- bezem-bewegende-animatie-0005.gif (8.34 KiB) 1023 keer bekeken
Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Zie vorig bericht.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Tuning is niet zo gek hoor. een 'simpele' chiptuning haalt zo maar 20% meer uit de auto. Hoef je verder weinig te doen. Je haalt dan gewoon uit de motor wat er in zit. Overigens ook (of eigenlijk juist) als ik een Cayenne zou kopen zou ik hem even langs de tuner brengen.dieseltijger schreef: ↑za 1 feb 2020 22:43Ik zou het alleen met een Aziatische bak durven. Het is wel creatief, maar ook wel een beetje gedoe dat kopen en weer verkopen (vooral dat laatste: verkopen is lastiger). Maar de dame die ik ken met die Cayenne: ook niet verkeerd. Zij houdt van auto's en heeft de Porsche tweedehands gekocht - best betaalbaar qua aanschaf. Maar verbruik, wegenbelasting en onderdelen zijn duur - maar het is een hobby.
En ik vind haar benadering meer straightforward dan die van een kennis van mij die een Seat ?Toledo? (weet ik niet precies, de Spaanse VW Golf klasse) heeft laten tunen: powerbox, intercooler, andere koppeling en -vering. De acceleratie is als van een motorfiets - maar wat een problemen. Daarom inderdaad: geen compromissen sluiten, niet prutsen. Wil je power - koop dan een wagen met power by design zoals de Cayenne. Ga je voor zuinig en betrouwbaar - koop een Daihatsu Cuore (mijn echtgenote). Beiden zijn op hun vlak state-of-the-art qua opzet en design. Toegegeven: ik heb voor het compromis gekozen: een Avensis. Dodelijk saai, redelijk zuinig, niet zo betrouwbaar als de Cuore.
Doe je het bij een goede tuner zul je weinig gezeur hebben.
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
RE.gif
Dat kan alleen bij een Cayenne Turbo.
De S en GTS zijn beide atmosferisch en kunnen niet getuned worden.
Maar 420 Arabische Volbloed Hengsten zijn in de praktijk meeeer dan voldoende
Dat kan alleen bij een Cayenne Turbo.
De S en GTS zijn beide atmosferisch en kunnen niet getuned worden.
Maar 420 Arabische Volbloed Hengsten zijn in de praktijk meeeer dan voldoende
Porsche + Tabbert
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
RE.gif
juist als je een Porsche koopt gaat het niet zo over wat voldoende is.
Volgens mij kun je ook atmosferische motoren tunen alleen win je dan vooral onderin iets, mogelijk iets in PK.
De skoda Citigo wordt vaak getuned.. scheelt een paar pk. geen nm dus je hebt er imo weinig aan. naar kan wel.
juist als je een Porsche koopt gaat het niet zo over wat voldoende is.
Volgens mij kun je ook atmosferische motoren tunen alleen win je dan vooral onderin iets, mogelijk iets in PK.
De skoda Citigo wordt vaak getuned.. scheelt een paar pk. geen nm dus je hebt er imo weinig aan. naar kan wel.
- r.obbink
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: wo 20 feb 2019 09:01
- Locatie: dorp met het laagste punt van NL
- Contacteer:
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Ik heb een C-Max 1.6 Ecoboost... standaard 150 PK alleen heb ik er de originele 182 PK software in laten zetten (dat kan zonder problemen want deze motor is geleverd als 125, 150 en 182 PK) .... koppel = 295 NM.
De Ventana weegt 1500 KG....
Afgelopen zomer zonder problemen de Alpen over (de A2 van Basel naar Belinzona) ook de weg richting de Gotthardtunnel die redelijk stijl is, nam de combi zonder problemen en ik kon met 95 KM/u naar boven rijden.
Ik was vooraf wat 'angstig' of de C-Max het zou kunnen (we hebben de caravan net een jaar) maar dat viel me dus ontzettend mee! Hele fijne combi om mee te rijden.
Ook het wat meer maken van snelheid als je bijvoorbeeld een vrachtwagen in wil halen, ging erg goed.
Ik gebruik alleen niet de 6e versnelling maar laat hem in zijn 5 staan. Op het Focusforum hebben ze me dat aangeraden zodat de turbo wat meer toeren draait en dat is beter voor de motor.
De Ventana weegt 1500 KG....
Afgelopen zomer zonder problemen de Alpen over (de A2 van Basel naar Belinzona) ook de weg richting de Gotthardtunnel die redelijk stijl is, nam de combi zonder problemen en ik kon met 95 KM/u naar boven rijden.
Ik was vooraf wat 'angstig' of de C-Max het zou kunnen (we hebben de caravan net een jaar) maar dat viel me dus ontzettend mee! Hele fijne combi om mee te rijden.
