Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door eurotrotter » di 24 feb 2015 10:49

inge schreef: wel een gasoven,


Ik weet niet wat zo n oven weegt,maar als je m niet nodig hebt kun j m er ook uithalen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door FWalraven » di 24 feb 2015 11:39

Stigter schreef:Kan je al uitsluiten dat het gewicht niet terug is gezet op kenteken m.a.w. is 1500 kg werkelijk het maximum gewicht?

Geen idee wat het kost om een zwaardere as te plaatsen maar wellicht een idee, wil het zelf ook graag weten, iemand?
Daadwerkelijk een nieuwe as?
Reken dan maar op zo,n 3 a 4 duizend Euro

Ergens op internet is er prijsopgaaf van Alko te vinden, vanaf een papieren verhoging t/m een complete nieuwe as.

Frans

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door eurotrotter » di 24 feb 2015 12:57

inge schreef:in de caravan staat dat je maximum gewicht totaal 1500 kg is. De caravan is gisteren op de weegbrug gegaan. Eerst hebben ze de dissel gewogen en dan pas de banden, snap je? ik snapte er niks van, maar volgens hen was het totale gewicht van de caravan 1440 kg, dus mogen we nog 60 kg laden.....
Inge,was het totale gewicht 1440 kg,dus de dissel + de banden ????
Dan moet je het gewicht van enkel de dissel eens wegen,met de personenweegschaal( of de weegschaal onder het neuswiel zetten)

Dat gewicht( van de dissel) moet je dan aftrekken van die 1440 kg en dan weet je t gewicht op je as is ( van de banden zoals jij t uitdrukt)
Alleen dat gewicht is bepalend, bij een controle worden alleen de assen van je combi gewogen,(dus ook die van het trekkende voertuig)

Op t kentekenbewijs staat wat t maximaal belastbaar gewicht van de as is ( dikwijls is dit t zelfde als t totaalgewicht van de caravan)
het gewicht van de dissel komt bij de aslast van t trekkende voertuig bij.

Dus als jouw dissel b.v. 80 kg weegt heb je een laadvermogen van 1500- 1360( 1440-80) =140 kg.

Misschien ziet je plaatje er dan ineens heel anders uit.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door eurotrotter » di 24 feb 2015 13:01

FWalraven schreef:
Stigter schreef:Kan je al uitsluiten dat het gewicht niet terug is gezet op kenteken m.a.w. is 1500 kg werkelijk het maximum gewicht?

Geen idee wat het kost om een zwaardere as te plaatsen maar wellicht een idee, wil het zelf ook graag weten, iemand?
Daadwerkelijk een nieuwe as?
Reken dan maar op zo,n 3 a 4 duizend Euro

Ergens op internet is er prijsopgaaf van Alko te vinden, vanaf een papieren verhoging t/m een complete nieuwe as.

Frans
As plus tot 1800 kg : € 899,00 ex montage mrgreen.gif

Bron : http://www.easonderdelen.nl/aanhangwage ... assen.html
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PeterD
Berichten: 1188
Lid geworden op: za 24 mar 2007 09:57
Locatie: Huizen.

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door PeterD » di 24 feb 2015 13:21

Paar jaar geleden heb ik op de caravanbeurs bij meneer Triorep geïnformeerd naar de mogelijkheden.
Ik wilde mijn 1300 kg as laten vervangen door een 1500 kg exemplaar
Hij raadde het mij af.
Om een zwaardere as te plaatsen moet de fabrikant van de caravan namelijk aangeven dat de caravan geschikt is voor het hogere gewicht.
En dat kan soms een probleem geven. Of er moeten extra verstevigingen aan het chassis gemaakt worden dat het een erg dure grap wordt.

(Zwaardere as kan natuurlijk wel altijd, maar om dan op papier dat hogere gewicht te krijgen is het probleem)
Wij hebben een caravan en die wordt getrokken door een auto.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door PD » di 24 feb 2015 13:26

RE.gif
Waarschijnlijk moet het type caravan "bekend" zijn met een verzwaarde as en dus al eerder toegelaten. Anders lijkt het me inderdaad niet makkelijk om het bij de RDW geregeld te krijgen. Met een kostprijs van € 899,- voor de as zul je incl. montage, de papierwinkel en banden met een hogere loadindex al gauw richting € 1.500,- of hoger uitkomen, schat ik zo in. Nogmaals: wanneer het al kan...

