Verschil in kwaliteit trekhaken

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Micky » do 24 nov 2016 20:00

RE.gif

omdat?..... er in lagers ook snel speling ontstaat scratch.gif hahahaha knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door VIP » do 24 nov 2016 20:24

Monster900 schreef:
Micky schreef:
VIP Premium schreef:RE.gif

Je hebt geen ervaring hebt met een Westfalia maar weet wel te melden dat je denkt dat een Westfalia eventueel voor probleem kan zorgen, sorry hoor maar zo'n uitspraak slaat nergens op.

(Daarom plaatsen Duitse Autofabrikanten af fabriek ook Westfalia Trekhaken).
Precies dat was ook mijn reactie toen ik het las, Westfalia is top kan ik uit eigen ervaring vertellen en niet alleen vwb trekhaken..

RE.gif

Wellicht omdat je dit schreef: "Mijn ervaring met GDW is super, de WestFalia leek me wèl een exemplaar dat eventueel voor problemen zou kunnen zorgen"

Ik bedoelde ermee dat ik geen problemen heb gehad met de WestFalia of met de GDW, maar als je de verschillende soorten van bevestiging bekijkt, lijkt het mij dat zo'n WestFalia-achtige aansluiting sneller problemen kan ondervinden dan die van GDW, gewoon vanwege het gebruik van lager-kogeltjes, waar imho sneller speling op kan komen.

Nou dat heb je dan lekker verwoord "Ik bedoelde ermee ......"

Hoe dan ook, met dit soort rare uitspraken brengt je toekomstige geïnteresseerden voor een top kwaliteits product van Westfalia wel aan het twijfelen of ze wel of niet voor een Westfalia moeten kiezen.

Noem maar eens een case waar met dit type trekhaak door technisch falen iets is gebeurd, die is er niet en dat is de reden dat ik op dit soort ondoordachte reacties reageer.

(en nee, ik werk niet voor Westfalia en heb ook geen aandelen van ze).
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Micky » do 24 nov 2016 20:32

RE.gif

idd en jij reageert al zelden op dit soort reacties. naar mijn mening is Westfalia juist 1 van de beste merken en derhalve ook af-fabriek toegepast bij diverse merken.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Benjamin

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Benjamin » do 24 nov 2016 20:49

Kwaliteit trekhaak westfalia is gewoon goed,men heeft daar een welverdiende naam hoog te houden! [sintduim.gif]

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Monster900 » do 24 nov 2016 21:08

De trekhaak zat met 3 kogeltjes 'vergrendeld' in de houder. De trekhaak moest met zeker voldoende kracht naar boven worden geduwd, zodat deze hoog genoeg kwam om te vergrendelen, anders zou er speling kunnen optreden. Er was ook een kunsstof afschermkap meegeleverd, om de houder onder de auto te beschermen voor vuil en water, maar in het rek van de verkoper lagen deze exemplaren los op voorraad, daar de blijkbaar al eens onderweg verloren gingen.
Als die bescherming tegen de elementen niet aanwezig is, kan er roestvorming optreden, vanwege het opspattend water. Ook eventuele zandophopingen zouden ervoor kunnen zorgen dat je de trekhaak er niet hoog genoeg in kon duwen, waardoor de trekhaak niet zou vergrendelen. Ikzelf heb dit bij mijn eigen WestFalia en bij mijn Benz niet aan de hand gehad, aangezien ik na enkele maanden te lui was op deze te verwijderen, maar toen een maat van me mijn aanhanger wilde lenen achter zijn Vito, die eenzelfde type trekhaak had, kregen we deze trekhaak op geenenkele manier vergrendeld. Tandenborstels, staalborstels, stofzuigers, perslucht, remmenreiniger, schuurpapier en hogedrukreinigers (in die volgorde) ten spijt. Ook extra duwkracht met rubberen en daarna metalen hamer en later zelfs een rolkrik mochten niet baten!

Vandaar mijn reactie, aangezien in zo'n geval mijn aangehaalde voorbeeld van GDW veel makkelijker te reinigen is!

Wie mijn berichten in dit topic had gelezen, zou ook gezien hebben dat ik ervaring heb met deze trekhaken en ik ze ook van dichtbij goed heb bekeken, waardoor mijn mening imho toch redelijk geargumenteerd is!
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Micky » do 24 nov 2016 21:50

RE.gif

Weer schrijf je "blijkbaar" geen feit.

