fietsen voorop of achterop de caravan

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door Ab » ma 23 sep 2019 09:38

Ik stel voor dat iedereen eens de eerste vraag nog eens gaat lezen. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door eurotrotter » ma 23 sep 2019 22:26

evelienenrik schreef:
zo 22 sep 2019 21:32
luifel ? NEE, te hoog voor lateraal punt.
Sorry,wat bedoel je eigenlijk met je lateraal punt?
Ben je niet in de war met het center of gravity,centre de gravité,het zwaartepunt dus.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

wim49
Berichten: 2
Lid geworden op: di 1 sep 2020 16:38

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door wim49 » wo 2 sep 2020 11:02

Goedemorgen,

Wij hebben een Hobby Lu de Luxe met 2 aparte bedden. Het zitgedeelte is dus voorin, Wij hebben 2 lichte e-bikes van 21 kg per fiets die achterop de caravan staan. Bij het rijden slingert de combinatie af en toe. Om het slingeren tegen te gaan overweeg ik om 1 fiets bij de dissel te zetten zodat het gewicht van de fietsen evenredig is verdeeld. Wordt de caravan dan stabieler of heeft dat geen nut. Wie heeft er ervaring met fietsen op de Hobby Lu de luxe.
Graag zie ik jullie antwoord tegemoet.

Mvrgr.

Wim

nerood

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door nerood » wo 2 sep 2020 12:01

Wim, wat is je kogeldruk met en zonder de fietsen achterop?
Dit is wel handig om te weten alvorens tot een zinnig advies te komen.
Kogeldruk moet, voor een stabiele combinatie, minimaal rond de 70 kg zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door Chris » wo 2 sep 2020 12:10

@ Wim 49...

Ik denk dat je er heel verstandig aan doet om dit hele topic vanaf blz 1 te gaan lezen.
2 E bikes achterop is ong. de goden verzoeken om ellende...
Er staan in dit topic ook links naar div. filmpjes.
Kijk die ook eens en er zat erg veel duidelijk worden waarom jou caravan kwispelt...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

ArnoM
Berichten: 2011
Lid geworden op: zo 24 mei 2020 08:13

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door ArnoM » wo 2 sep 2020 12:39

Sowieso is er hier op het forum zeer veel te vinden over het vervoer van fietsen en belading in het algemeen.
Gewoon even de zoekfunctie gebruiken en je bent uren bezig om alles te lezen.
................... achter een Volvo XC60 B5 Inscription.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door Stigter » wo 2 sep 2020 13:13

Dat klopt Arno maar er staat ook veel info op het forum dat niet meer klopt of achterhaald is door bijvoorbeeld wetswijzigingen.

Het antwoord is ja de stabiliteit verbeterd als je een e-bike van achterop naar de dissel verplaatst.

Of dit voldoende is om een stabiele combi te creëren is echter een vraag die niet beantwoord kan worden dat moet in de praktijk blijken.

Hoe verder het gewicht achter de as wordt geladen hoe groter het effect van slingeren. Zoek eens info op giertraagheidsmoment overweeg daarna je belading en wat je kan verbeteren in of aan de caravan.

Auto zo zwaar mogelijk beladen is ook heel belangrijk.


Groet Arnold

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door Morgoth » wo 2 sep 2020 15:51

Chris schreef:
wo 2 sep 2020 12:10
@ Wim 49...

Ik denk dat je er heel verstandig aan doet om dit hele topic vanaf blz 1 te gaan lezen.
2 E bikes achterop is ong. de goden verzoeken om ellende...
Er staan in dit topic ook links naar div. filmpjes.
Kijk die ook eens en er zat erg veel duidelijk worden waarom jou caravan kwispelt...
Er wordt op dit forum standaard paniekerig gedaan over fietsen achterop. Mijn opvatting: Het kan best, mits je zorgt voor voldoende kogeldruk. Bij een gewone normale personenauto is de keuze voor 80kg kogeldruk met de fietsen achterop nog altijd beter dan 120kg kogeldruk met de fietsen voorop. Ja, als het kan staan ze voorop beter.
Ik heb bij een lege caravan al ruim 70kg op de kogel. Ik kan dus ook geen twee fietsen voorop hebben. Bij mij staat er eentje voorop en eentje achterop. Super stabiel. Maar goed, bij mijn combi is de auto 2x zo zwaar dan de caravan. Daar zou ik dus ook even naar kijken. Zo veel mogelijk in de auto en zo weinig mogelijk in de caravan.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door dieseltijger » wo 2 sep 2020 16:37

