Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door Micky » vr 20 jul 2018 20:54

RE.gif

gaaf toch? vreemd dat dit product zo onbekend is toch?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door deusjevo » za 21 jul 2018 00:20

Netjes hoor, nu alleen nog even de verf van je kogel afschuren mrgreen.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door p_vingerhoets » za 21 jul 2018 08:12

Dan gga ik toch weer eens de knuppel gooien

Iedereen maakt zich druk over de sterkte van de remkabel en het haakje dat eraan zit en dan zie ik hier een stevige plaat die met ,zover ik kan zien, vast gezet wordt met 2 lullige schroefjes die eigenlijk alleen voor het vast zetten van de stekkerdoos geplaatst zijn scratch.gif

Die boutjes, wat zijn ze m5, zijn nu ook weer niet van dien aard dat ze erg sterk genoemd mogen worden
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 637
Lid geworden op: di 21 jun 2011 10:49
Locatie: Daar waar mijn bed staat

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door Robert » za 21 jul 2018 08:15

Re.gif
Deze boutjes zijn extra gehard/sterk. Tenminste dat heb ik hier ergens boven gelezen.
Dethleffs Camper 530 FSK 2020
BMW 520d touring lci bj 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door Micky » za 21 jul 2018 10:17

Daar kan je de auto aan optillen bij wijze van spreken, de kabel zal altijd eerder breken


Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door p_vingerhoets » za 21 jul 2018 15:14

RE.gif mmm

Dan hoop ik niet dat dat kraanbedrijf ooit klussen doet waar ik bij in de buurt moet komen. whistle.gif
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door WillyL » za 21 jul 2018 15:33

Die vijsjes kunnen misschien afbreken, maar, ze zijn met zijn drieen.
Dat fluthaakje is echt niet stevig en zeker geen karabiener die beter, met 2 kanten, verankert.
Het haakje zal eerder openplooien en dus losschieten VOOR dat het zijn werk kon doen.
Aan de andere kant van de kabel hangt trouwens ook iets dat loskmot, een soort veer in de vorm van een ring die ook zal opengetrokken worden, maar pas later. Ik veronderstel dat dit echt het ding is dat zal lossen NADAT de kabel zijn werk gedaan heeft, namelijk de rem aantrekken.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door iemand » ma 23 jul 2018 19:10

wel apart dat dit niet gewoon standaard wordt mee geleverd en geinstalleerd scratch.gif
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
Robert
Berichten: 637
Lid geworden op: di 21 jun 2011 10:49
Locatie: Daar waar mijn bed staat

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door Robert » ma 23 jul 2018 19:23

Re.gif
Dat is niet apart aangezien het niet nodig (wettelijk) is in Duitsland. We hebben het hier over import auto's
Dethleffs Camper 530 FSK 2020
BMW 520d touring lci bj 2013
Afbeelding

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door PD » ma 23 jul 2018 19:25

Op Duitse fora wordt dit aangeduid als de Hollandöse awhoea.gif en Duitse caravanners monteren het eigenlijk alleen maar wanneer ze naar NL gaan.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door Micky » do 18 jun 2020 19:48

Even stof afblazen van dit draadje, de Hollandöse is nu ook in Nederland leverbaar zag ik, dus als je er een zoekt, dit is de website:

https://trekhaakoog.nl/
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

gerritB22
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 1 mar 2024 09:41

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door gerritB22 » vr 1 mar 2024 10:10

Dat niet alle boetes ongedaan worden gemaakt kan ik bewijzen.
Boete gekregen omdat mijn wegdraaibare trekhaak geen vast put heeft (Seat Alhambra met vanaf de fabriek een trekhaak gemonteerd)
De losbreekkabel wel keurig om de trekhaak geslagen en om de stekker.
[
20231102_124245.jpg
Reactie van de officier van justitie
De officier van Justitie geeft een afweging gemaakt tussen uw argumenten en de verklaring van de verbalisant. Er wordt doorslaggevende betekenis toegekend aan de waarneming van de verbalisant.