Ook het wat meer maken van snelheid als je bijvoorbeeld een vrachtwagen in wil halen, ging erg goed.
Ik gebruik alleen niet de 6e versnelling maar laat hem in zijn 5 staan. Op het Focusforum hebben ze me dat aangeraden zodat de turbo wat meer toeren draait en dat is beter voor de motor.
Ford C-Max 1.6 ecoboost Ford Kuga 1.5 Vignale, Burstner Ventana 510 TS inclusief Reich 1.8 mover, Dorema Contea XL300 voortent, Garda de luxe uitbouw, Dometic Freshjet 1700 dakairco. Xsarius Apollo 85 cm volautomaat Autoskew schotel
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Afhankelijk wat je budget is adviseer ik minimaal rond de 150/200pk - 300nm met een automaat met koppelomvormer.
diesel of benzine ? Ik weet niet hoeveel km je verwacht te rijden?
Dergelijke benzine auto's rijden tegenwoordig solo zo 1/15 (snelweg)
Zelf doen wij het met +/- 200pk - 300nm incl automaat met koppelomvormer met aan de haak een caravan van 1400kg
Heel veel zeggen een auto met grotere motor kost meer in onderhoud, dat is in 9/10 keer zeker niet zo.
De onderdelen rondom de motor kunnen duurder zijn, maar hoevaak vervang je een turbo ? Zelden..
Alles volstaat met netjes warm rijden enzovoorts.
De rest valt echt reuze mee.
Vergelijk je een Renault met 110pk met een cayenne, geef ik je gelijk.
Maar als jij bijvoorbeeld dezelfde auto als nu met een 200pk motor koopt, ga je niet ineens 3x meer per beurt betalen.
Het is alleen altijd lastig bepalen voor een ander wat handig is,
- Budget.
- KM's per jaar
- hoe moeilijk is de wederhelft ( wat zijn hun prioriteiten / eisen )
diesel of benzine ? Ik weet niet hoeveel km je verwacht te rijden?
Dergelijke benzine auto's rijden tegenwoordig solo zo 1/15 (snelweg)
Zelf doen wij het met +/- 200pk - 300nm incl automaat met koppelomvormer met aan de haak een caravan van 1400kg
Heel veel zeggen een auto met grotere motor kost meer in onderhoud, dat is in 9/10 keer zeker niet zo.
De onderdelen rondom de motor kunnen duurder zijn, maar hoevaak vervang je een turbo ? Zelden..
Alles volstaat met netjes warm rijden enzovoorts.
De rest valt echt reuze mee.
Vergelijk je een Renault met 110pk met een cayenne, geef ik je gelijk.
Maar als jij bijvoorbeeld dezelfde auto als nu met een 200pk motor koopt, ga je niet ineens 3x meer per beurt betalen.
Het is alleen altijd lastig bepalen voor een ander wat handig is,
- Budget.
- KM's per jaar
- hoe moeilijk is de wederhelft ( wat zijn hun prioriteiten / eisen )
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Er zijn heel veel verschillende auto's.
Dat komt omdat iedereen verschillend is van een ander.
Het vermogen en koppel zijn niet eens zo belangrijk.
Als je maar gas durft te geven. En toeren maken.
Een auto met 100 pk is sterker in de 3e versnelling dan eentje met 200 pk in de 6e versnelling.
De tweede rijdt wel fijner.
De eerste haalt ook makkelijk 95 kmu in de derde.
Dat komt omdat iedereen verschillend is van een ander.
Het vermogen en koppel zijn niet eens zo belangrijk.
Als je maar gas durft te geven. En toeren maken.
Een auto met 100 pk is sterker in de 3e versnelling dan eentje met 200 pk in de 6e versnelling.
De tweede rijdt wel fijner.
De eerste haalt ook makkelijk 95 kmu in de derde.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Idd kun je wel tunen alleen het resultaat is mini minimaal, slechts enkele PK’s en dat weegt niet op tegen de kosten en het minime extra vermogen op hetgene er al is.Niels83 schreef: ↑ma 3 feb 2020 15:28RE.gif
juist als je een Porsche koopt gaat het niet zo over wat voldoende is.
Volgens mij kun je ook atmosferische motoren tunen alleen win je dan vooral onderin iets, mogelijk iets in PK.
De skoda Citigo wordt vaak getuned.. scheelt een paar pk. geen nm dus je hebt er imo weinig aan. naar kan wel.
Porsche + Tabbert
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
RE.gif
Jullie hebben het nu over chip-tuning. Daarmee win je bij een atmosferische motor vrijwel niets. Maar andere nokkenassen, andere inspuiting, andere uitlaat en ander luchtfilter kan een heel aardig resultaat opleveren hoor. .
