Caravan met Obesitas?

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door Chris » za 30 nov 2019 21:19

eurotrotter schreef:
za 30 nov 2019 20:51

Waar heb je t hardnekkige verhaal vandaan dat wij,in Nederland ,eigenlijk gematst worden als t ,om welke tolerantie dan ook,gaat ?
Ook in het buitenland ( waar overigens zeer zelden gewogen word) word aangekoppeld gewogen( of de caravan /auto combinatie moet wel erg overduidelijk niet in orde zijn) zodat ook hier de kogeldruk vanzelf"overgeheveld"word naar de trekkende auto.
Info van Mees... ken je hem nog??
Dat Polderen met gewichten komt ook van hem... en ik was er afgelopen zomer bij, zelf gezien ook.
En.. hij kan het weten denk ik dan... t'is z'n vakgebied.
Maar...
De kans dat je moet wegen in het buitenland is idd minimaal.
Ik ben in mijn hele ( effe schatten) 35-40 jarige caravan trekkerij ooit 1x gewogen door de rijkspolitie toen nog... dus minimaal.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1200
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door fortissimo » ma 2 dec 2019 21:46

Ik heb ooit een complete weging gedaan van wat er waar in mijn caravan ligt en dit in een spreadsheet gezet.
Je blijft schrikken.
Omschrijving Gewicht
Onder bed 43.9
Inductiekookplaat 2.8
Koelboxsteun 1.5
Zijpanelen luifel (2) 4.0
Groene tafel 1.9
Wasrek 3.9
Leveler 4.2
Hoge kast 7.0
Keukenkast 9.0
Tafel 9.6

Disselbak 49.1
Binnenmat 1.1
Buitenmat 1.5
Stoffer en blik + bezem 0.5
Hout 5.7
Wit verlengsnoer 0.7
Zwarte stroomkabel 3.2
Kabelhaspel 4.7
Wielflap + tochtpaneel 1.6
Stroomverloop met huls 0.5
Gieter 0.5
Toiletvloeistoffen (max 2 flessen a 2 liter per soort) 8.0
Reservewiel 17.7
Vuilwatertank 3.4
Emmer 0.4

Boven bank 5.7
Plastic bakken (zoet, koffie) 0.8
Knijpers 1.1
Engenius 0.6
Groen mandje 0.4
Tasje met boekjes 1.3
Gordijntjes voortent (8x) 1.5

Bank links 12.2
Luifelverlichting 1.4
Groen mandje 0.4
Staaflamp groot (2x) 0.4
Staaflamp klein 0.2
Zwarte looplamp 0.8
Verlengdoos powercube 0.4
Verlengdoos wit (2x) 0.7
Verlengdoos zwart 0.5
Coleman hybrid lamp 1.2
Coleman CPX6 accu + lader 0.6
Jupiter lamp 1.8
Verlengsnoer oranje 1.4
Geel vouwkrat 1.1
Kapstok metaal 0.4
Kapstok textiel 0.2
Hangzak 0.7

Bank midden 1.0
Teil groot 0.8
Teil klein 0.2

Bank rechts 27.8
Ventilator 1.4
Verwarming 1.1
Gereedschap 6.6
Wielslot 5.0
Tentmateriaal 12.6
Reserve spiegels 1.1

Vloer 60.6
Voortent doek 11.7
Voortent stokken 8.9
Luifel doek 3.2
Luifel stokken 7.9
Zijtent doek 5.9
Zijtent stokken 6.9
Slaaptent 2.7
Tapijt 7.5
Airbarrier 5.9
Opstap 5.0
Opdekmatras bed 8.0
Opdekmatras bank 4.0

Overig 16.4
Keukenspul 13.5
Oventje 2.9


Voor vertrek gaat het reservewiel uit de caravan (heb geen krik in de auto en heb een pechservice waar de caravan ook onder valt) en de gasflessen er in.

En dan ga je eens rekenen voor een fietsenrekje (6 kg) en alles wegen.

Gewogen 01-08-2017
Totaal gewicht losse spullen 225.4
Gewogen gewicht aangekoppeld 1240.0
Gewogen gewicht afgekoppeld 1280.0
Massa leeg (RDW) 1067.0
Gewogen caravan - inhoud 1054.6
Maximaal gewicht 1300.0

Het wordt krap met op vakantie gaan denk je dan :(
Maar met een beetje opruimen kom je dan toch een eind.
Fietsen op en in de caravan (makkelijk zo'n kinderfietsje en een Brompton ;)).
De koelbox (Mobicool B40) moet in de kofferbak (kan de caravan niet in).
Speelgoed enz. gaat ook in de kofferbak.
Twee kinderen op de achterbank.
Alle textiel op het dak (500 liter).
Komen we meteen aan een mooi gewicht voor de trekauto :P
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
sander_knaus
Berichten: 282
Lid geworden op: di 7 feb 2017 08:11

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door sander_knaus » wo 4 dec 2019 10:32

RE.gif

mooi lijstje!