Ik ken de trekhaak waar je het over hebt, we hadden hem zelf op de Range Rover (en dan bedoel ik de Westfalia en niet iets wat er op lijkt)... dat dopje raakt natuurlijk kwijt door rondslingeren en niet door "verliezen" ik vond het zelfs lastig om hem eruit te krijgen.
toen wij de auto kochten mistte deze ook, maar de trekhaak zat ook al heel lang gemonteerd, een weekend met WD40 aan de gang en alles werkte weer als nieuw, het bestelde dopje maakte alles weer zoals gewenst.

Ook ik wil aangeven dat je stil moet staan bij het feit dat, je negatief uitlaten over een product of merk waarbij je geen feiten hebt maar alleen ideeën, erg ongewenst is, zeker voor de fabrikant die zijn best doet een goed product te verkopen, vergelijken met andere merken en systemen wat erop lijkt is helemaal zwak, een Landwind is een auto met 4 wielen en een Bentley ook, maar vergelijken is niet eerlijk.........

wat betreft je verhaal over het niet kunnen plaatsen TJA, dat heb ik hier al zo vaak geschreven, aan afneembare trekhaak neem je af na gebruik, je gaat ermee om zoals de handleiding aangeeft, dus ook de dop plaatsen, zie het als een nieuwe auto maanden lang voor de deur parkeren met de ramen open, dag en nacht regen en wind...... dom dus, zo ook het niet afdekken van het gat van de trekhaak whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Monster900 » vr 25 nov 2016 20:34

Ik wilde enkel mijn ervaring meedelen. En die ervaring zegt mij dat IK meer vertrouwen heb in een systeem zoals dat van GDW dan in dat systeem van WestFalia of anderen. Dat mijn voorkeur naar een vaste trekhaak gaat, aangezien je daarmee geen problemen zoals met de afneembare kunt hebben, heb ik ook zo duidelijk gemaakt. Dat iemand anders dit op een andere manier interpreteert, is zijn zaak, ik wil dan ook wel de moeite nemen om het te verduidelijken.

Dat er berichten worden genegeerd en er mij dan woorden in de mond worden gelegd, die ik niet heb uitgesproken, kan ik daarentegen niet verdragen!

De T.S. vroeg naar ervaringen, ik heb hierop gereageerd.

Ik werk voor de Belgische Staat en heb geen aandelen bij eender welk bedrijf, ik krijg ook van niemand iets onder tafel toegeschoven om een bepaald product naar voor te schuiven, ik spreek enkel uit mijn eigen ervaring.

Ooit kwam ik de uitdrukking tegen: "Ervaring is de som van je fouten" Ik heb ondertussen al heel wat fouten gemaakt!
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Nimma » za 26 nov 2016 11:36

Jakkemeiner schreef:RE.gif Ik wilde ook net opschrijven dat er ws geen slechte trekhaken zijn; wat hier verkocht wordt heeft iig een Europees keurmerk.
Wie het monteert is wél van belang; [ga niet naar Geldermalsen [aschrik.gif] ] ik heb ze van Brink, Bosal en nog andere gehad; allemaal prima en niet afneembaar; dat scheelt gedoe bij parkeren als iemand te dicht achter je gaat parkeren, iig is mij gebleken dat met een 'aanwezige' trekhaak de parkeerschade aan mijn achterkant beperkt blijft; ff opduwen bij een afgeslagen motor zoals ooit in Parijs is mij daarna mét trekhaak niet meer overkomen [sintduim.gif] .
Nog even een ervaring met waarschuwing; zoals ik hierboven al schreef is monteren óók een vak; in Geldermalsen een AUTO-HAK trekhaak laten monteren; een hele dag mee bezig geweest; en dan blijkt het elektrisch nog niet te kloppen en dus weer een keer terug voor weer een halve dag wachten. Goed bedoeld gepruts daar !!!
En dan had ik het volgende nog niet opgemerkt; mijn stallinghouder zegt vorige week: het lijkt wel of je trekhaak scheef zit!!; net even gemeten en hij zit idd 1,5cm van het midden naar rechts uit het lood. Merk er onderweg niks van.
Dezelfde trekhaak met contactdoos/kabels monteren bij een bedrijf hier om de hoek kost €565,00; ik betaalde slechts €338,00. Met het bovenstaande resultaat. Doe er je voordeel mee.
NB ik weet niet of er meer bedrijven zijn in Geldermalsen die trekhaken monteren, maar deze heeft ze alleen van Auto-Hak.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

kip-citroen

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door kip-citroen » wo 8 mar 2017 10:13