Je weet het gewoon niet van te voren hoe stabiel jouw combinatie is met fietsen achterop. zoveel is wel duidelijk. Maf idee: Een beetje fietsendrager weegt 8 kilo, een fiets weegt alles tussen de 15 en 20 kilo, en een e-bike zit zo rond de 25-30 kilo.

Dus stel: Je wil 2 fietsen die gezamenlijk 40 kilo wegen achterop vervoeren. Inclusief drager zit je ongeveer op 50 kilo, met een opbouwlengte van 5 meter zit het zwaartepunt van de fietsen en de drager zo'n 3 meter van de as af. De massatraagheid is dan ongeveer 50 *3 * 3 = 450 kg m^2. Dat zou je kunnen simuleren met 25 kg zakken metsel- of speelzand a 2,- Euro, die je onder of op de achterste banken zet. Zeg dat de afstand tot de as dan 2,5 meter is, dan zou je 450 / (2,5 * 2,5) = 72 kilo zand nodig hebben.

Dus investeer in drie of vier 25 kilo zakken - in totaal 8 Euro - en bijbehorende rugpijn en zet ze achterin de caravan. Ga rijden met en zonder frictiekoppeling, met harde- en zachte banden, met 80, 90 of 100 kilometer per uur. Dan heb je zekerheid voordat je de achterkant van jouw caravan perforeert. Is dat een idee?

Edit: En met een sjorbandje kan de de zak zand ook op de disselafdekking plaatsen. Of in de disselbak. Kan je perfect de verdeling van de (fiets) massa's op voorhand simuleren.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door Chris » wo 2 sep 2020 21:06

@ Morgoth.

Laten we niet weer een welles nietes geschrijf gaan houden.
De meningen blijven verdeeld.... zoals altijd over dit onderwerp.
Maar het feit dat er zo vaak op terug gekomen wordt geeft al wat aan.
En...
Wim 49 schrijft zelf al: Bij het rijden slingert de combinatie af en toe.

Wat en hoe denk je dan dat er gereageerd gaat worden... de man geeft het zelf aan..
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door Ab » wo 2 sep 2020 21:25

Morgoth heeft een kleine caravan en een grote auto.
En 70 kg kogeldruk met de fietsen achterop.
Dat gaat dan nog wel.

Met een grote caravan en een kleine auto is het een heel ander verhaal. Dan wordt het zelfs gevaarlijk.
Morgoth, ga nooit uit van je eigen situatie, en ga daar dingen over roepen. Ook al zijn ze in jouw beleving waar.
Daarmee kan je echt mensen op het verkeerde been zetten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door dieseltijger » do 3 sep 2020 07:09

Test het eerst, op wat voor manier dan ook. En: voer de test bij voorkeur ook uit zonder dat de frictiekoppeling, itbs - of wat dan ook- in werking is. Je weet dan vanaf welke snelheid jouw combinatie instabiel wordt.

Met de frictiekoppeling en andere systemen wordt het resoneren onderdrukt, en kan je harder rijden. Of dat verstandig is weet ik niet: het schijnt dat bij frictiekoppelingen de slingering - die weliswaar bij hogere snelheden optreedt - snel toeneemt.

Voor de eerder genoemde 8 euro heb je zekerheid, en weet je hoe jouw combi zich zou gaan gedragen. En naderhand hebben de kinders een hoger gevulde zandbak. Da's ook weer mooi meegenomen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door Jan van Vijven » do 3 sep 2020 07:29

@Wim 49
Een slingerende caravan moet je niet mee willen rijden, dus schuiven met de lading.
Ik zou in jou geval proberen beide fietsen voorop te zetten, dan te veel kogeldruk? Verplaats dan de spullen die voorin liggen op de as en eventueel de spullen uit de disselbak naar de auto.
Je auto word dan zwaarder en dus je caravan lichter plus dat het gewicht in de caravan beter verdeeld is.
Het is wellicht wat rommeliger bij aankomst omdat je spullen anders liggen maar je zult voor het rijcomfort/veiligheid ergens een compromis moeten zoeken die bij jou combi past.
De fietsen op het dak van de auto of in de caravan is ook een optie.
Toen wij nog fietsen meenamen lagen ze bij ons onder het bed. (Toen een Frans bed)

