Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door eurotrotter » do 26 feb 2015 09:21

Stigter schreef:. Ging even niet over het laadvermogen althans zo heb ik het gelezen..
Lees de openings posting van T.S. nog maar eens zorgvuldig door. mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door Stigter » do 26 feb 2015 22:09

mrgreen.gif
Groet Arnold

inge

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door inge » ma 2 mar 2015 11:45

Zijn gisteren naar de Pasar caravan beurs geweest in mechelen en heb daar onze vraag ivm laadvermogen ook aan enkele mensen voorgelegd. De meeste waren het erover eens: als je gewogen wordt, dan is het enkel de as die gewogen wordt, niet de disseldruk dus. Goed nieuws, want dan kunnen we wel 160 kg laden. Vermoed dat het veilig is ook aangezien de man van de autokeuring ook duidelijk heeft gezegd dat 100 kg meer geen enkel probleem zou zijn. Ik gelukkig nu!!!!

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door Paul » za 14 mar 2015 13:45

Vanmorgen de caravan uit de stalling gehaald en direct even laten wegen.
Resultaat, 1480 kilo waarbij de volgende zaken in de caravan aanwezig waren:
- Keukeninrichting (pannen, bestek, borden etc.)
- Volle disselbak excl. gastank (dus oprijblokken, gereedschap, krik etc.)
- Brandblusser
- Koffiezetapparaat, waterkoker en elektrische verwarming

Gewicht komt dus aardig overeen met jullie gewogen gewicht, zeker aangezien wij ook een mover, dakairco en omnistore luifel hebben.

Had stiekem gehoopt dat hij iets lichter zou zijn, aan de andere kant behalve wat kleding en de stoeltjes en tafel gaat er niets meer in de caravan.
De 1600 KG beladen zullen we dus niet eens halen.
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Yves C

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door Yves C » vr 14 feb 2020 09:20

Als ik dit zo lees hebben we Inge haar caravan gekocht na 18 jaar een Home-car Rally 512 te hebben gehad (kleine wereld hé). Sympathiek gezinnetje trouwens :-).
Ik was bij de aankoop op de hoogte van de laatste wegingen met 60 kg laadvermogen. Na de uitleg te hebben gehoord wou ik de proef op de som nemen en het echte leeggewicht ervan weten. Ze moest toch gekeurd worden dus ben ik met de caravan naar de keuring gereden zoals je ze bij de dealer zou afhalen. dwz wel met de kussens, mover+batterij etc maar zonder fietsendragers, gasflessen, reservewiel (dat gaat toch in de auto), voortent, ...
Het resultaat is 110 kg laadvermogen op papier. Nog niet enorm zou je zeggen maar de minstens 75 kg kogeldruk mag bij dat gewicht nog optellen. doe daar nog wat tolerantie bij (2% voor België) en dan kom je om en bij de 200 kg uit.
Wij rijden een Mercedes Viano. Een gigantische koffer dus waar je alle grote en zware spullen (voortent, tafeltjes, reservewiel, reservegasfles, ...) in kwijt kan én het maakt de combinatie nog stabieler.
Dit alles klinkt al veel minder dramatisch dan 60 kg niet?
Wat ik hiermee bedoel is dat het zeker de moeite loont om eens een stapje achteruit te zetten om alle parameters waar je mee kan spelen te bekijken.

Daarmee ben ik ervan overtuigd dat we nog jaren plezier gaan beleven aan deze caravan zonder al te veel zorgen over het gewicht.
Om me tijdens het rijden nog een geruster gevoel te geven ga ik er wel nog een ATC op monteren. Dit als reddingsboei wanneer het, ondanks de alles toch al slingerend dreigt mis te lopen. Daar voel ik wel het verschil met de tandemas van de Home-Car maar ook daar was ik me van bewust.

Gebruikersavatar
4Motion
Berichten: 891
Lid geworden op: wo 13 sep 2017 19:58

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door 4Motion » vr 14 feb 2020 09:50

Proficiat met de aankoop Yves. Zeker met een bus voor de caravan kan je inderdaad eenvoudig extra laadvermogen creëren = probleem opgelost! thumbup.gif.