Wat de verbalisant dan heeft waargenomen wordt niet bekend gemaakt (naast dat de losbreekinrichting niet op de vereiste wijze met het voertuig is verbonden)
De verbalisant gaf mij alleen aan dat de kabel over de kop van de trekhaak kon schieten mocht de aanhanger losschieten.
Mij lijkt dat nagenoeg onmogelijk want dan moet toch eerst ook de stekker los gemaakt worden maar blijkbaar was dat dus niet een voldoende argument om de boete ongedaan te krijgen.
Dus nu eens op zoek naar mogelijkheden om deze boete ongedaan te krijgen want voor zover ik heb kunnen vinden is Nederland dus het enige land in de gehele EU die deze methode eist en kennen alle andere landen de lusmethode om de trekhaak zelf.
Dus heeft er iemand een brief oid. van justitie waar de boete wel ongedaan gemaakt is dan kom ik graag in contact.

Gebruikersavatar
Ducati 900
Berichten: 154
Lid geworden op: zo 13 aug 2023 12:17

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door Ducati 900 » vr 1 mar 2024 10:37

Het is ook APK afkeur als er geen haakje aan zit.

Ben

Gebruikersavatar
dehoekies
Berichten: 559
Lid geworden op: za 20 aug 2022 19:29

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door dehoekies » vr 1 mar 2024 10:37

Gepensioneerden hebben nooit vakantie, ik ook niet ik ga ontdekken awhoea.gif
Groetjes Peter & Marijke Hoekstra
Best

Mazda CX 5 luxery 2.0 ltr 213 Nm/165 PK/121 kW uit 2022 met Hobby 495 UL Excellent ( avatar volgt)

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door doubleyou » vr 1 mar 2024 10:51

Voor 29 euro heb je het probleem van de Alhambra opgelost.

https://hollandöse.de/produkt/seat-alhambra-oese/
Bijlagen
515D6C49-ACA3-4D52-ADF7-0D55ADEAF930.jpeg
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
EricS
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 20 apr 2012 19:04
Locatie: Assen

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door EricS » vr 1 mar 2024 11:01

Weet je zeker dat het geen 'vast' oog heeft ?

De afneembare van Westfalia voor Alhambra heeft er nl wel een...ok, lastig te bereiken maar toch...
https://www.youtube.com/watch?v=fE5e3Mmtq4M
westfalia.jpg
Kia EV6 RWD Plus 77Kw met Fendt 510 TFB.

Gebruikersavatar
doubleyou
Berichten: 2002
Lid geworden op: ma 18 mei 2020 18:53
Locatie: Overal

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door doubleyou » vr 1 mar 2024 11:06

Misschien is die er pas recent aan toegevoegd? Anders zou het vreemd zijn dat Hollandöse deze oplossing aanbiedt voor de af fabriek leverbare wegklapbare trekhaak van de Alhambra/Sharan.
full-time nomad Mercedes V220d 4Matic Marco Polo uit 2018 (gechipt 190pk/440Nm) en Kabe Royal 560 XL KS uit 2022 (model 2021) Freshjet 2200/E&P/Truma XT/Unico Deeltent 500/Fortex Aronde/EcoFlow Delta Max 1600

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door Micky » vr 1 mar 2024 11:11

doubleyou schreef:Voor 29 euro heb je het probleem van de Alhambra opgelost.

https://hollandöse.de/produkt/seat-alhambra-oese/
Daarmee heb ik dit draadje destijds gestart Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door Micky » vr 1 mar 2024 11:14

Ducati 900 schreef:Het is ook APK afkeur als er geen haakje aan zit.

Ben
Hoe kom je daarbij als ik vragen mag? Want dat lijkt me sterk en ik kan er ook niets over vinden online


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

gerritB22
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 1 mar 2024 09:41

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door gerritB22 » vr 1 mar 2024 13:06

EricS schreef:
vr 1 mar 2024 11:01
Weet je zeker dat het geen 'vast' oog heeft ?
100% zeker, dit is een elektrisch wegdraaibare trekhaak, binnenin de auto zit een knop en als je daar op drukt komt de trekhaak onder de auto uit.

