Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
- deemster07
- Berichten: 947
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
@caravan heb je foto’s van hoe de Passat er nu bij staat? Staat ie hoger door de veren zonder caravan?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
RE.gif
De foto hou je te goed. Hij staat op het oog nog steeds gelijk qua hoogte als je naar de wielkasten kijkt.
De auto veren zakken ook gewoon in, maar zodra er gewicht achterop komt veert de auto ver genoeg in om de hulpveren mee te laten werken.
De foto hou je te goed. Hij staat op het oog nog steeds gelijk qua hoogte als je naar de wielkasten kijkt.
De auto veren zakken ook gewoon in, maar zodra er gewicht achterop komt veert de auto ver genoeg in om de hulpveren mee te laten werken.
- deemster07
- Berichten: 947
- Lid geworden op: di 4 feb 2014 09:49
- Locatie: Ooststellingwerf
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Dikke prima dus. Persoonlijk zou ik de auto onbeladen en zonder caravan niet hoger op de pootjes willen hebben namelijk.Cara-Fan schreef:RE.gif
De foto hou je te goed. Hij staat op het oog nog steeds gelijk qua hoogte als je naar de wielkasten kijkt.
Okay top
De auto veren zakken ook gewoon in, maar zodra er gewicht achterop komt veert de auto ver genoeg in om de hulpveren mee te laten werken.
VW Passat 7 2011 1.6TDI 330nm 150PK (rollerbank ), Dethleffs 460T 1999
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Rijd al jaren met Vw passat en caravan. Nooit problemen ondervonden. Samenstel rijdt als een dijk.
-
- Berichten: 2177
- Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
De hulpveren werken altijd mee.
Eric
Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
RE.gif
Hmm, ze werken vaker tegen, tenzij je misschien meer km per jaar rijdt met caravan dan zonder ik zeg nog maar eens, als het de rijeigenschappen zonder caravan zou verbeteren, werden deze auto's allemaal standaard uitgevoerd met "hulpveren"
Hmm, ze werken vaker tegen, tenzij je misschien meer km per jaar rijdt met caravan dan zonder ik zeg nog maar eens, als het de rijeigenschappen zonder caravan zou verbeteren, werden deze auto's allemaal standaard uitgevoerd met "hulpveren"
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
RE.gif
En dus een sportonderstel nemen
En dus een sportonderstel nemen
V60, Fendt Saphir 510 TFK
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
RE.gif
dat bedoel ik
Over 2 weken kan ik je de resultaten delen die de XC60 heeft met een kleine 90 kg op de kogel, box op het dak, allemaal niet zelf samengesteld, maar toch zegt iets in me dat het doorhangen hier ook wel redelijk mee gaat vallen
dat bedoel ik
Over 2 weken kan ik je de resultaten delen die de XC60 heeft met een kleine 90 kg op de kogel, box op het dak, allemaal niet zelf samengesteld, maar toch zegt iets in me dat het doorhangen hier ook wel redelijk mee gaat vallen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Heb ik jaren ervaring mee, Passat met sportonderstel.
Prima zonder hut aan de haak, maar vol beladen werd je getrakteerd op ongewenst wegcontact ter hoogte van je haak bij elke flinke kuil en hobbel, ook al ga je er tergend langzaam overheen.
Het is gewoon een keuze: Of je accepteert dat, of niet.
Vol beladen, 4 personen, en met de hut aan de haak is het simpelweg fijner rijden met hulpveren.
Waarom zouden hulpveren dan tegen werken?
Kan je dat enigszins onderbouwen of is dat onderbuik gevoel?
Die veren doen nagenoeg niets in onbeladen toestand en qua wegligging hebben "veren" maar een heel beperkte bijdrage.
Standaard zijn auto's niet toegerust op het slepen van aanhangers, uitzondering daargelaten, dus fabrikanten boeit dat totaal niet en proberen elke euro productie kosten uit te sparen.
Ergo, er zijn zelfs merken met modellen die een andere radiator voor extra koeling krijgen als je de optie "Trekhaak" aanvinkt.
De grootste groep autokopers rijdt niet met caravans.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Jouw ervaring met de Passat heb ik niet. Ook wij zijn met 4 p en volle kofferbak, kogeldruk ca 90 kg en heb nog geen 1 keer een het wegdek bijgeschaafd met de Passat. Dit itt de V50 die ik heb gehad. Bij normaal tot volbeladen (zonder caravan) heb ik alle drempels bij ons in de buurt afgevlakt.
Wellicht is de spelingsruimte onder de auto bij verschillende merken/typen trekhaken anders.
Wellicht is de spelingsruimte onder de auto bij verschillende merken/typen trekhaken anders.
V60, Fendt Saphir 510 TFK
Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
RE.gif
Idd ik heb die ervaring ook helemaal niet en heb 3 passats gehad. Maar als ik sommigen ook met de caravan over drempels zie rijden vraag ik me af of ze denken Max verstappen te zijn....
@nitro eigen ervaring, overigens zijn de auto’s gemaakt om hun maximaal toegelaten belading te vervoeren, een caravan erachter is niets anders, gewoon het gewicht onder de koppeling bij de belading op tellen.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Idd ik heb die ervaring ook helemaal niet en heb 3 passats gehad. Maar als ik sommigen ook met de caravan over drempels zie rijden vraag ik me af of ze denken Max verstappen te zijn....