Wat ik niet snap he, waarom de tent en de stokken in de caravan en de kleren in de auto [sintscratch.gif]

dat is toch het handige aan een caravan? kleren in de kastjes, en het handige aan een skibox. tent erin.

Of heb je daar baanbrekende ideeen over?
Opel Grandland X 1.2 (2020) met een Knaus Sport 450 FU (2017)

Citrorob

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door Citrorob » wo 4 dec 2019 10:43

Toen ik nog de niet meest potente trekkers reed werden de voortent en luifel altijd in de auto gelegd om deze zo zwaar mogelijk te maken.
Naderhand toen de trekker een stuk zwaarder werd, was dit veel minder nodig voor de balans tussen het gewicht trekker en caravan.
Toen liet ik de dit lekker in de caravan liggen en scheelde dit heel veel sjouwen bij het in- en uitruimen van de caravan.

Wanneer je echter alleen naar de zon gaat, dan is het gewicht van je kleding natuurlijk ook erg beperkt.

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1200
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door fortissimo » wo 4 dec 2019 21:04

sander_knaus schreef:
wo 4 dec 2019 10:32
RE.gif

mooi lijstje!

Wat ik niet snap he, waarom de tent en de stokken in de caravan en de kleren in de auto [sintscratch.gif]

dat is toch het handige aan een caravan? kleren in de kastjes, en het handige aan een skibox. tent erin.

Of heb je daar baanbrekende ideeen over?
Om de simpele reden dat tent en stokken niet in/op de auto passen qua grootte.

De kleren gaan sowieso niet in de kastjes omdat deze boven bank en bed zitten.
Naast het feit dat dat lastig vullen is (de panelen van de tent liggen uitgevouwen op de bedbank en de stoelen en kleine fietsen op het gewone bed), is dit ook niet wenselijk i.v.m. stabiliteit.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door Herman&Saskia » zo 22 dec 2019 12:28

De caravan is leeg. Het enige wat er nu nog op/aan zit zijn de cassetteluifel en de mover.
Alles losse spullen aan tenten, serviesgoed en dergelijke was zo’n 150 kilo.
Opvallend: het gewicht van de accu 23,4 kilo!
Het is een 90Ah Victron Energy AGM Deep cycle battery. Nu probeer ik hier de datum van te achterhalen...enige wat ik op een sticker zie staan als soort van DOT code is 1529. Alleen geen idee of dit inderdaad met produktiedatum te maken heeft.

Ik was namelijk gisteren even bij Campolife, daar hebben ze een accu van 2 kilo voor de mover (wel maar iets van 10Ah) maar volgens de verkoper was dit uiteraard meer dan afdoende. Als nu de Victron accu inderdaad al wat ouder is wil ik hem wel vervangen door zo’n lichtgewicht ding, maar om nu een goede accu nu af te danken voor gewicht...

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door Chris » zo 22 dec 2019 12:39

Die 10Ah accu is wel heel iets anders dan de Victron van 90Ah...
Nu is dat niet 9x minder power, de moderne lichtgewicht ( Lifepo4 accu's) kunnen dieper ontladen worden.
Maar... toch heb je echt veel minder power beschikbaar.
En, dan komt het volgende, Welke mover heb je, sommige movers hebben een hele hoge startstroom, teveel voor sommige van deze lichtgewicht accu's.
Mag ik je ook op het merk PowerExtreme wijzen. https://www.emergoplus.com/nl/merken/po ... 0WEALw_wcB
Dat is heel degelijk materiaal voor een goede prijs, misschien iets duurder dan anderen maar kwaliteit.
En denk dan aan minimaal 20 Ah... zit je niet gelijk vast en heb je ook nog de mogelijkheid om hem als leefaccu/noodstroom te gebruiken.

BTW... de lader voor de Victron vervalt ook.. LifePo4 accu's hebben of een ingebouwde lader of een speciale lader nodig.