APK heeft de auto nog niet gehad want gebruik hem net 2,5 jaar maar lijkt me ook sterk.

Hollandose is me (nu dan) bekend maar heb gewoon simpel zelf zo'n ding gemaakt en koste me nog geen euro aan materiaal en een half uurtje werk, maar daar gaat het me niet om.
De wet zegt dat de lus aan een vast deel van de auto vastgemaakt moet worden en een trekhaak lijkt me toch bepaald geen los deel van de auto als deze geschikt is om 2200 Kg te trekken en ik daar ruim 300Kg onder ben gebleven.

Er wordt gesteld dat de meeste boetes ongedaan gemaakt worden en ik wil graag weten hoe men dat dan heeft gedaan zodat ik dit op dezelfde manier aan kan vechten.
Immers de mening van de verbalisant dat de lus van de trekhaak kan springen lijkt me complete onzin want dan moet de aanhanger dus losraken (het rode/groene knopje geeft aan dat de koppeling goed is bevestigd), gelijktijdig moet ook de stekker voor de verlichting er spontaan uitvallen (want daar zat de lus achter vast) en dan ook nog de lus van de trekhaak schieten.

Denk persoonlijk dat de kans dat je een grote prijs in een loterij wint groter is.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door Daphne » vr 1 mar 2024 13:28

gerritB22 schreef:
vr 1 mar 2024 13:06

De wet zegt dat de lus aan een vast deel van de auto vastgemaakt moet worden en een trekhaak lijkt me toch bepaald geen los deel van de auto als deze geschikt is om 2200 Kg te trekken en ik daar ruim 300Kg onder ben gebleven.
De wet zegt niet dat de lus aan een vast deel moet. De wet zegt “een losbreekreminrichting moet zodanig met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak daarvan zijn verbonden, dat de inrichting slechts in werking treedt na het losraken van de aanhangwagenkoppeling".


Lus over een trekhaak leggen/hangen is niet hetzelfde als vastmaken. Sterker nog, er wordt niet eens over lussen gesproken. De uitleg van de agent is alleen maar een verklaring waarom je het niet zou moeten doen. Je voldeed niet aan de wettelijke eisen, aanvechten is zinloos.

Zie wetten en overheid https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/ ... Afdeling18
IMG_0197.jpeg


Onze elektrische wegklapbare trekhaak (Seat Ateca 2021) heeft af fabriek wel een oog aan de trekhaak.


IMG_5796.jpeg
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door Hans 555 » vr 1 mar 2024 13:41

En de breekkabel achter de stekkerdoos plaatsen heeft totaal geen zin, die houdt helemaal niets en is zelfs af te raden. Bij het los raken van de aanhangwagen wordt de stekker uit de stekkerdoos getrokken of de kabel wordt uit de stekker getrokken en breekt vervolgens af.
En in beroep gaan heeft idd. geen enkele zin maar je zou het eventueel nog bij de rechter kunnen aanvechten. (nee heb je en ja kun je krijgen) Succes met dit proces.
Misschien wil je nog wel laten weten, tegen die tijd, wat de uitslag is geworden. thumbup.gif
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

gerritB22
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 1 mar 2024 09:41

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door gerritB22 » vr 1 mar 2024 14:00

Daphne schreef:
vr 1 mar 2024 13:28

De wet zegt niet dat de lus aan een vast deel moet. De wet zegt “een losbreekreminrichting moet zodanig met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak daarvan zijn verbonden, dat de inrichting slechts in werking treedt na het losraken van de aanhangwagenkoppeling".