@nitro eigen ervaring, overigens zijn de auto’s gemaakt om hun maximaal toegelaten belading te vervoeren, een caravan erachter is niets anders, gewoon het gewicht onder de koppeling bij de belading op tellen.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Een caravan aan je haak gedraagt zich toch wel anders dan een statisch gewicht in je kofferbak.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Bij drempelsnelheden kan je de kogeldruk ook als statisch beschouwen
V60, Fendt Saphir 510 TFK
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Ik zie het vanwege de snelheid ook niet anders dan statisch gewicht.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Je rijdt toch niet alleen stapvoets?Re di Coppi schreef: ↑do 4 jul 2019 15:26Bij drempelsnelheden kan je de kogeldruk ook als statisch beschouwen
Als je achterkant niet op zijn reet ligt voelt de combi bij hogere snelheden ook stabieler.
Laatst gewijzigd door nitro68 op do 4 jul 2019 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
RE.gif
het ging om de drempels, ik mag hopen dat je daar wel stapvoets overheen gaat, anders snap ik wel waar je probleem vandaan komt.
bij hogere snelheden is een sportonderstel des te meer in het voordeel, omdat het stugger is, ik merk het met de huidige XC60 ook, ik heb een dynamisch onderstel en in de sport stand rijdt hij superstrak met de caravan, zet ik hem op comfort dan voel je de auto bewegen in de kont, niet slecht, niet overdreven, maar je voelt heel duidelijk een verschil.
het ging om de drempels, ik mag hopen dat je daar wel stapvoets overheen gaat, anders snap ik wel waar je probleem vandaan komt.
bij hogere snelheden is een sportonderstel des te meer in het voordeel, omdat het stugger is, ik merk het met de huidige XC60 ook, ik heb een dynamisch onderstel en in de sport stand rijdt hij superstrak met de caravan, zet ik hem op comfort dan voel je de auto bewegen in de kont, niet slecht, niet overdreven, maar je voelt heel duidelijk een verschil.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Volgens mij heeft een Passat geen instelbaar onderstel.
Hulpveren helpen niet alleen bij drempels.
Hulpveren helpen niet alleen bij drempels.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
RE.gif
die heeft een Passat wel, moet je wel even aanvinken bij het bestellen natuurlijk
https://www.youtube.com/watch?v=2D62Qal6Cfk
die heeft een Passat wel, moet je wel even aanvinken bij het bestellen natuurlijk
https://www.youtube.com/watch?v=2D62Qal6Cfk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Zal best, een XC60 waarschijnlijk ook niet standaard.
Hulpveren bij actief instelbare onderstellen heb je dan ook niet nodig en zullen net als bij luchtvering niet op hun reet gaan liggen.
Snap ook niet waarom je dit er bij sleept, maar goed.
Auto's zonder actief instelbare onderstellen gaan gewoon flink inveren bij zware belastingen zoals bij vakanties.
Hulpveren bij actief instelbare onderstellen heb je dan ook niet nodig en zullen net als bij luchtvering niet op hun reet gaan liggen.
Snap ook niet waarom je dit er bij sleept, maar goed.
Auto's zonder actief instelbare onderstellen gaan gewoon flink inveren bij zware belastingen zoals bij vakanties.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
RE.gif
natuurlijk kan een actief onderstel wel inzakken, tenzij hij ook luchtveren heeft, dan is het wat anders, maar het is niet anders dan de demping aanpassen.
Ik haal dit aan om een beeld te geven wat exact dezelfde auto met stugge vering doet en met zachte vering als de caravan erachter hangt.
natuurlijk kan een actief onderstel wel inzakken, tenzij hij ook luchtveren heeft, dan is het wat anders, maar het is niet anders dan de demping aanpassen.
Ik haal dit aan om een beeld te geven wat exact dezelfde auto met stugge vering doet en met zachte vering als de caravan erachter hangt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Dat geeft een groot verschil met rijden als je je onderstel stijver kunt maken, dat doe je met hulpveren bij een passief onderstel eigenlijk ook.
Dus buiten het minder doorzakken geeft het tijdens het rijden op de snelweg een stabieler gevoel van de combi.
Dus buiten het minder doorzakken geeft het tijdens het rijden op de snelweg een stabieler gevoel van de combi.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
RE.gif
Alleen jammer dat alleen de achterkant stugger wordt, terwijl de fabrikant het onderstel uitgebalanceerd heeft ontworpen, zou het voor en achter aangepast worden dan heb ik er wel begrip voor.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Alleen jammer dat alleen de achterkant stugger wordt, terwijl de fabrikant het onderstel uitgebalanceerd heeft ontworpen, zou het voor en achter aangepast worden dan heb ik er wel begrip voor.
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Jij snapt de werking van die hulpveren nog niet helemaal.......
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"
Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
RE.gif
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone X met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hulpveren nodig bij een Passat Varriant?
Die veren gaan pas echt werken als de achterkant flink belast wordt, eerder niet of nauwelijks.
RAV4 Hybride 4WD + Knaus 500FU "Exclusive"