Enne... de Victron.. alleen meten is weten.... met een goede accutester weet je hoe de conditie van jou accu is.
Met een normale voltmeter is dat onmogelijk te meten.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door Herman&Saskia » zo 22 dec 2019 12:53

Mover is een Truma (made by Carver) halfautomaat.
Euromover 2 ofcaravan mover 2, staan beiden in de gebruiksaanwijzing. Daarin staat overigens ook minimaal 88Ah, maar dat kan door de ontwikkelingen van de accu’s achterhaald zijn.
Overigens is die accu waar ik het over had van 2 kilo een PowerXtreme X10 (ook in zwaardere variant leverbaar).
Als boordaccu gebruiken is mijn “systeem” niet op ingericht. Kan alleen de 12V gebruikers gebruiken als caravan aangekoppeld is, dus zal niet geschakeld zijn.


We denken er overigen wel over dat als na de lege weging nog weinig overblijft, de voortent en de cassetteluifel te wieberen. We zijn erg gecharmeerd van de Unico en die zou beiden kunnen vervangen. Schijnt dat zo’n ding in een kwartier staat.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door Chris » zo 22 dec 2019 13:59

RE.gif
Als noodstoom accu kan je elke accu gebruiken hoor... is een simpel systeempje voor met een kabel + Contra Jaeger die in de caravan steker gaat... een foolproof kabeltje.
Bij mij gekomen omdat ik eens op een camping in FR stond waar de spanning heel vaak uitviel, en de toiletten dan ook niet gebruikt konden worden... in mijn hutje wel..
De PowerExtreme 10 is de kleinste uit de serie...echt klein.. EN zonder lader, die komt er dus nog bij.
De X20 heeft dubbele power, ingebouwde lader en kan je ook als noodstroom ( met zo'n kabeltje dus) gebruiken..

Uhhh... Unico??? Torino soms... [kerstduim.gif] Hebben wij ook... heerlijk ding..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door Herman&Saskia » zo 22 dec 2019 17:00

We hebben er 2 gezien, de Torino en de Verona.
Bij de een werden zijpanelen ingeritst, bij de andere aan het frame...weet niet meer precies welke naam bij welk type hoort.
Owja, en de een kost maar de helft van de ander....moeten nog kijken wat de verdere verschillen zijn.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door PD » zo 22 dec 2019 17:56

RE.gif
Wij hebben van begin 2013 tot eind 2016 een Verona gehad en vanaf eind 2016 tot nu Torino's; eerst aan de enkelasser en sinds eind 2017 ook aan de tandemasser, dus 4 seizoenen Verona en 3 seizoenen Torino. In de overgangsfase hadden we tijdelijk zowel een Verona als een Torino omdat we dachten beiden te blijven gebruiken maar na een paar keer de Torino opgezet te hebben, wisten we zeker dat we de Verona konden verkopen.

Kwaliteitsverschil in het toegepaste doek is er niet, maar onze ervaring is wel dat het dak van de Verona altijd snaarstrak stond en dat van de Torino zeker niet altijd, al doe ik daar ook geen moeite voor; stormvast en afwaterend is ie toch wel.

De Verona met inritsbare zijwanden biedt meer beschutting maar heeft wat meer opzetwerk en bovendien vonden wij de "blinde" driehoeken aan de voorzijde van de zijwanden hinderlijk. Ook wanneer de zijwanden niet geplaatst zijn, vonden we de flappen aan de zijkanten nogal dominant aanwezig waardoor het ook minder doorwaait wanneer het erg warm is. Wanneer het belangrijk voor je is, is de Verona met een additionele voorwand ook nog aan te vullen tot een volwaardige voortent zonder petluifel.


Omdat wij veelal niet langer dan ca. 3 nachten op dezelfde plek staan en dus opzetgemak belangrijk is, zijn we na 4 seizoenen overgestapt naar de Torino en die bevalt dan ook een stuk beter. We hebben er één zijwand bij die aan beide zijden geplaatst kan worden maar die we in de praktijk nauwelijks gebruiken.

Wanneer je de Torino voor langere tijd (en ook onbeheerd) opzet, zou ik wel wat extra voorzieningen treffen voor de spanbandjes en ook zou ik dan wel de middenstaander plaatsen die wij nu uitsluitend bij verdachte omstandigheden plaatsen (veel te verwachten wind > 6 Bft).

Bij de kleinere maten Torino (ik dacht t/m maat 12) krijg je er slechts één dakligger bij; daar zou ik er dan ook 2 extra van plaatsen die je overigens toch nodig hebt wanneer je de zijwanden wilt plaatsen. Onze maat 17 staat altijd met 3 dakliggers, dat is ook bij deze grote maat echt voldoende.