Onze caravan had een meerprijs van € 355,- vanwege de asverzwaring van 1.800 kg naar 2.000 kg maar ik verdenk Hobby er sterk van dat ze deze hut altijd met dezelfde as leveren, hooguit de banden van een zwaarder type.... grotendeels een papieren winst dus !
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

FWalraven
Berichten: 1354
Lid geworden op: vr 19 mei 2006 23:02

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door FWalraven » di 24 feb 2015 15:15

eurotrotter schreef:As plus tot 1800 kg : € 899,00 ex montage
O, zeker alleen een kale as.

Zie ook eens: http://www.al-ko.de/auflastung.htm

Anko

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door Anko » di 24 feb 2015 17:38

@eurotrotter,

De kogeldruk telt inderdaad niet mee voor de aslast van de caravan, maar gaat af van het laadvermogen van de auto. Maar daar heb je niet zo heel veel aan als het totaalgewicht van de caravan gelijk is aan de maximale aslast. En zoals je zelf al aan geeft, komt dat vaak voor. Nu kun / zul je waarschijnlijk geluk hebben bij een controle dat inderdaad de kogeldruk niet mee genomen wordt, maar dat maakt het natuurlijk niet legaal knipoog.gif

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door eurotrotter » di 24 feb 2015 18:10

RE.gif
Inderdaad komt de kogeldruk bij het laadvermogen van de auto bij,maar ik denk dat T.S. daar geen probleem mee heeft met haar Lexus.
In de praktijk worden alleen alle assen gewogen en als dat goed is kijkt men verder niet naar de kogeldruk.
Pas als er op alle assen een gewichtsoverschrijding is zal men verder gaan kijken.
Als je dus met de beide assen van t trekkende voertuig in orde bent en ook de asdruk van de caravan is in orde zal men echt niet verder gaan kijken of je kogeldruk toevallig niet wat te hoog is.

Laatst was hier nog een poll over en daar bleek dat bijna 99 % nooit gewogen was en van die ene % die wel gewogen waren werd er bij 1 de kogeldruk gewogen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door eurotrotter » di 24 feb 2015 18:15

FWalraven schreef:
eurotrotter schreef:As plus tot 1800 kg : € 899,00 ex montage
O, zeker alleen een kale as.

Zie ook eens: http://www.al-ko.de/auflastung.htm
Dan klopt t aardig wat ik schreef,op de site waarnaar u verwijst kost een nieuwe as iets van € 1500,maar dat is all in verzorgd door Alko dus ook t montageloon en de administratieve kosten( in Duitsland)

En voor € 4500 verwisselt men het complete onderstel (,austausch des kompletten fahrwerks) ;as-chassis-remmen-steunwiel -koppeling -enz
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Anko

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door Anko » di 24 feb 2015 20:10

RE.gif RE.gif Om je het schrijven van die reactie te besparen schreef ik dus ook al:
Anko schreef:Nu kun / zul je waarschijnlijk geluk hebben bij een controle dat inderdaad de kogeldruk niet mee genomen wordt, ...
Maar feit blijft:
Anko schreef:... dat maakt het natuurlijk niet legaal knipoog.gif
Ongeacht hoe klein de kans ook is dat je toch een keer door de mand valt. En ongeacht hoeveel polls wij over dit onderwerp organiseren. En als je dan toch een keer pech hebt, dan zal verwijzen naar dit forum ook geen oplossing bieden. Het lijkt me daarom goed dat de vragensteller gewoon weet hoe het wettelijk zit en hij op basis daarvan voor zichzelf een risico inschatting kan maken.

Overigens hoeveel procent is "1 van 1%"? 100? knipoog.gif

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door eurotrotter » di 24 feb 2015 22:34

Die risico analyse voor deze combi is snel gemaakt:

Als t zo is zoals ik vroeg,dus dat t totaal gewicht van de caravan de som is van de asweging én de kogeldruk,moet je de kogeldruk aftrekken van het totaal gewogen gewicht om te weten wat de asdruk is.

Het totaal gewogen gewicht is 1440 kg, ,stel dat de kogeldruk 80 kg is ,wil dat zeggen dat de asdruk 1440 -80 = 1360 kg is.
Dan heb je een laadvermogen van 140 kg voordat je je as gaat overbeladen.
De caravan zou dan een totaalgewicht hebben van 1580 kg,met nog steeds een correcte asdruk,dat is 5,3 % te zwaar.

De Lexus heeft een totaalgewicht van 2700 kg en de assen( voor en achter) mogen ieder 1540 kg hebben,leeg weegt ie 2085 kg en hij mag,met een kogeldruk van 80 kg ,een caravan van 2000 kg trekken.