Jullie hebben het nu over chip-tuning. Daarmee win je bij een atmosferische motor vrijwel niets. Maar andere nokkenassen, andere inspuiting, andere uitlaat en ander luchtfilter kan een heel aardig resultaat opleveren hoor. .
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 403
- Lid geworden op: vr 23 sep 2016 16:17
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
RE.gif
Ja, de meerprijs voor een sterkere auto...
Ja, de meerprijs voor een sterkere auto...
Ford Kuga 150pk St-Line
Gechipt naar 190 pk
Hobby 540 FU 2021, lekker compleet
Gechipt naar 190 pk
Hobby 540 FU 2021, lekker compleet
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Ja..best wel aardig..de Hemi in mijn auto kan je daarmee ver over de 1000 pk mee krijgen, met ook nog wat turbootjes erop.
Maar het kost dan ook veel meer dan een nieuwe motor.
Het is ook onzin. Behalve voor autosport doeleinden.
Elke auto die voldoende mag trekken is standaard gewoon geschikt om met caravan elke camping waar dan ook in Europa te bereiken.
Op een paar extreme gevallen na, waar de campingeigenaar je met een trekker omhoog sleept het laatste stukje.
Met voldoende mogen trekken bedoel ik het trekvermogen op het kenteken.
Meer is altijd beter, maar niet echt nodig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
RE.gif
Waar kan ik dat trekvermogen vinden op et kenteken Ab ???
Waar kan ik dat trekvermogen vinden op et kenteken Ab ???
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Op het inlegvel wat er in komt na opbouw van een trekhaak.
Tenminste..toen we nog die papieren vodjes hadden.
Bij het creditcard formaat zou het erop moeten staan vlgs mij.
Tenminste..toen we nog die papieren vodjes hadden.
Bij het creditcard formaat zou het erop moeten staan vlgs mij.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- deemster07
- Berichten: 947
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Precies dat. Volgende auto wordt er één met automaat en flippers aan het stuur.dieseltijger schreef:Andere invalshoek: Overweeg een automaat. Ik kom wel eens tijdens de klim op een steile, smalle bergweg een ^$#@$^$@#^#@!! Yaris tegen met *^%*^%*%##!! bejaarden die - zodra ze mij zien- in plaats van al afdalend uit te wijken op de rem trappen en midden op de weg stilstaan. Los van de vraag of het zinvol is of niet, is het wegrijden vanuit stilstand met 1300 kg caravan met 148 pk en een gewone plaatkoppeling geen pretje. En dan haal ik al de truc uit om de caravan iets te laten scharen, de voorwielen dwars te sturen, enzovoorts.
Ik heb op dat soort momenten het goede voornemen dat de volgende auto is uitgerust met een automaat met koppelomvormer. Maar op het moment supreme blijft het bij slippende banden, de geur van verbrand frictiemateriaal en een zwetende bestuurder.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Vul je kenteken in op:eurotrotter schreef:Waar kan ik dat trekvermogen vinden op het kenteken Ab ???
https://ovi.rdw.nl/
Hoef je niet eerst naar je pasje te zoeken.
In bezit van een Peugeot 308SW 1.6 bluehdi (2015) met daarachter een Beyerland Vitesse 400-DV (2001). Voorheen een Beyerland Sprinter 350-DD (1996). Daarvoor een Paradiso (1989)
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Die flippers kun je wel zonder hoor. Ik heb ze ook maar ik gebruik ze echt nooit. Voor de eerste keer leuk om mee te spelen, daarna zitten ze er voor spek en bonen.deemster07 schreef: ↑wo 5 feb 2020 09:21Precies dat. Volgende auto wordt er één met automaat en flippers aan het stuur.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Volgens mij staat daar alleen het gewicht wat hij wettelijk mag trekken op.
Wat hij kan trekken is dikwijls wel wat meer.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
RE.gif
dan heeft hij toch extra gelijk. het maximale trekgewicht kan hij wel trekken. als hij meer dan het maximaal toelaatbare kan trekken onderschrijft precies wat er gezegd wordt.
dan heeft hij toch extra gelijk. het maximale trekgewicht kan hij wel trekken. als hij meer dan het maximaal toelaatbare kan trekken onderschrijft precies wat er gezegd wordt.
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Die flippers zijn verdraaid handig bij het kiezen van de juiste versnelling om goed op de motor te kunnen remmen bij een afdaling. De bak schakelt dan niet op naar de volgende versnelling. Ook bij gas bijgeven blijft de versnelling gehandhaafd totdat het dashboard aangeeft dat hij zal gaan schakelen. Gas even lossen is dan voldoende om niet op te schakelen.Morgoth schreef: ↑vr 7 feb 2020 16:01Die flippers kun je wel zonder hoor. Ik heb ze ook maar ik gebruik ze echt nooit. Voor de eerste keer leuk om mee te spelen, daarna zitten ze er voor spek en bonen.deemster07 schreef: ↑wo 5 feb 2020 09:21Precies dat. Volgende auto wordt er één met automaat en flippers aan het stuur.
