravan alleen maar voor die ene vakantie? want dan kun je beter de boel verkopen en gewoon een tentje huren in de zomer..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.

Bericht door dieseltijger » za 1 feb 2020 20:30

Of je ruilt de auto even binnen de familie met een zwaarder exemplaar tegen een vergoeding waar zowel jij als de uitlener blij van worden. Vuistregel: iedereen moet er beter van worden.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.

Bericht door Micky » za 1 feb 2020 20:37

RE.gif

Sorry, maar dat vind ik het toppunt van schraal, zorg gewoon voor je zelf en als je het niet kunt betalen, moet je andere oplossingen/manier van vakantiehouden zoeken, bij mij hoeven collega's, vrienden en familie echt niet met deze onzin aan te komen, tenzij het overmacht is, dan vind ik het een heel ander verhaal uiteraard.....

Oh ja en nog iets, de uitlener wordt er NOOIT beter van, die heeft de spullen namelijk standaard beter voor elkaar, anders klop je niet bij hem aan, tenzij je wellicht je Ferrari bij hem achter laat om zijn Q5 te lenen awhoea.gif

Reageer wellicht een beetje fel, maar had in het verleden steeds van die collega's die een schrale 14% bijtellingsgebakje leasen en dan mij vroegen om mijn A4 3,5 weken te mogen lenen, want ja, ik had immers een trekhaak, ik zie deze treurige zooi helaas al wat langer om mij heen, echt kansloos :(
en dan ook nog als je weigert, reageren met, waarom niet dan? het is toch een lease auto die je van de zaak hebt, hij is niet van jezelf néh néh.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Niels83
Berichten: 3605
Lid geworden op: ma 21 mei 2018 16:57

Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.

Bericht door Niels83 » za 1 feb 2020 21:26

ik kwam eigenlijk op het huren omdat ze misschien een keer naar Oostenrijk en Italië willen. omvoor die misschien een veel sterkere auto te kopen is misschien wat teveel van het goede.

ik denk ook dat als je de Pyreneeën door komt moet met een goede route het ook prima door Oostenrijk kunnen. als je dat niet vertrouwd is voor die ene keer huren misschien geen gek idee.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.

Bericht door dieseltijger » za 1 feb 2020 21:36

Micky schreef:
za 1 feb 2020 20:37
RE.gif

Sorry, maar dat vind ik het toppunt van schraal, zorg gewoon voor je zelf en als je het niet kunt betalen, moet je andere oplossingen/manier van vakantiehouden zoeken, bij mij hoeven collega's, vrienden en familie echt niet met deze onzin aan te komen, tenzij het overmacht is, dan vind ik het een heel ander verhaal uiteraard.....

<knipperdeknip>

en dan ook nog als je weigert, reageren met, waarom niet dan? het is toch een lease auto die je van de zaak hebt, hij is niet van jezelf néh néh.

Je mag fel reageren hoor. Mijn zwager wou onze caravan lenen - no problem: want wij hadden tig jaar geleden met plezier zijn Constructam caravan geleend, en die trokken we toendertijd met onze BX. Goed, jaren later wilde hij onze Kip lenen - zij hadden inmiddels een vouwwagen. Alleen met een MTM van 1300 kg was het te zwaar voor de Corolla van hem.

Na een initiele weigering van onze kant dachten we wat creatiever na, en kreeg hij onze auto erbij. Dat deden we graag - wij mochten zijn spullen lenen - waarom niet omgekeerd? En ons vorige Kipje hebben we ook gewoon aan een goede vriend uitgeleend, niets leukers dan iemand anders ook plezier te gunnen?

Dus je kan het zien als schraal, je kan het ook zien als een leuke geste. En dat principe doen we binnen onze familie wel vaker: Lenen voor een woning of auto? Prima! We stellen een rente vast die lager is dan de hiep bij de bank en hoger dan de rente bij een spaarrekening. We leggen alles goed vast, komen wederzijds de afspraken na, en iedereen wordt er beter van. Niets mis mee. We deden tig jaar geleden aan de "deel-economie" zonder het zo te noemen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.

Bericht door dieseltijger » za 1 feb 2020 21:40

Niels83 schreef:
za 1 feb 2020 21:26
ik kwam eigenlijk op het huren omdat ze misschien een keer naar Oostenrijk en Italië willen. omvoor die misschien een veel sterkere auto te kopen is misschien wat teveel van het goede.
Maar huren is godsgruwelijk duur. Je kan dan beter een auto betere specs kiezen vrees ik.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.

Bericht door Chris » za 1 feb 2020 22:28

Of....

Wat een collega van mij al een paar keer gedaan heeft....
Een ouwe dikke vette bak net voor de vakantie gekocht voor zo rond € 1000,-
Rustig eentje met 3 of 4 ton erop... die stopt waarschijnlijk niet tijdens de volgende 10.000Km.
Olie en koelvloeistof gecontroleerd en hop met die dikke bak op vakantie.
En na de vakantie... hup weer verkocht.
Vaak speelde hij quitte... zelfs eens wat winst..en veel goedkoper dan een dikke bak huren.
En nooit aan de kant van de weg met panne gestaan.... ( Engelbewaarder denk ik)
Hij had op die manier gewoon zijn eigen economische auto'tje het hele jaar door en tijdens de vakantie kortstondig een dikke.
Die was ook maar kort in de verzekering en de wegenbelasting...
tja.. heb je dat lef ??
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.

Bericht door dieseltijger » za 1 feb 2020 22:43

Ik zou het alleen met een Aziatische bak durven. Het is wel creatief, maar ook wel een beetje gedoe dat kopen en weer verkopen (vooral dat laatste: verkopen is lastiger). Maar de dame die ik ken met die Cayenne: ook niet verkeerd. Zij houdt van auto's en heeft de Porsche tweedehands gekocht - best betaalbaar qua aanschaf. Maar verbruik, wegenbelasting en onderdelen zijn duur - maar het is een hobby.

En ik vind haar benadering meer straightforward dan die van een kennis van mij die een Seat ?Toledo? (weet ik niet precies, de Spaanse VW Golf klasse) heeft laten tunen: powerbox, intercooler, andere koppeling en -vering. De acceleratie is als van een motorfiets - maar wat een problemen. Daarom inderdaad: geen compromissen sluiten, niet prutsen. Wil je power - koop dan een wagen met power by design zoals de Cayenne. Ga je voor zuinig en betrouwbaar - koop een Daihatsu Cuore (mijn echtgenote). Beiden zijn op hun vlak state-of-the-art qua opzet en design. Toegegeven: ik heb voor het compromis gekozen: een Avensis. Dodelijk saai, redelijk zuinig, niet zo betrouwbaar als de Cuore.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.

Bericht door Ab » zo 2 feb 2020 13:03

Zijn we niet erg afgedwaald van de benodigde pk's en koppel? knipoog.gif
Back on topic please.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”