Luchtvering of gewone vering?
Re: Luchtvering of gewone vering?
Het misschien sneller omvallen van vrachtauto's met luchtvering is te verklaren doordat een vrachtauto met bladveren direct gaat hangen in een bocht en dan weet je als chauffeur dat je niet sneller moet, terwijl de luchtvering heel lang het hangen compenseert en dan in één keer gaat. Conclusie is dus: anticiperen.
Fendt Diamant 510 TG met Volvo XC 60 D5 geartronic
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Re: Luchtvering of gewone vering?
Euh is dat niet aan de topicstarter?Jaap van Duijn schreef: ↑wo 18 dec 2019 12:29Allen,
Ok heb ik het verkeerd en geef me over.
Toch ga ik eens bij mijn buurvrouw - eigenaresse van Guyt zand transport - met 25 Ginaf kippers en tig assen vragen.
Maar inmiddels mij in volle overgave hoor
Mag van mijnentwege een slotje op
Jaap van Duijn
Is het bij de X5 geen niveauregeling achter? En pas luchtvering als het op alle 4 de hoeken is?
Bij de S die ik had was het niveauregeling achter. Tegen meerprijs luchtvering.
Luchtvering is echt onovertroffen. Op CL heb ik ABC. Een redelijk ingenieus systeem wat een combinatie van hydrauliek en schokbrekers. Erg prijzig als er iets stuk gaat maar wel geweldig. In de sport stand kun je echt hard de bocht door zonder dat de auto keihard afgeveerd wordt. Nu even terug naar luchtvering. Met een caravan of iets erachter onovertroffen. Je hebt nooit meer last van een ingezakte combi.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.
Re: Luchtvering of gewone vering?
Zie mijn post, nee dus voor wat betreft de X5. Die hebben achter luchtvering met luchtbalgen en soms dus ook aan de voorzijde.Michel1975 schreef: ↑do 19 dec 2019 20:35Is het bij de X5 geen niveauregeling achter? En pas luchtvering als het op alle 4 de hoeken is?
Bij de S die ik had was het niveauregeling achter. Tegen meerprijs luchtvering.
Luchtvering is echt onovertroffen. Op CL heb ik ABC. Een redelijk ingenieus systeem wat een combinatie van hydrauliek en schokbrekers. Erg prijzig als er iets stuk gaat maar wel geweldig. In de sport stand kun je echt hard de bocht door zonder dat de auto keihard afgeveerd wordt. Nu even terug naar luchtvering. Met een caravan of iets erachter onovertroffen. Je hebt nooit meer last van een ingezakte combi.
Fendt Diamant 650 SG met daarvoor een Cayenne S
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Re: Luchtvering of gewone vering?
RE.gif
Ok duidelijk.
Nadeel van alleen achter is dat het verder niet instelbaar is. Tenminste dat lijkt mij wat lastig met voor conventioneel en achter luchtvering. Is denk niet vergelijkbaar met elkaar.
Ok duidelijk.
Nadeel van alleen achter is dat het verder niet instelbaar is. Tenminste dat lijkt mij wat lastig met voor conventioneel en achter luchtvering. Is denk niet vergelijkbaar met elkaar.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Luchtvering of gewone vering?
Bij de meeste vrachtwagens met luchtvering wordt er niet gecompenseerd in de bochten. Er zit maar 1 hoogteregeling op de middelste as en in het midden. Hierdoor valt er niets te compenseren er wordt dus ook maar weinig bijgesteld in de bocht omdat niveauregeling niet aangesproken wordt in een bocht.JRijkmans schreef: ↑do 19 dec 2019 17:08Het misschien sneller omvallen van vrachtauto's met luchtvering is te verklaren doordat een vrachtauto met bladveren direct gaat hangen in een bocht en dan weet je als chauffeur dat je niet sneller moet, terwijl de luchtvering heel lang het hangen compenseert en dan in één keer gaat. Conclusie is dus: anticiperen.