Nu ben ik natuurlijk ook benieuwd geworden naar de nieuwe caravan van Inge knipoog.gif ? Of stoppen zij met kamperen?
Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 MY2019
Adria Adora 573 PT 2023

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door Chris » vr 14 feb 2020 15:56

Yves.

Deze caravan heeft toch ook al een Alko Delta as ??
Dat kan je zien door onder de caravan te kijken of er daar een rechte of een geknikte as onder zit.
De geknikte is de Alko Delta as..
Die heeft al een verbeterd spoor gedrag t.o.v. rechte assen.
Zelf heb ik ook die Delta as onder mijn Knaus.... en aan ATC heb ik geen behoefte.
Mits... mits je een stevige kogeldruk verzorgt.
Kijk wat de bus mag hebben aan kogeldruk ( op het typeplaatje van de trekhaak) en zorg dat je daar ook echt aan komt.
Ik mag 90 Kg maar probeer nog iets meer te halen.
Knaus ligt als een figuurlijk blok achter de auto.

p.s.
Jammer dat Inge geen forum lid meer is...
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

ParaDoXke
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 9 feb 2020 11:22

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door ParaDoXke » ma 24 feb 2020 06:35

Ik heb het omgekeerde probleem: wij hebben dezelfde caravan: sudwind 550 fsk met mover/airco.
Op de papieren staat leeggewicht: 1500, maximum gewicht 1700.

Omdat ik graag wou weten hoeveel deze echt weegt heb ik hem ook eens leeg op de weegbrug gaan zetten.
Volledig afgekoppeld geeft de weegbrug maar 1140 kg aan.
Ik ga hem binnenkort nog eens wegen als we helemaal ingeladen zijn, maar ik vind het toch een beetje vreemd.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door dieseltijger » ma 24 feb 2020 08:49

@TS: zoals eerder aangegeven: kruip onder de caravan en fotografeer het typeplaatje op de as. Wellicht - en hopenlijk - is het feitelijke laadvermogen hoger.

5 minuten tijgeren brengt duidelijkheid.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19705
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door Daphne » ma 24 feb 2020 09:10

ParaDoXke schreef:
ma 24 feb 2020 06:35
Ik heb het omgekeerde probleem: wij hebben dezelfde caravan: sudwind 550 fsk met mover/airco.
Op de papieren staat leeggewicht: 1500, maximum gewicht 1700.

Omdat ik graag wou weten hoeveel deze echt weegt heb ik hem ook eens leeg op de weegbrug gaan zetten.
Volledig afgekoppeld geeft de weegbrug maar 1140 kg aan.
Ik ga hem binnenkort nog eens wegen als we helemaal ingeladen zijn, maar ik vind het toch een beetje vreemd.
Kom je uit België? Waarschijnlijk bij de keuring ooit een weging gedaan met bepakking en is dit als leeggewicht op de papieren gekomen. Op zich geen probleem, want uiteindelijk telt wat de caravan weegt als ie achter de auto hangt.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door dieseltijger » ma 24 feb 2020 09:44

Daphne schreef:
ma 24 feb 2020 09:10
[

Kom je uit België? Waarschijnlijk bij de keuring ooit een weging gedaan met bepakking en is dit als leeggewicht op de papieren gekomen.
Verhip. Da's een goeie!
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

ParaDoXke
Berichten: 13
Lid geworden op: zo 9 feb 2020 11:22

Re: Knaus sudwind 550 fsk laadvermogen

Bericht door ParaDoXke » di 10 mar 2020 21:40

Uiteindelijk heb ik een weging kunnen versieren op de weegbrug van de politie, en daar werd een aslast (zonder inboedel, wel met de kussens er in) van 1340kg gewogen. De kogel druk was op dat moment 60 kg, dus zit ik op 1400kg. Wel vreemd dat er zo een groot verschil is met de weegbrug hier in de buurt, maar nu weet ik tenminste wat ik kan laden. Ik merk wel dat het gewicht wel snel optelt als je met 6 personen bent: beddengoed: 20 kg, 2 tafels: 22kg, 6 stoelen: 32kg,...
Gelukkig heb ik nog een grote koffer en 600kg laadvermogen in de auto whistle.gif

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”