Het is uiteindelijk een Bosal oris geworden, wordt vandaag onder de auto gezet.
Electra is van ECS (dealer besteld), stekker een Multicon West.
Voor de Kip wordt de massa van 11 naar 12 gezet zodat de koelkast ook werkt.

bedankt voor de nuttige tips.
mvgr Wessel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Jan van Vijven » za 8 dec 2018 17:03

Effies een koud lijntje opwarmen...

Zojuist een afneembaar GDW hakie voor de dakloze besteld.
Volgende week ga ik deze zelf plaatsen, ook de 13 polige bekabeling, enz...we gaan het beleven.
Als ik het niet vergeet zal ik er een reportage van maken, ik geloof namelijk niet dat deze uit het center te plaatsen is zoals hier eerder gemeld. Alles is namelijk "plug and play". De canbus bekabeling is voor mij de eerste keer maar dat is ook "plug and play"...wellicht moet de dealer even wat inlezen, dat kost een kratje bier (of twee).
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Morgoth » za 8 dec 2018 18:24

Ik heb een ding uit Polen. Uiteraard wel met Europese goedkeuring. Gewoon vaste kogel. Kostte iets meer dan 100 euro. Zelf gemonteerd.
De kabelset is merk en type specifiek. Dat is handig omdat alle rubbers op de juiste plaats zitten en alle aansluitingen voorzien zijn van op origineel passende stekkers. De kabelset was 8 tientjes. Uiteraard ook zelf gemonteerd.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Nimma
Berichten: 7777
Lid geworden op: zo 1 mei 2005 12:54
Locatie: Old city, young vibe

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Nimma » za 8 dec 2018 18:45

Dat haakje heb ik laten monteren
Nooit meer. Van monteren hebben/hadden ze iig geen verstand in Geldermalsen.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016 🇺🇦

Knaus440
Berichten: 3710
Lid geworden op: di 29 apr 2008 21:15

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Knaus440 » za 8 dec 2018 20:04

Voertuig specifieke kabelset is van groot belang. Ooit een trekhaak onder een C5 laten plaatsen toen we een 3 jaar oude C5 kochten.Achteraf bleek deze garage met een algemrne kabelset te werken EN de zgn blauwe verbindingsblokjes. De raarste storingen bij aanhaken caravan. En steeds weer andere. Ze vervingen gewoon dan een blauw blokje. Daarna heb ik zelf alle blauwe blokjes verwijderd en echte verbindingen gemaakt. Een enkele zelfs gesolderd.
Daarna nooit meer problemen!
Achter de auto, Honda CRV 2.0 iVTEC, een knaus sudwind 440 uit 1996. Gehaakt met een Stabifix.

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door DanielW » zo 9 dec 2018 08:46

Ik sta nu ook voor het dilemma, er moet nog een vaste haak onder de auto. Heeft er iemand ervaring met www.trekhaakcentrum.nl ? Merk maakt me niets uit (zoals al gezegt, mij gaat het er meer om hoe het ding gemonteerd is incl bekabeling), voor bekabeling word er genoeg opties gegeven (12v geschakeld) en kunnen aanpassingen doen zodat dingen als mistlichten ook achter werken. Andere optie is mijn autodealer, ik zou niet zo snel naar een kwikfit oid gaan.

Misschien andere suggesties wbt montage in regio rijnmond/west Brabant/zuid Holland?
2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Jan van Vijven » zo 9 dec 2018 10:06

Kwikfit is niets mis mee, zij doen dat geregeld waardoor ik er welvertrouwen in zou hebben. Er kan werkelijk niets fout gedaan worden behalve als je het door een koekenbakker laat doen.
Je wilt een vaste, merk doet er niet toe, neem de goedkoopste of ga naar je dealer.
De vaste haken zijn allemaal even goed.