Zelfs een Romeinse politie agent zal hier niks van zeggen,ook al heeft T.S zijn combi volgeplakt met Feyenoord stickers. mrgreen.gif


Als t is zoals ik denk he,als de asdruk( dus t gewicht op de banden zoals Inge stelt) alleen al 1440 kg is word t natuurlijk een ander verhaal,dan blijft er maar 60 kg over.

Maar misschien dat Inge t ons nog laat weten?( als ze al niet gillend op de loop is mrgreen.gif mrgreen.gif )
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door eurotrotter » di 24 feb 2015 22:40

Anko schreef: Nu kun / zul je waarschijnlijk geluk hebben bij een controle dat inderdaad de kogeldruk niet mee genomen wordt,

Je kunt beter stellen: je zult waarschijnlijk pech hebben dat bij een controle de kogeldruk word meegenomen


Indien de aslasten in orde zijn is er voor een controleur geen enkele reden om verder te zoeken naar eventuele afwijkingen.
Vooral in het buitenland ziet men ons,toeristen, nog altijd als mensen die geld in het laatje brengen,en die moet men t leven niet zuur maken.
Hoewel de regels natuurlijk niet met voeten getreden mogen worden.
Maar een te hoge kogeldruk bij een correcte aslast kun je geen "met voeten treden "noemen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door Stigter » di 24 feb 2015 23:05

PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Waarschijnlijk moet het type caravan "bekend" zijn met een verzwaarde as en dus al eerder toegelaten. Anders lijkt het me inderdaad niet makkelijk om het bij de RDW geregeld te krijgen. Met een kostprijs van € 899,- voor de as zul je incl. montage, de papierwinkel en banden met een hogere loadindex al gauw richting € 1.500,- of hoger uitkomen, schat ik zo in. Nogmaals: wanneer het al kan...
Deze heeft een aslast van 1700 KG net iets nieuwer dat wel, misschien de importeur vragen wat de maximum aslast in Nederland is. http://link.marktplaats.nl/m894138977
Groet Arnold

Anko

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door Anko » wo 25 feb 2015 09:26

eurotrotter schreef:Je kunt beter stellen: je zult waarschijnlijk pech hebben dat bij een controle de kogeldruk word meegenomen


Indien de aslasten in orde zijn is er voor een controleur geen enkele reden om verder te zoeken naar eventuele afwijkingen.
Is het nu juist wel of juist niet waarschijnlijk dat de kogeldruk gecontroleerd wordt?

Natuurlijk is er wel een reden om verder te zoeken. Want een controleur kan op basis van de aslasten niet vast stellen of de caravan binnen de toegestane maximum massa blijft. Dat ze zich daar meestal niet druk om maken ... ja, daar kun je op gokken.
eurotrotter schreef:Maar een te hoge kogeldruk bij een correcte aslast kun je geen "met voeten treden "noemen.
Het ging om het toegestane caravan gewicht. En daar hoort de kogeldruk gewoon bij. Of die kogeldruk nu te hoog is of niet staat daar los van.
eurotrotter schreef:Vooral in het buitenland ziet men ons,toeristen, nog altijd als mensen die geld in het laatje brengen,en die moet men t leven niet zuur maken.
Wel grappig om te zien dat in draadjes over het wel of niet terug keuren van het maximaal caravan gewicht vaak geadviseerd wordt om de caravan toch maar vooral terug te keuren en op die manier 'voor de zekerheid' aan niet bestaande regels te voldoen en zo discussie met overijverige dienders te voorkomen, vooral in het buitenland, terwijl hier met zoveel woorden geadviseerd wordt om je niet te veel van wel bestaande regels aan te trekken met als argument dat men 'er niet op uit is om het toeristen lastig te maken' knipoog.gif

inge

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door inge » wo 25 feb 2015 10:02

Goeiemorgen iedereen! Nee, ik ben nog niet van de schrik gaan lopen hoor, integendeel! ik vind het zeer leerrijk wat ik hier allemaal lees!

Onze caravan is dus eerst gewogen met enkel het kleine wieltje vooraan, ik ken niet de juiste benaming. Dat woog 100 kg. We hadden aan de dissel enkel een halfvolle gasfles staan en een vervangband. dan hebben ze de caravan naar voor geduwd op de weegschaal en enkel de 2 banden erop gezet en zo gewogen en dat woog 1340kg. Zij hebben dan op een papiertje afgedrukt dat het totale gewicht 1340 + 100 = 1440kg is en dat het max gewicht 1500kg is, dus blijft er 60 kg laadvermogen over! Heb ik het duidelijk genoeg uitgelegd?

Ik ga me dus echt geen zorgen maken, bij de keuring en weging ze men mij ook al dat 100 kg meer echt geen probleem ging vormen, maar ik ga zeker geen 100 kg meer laden, ik let liever op en wil liever veilig rijden. Maak mij alleen zorgen omdat ik echt niet goed snap hoe we de kogeldruk ongeveer op 100 kg krijgen, volgens mij is die al 100 kg, niet? Mag dat meer worden? Als ik alle materiaal dat ik nodig heb verdeel boven de as in enkele bakken, komt dit dan goed?

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door eurotrotter » wo 25 feb 2015 10:27

RE.gif

Dan zou ik me daar helemaal geen zorgen om maken,het gewicht van je as,dus wat je aan de banden weegt mag 1500 kg zijn.
Dat word bij een normale controle gewogen .
Die 100 kg wat je dissel weegt is eigenlijk iets te veel,volgens wat ik op internet gevonden heb mag jouw Lexus 80 kg kogeldruk hebben.
zou je daarvan 20 kg naar de as gaan verdelen blijft er nog 140 kg over voordat je deze as gaat overbelasten.
De kogeldruk kan beter iets teveel als te weinig zijn voor de veiligheid,en gezien het totaalgewicht van de lexus,dat mag 2700kg zijn heb je ,voor veilig rijden heel veel over t.o.v. de caravan(1500 kg)
Zelfs met een lege auto(2085 kg) weegt je caravan slechts iets van 70 % van de lege auto.
En zijn je asdrukken nog steeds in orde.
Dat de caravan dan in totaal iets te zwaar is mag de pret niet drukken,dat gaat ,met een combinatie zoals de uwe ,helemaal niet ten koste van de veiligheid.

Wie daar een probleem in ziet kan beter helemaal geen caravan ,auto of camper kopen ,en zich in zijn tuin verschansen .

Om de druk op de kogel naar beneden te krijgen zul je moeten "schuiven"met je spullen;als je b.v. iets zwaars van voor in de caravan naar achter verplaatst ,verplaats je t gewicht mee.
Als je je voortent van 32 kg b.v achterin de caravan legt word er door die voortent ,gewicht van de kogel afgehaald,dat is allemaal natte vinger werk,dat zul je moeten experimenteren.
Ik wens je i.i.g een heel goede vakantie toe met je nieuwe aanwinst en ik zou me over die paar kilo niet druk maken.
Laatst gewijzigd door Daphne op wo 25 feb 2015 13:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote voorgaand bericht verwijderd
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Anko

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door Anko » wo 25 feb 2015 16:17

eurotrotter schreef:...,het gewicht van je as,dus wat je aan de banden weegt mag 1500 kg zijn.
Dat is niet waar. De aslast mag niet meer zijn dan 1500 kg verminder met de feitelijke kogeldruk. In het geval van Inge dus niet meer dan 1400 kg. Ga je hoger, dan overschrijdt je het maximaal totaal gewicht van de caravan.
eurotrotter schreef:Wie daar een probleem in ziet kan beter helemaal geen caravan ,auto of camper kopen ,en zich in zijn tuin verschansen .
Ik zou er zelf ook niet direct wakker van liggen, maar het lijkt me wel net zo eerlijk om Inge gewoon te melden hoe het écht zit en haar zelf in te laten schatten of en wat voor risico's ze wil lopen. En niet die inschatting voor haar te maken.

Natuurlijk zal er bij controle vaak een marge gehanteerd worden voordat er beboet wordt, maar als Inge voor zichzelf vooraf én de marge toe past én de kogeldruk gemakshalve over het hoofd ziet, en ze gaan toch een keer volgens de regels controleren, dan kan ze gewoon op de bon gaan. Het lijkt me niet dat ze de boete dan bij jou of iemand anders kan verhalen. Dus lijkt me het fair dat ze zelf een inschatting van de risico's maakt. Op basis van hoe het echt zit.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door eurotrotter » wo 25 feb 2015 17:01

Anko schreef: maar het lijkt me wel net zo eerlijk om Inge gewoon te melden hoe het écht zit en haar zelf in te laten schatten of en wat voor risico's ze wil lopen. En niet die inschatting voor haar te maken
Met t inschatten van de risico's heeft zij moeite ,anders stelt ze hier haar vraag niet.
En hoe t écht zit heb ik tot in detail weergegeven en er ook bij verteld dat zijn weliswaar binnen de grenzen van overbelading blijft wat betreft de asdrukken ,maar dat ze het totaalgewicht van de caravan met 5.3 % overschrijdt,en dat dat m.i. peanuts is.
Ook vertel ik er bij dat de risico,s voor veiligheid ,te verwaarlozen zijn met een caravan die 100 kg teveel totaalgewicht heeft maar wel de juiste asdrukken.

Als jij of ik de inschatting voor haar maak is ze daar al een heel stuk mee geholpen,de beslissing ligt nog steeds bij haarzelf.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door PD » wo 25 feb 2015 17:03

RE.gif
Gewoon duidelijk en onderbouwd thumbup.gif Ook ik ben van mening dat Inge hiermee geholpen is.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door Stigter » wo 25 feb 2015 21:36

Anko schreef:
eurotrotter schreef:Maar een te hoge kogeldruk bij een correcte aslast kun je geen "met voeten treden "noemen.
Het ging om het toegestane caravan gewicht. En daar hoort de kogeldruk gewoon bij. Of die kogeldruk nu te hoog is of niet staat daar los van.
TS stelt hier enkele vragen en mijns inziens word er heel terecht iets over de kogeldruk gezegd ivm veiligheid omdat TS begon over rijden met 25 KG kogeldruk. Ging even niet over het laadvermogen althans zo heb ik het gelezen.

Combinatie is heel goed en gewichtsverdeling om veilig te reizen is vast mogelijk kan behoorlijk wat in de kofferbak.
Aan TS om keuzes te maken wat betreft lading en gaan genieten van de vakantie tzt.
Groet Arnold

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door Conradi » wo 25 feb 2015 22:41

PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Onze caravan had een meerprijs van € 355,- vanwege de asverzwaring van 1.800 kg naar 2.000 kg maar ik verdenk Hobby er sterk van dat ze deze hut altijd met dezelfde as leveren, hooguit de banden van een zwaarder type.... grotendeels een papieren winst dus !
Werd het aflevergewicht dan ook hoger? Wij laten ook een 2.000 kg as onder de Adora plaatsen, maar daarmee wordt de caravan 50kg zwaarder. Bij onze vorige caravan was het inderdaad alleen papierwinkel. Werd achteraf door de RDW gedaan omdat het een showroommodel was.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door PD » wo 25 feb 2015 22:51

Rijklaargewicht nam volgens de folder toe van 1.471 kg naar 1.500 kg, het ledig gewicht is in beide gevallen 87 kg lager.

We hebben nu dan ook een laadvermogen tov ledig gewicht van 587 kg ipv 416 kg. Hoe serieus dit verschil van 29 kg is, weet ik niet, maar ik heb er wel mijn twijfels over. Bedrijfseconomisch is het onlogisch om 2 verschillende assen toe te passen voor een verkoopprijsverschil van slechts € 355,-.

Aantonen van het verschil in ledig gewicht met een weegbrug is vrijwel ondoenlijk; de resolutie van een weegbrug is al 20 kg nog los van de reproduceerbaarheid in het ondergebied van de brug :(
Laatst gewijzigd door PD op wo 25 feb 2015 23:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door Conradi » wo 25 feb 2015 23:00

29kg is toch een aardig verschil, da's meer dan zwaardere banden. Je hebt vast weleens gezien hoe ze een caravan bouwen, ze beginnen met een bouwpakket van Al-ko of BPW in elkaar te schroeven. Dan is het makkelijk om een andere as te pakken.
En ach, opties van caravans zijn gelukkig nog niet als bij auto's. Voor dat geld krijg je daar niet eens extra bekerhouders of zo :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door PD » wo 25 feb 2015 23:12

Wanneer de meerprijs tenminste € 1.000,- zou bedragen, geloof ik in een andere as; voor elk significant lager bedrag levert het een rendementsverlies tov de standaard uitvoering op voor de bouwer en in dat laatste geloof ik niet. Juist niet omdat de koper de uitdrukkelijke wens heeft en dus bereid is extra te betalen.

Wegend toon je het niet aan met de regulier ter beschikking staande apparatuur, dus elke verschilopgave is arbitrair.

Maar misschien heb ik het mis :lol: dan is de caravanbouwer deels een filantroop mrgreen.gif

Maaruhh... We gaan stevig off-topic :oops:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”