Je voldeed niet aan de wettelijke eisen, aanvechten is zinloos.
Leg dan eens uit aan welk deel ik niet voldeed?
Als je een Europees goedgekeurde auto hebt en de af fabriek gemonteerde trekhaak mag 2200Kg trekken is de trekhaak dan geen vast deel van de auto?
Was de losbreekinrichting niet aangebracht?
Als je de filmpjes van Gerrits bekijkt (bovenaan het topic) dan zou mijn toegepaste methode zelfs beter zijn dan alleen een haakje aan een extra aangebracht oogje.

Het argument van de agent was dat de lus van de trekhaak af zou kunnen springen maar dat kan gewoon niet met de methode door deze om de stekker te slaan.
Je zou zelfs kunnen stellen dat de stekker een vast deel is want dit is geen 7 polige stekker die je er alleen maar insteekt maar een 13 polige stekker die je er insteekt en meteen draait zodat die er dus ook niet spontaan uit kan vallen en die kun je er ook niet uittrekken zonder ook meteen de draaiende beweging te maken.

Dus hoop dat hier iemand is die het wel succesvol heeft aangevochten die zijn/haar informatie wil delen.

Inmiddels is er dus ook al een brief richting minister Harbers die hier over gaat met de vraag hoe het kan dat een Europees goedgekeurde auto in Nederland dan toch niet aan de eisen blijkt te voldoen als deze auto ook nog eens is herkeurd in Nederland zelf.
Reactie was eerst "deze afdeling gaat er niet over" dus werd het doorgestuurd naar een andere afdeling, daar was men te druk om er een antwoord op te geven en een reactie zou binnen 10 weken volgen.

Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 1339
Lid geworden op: ma 22 mar 2021 10:26
Locatie: Maasgouw
Contacteer:

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door Bob Diesel » vr 1 mar 2024 14:22

Dan kom over 10 weken ook hier maar terug
Je speelt nu het zelfde welles nietes spel , net als met de. Verbalisant
Deze zegt het is fout ,U zegt van niet,het is goed
en het antwoord wat hier gegeven is lokt weer de welles nietes reactie uit
Dus tot na de gerechtelijk uitspraak
En die zou ook wel eens kunnen tegen vallen scratch.gif
Today ,is Yesterday’s Tomorrow

Hyundai-IX35 , Avento-GT430-TCB

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Geen trekhaak breekkabel haak! En nu?

Bericht door Daphne » vr 1 mar 2024 14:28

gerritB22 schreef:
vr 1 mar 2024 14:00

Leg dan eens uit aan welk deel ik niet voldeed?
Als je een Europees goedgekeurde auto hebt en de af fabriek gemonteerde trekhaak mag 2200Kg trekken is de trekhaak dan geen vast deel van de auto?
Was de losbreekinrichting niet aangebracht?
Als je de filmpjes van Gerrits bekijkt (bovenaan het topic) dan zou mijn toegepaste methode zelfs beter zijn dan alleen een haakje aan een extra aangebracht oogje.
Je voldeed niet aan het vastmaken van de losbreekremkabel zoals de Nederlandse wet voorschrijft. Alleen lussen om de trekhaak mag niet volgens de wet. En of de wetgever hier nu fout mee zit of niet, het staat zo in de wet voertuigeisen.

Dat lussen beter is of zelfs voorgeschreven wordt door de fabrikant van de losbreekremkabel is voor de uitvoering van de wet geen issue. Dat de wet niet altijd logisch is kennen we ook in de rijbewijsregeling. Maar ook hiervoor geldt, de wettelijke eisen tellen, niet of je wel of niet goed met een caravan overweg kunt.

Theo Gerritsen laat in z’n filmpjes zien dat hij een lus om de trekhaak legt en de kabel door een haak vastmaakt. Als je dat laatste had gedaan, zou je geen bekeuring hebben gehad.
Bij mijn weten heeft hier nog niemand in de ruim 20 jaar dat ik op het forum zit een bekeuring gehad en/of met succes aangevochten. Zou er een mailtje aan Menno van der Heijden van de Caravantrekker site aan wagen, wellicht weet hij wel iemand.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”