Er zijn wel systemen die dit kunnen, maar die zijn een heel stuk duurder soms wel eens toegepast geweest op veevoeder transportauto,s als het 3 asser widespread oplegges zijn. En misschien bij zandwagens om wat rechter te staan bij kiepen, maar dat weet ik niet.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Re: Luchtvering of gewone vering?
Bij cementwagens weet ik dat het wel veelvuldig toegepast wordt. Haalt ook meteen de theorie van Jaap onderuit. Vroeger hooorde je nog wel eens over gekipete cementwagens. Hoog zwaartepunt, Tegenwoordig hoor je er niets meer over.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.
- Pascal_nathalie
- Berichten: 55
- Lid geworden op: zo 4 nov 2018 20:31
Re: Luchtvering of gewone vering?
Ik rij zelf met een 5 serie e61 touring met alleen achter lucht, dit rijd zeer comfortabel en idd zoals @PremiumDiscovery zegt altijd horizontale combi en dan ook de juiste druk op het wegdek dus ook bij de voorbanden.
Wat ik mis, je geeft aan dat je zelf een 5 rijd maar is dit ook een touring want de sedan modellen hebben geen luchtvering.
Maar leeg lopende luchtbalgen heeft echt met je onderhoud te maken.maar dit is zoals met alles.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Wat ik mis, je geeft aan dat je zelf een 5 rijd maar is dit ook een touring want de sedan modellen hebben geen luchtvering.
Maar leeg lopende luchtbalgen heeft echt met je onderhoud te maken.maar dit is zoals met alles.
Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Re: Luchtvering of gewone vering?
Die druk op de voorwielen is echt geen enkele kilo meer of minder met of zonder luchtvering of hulpvering.
Ik lees het wel vaker, dat mensen denken dat de voorwielen ontlast worden als de auto achter doorzakt.
De achterkant weer hoger zetten maakt echt helemaal niks uit.
Het kan wel, de kogeldruk verdelen over alle 4 de wielen van de auto, maar die systemen (tongue weight distributor) zijn niet op de Europese markt .
De gangbare trekhaken zijn er ook niet voor geschikt.
Ik lees het wel vaker, dat mensen denken dat de voorwielen ontlast worden als de auto achter doorzakt.
De achterkant weer hoger zetten maakt echt helemaal niks uit.
Het kan wel, de kogeldruk verdelen over alle 4 de wielen van de auto, maar die systemen (tongue weight distributor) zijn niet op de Europese markt .
De gangbare trekhaken zijn er ook niet voor geschikt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Luchtvering of gewone vering?
Dan blijf ik het nog steeds vreemd vinden waarom ik geregeld autos met aanhanger/caravan zie rijden waar de neus de lucht in steekt en de kont bijna over de grond sleept.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Luchtvering of gewone vering?
RE.gif
Waarom is dat vreemd? Het één sluit ‘t ander toch niet uit?
Waarom is dat vreemd? Het één sluit ‘t ander toch niet uit?
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Luchtvering of gewone vering?
er is natuurlijk een grensp_vingerhoets schreef: ↑za 28 dec 2019 11:37Dan blijf ik het nog steeds vreemd vinden waarom ik geregeld autos met aanhanger/caravan zie rijden waar de neus de lucht in steekt en de kont bijna over de grond sleept.
ab bedoelt normale verlaging van de kont.
Er zijn inderdaad genoeg mensen die met de neus naar de maan naar vakantie rijden.. dat is gewoon overbelading cq te slappe achter vering.
er zit een verschil in iets lagere kont en onverantwoord rijden..
Volvo V60 2.0 D4 '15 + Hobby 455UF Excellent '09
-
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Luchtvering of gewone vering?
Omdat de kont zo laag zit lijkt het alsof de neus hoger staat.
Ga maar eens meten, laat 3 of 4 man in de kofferbak zitten en meet dan de
hoogte van de schermrand, eerst leeg en dan met hun erin of op de rand.
Zal misschien een halve cm schelen.
Eric
Ga maar eens meten, laat 3 of 4 man in de kofferbak zitten en meet dan de
hoogte van de schermrand, eerst leeg en dan met hun erin of op de rand.
Zal misschien een halve cm schelen.
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.