Er wordt nog wel eens gedacht dat een Torino een stuk goedkoper is dan een Verona maar dat is slechts functionele schijn…. wanneer je bij de Torino 2 zijwanden en de bijbehorende dakliggers bestelt, is het prijsverschil tov de Verona nog slechts marginaal.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door Chris » zo 22 dec 2019 19:59

Herman&Saskia schreef:
zo 22 dec 2019 17:00
We hebben er 2 gezien, de Torino en de Verona.
Bij de een werden zijpanelen ingeritst, bij de andere aan het frame...weet niet meer precies welke naam bij welk type hoort.
Owja, en de een kost maar de helft van de ander....moeten nog kijken wat de verdere verschillen zijn.
Wij hebben ook een Torino.
En helemaal omdat ik de voortent met luifel en uitbouw helemaal zat was... spuugzat zelfs.
Een werkkamp om op te zetten en af te breken en schoon in te pakken.
De Torino is dan een genot... superding.
Nu hebben wij wel 2 zijkanten, 1 is zat, maar mijn vrouw vond 2 nodig, want als je ooit nog eens een 2e wil hebben kan de kleurstelling anders zijn..
Nou ja.. dat heb ik idd eens gehad... dus maar 2 gekocht.
Hebben we wel direct ook 3 dakliggers, en dat is wel handig...
Deze dus:
.
IMG-20190430-WA0066_resized.jpeg
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door moyzo » ma 23 dec 2019 08:49

Herman&Saskia schreef:
zo 22 dec 2019 17:00
We hebben er 2 gezien, de Torino en de Verona.
Bij de een werden zijpanelen ingeritst, bij de andere aan het frame...weet niet meer precies welke naam bij welk type hoort.
Owja, en de een kost maar de helft van de ander....moeten nog kijken wat de verdere verschillen zijn.
idee om zij-en voorpanelen voor je casetteluifel te kopen ipv andere luifel of voortent ? hebben wij gedaan zijn in drie tasjes apart verpakt en de stangen zijn lichtgewicht) totaal gewicht (zijwanden en voorwand met stangen is 12,7 kilo)
Overigens als je echt alles stuk voor stuk gaat wegen schrik je je wezenloos. Wij hebben ook een excelbestanje gemaakt waarin we de dingen die verplaatst kunnen worden naar auto of thuis gelaten kunnen worden (weekendje weg bijv) apart berekend hebben (bak met haringen gereedschap elektrkabel skottel buitenfornuisje etc gaan standaard in auto dat ia al een heleboel kilo's) zo heb ik ook altijd twee plastic bakken op achterbank - eentje met boeken en tijdschriften, andere met documentatie omgeving en reisgidsen campinggidsen etc. goed voor 12 kilo minstens!
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door Herman&Saskia » ma 23 dec 2019 10:11

RE.gif
We hebben bij de cassetteluifel ook een Safaritent, dus voor en zij panelen....nadeel vind ik het klapperen van het doek van de luifel. Echt helemaal strak trekken kan je die niet door het oprol systeem.
Aangezien ik erg slecht tegen bijgeluiden kan als ik slaap moet dat ding dus elke avond weer ingedraaid. Voordeel van de Unico luifel zou zijn: geen geklapper en minder gewicht.

Zo’n Excel sheet heb ik inmiddels ook. Werkelijk alles gewogen wat niet vast zit...en da’s inderdaad best schrikken.
Januari wordt er een extra serviceluik geplaatst door de dealer en met hem afgesproken dat ze hem “zorgvuldig” gaan wegen terwijl hij leeg is. Mocht hij dan nog niet onder de 1200 kilo komen denk ik dat toch de cassetteluifel eraf gaat.
Deze dealer heeft ons de caravan ook verkocht als zijnde mtm van 1350 kilo. Ook al zit er een zwaardere as onder, ik wil op die 1350 blijven in verband met maximum aanhangergewicht auto (1375 kilo vanwege automaat) en ik blijf in treingewicht dan onder de 3500.

Herman&Saskia
Berichten: 482
Lid geworden op: di 15 okt 2019 09:46

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door Herman&Saskia » wo 17 jun 2020 21:47

Update:
Het is gelukt blij.gif , de caravan is vertrekklaar nu net onder de 1300 kilo.
De voortent en safariroom hebben via Marktplaats een nieuwe bestemming gevonden...alle losse zooi wat niet nodig is is en blijft er uit.
Het buiten meubilair vervangen door lichtgewicht varianten etc.
De cassetteluifel is gebleven en de loodzware accu is ook nog niet vervangen.