Ik heb voor zelfmontage gekozen omdat ik tijd heb en het leuk vind om te doen. Dit model omdat ik, speciaal aan deze auto, niets wil zien.
Dat het een paar honderd uitspaart is leuk meegenomen :-)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Michel1975
Berichten: 2784
Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
Locatie: Hensbroek

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Michel1975 » zo 9 dec 2018 11:18

Mwoah niets fout. Heb een keer mijn velgen in een ver verleden bij Kwikfit laten doen. Dat was eens maar nooit weer. Ondanks het feit dat ze wel vaker banden deden bij de Kwikfit wisten ze het toch te presteren de velgrand en een bout te beschadigen.
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.

DanielW
Berichten: 1049
Lid geworden op: do 14 sep 2017 06:43

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door DanielW » zo 9 dec 2018 11:25

Bij kwikfit heb ik het idee "love or hate it", bovenstaande geval is wel exemplarisch voor mijn perceptie hoe ze werken, ik ben er nooit geweest. Zelf doen is leuker (als klusje en financieel), maar ik heb helaas niet de technische skills om dit te doen. Misschien overschat ik het.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

2002 Knaus 450TU Sudwind met daarvoor 2011 Ford Focus 1.6EcoBoost

"het komt zoals het komt en het gaat zoals het gaat"

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Jan van Vijven » zo 9 dec 2018 12:43

Ach, overal kan je prutsers treffen. Maak je geen zorgen doe waar je jezelf goed bij voelt, tis maar een (vaste)haak hoor...
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Micky » zo 9 dec 2018 14:31

RE.gif

Vast of los maakt op zich niet uit wie hem plaatst lijkt me, het aansluiten van de kabelboom (het netjes wegwerken en niet beschadigen van de kunststof delen in de auto), dat is andere koek en om eerlijk te zijn laat ik dat ook echt niet bij de kwikfit doen, de keren dat ik bij vestigingen van hun ben geweest in het verleden heeft mij niet voldoende overtuigd om een dergelijke klus daar in opdracht te geven :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door deusjevo » zo 9 dec 2018 14:49

RE.gif
Inderdaad, vooral het loshalen en weer plaatsen van de kunststof delen als bumpers en die kunststof delen in de kofferbak kan af en toe een crime zijn.
Bij het loshalen sneuvelen er vaak speciale clips en plugjes die je weer alleen bij de dealer kunt krijgen.

Bij m’n Dyane ben je met een handvol Scotch blokjes storingsloos klaar maar het aanmelden van de kabelboom zou ik bij de huidige auto’s sowieso bij de dealer laten doen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Morgoth » ma 10 dec 2018 09:20

Als je een type specifieke kabelset koop kun je alles stekkeren. Kan niet fout gaan. Een beetje handig persoon redt zich daar wel mee. Ook het monteren van de trekhaak zelf is geen probleem. Vroeger moest je nog wel eens gaten boren maar tegenwoordig zitten al de montagegaten er al in met schroefdraad en al.
Ik moest alleen een klein hoekje uit de skid plate zagen.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Micky » ma 10 dec 2018 09:27

RE.gif

er blijkt hier (uit draadjes in het verleden en uit eigen ervaring) dat het echt wel fout kan gaan bij de moderne auto's stekkeren, of niet, overigens zijn sowieso niet alle draden te stekkeren en met name de plussen kun je niet zo maar even ergens aftappen.
ik heb zelfs meegemaakt dat de dealers zelf het niet goed doen, ik heb op 1 van de forumweekenden de trekhaak van een forumlid opnieuw gecodeerd met de laptop, omdat zijn aanhanger-ESP niet geactiveerd was door de dealer.
Jou verhaal gaat wel op bij de oudere auto's met geen of maar beperkte CANBUS.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Morgoth
Berichten: 5736
Lid geworden op: di 6 nov 2018 18:53
Locatie: Niedergrafschaft

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door Morgoth » ma 10 dec 2018 09:42

Dat is inderdaad waar.
Hobby 420 De Luxe uit 1988

Gebruikersavatar
dvp
Berichten: 17
Lid geworden op: di 27 dec 2016 14:47
Locatie: Leuveheim

Re: Verschil in kwaliteit trekhaken

Bericht door dvp » ma 15 jun 2020 15:56

Brink trekhaken uit Staphorst is een tijd Thule geweest en heet nu weer Brink.
Hyundai Tucson.1.6 Turbo. Fendt 515 SG Saphir IC Blackline

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”