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Dat is altijd veel meer.eurotrotter schreef: ↑vr 7 feb 2020 17:05Volgens mij staat daar alleen het gewicht wat hij wettelijk mag trekken op.
Wat hij kan trekken is dikwijls wel wat meer.
Met bijv. 80 pk's of minder sleep je een aanhanger van 3500 kg ook weg als het moet.
Alleen moet je dat niet te vaak doen..is niet zo best voor de aandrijflijn.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Dat klopt. Maar dat kun je ook met het pookje doen. Daar heb je de (vaak extra kostende) flippers niet perse voor nodig.Jekihero schreef: ↑za 8 feb 2020 09:46Die flippers zijn verdraaid handig bij het kiezen van de juiste versnelling om goed op de motor te kunnen remmen bij een afdaling. De bak schakelt dan niet op naar de volgende versnelling. Ook bij gas bijgeven blijft de versnelling gehandhaafd totdat het dashboard aangeeft dat hij zal gaan schakelen. Gas even lossen is dan voldoende om niet op te schakelen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: za 30 jan 2016 17:33
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Mijn advies: ben ervaringsdeskundige ..
- leeggewicht auto > 1500 kg, liefts 1600 kg
- >300 nm (is voldoende om vrachtwagens achter je te houden, wel aangenaam)
-> 140 pk diesel, >16o pk benzine.
-> Automaat.
-> AWD is wel heel mooi.
Ik ga over op extra diesel (400 nm, 190 pk) voor de caravan in de zomer, de allroad blijft voor de winter :-)
Auto's:
BMW3-4 7-traps automaat
Audi A4 DSG
Passat/mondeo (of alternatieef van zelfde platforms)
SUV's
- leeggewicht auto > 1500 kg, liefts 1600 kg
- >300 nm (is voldoende om vrachtwagens achter je te houden, wel aangenaam)
-> 140 pk diesel, >16o pk benzine.
-> Automaat.
-> AWD is wel heel mooi.
Ik ga over op extra diesel (400 nm, 190 pk) voor de caravan in de zomer, de allroad blijft voor de winter :-)
Auto's:
BMW3-4 7-traps automaat
Audi A4 DSG
Passat/mondeo (of alternatieef van zelfde platforms)
SUV's
Knaus Sudwind 500 FDK (2007), A4 Allr. Quattro 2.0 TDI 2010
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16296
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
RE.gif
Vind je dat gewichtsadvies van de auto niet wat laag? De caravan weegt 1700 kg, probeer die auto dan wel zwaar te beladen, bijvoorbeeld tot 2 ton.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vind je dat gewichtsadvies van de auto niet wat laag? De caravan weegt 1700 kg, probeer die auto dan wel zwaar te beladen, bijvoorbeeld tot 2 ton.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
- deemster07
- Berichten: 947
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
Maar dat kun je ook met het pookje doen. Daar heb je de (vaak extra kostende) flippers niet perse voor nodig.[/quote]
Ach in de auto’s waar ik uit zou kunnen kiezen is de keuze in uitvoering en kleur vaak reuze.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ach in de auto’s waar ik uit zou kunnen kiezen is de keuze in uitvoering en kleur vaak reuze.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999
Re: Hoeveel PK en wat voor koppel voor in de bergen.
ik heb ervaring met beide en kan je vertellen dat de pook dan weer behelpen is, je moet namelijk naar de handstand klikken en dan schakelen, daarna weer terug, terwijl je met een flipper, 1 tikje geeft als je omhoog rijdt en de auto merkt door de hellingshoek sensor en het feit dat er wat achter hangt, dat hij in die versnelling moet blijven rijden, eenmaal boven schakelt hij vanzelf weer over en je zit weer in de gewenste automaat stand, dus die 300 euro voor de flippers zou ik altijd aanraden.Morgoth schreef: ↑za 8 feb 2020 15:09Dat klopt. Maar dat kun je ook met het pookje doen. Daar heb je de (vaak extra kostende) flippers niet perse voor nodig.Jekihero schreef: ↑za 8 feb 2020 09:46Die flippers zijn verdraaid handig bij het kiezen van de juiste versnelling om goed op de motor te kunnen remmen bij een afdaling. De bak schakelt dan niet op naar de volgende versnelling. Ook bij gas bijgeven blijft de versnelling gehandhaafd totdat het dashboard aangeeft dat hij zal gaan schakelen. Gas even lossen is dan voldoende om niet op te schakelen.
mijn huidige lease heeft geen flippers, de A3 Sportback S-Line die we privé hebben wel, maar daar trekken we de caravan niet mee
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB