MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Roussa
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 sep 2018 11:45

MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Bericht door Roussa » wo 30 jan 2019 22:23

Dit voorjaar gaan wij voor het eerst op pad met caravan en auto. Zoektocht naar welke en de combinatie is volbracht. 2-daagse Prive cursus rijden met de caravan is ook geregeld via Caravantrekker. We gaan oa rijden in de Ardennen. thumbup.gif
Maar.... ik kom niet uit. Combinatie is Toyota RAV4 2.5 Hybride AWD automaat First Edition 2019 met een nieuwe Elddis Affinity 554. Ik lees over de voordelen qua stabiliteit over extra MAD veren laten plaatsen. Maar de dealer zegt dat het niet nodig is en dat hij onbeladen dan wel erg stug wordt. Wij zijn met z'n tweeën en zullen zoveel mogelijk bagage in de auto vervoeren. Fietsen gaan niet mee.
Wat is wijsheid??? Ik hoor heel graag ervaringen, tips etc.

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Bericht door zilvergrijs » wo 30 jan 2019 22:44

Informeer eens bij Carsupport. Betrouwbare zaak met heel veel ervaring op dit gebied en maken de veer- en dempingskarakteristiek naar je eigen wens. En niet alleen met "standaard voertuig specifieke" producten. Uit ervaring kan ik zeggen dat ze ook de tijd nemen voor een goed advies.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Mark Two
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 nov 2014 14:00

Re: MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Bericht door Mark Two » wo 30 jan 2019 23:19

Ik denk dat (extra) veren niet nodig zijn omdat Toyota RAV een korte afstand hart achterwiel - hart kogel heeft.
Kia Sorento 3.5 6 cyl, Hobby Excelsior 560 UFe, E&P levelsysteem. Sympark handmatic

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Bericht door Ab » wo 30 jan 2019 23:20

Probeer het eerst eens.
Ik denk dat je dealer gelijk heeft.
80 kg extra druk op de achteras omdat er een caravan achter hangt wordt alleen een 2CV zenuwachtig van.
Beetje overdreven.. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ferdi

Re: MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Bericht door Ferdi » do 31 jan 2019 06:13

De overhang van de nieuwste RAV is wel wat groter geworden.
Ik zou ook zonder gaan rijden, ik denk niet dat het nodig is. Als je op 80 kg kogeldruk gaat zitten en je kofferbak vol met spullen en 2 personen erbij, zal het reuze meevallen met inveren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Bericht door Vadervan3 » do 31 jan 2019 07:38

Ik zou de caravan er eerst eens aanhangen om te kijken hoe het er uit ziet. Onze vering was zo soepel, dat de combinatie erg ging doorhangen. Daarom hebben wij er andere veren onder laten zetten ( mad).

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Bericht door janvijn » do 31 jan 2019 12:15

Beste Roussa,
Ook ik heb gedacht aan de montage van hulpveren op onze RAV, waarbij de voorkeur uit zou gaan naar progressieve hulpveren.
Die zijn er voor diverse merken auto’s te koop, echter ik heb ze voor de RAV niet kunnen vinden. Dat zou voornamelijk liggen in het feit dat er (te) weinig vraag is om voor de RAV deze veren te ontwikkelen. Wel wordt door leveranciers aangegeven dat dit de beste toepassing is voor als de auto incidenteel wordt gebruikt met volle belasting. Mijn ervaring is dat als je dan doorpraat, ineens blijkt dat toepassing van “normale” hulpveren toch ook zeer goed zouden voldoen. Mij is door meerdere garage bedrijven (niet alleen mijn eigen Toyota dealer) afgeraden “normale” hulpveren toe te passen op de RAV omdat deze veel te stug geveerd zal zijn bij dagelijks gebruik.
Ik wil het advies van “zilvergrijs” niet afraden, het bedrijf heeft zeker veel kennis van zaken, maar een objectief advies zul je bij leveranciers niet vinden is mijn ervaring. Het zou ook vreemd zijn dat een leverancier zijn producten zou afraden, maar ik vind het raar dat een gegeven advies plotseling in waarde afneemt als blijkt dat voor jou RAV dat advies niet leverbaar is en zonder nadeel ineens vervangen kan worden door wat in eerste instantie niet geadviseerd wordt.
Ook wij zijn maar met z’n tweeen en beladen de auto zo veel mogelijk, sinds vorig jaar rijden we met een Sprite Cruzer 492SR max. 1500 kg en dat gaat probleemloos, 80 tot 85 kg kogeldruk en alles gaat prima. Succes met je overwegingen en veel plezier met je nieuw Elldis, een prachtige caravan.
Jan.

richards
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 28 okt 2018 17:40

Re: MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Bericht door richards » do 31 jan 2019 12:56

Volgens autozine mag de hybride versie maar 800kg trekken klopt dat dan kan je er toch niet achter hangen wat jij wil
Volvo XC40 T5 recharge, Knaus 550FSK Südwind 60Y

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Bericht door Ab » do 31 jan 2019 12:56

Ik denk, dat alleen adviezen van RAV4 rijders met caravan van enig nut zijn voor TS.
Echte ervaringsdeskundigen dus.
Opmerkingen als: "Mijn auto reed beter met hulpveren" zegt dus helemaal niks.
Gewoon eerst proberen, bij veel auto's zijn hulpveren overbodig.
Als het klopt wat gesteld wordt in een vorig bericht, dat de RAV4 hybride maar 800 kg zou mogen trekken is er een veel groter probleem lijkt me.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Volvodriver

Re: MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Bericht door Volvodriver » do 31 jan 2019 14:16

RE.gif
Klopt niet wat gesteld wordt. Auto van TS mag 1650 kg trekken. Zijnde: RAV4 2.5 HYBRID AWD 2019 First Edition.

Ferdi

Re: MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Bericht door Ferdi » do 31 jan 2019 14:20

Re, re, ervaringsdeskundige zijn er nog niet denk ik, de 2019 is net een paar weken op de markt.
Ik heb de vorige versie gehad, dus weet wel hoe het in de praktijk was. Dus gewoon zonder zou ik zeggen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Roussa
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 sep 2018 11:45

Re: MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Bericht door Roussa » do 31 jan 2019 15:11

richards schreef:
do 31 jan 2019 12:56
Volgens autozine mag de hybride versie maar 800kg trekken klopt dat dan kan je er toch niet achter hangen wat jij wil
Gelukkig niet, geldt voor ander type. Ons type mag 1600 kg trekken blij.gif

Roussa
Berichten: 47
Lid geworden op: do 6 sep 2018 11:45

Re: MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Bericht door Roussa » do 31 jan 2019 15:13

Helder. Dank voor alle goede adviezen! We gaan in ieder geval zonder van start. Kunnen volop uitproberen op caravan rij in de bergen cursus. Dat is onze Maiden doop en dan is de auto ook al ingeladen voor onze eerste trip - Italie -Biennale van Venetie. haphop.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Bericht door Micky » vr 1 feb 2019 09:01

RE.gif

hebben ze je ook geadviseerd je combi mooi te beladen tijdens deze cursus? zo bereik je de realiteit het beste thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Vadervan3
Berichten: 1050
Lid geworden op: za 3 dec 2016 10:39

Re: MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Bericht door Vadervan3 » vr 1 feb 2019 11:12

scratch.gif
Ab schreef:
do 31 jan 2019 12:56
Ik denk, dat alleen adviezen van RAV4 rijders met caravan van enig nut zijn voor TS.
Echte ervaringsdeskundigen dus.
Opmerkingen als: "Mijn auto reed beter met hulpveren" zegt dus helemaal niks.
Gewoon eerst proberen, bij veel auto's zijn hulpveren overbodig.
Als het klopt wat gesteld wordt in een vorig bericht, dat de RAV4 hybride maar 800 kg zou mogen trekken is er een veel groter probleem lijkt me.
Dit inderdaad. Daarom ook het advies eerst eens uit te proberen. Wij kwamen er na een ritje Duinrell achter dat onze auto het wel nodig was. Daar waren dan weer geen hulpveren voor te krijgen, dus zijn er andere veren onder gekomen.

Ook dat zou wat stugger aanvoelen zonder de caravan er achter, maar in de realiteit valt dat heel erg mee. Alleen op hele slechte wegen of drempels merk je daar iets van.

Cara-Fan
Berichten: 1320
Lid geworden op: wo 13 jan 2016 13:42
Locatie: Nederland

Re: MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Bericht door Cara-Fan » vr 1 feb 2019 12:57

RE.gif

Ik merk met de MAD veren eigenlijk helemaal geen verschil zonder aanhanger.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Bericht door Micky » vr 1 feb 2019 16:14

RE.gif

en RE.gif RE.gif

Dat is heel erg persoonlijk, met alle respect, maar sommigen merken het verschil tussen een standaard en een sport onderstel ook niet, sterker nog, ik stap wel eens bij iemand in de auto en zeg op de snelweg dat de auto trilt omdat de banden uitgebalanceerd moeten worden, antwoord: "nu je het zegt, voel ik ook iets, was me nog niet opgevallen".

Redelijk vaststaand feit bij het toepassen van hulpveren: de auto wordt er hoger van, ook bij progressieve veren, fabrikanten zeggen van niet, gebruikers die het toe willen geven wel, online genoeg te vinden.
Een hogere kont benadeelt het rijgedrag (ziet er zonder caravan ook lelijker uit), dus met de caravan perfect, maar zonder is het gewoon minder ideaal, kun je er mee leven of voel je dit niet? top, gelijk aanschaffen. Ben je kritisch op het rijgedrag van je auto, dan niet nemen is mijn mening.
Een auto is ontworpen voor zijn maximale belading, dus doorhangen of niet, de auto kan en mag het gewoon hebben, ik heb het gevoel dat mensen de veren aan willen schaffen omdat ze denken dat het doorhangen niet goed is, echter daarvoor hoef je ze niet aan te schaffen, als je tenminste niet overlaad.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Bericht door Jan Br » vr 1 feb 2019 16:59

Ik rij zelf met een Toyota RAV4 Hybrid van jan. 2018 en heb er meteen MAD hulpveren onder laten zetten. Ik kan daarom niets zeggen over het verschil met of zonder, maar kan wel zeggen dat de auto met hulpveren nog steeds zeer comfortabel rijdt en nooit stoterig is. Met caravan van 1650 kg met kogeldruk van 80kg (ik weet dat dat vlgs Toyota te veel is) rijdt hij prima en zakt hij totaal niet in. Met vorige auto Mazda CX5 moest ik echt oppassen bij drempels of korte hellinkjes.

De AWD versie van de nieuwe Toyota RAV4 hybrid 2019, komt volgens mij niet als first edition, want die is pas in de showroom naar verwachting in mei.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 616
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Bericht door JosD » vr 1 feb 2019 17:14

Hoi Micky,

Wat je hierboven schrijft ben ik helemaal met je eens, onze Golf heeft een verlaagd onderstel en een subliem rijgedrag.
Ik zou dus ook zeker geen hulpveren of iets dergelijk willen. Voor wat betreft het doorzakken bij volledige bepakking en een kogeldruk van 85 kg ben ik ook van mening dat de auto dit zeker hebben kan.

Echter als je kijkt naar de caravan hangt hij dan toch een beetje voorover en dat vind ik toch iets minder fraai.
Ik heb hier dan ook nog geen oplossing voor maar hou me aanbevolen voor tips
Eigenlijk zou je voor de vakantie de auto graag op een eenvoudige manier tijdelijk willen verhogen.
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Bericht door Micky » vr 1 feb 2019 17:27

RE.gif

voor die km lig ik niet wakker of het een beetje doorhangt, maar er is een ander product wat je kunt plaatsen, is hier al eens besproken, waarbij ik ook zeer kritisch was, deze mensen hebben mij aangeboden gratis de set te plaatsen om me te overtuigen, ik heb het echter niet gedaan omdat ik echt nooit ga beginnen aan hulpveren of wat dan ook mrgreen.gif

het heet sistema gopren

hier het draadje:

viewtopic.php?f=70&t=28894&p=491588&hil ... en#p491588

ik dacht dat ik in mijn Facebookchat de berichten terug kon vinden maar die zijn weg. Omhoog komt de auto hier zeker niet van, hij veert wel zwaarder in wordt er vertelt.

ik vind met alle zware spullen in de kofferbak, 2 meiden met alle rommel op de achterbank en een kogeldruk van zo'n 85-90 kg, dat mijn combi strak genoeg staat:

Afbeelding
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Bericht door Jan Br » vr 1 feb 2019 17:32

RE.gif
RE.gif RE.gif

Het gaat hier over hulpveren op een Toyota RAV 4 hybrid, maar nu gaat het ineens weer over hulpveren op
Volkswagens. Het wordt er op die manier niet duidelijker door.
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Bericht door Micky » vr 1 feb 2019 17:56

RE.gif

volgens mij is de basis duidelijk uitgelegd toch? de rest zie ik als fine tuning of je het nu werkelijk nodig hebt, of omdat je denkt dat je het nodig hebt vanwege doorhangen knipoog.gif

het blijft een forum waar volgens mij het beste resultaat behaalt wordt door uitgebreid te communiceren en standpunten te bespreken, dit heeft dan niet direct te maken met 1 model (niemand heeft nog ervaring met het bestelde model blijkbaar).
Overigens is het onderwerp ook niet automerk gerelateerd knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ruudpommee
Berichten: 7
Lid geworden op: za 30 sep 2017 00:29

Re: MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Bericht door Ruudpommee » vr 1 feb 2019 20:16

Ik lees dat het jullie eerste ervaring is met caravan. Gefeliciteerd hiermee, en ik ben ervan overtuigd dat het jullie zal bevallen. Als oude rot, mag ik wel zeggen na 48 jaar caravannen, ga eerst eens rijden en op vakantie. Jullie hebben een prachtige combinatie, en laat je niet zot maken door allerlei artikelen waarin staat dat je dat en dit moet doen.
Ik denk dat de dealer gelijk heeft , en na een seizoen komen er gerichtere wensen inzake de technische aspecten van het rijden met een combinatie.
Gewoon gaan, en ik lees jullie ervaringen dan wel.

Gebruikersavatar
JosD
Berichten: 616
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 15:57

Re: MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Bericht door JosD » vr 1 feb 2019 22:07

RE.gif .2 RE.gif RE.gif

Dank voor je reactie Micky, dit is wellicht een idee i.p.v. extra veren.
Ik zal het eens even bestuderen.

Bij jou hangt ie er inderdaad mooi achter, geweldige auto trouwens knipoog.gif
Volkswagen Tiguan R-line 1.5 150PK 2022 - Knaus Südwind 450FU 2023

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: MAD veren, Carselect veren of geen extra veren?

Bericht door Micky » vr 1 feb 2019 22:13

RE.gif

Dankjewel, Passat B8 met R-Line sportonderstel, niet meer en niet minder thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”