Bij ons ligt er weinig tot niets achter de as en de kogeldruk is dik 100 kg. rijd bijna perfect.
Wij hadden ooit een Knaus die moeilijk aan een acceptabele kogeldruk kwam daar verplaatste ik zelfs de tafel van achter naar het bed voorin om achter nog lichter te worden.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

wim49
Berichten: 2
Lid geworden op: di 1 sep 2020 16:38

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door wim49 » do 3 sep 2020 11:38

wim49 schreef:
wo 2 sep 2020 11:02
Goedemorgen,

Wij hebben een Hobby Lu de Luxe met 2 aparte bedden. Het zitgedeelte is dus voorin, Wij hebben 2 lichte e-bikes van 21 kg per fiets die achterop de caravan staan. Bij het rijden slingert de combinatie af en toe. Om het slingeren tegen te gaan overweeg ik om 1 fiets bij de dissel te zetten zodat het gewicht van de fietsen evenredig is verdeeld. Wordt de caravan dan stabieler of heeft dat geen nut. Wie heeft er ervaring met fietsen op de Hobby Lu de luxe.
Graag zie ik jullie antwoord tegemoet.

Mvrgr.

Wim
De kogeldruk is 70kg.

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door Morgoth » do 3 sep 2020 19:41

Misschien handig om iets meer over je combi te vertellen. Welke auto en welke Hobby?
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door Chris » do 3 sep 2020 20:21

RE.gif
Ik denk een Hobby 460 LU.
Gewicht rond 1350 Kg.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

marbo
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 21 jan 2013 12:00

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door marbo » vr 9 okt 2020 17:27

We rijden nu 42 jaar rond met een caravan. Ook veel de fietsen mee. Op de auto, in de caravan, jaren achter op de caravan. Nooit problemen gehad.
Sinds kort 2 E.bikes op de dissel zonder accu. gewicht 23 kg per fiets. De fietsdrager is verschuifbaar zodat we ten allen tijde bij de disselbak kunnen komen.ens voorzien van oprijgootje. Ook deze keer geen probleem. Wel kijken naar de verdeling (gewicht)van de bagage in je caravan.

bdoets
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 2 mei 2021 23:14

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door bdoets » ma 14 jun 2021 19:35

Ik verbaas me altijd weer over de vrachten fietsen die je door caravans ziet torsen. Voor of achter? Ik heb ooit geleerd dat zware spullen bij voorkeur in de auto moeten, en als dat niet gaat dan toch tenminste zo laag mogelijk en boven de as. Dat is voor mij reden geweest om fietsen altijd OP de auto te vervoeren, en toen ik een paar jaar geleden van auto wisselde moest dat er dus wel een zijn met dakrails; daar maak ik nl de fietswielen aan vast, in combinatie met een zelfgemaakte steun vanaf de andere dakrail naar bovenaan het fietsframe. Als je de ene fiets vooruit en de andere achterstevoren zet, zitten ze mekaar niet in de weg. Onze recent aangeschafte e-bikes zijn uitgezocht op hun geringe gewicht (21,5 kg zonder accu), want je moet je uitrusting wel op mekaar afstellen natuurlijk.
Bart Doets
The older I get, the better I was

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: fietsen voorop of achterop de caravan

Bericht door Ab » ma 14 jun 2021 20:30

+ 1.
Ik reed met een auto met beladen gewicht tegen de 3500 kg.
De caravan 1800 kg asdruk.
Kogeldruk 110 kg ongeveer.
De fietsen ook op de auto.
Mogelijk konden die ook wel ergens op de caravan.
Maar dat zou altijd een slechtere keuze zijn geweest.
De auto zo zwaar mogelijk, de caravan zo licht mogelijk, en de kogeldruk zo hoog mogelijk.
Beter kan het niet.
Waarom met minder genoegen nemen ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”