De safariroom heb ik verkocht en zonder nadenken de hele zak met stokken meegegeven...daar zaten dus ook de rafters in.
De los aangeschafte rafters zijn een stuk steviger en lichter dan de originele. Afgelopen weekend zelfs de luifel niet gehoord.

De accu vervangen vind ik nu zonde. Hij levert nog voldoende capaciteit voor de mover dus milieutechnisch gezien laat ik hem nog wel even staan. Maar mocht de nood aan de man komen weet ik waar ik nog ca. 15 kilo kan vinden.

Gezien de Corona perikelen staat onze caravan nu tot het naseizoen stil dus kan straks sowieso de winter aanbiedingen afwachten knipoog.gif

Gebruikersavatar
moyzo
Berichten: 1950
Lid geworden op: zo 17 okt 2010 11:40

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door moyzo » ma 14 sep 2020 08:15

Wij hebben dit weekend onze caravan weer leeg gehaald om verkoopklaar te maken.
Degene die we op het oog hebben heeft het zelfde laadvermogen maar ik hoop toch af te slanken qua belading.
Ik hield altijd een lijstje bij met precies alle gewicht van alle extra's zoals de chasisverzwaring mover met liion accu en dakluifel maar ook van linnengoed badjassen alle leukengerei gespecificeerd, stoelen parasol zijluifels vloermat die extra topper en alles wat uit de kastjes komt en dat is stiekem heel veel. in mijn lijstje heb ik alles wat in auto gaat ook gespecificeerd en wat optioneel mee gaat ( afhankelijk van bestemming) fietsen ( accu's in auto etc.)
Wij kwamen op 430 kilo incl kleding levensmiddelen en onvoorziene posten van 20 kilo met de fietsen op dissel op 481 kilo en dat gaat net binnen de 1800 kilo grens.
Dan gaat er een hoop zwaar spul zoals haringen fornuisje koelkastje etc voor buiten etc etc in de auto.

Volgende week ga ik me weer eens verdiepen en een hoop verminderen waarbij ik toch een 50 kilo hoop te besparen. Want je zei dat dat plastic servies maar peanuts was maar zet het maar een op een weegschaal allemaal, je schrikt er van.
Kost even een aantal uur maar het is wel heel effectief.
Tabbert Puccini 550E & BMW X3 xDrive20i High Executive M-Sport

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door WillyL » wo 16 sep 2020 10:31

RE.gif inderdaad heel wat gewicht.
Voor een caravan die leeg bijna in balans is en waar je alle zaken afzonderlijk gewogen hebt mag je nog een 80 kg van dat netto aftrekken. Het zit immers op de trekhaak en kolt (in theorie) bij het gewicht van de auto.
Ik weet niet in welke landen zo gerekend wordt en twijfel aan België, maar volgens sommige forumleden is dat zo in Nederland. Corrigeer me indien fout!
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door Conradi » wo 16 sep 2020 11:25

Herman&Saskia schreef:
wo 17 jun 2020 21:47
Het is gelukt blij.gif , de caravan is vertrekklaar nu net onder de 1300 kilo.
Complimenten, mooi hoe je dat gedaan hebt thumbup.gif
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5738
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Caravan met Obesitas?

Bericht door Morgoth » wo 16 sep 2020 12:27

WillyL schreef:
wo 16 sep 2020 10:31
RE.gif inderdaad heel wat gewicht.
Voor een caravan die leeg bijna in balans is en waar je alle zaken afzonderlijk gewogen hebt mag je nog een 80 kg van dat netto aftrekken. Het zit immers op de trekhaak en kolt (in theorie) bij het gewicht van de auto.
Ik weet niet in welke landen zo gerekend wordt en twijfel aan België, maar volgens sommige forumleden is dat zo in Nederland. Corrigeer me indien fout!
In Duitsland tellen ze de kogeldruk erbij. Ik moet wel zeggen dat ze dat niet controleren als ze zien dat de caravan op de as niet is overbeladen. Ik ben in juni in Noord Duitsland gecontroleerd. Niet overbeladen op de as, dus ik mocht zo verder. Ik heb ze echter gevraagd om ook de kogeldruk te meten. Ik wilde namelijk weten wat het reisklare gewicht van de caravan met twee fietsen was. Die "service" wilden ze wel leveren.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”